En osaa piirtää ihmisiä.

Pakkasmarsu

Tästä tulee hirveä avautuminen, liittyy piirtämiseen... :O Tämä viesti meni kuvataiteisiin, oli täällä paras löytämäni palsta avautumiselleni...

Olen turhautunut, mutta en aio luovuttaa.

Olen todella huono piirtämään ihmisiä, varsinkin ilman mallia. Päätin eilen, että aion luonnostella joka päivä vähintään yhden ihmisanatomiakuvan (apuvälineeni: http://www.posemaniacs.com/), koska haluan oppia ymmärtämään ja piirtämään ihmisiä.

Jo heti tänään kolmannen piirroksen kohdalla koin turhautumisen. En ole tarpeeksi kärsivällinen ja tuntuu, ettei käsi tottele aivoja. Esimerkiksi ihmisen toinen käsi saattaa olla hassun muotoinen, enkä vaan saa sitä korjatuksi.

Pidän piirtämisestä, mutta huomaan turhautuvani kerta toisensa jälkeen, kun en onnistu piirtämään sitä, mitä haluan tai näen.

Eniten huolestuttaa, etten vain pysty kehittymään tästä mihinkään. Pelottaa, että vaikka piirtäisin vuoden ajan ihmisiä eri asennoissa, en siltikään kykene ymmärtämään ihmisanatomian salaisuuksia tai pysty piirtämään ihmistä ilman mallia.

Miten te muut olette oppineet piirtämään ihmisiä paremmin? Oletteko toistaneet jotakin asentoa niin kauan kunnes osaatte piirtää sen unissanne? Onko se yksi asento tärkeä oppia ulkoa, ennenkuin voi siirtyä piirtämään seuraavaa? Asentoja on miljoonia eri kuvakulmien vuoksi, joten miten voisin tällä tekniikalla ikinä oppia piirtämään ihmisiä?

8

1623

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pakkasmarsu
      • Katsokaa vaikka...

...lapsista mallia! Alussa heilläkin kaikki ihmiset näyttävät tikku-ukoilta tai lähinnä paperinukeilta. Kuitenkin niillä joilla on lahjoja niin hyvinkin pian ne alkavat näyttää ihan oikeilta ihmisiltä kun taas toisilla kovankaan harjoittelun jälkeen se ei onnistu myöhemminkään.
        Minä kuitenkin tykkäsin tuosta sinun istuvasta tytöstäsi ja huomaan että se alkaa olla jo niinsanotusti "huulilla" etteikö se kohta onnistuisi. Jatka vaan harjoituksia!

• neuvoja

Minusta vaikeinta piirtämisessä on mielikuvista ja käsityksistä luopuminen. Meillä on tapana ajatella valmiiksi miltä ihminen, talo, puu jne. näyttää, ennekuin osaamme heittää nämä mielikuvat pois ja vain piirtää sen mitä näemme. Mielikuva ei koskaan vastaa todellista näkymää sillä se on vain käsite jostakin. Vaikeutena on havainnosta piirtäessä unohtaa käsite ja luottaa silmään. Kun onnistuu luopumisesta niin asioiden "näköisyys" tulee kuin itsestään.
        Mielestäni sinun kannattaisi harjoitella paljon havainnosta piirtämistä; kohde voi olla mikä vain, näkymä ikkunasta tai vaikka vanhat kengät. Keskity valoon ja sen ilmiöihin. Luonnossa ei ole ääriviivoja. Kohde kannattaa rajata niin, että vain olennainen tulee esiin; turhat yksityiskohdat voi jättää pois.
        "Näköisyyden" kannalta on paljon olennaisempaa se kuinka onnistut kuvaamaan valon ja varjon, kuin ääriviivat.
        Ennenkaikkea; luota piirtäessä vain siihen mitä näet.

• älä murehdi!!

mun mielest'ä noin on tosi hyviä!! ite en osaa piirtää yhtään mitään tikku ukkoja piirtelen :D mut eipä tuo mun elämää oo haitannu :)

• Minusta on erittäin lupaavaa, että huomaat ongelmia töissäsi vaikka oletkin jo enempi piirrellyt. Valitettavasti kaikki osaaminen vaatii hillittömän määrän harjoittelua eikä piirtäminen ole poikkeus.

• Kkklkllgggh
    • Anonyymi

Ihmistä piirtäessä on vain nähtävä oikeat mittasuhteet ja se on aika vaikeaa...

• Anonyymi

Minä aloitin piirustuskurssin vasta 62vuotiaana
      En osaa ihmistä maalata muuta kuin oman peilikuvan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      156
      6339
    2. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      50
      1786
    3. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      38
      1444
    4. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      47
      1051
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      324
      1019
    6. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      48
      941
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      13
      919
    8. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      898
    9. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      14
      877
    10. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      75
      875
    Aihe