Lähtisin jos voisin

just a dream

Jos itelläni olis mahdollisuus lähteä, lähtisin. Ainoa ongelma on raha, itselläni säästöjä vain 500e, joka ei riitä mihinkään. Vanhemmilla ei ole rahaa maksaa. Stipendejä olen miettinyt, mutta se on ainut tapa päästä Jenkkeihin vuodeksi. Ja kielikursseista ei olisi hyötyä niin paljoa sillä menisin oppimaan amerikkalaista elämää ja näkemään uusia asioita, sillä joskus haaveena muuttaa sinne asumaan ja vaihto-oppilas vuoden aikana voisi 'turvallisesti' tutustua maahan ja sen kulttuuriin.

3

103

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :))))

Koska olet lähdössä? 500 euroa on hyvä alku, mutta sillä ei todellakaan pääse mihinkään. En keksi paljoa muita vaihtoehtoja kuin nuo stipendit tai ne raha-avustukset joita jotkut seurat antaa. Oletko miettinyt esim. kesätöitä? ei niilläkään varmaan helposti sellaista summaa kokoon saada, mutta niiden ahkera tekeminen ja töistä saatujen rahojen säästäminen voisi saada vanhempasikin säästämään unelmaasi edes jonkin verran. Tämä on ehkä hieman kiusallinen idea, mutta onko sinulla jotain läheisiä sukulaisia joille voisit kertoa hankkeestasi? Jos he eivät tahdo rahojaan tuosta vaan antaa, niin voisit varmaan ehdottaa sitä että kävisit vaikka heillä siivoamassa tai lenkittämässä koiraa? :D

• Maailmankansalainen~

Rotaryn ( http://www.rotary.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=78&Itemid=361) kautta pitäisi käsittääkseni päästä halvemmalla, kuin muiden yhtiöiden ohjelmilla. En oikein tarkasti tiedä, kuinka tuo Rotary-systeemi toimii, mutta kaveri lähti sen kautta vaihtoon ja joutui maksamaan muistaakseni vain lentoliput ja jotain muuta pientä...? Rotaryn toimintahan perustuu vapaaehtoisuuteen; perheille ei makseta, vaan he ottavat oppilaan hyvää hyvyyttään ja vastaavasti kyseisestä perheestä lähtee joku vaihtoon. Lisäksi vaihdossa olevalle maksetaan jonkinlaista kuukausirahaa. Tuskinpa se mikään suuren suuri on, mutta eiköhän sillä pärjää, kun ruoan ja katon pään päälle saa ilmaiseksi. Sitä en tiedä, kuinka vaikea tuota kautta on päästä vaihtoon. Itse asun pikkukaupungissa ja kaveri oli tältä paikkakunnalta ainut, joka haki paikallisten rotarien kautta vaihtoon... :D Jostain syystä minulla on sellainen mielikuva, että "suhteet" auttavat tuossa asiassa, ainakin jonkin verran. Kaverini isovanhemmat kuuluvat rotareihin... Mutta varmasti he ottavat vastaan hakemuksia muiltakin, rotareihin kuulumattomilta. Tuossa ylempänä on linkki Rotary-vaihdon sivuille, käypäs tsekkaamassa ja ota itse vähän tarkemmin selvää, jos mielenkiinto heräsi! :)

Vielä tähän loppuun jälkikirjoituksena: itsekin halusin lähteä vaihtoon, mutta rahatilanteen takia se haave jäi. Kannustan siis täydestä sydämestäni sinua lähtemään ja tavoittelemaan unelmiasi! Ne toteutuvat varmasti, tavalla tai toisella, jos vain olet valmis tekemään töitä niiden eteen! Vähän minua harmittaa, mutta olen kyllä päättänyt tutustua maailmaan jotain muuta kautta! :) Yliopistosta tai AMKsta lähden vaihtoon ihan varmasti, keinolla millä hyvänsä! Tai pidän vähintäänkin välivuoden ja matkustelen tai menen töihin ulkomaille. Englantiin ja Ranskaan haluaisin, kun niiden kieliäkin osaan, mutta toisaalta haluaisin myös päästä näkemään elämää Afrikassa, Brasilia on pitkään ollut haaveena (salsan ja jalkapallon suurena ystävänä ;)) ja viimeaikoina on tuo Intiakin alkanut kiehtomaan... Ehkä alankin keräämään rahaa maailmanympärysmatkaa varten! :D Maailmassa on niin monta kolkkaa, jotka haluan tutkia...!

• EI EF:LLE!

Halusin vain varoittaa kaikkia vaihto-oppilasvuodesta haaveilevia: ÄLKÄÄ VALITKO JÄRJESTÖKSENNE EF:ÄÄ, ÄLKÄÄKÄ VARSINKAAN KOHDEMAAKSENNE ISO-BRITANNIAA. Syyt:
      1. Perheet eivät ole mistään kotoisin; perheille maksetaan, että he ottaisivat oppilaita
      2. Suurin osa perheistä majoittaa oppilaita vuodesta toiseen
      3. Perheissä yleensa AINA 2 VAIHTO-OPPILASTA
      4. Et tule olemaan perheenjäsen vaan vain ja ainoastaan 'student'
      5. Perheiden kanssa ei pääse matkustelemaan, eivätkä he edes halua viettää aikaa vaihto-oppilaiden kanssa
      6. Osa perheistä ei anna pestä kotonaan pyykkiä, vaan joudut menemään pesulaan
      7. Aluevalvojat ajattelevat vain ja ainoastaan rahaa, jos siis sinulle ilmenee ongelmia..he EIVÄT auta!
      8. Älä kuvittele, että saisit hakea jääkaapilta mitä haluat. Päin vastoin! Monissa tapauksissa saat vain aamupalan (valkoista paahtoleipää) ja iltaruoan (makaronimössöä)
      9. EF:llä saattaa olla parhaat nettisivut ja parhaat esitteet: ÄLÄ MENE LANKAAN!! Kun olet maksanut ensimmäisen erän tuosta 8000 € suuruisesta ohjelmamaksusta, he eivät enää vastaa sähköposteihin jne.
      10. Itse olin EF:n kautta vaihdossa Englannissa, kaupungissani oli 20 EF:n vaihto-oppilasta joista, rehellisesti sanottuna, yksikään ei ollut tyytyväinen oloihinsa/ isäntäperheeseensä. Puolet heistä joutui vaihtamaan perhettä (homeiset talot, likaista, alkoholin liikakäyttöä, huonoa kohtelua...), ja 6 heistä lähti kesken vuoden pysyvästi kotiin!

Ajatelkaa siis omaa parastanne ja unohtakaa EF:n hehkutukset elämäsi parhaasta vuodesta tai joulusta ulkomailla! Itse luin ennen lähtöä paljon huonoa palautetta EF:stä, mutta ajattelin vain, että nämä ovat vain yksittäistapauksia. Lopulta jouduin vaihtamaan 2 kertaa perhettä, aloitin jo 1. viikon jälkeen laskemaan päiviä joululomaan (vietin joulun siis Suomessa) ja en koskaan saanut sitä mahtavaa vaihtovuosi kokemusta mihin olisi sisältynyt upea isäntäperhe, jonka luona olisin voinut vierailla, ja joka olisi käynyt minun luonani Suomessa, jopa vuosien päästäkin. Itse vietin vaihto-oppilasvuoteni isäntäperheeni talon yläkerrassa, pienessä huoneessa italialaisen vaihtarisiskon kanssa (myös hän lähti kesken vuoden pois isäntäperhemajoituksemme tasottomuuden vuoksi), tekemättä yhtään mitään. Eglanti ei parantunut odotetulla tavalla, koska ENGLANNISSA OLEVAT VAIHTO-OPPILAAT VIETTÄVÄT SUURIMMAKSI OSAKSI AIKAA VAIN TOISTEN VAIHTO-OPPILAIDEN KANSSA, PAIKALLISET EIVÄT OLE KIINNOSTUNEITA.
      Esitteissä luvattiin se elämäni paras vuosi, valitettavasti kävi toisin :(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      321
      7635
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1856
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1392
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1261
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1231
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      57
      1186
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1029
    Aihe