Uutta-vuotta

hilma-maria

Joulupäivän aamuna sattui vakava tilanne miehen kanssa.
Me oltiin kahdestaan mökillä yötä, tyttären perhe oli keskustassa.
Ajattelin aamulla kun ei nukuttanut että lähdetään keskustaan jo kahdeksan aikaan.
Auto oli lämpiämässä joten en pannut miehelle paljoa päälle. Miehellä on vähän pitoa jaloissa joten olen saanut hänet aika hyvin pyörätuolista autoon.
Juuri kun olin siirtämässä miestä autoon hän hyytyi kokonaan, en jaksanut kannatella, hän liukui lumeen istumaan.
En jaksanut nostaa ylös kun painaa 80kg, yritin kaikkeni, kädet ovat vieläkin kipeät. Soitin vävylle, hän on ollut kauan sairaankuljettaja joten lähti salamana ajamaan apuun, silti ainakin reilut 20 min menee matkaan.
Sitten katselin mitä on tehtävissä, naapureita ei ollut lähellä, ei auttanut muu kuin panna mies pitkälleen lumeen ja hivuttaa matto alle, istualtaan en pystynyt panemaan mitään alle, sitten tyyny pään alle ja paksulti peittoa päälle.
Pitkältä tuntui aika odotellessa, vävy tuli ja saatiin mies autoon.
Olin hermona koko illan, pelkäsin että nousee kuumetta jos vilustui, mittasin kuumeen ainakin 10 kertaa.
Ei tullut mitään seurauksia, paitsi minulle kipeät kädet ja selkä.
Kun hätääntyy ei aina toimi kuten olisi parasta, vasta jälkeenpäin muistin että veljeni olisi ollut 6km päässä mökillään ja tullut nopeammin apuun.
Jaksamista vuodelle 2012 kaikille omaishoitajille:)

2

95

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valoa kohti

Onneksi selvisitte melkein säikähdyksellä, kun oli puhelin jolla soittaa apua. Äläkä syytä itseäsi siitä, ettet hädissäsi muistanut soittaa veljellesi joka olisi ollut fyysisesti lähellä.

Meillä oli aikoinaan hyvin saman tyyppinen tilanne. Mieheni oli jo hyvin sairas, mutta jalat vielä pitivät autettuna jotenkuten, askelen-parin verran. Olimme lähdössä sairaalaan kontrolliin ja ajoin auton aivan oven eteen. Työnsin pyörätuolin ulko-oven kynnykselle ja yritin siitä pyöräyttää mieheni käsivoimin auton istuimelle. Vaan kävi kuin teillekin. Miehen jalat hyytyivät juuri siihen paikkaan, enkä jaksanut kannatella häntä vaan hän retkahti jäiselle rapputasanteelle ja kynnys sattui juuri selän alle.

Olin pukenut mieheni lämpimästi mm. paksuu toppatakkiin, jossa oli niin liukas pinta etten saanut miehestäni pitävää otetta.

Siihen aikaan päivästä olivat naapurit töissä, eikä ketään kotona. Ei auttanut kuin tilata ambulanssi. Vedin kuitenkin mieheni sisäpuolelle kynnykseltä, laitoin tyynyn pään alle ja peittelin vielä huovalla. Ambulanssi tuli pian eikä miehelleni onneksi tullut jälkiseuraamuksia. Selästäkään ei löytynyt murtumaa.

Jälkeenpäin tajusin, että olisi alunalkaenkin ollut viisaampaa tilata ambulanssi. Oli järjetöntä edes yrittää yksin saada miestä autoon, vaikka se edellisellä kerralla 2 kk aikaisemmin oli vielä aivan hyvin onnistunut.

Jaksamista ja voimia sinulle, Hilmamaria.

• 3+1

>Vaan kävi kuin teillekin. Miehen jalat hyytyivät juuri siihen paikkaan, enkä jaksanut kannatella häntä vaan hän retkahti jäiselle rapputasanteelle ja kynnys sattui juuri selän alle. <

Nämä ovat sellaisia tilanteita että epätoivo ja voimattomuus meinaa musertaa.
      On ollut samnalaisia tilanteita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe