Yöheräily

Ykskaksvaan

Minä heräilen öisin useamman kerran katsomaan kelloa. Hyvänä yönä vain kerran ja huonona puolen tunnin välein. Sinällään en ole hereillä sen pidempään. Katson kelloa ja käännän kylkeä ja nukahdan saman tien. Tämä heräily kuitenkin vaikuttaa uneen sen verran, että en herää virkeänä ja usein herään reilusti ennen kelloa. Vaikkei uni yössä jääkään hirmuisen vajaaksi, niin vähitellen kuukausien kuluessa väsymys vaan lisääntyy.

Mietinkin, että onko tälläiseen jatkuvaan heräilyyn jotain apukeinoja. Olisiko lääkärikäynnistä mitään hyötyä vai suhtaudutaanko tälläiseen pienehköön häiriöön ylimalkaisesti? Mitä muita keinoja tälläisen hoitamiseen on kuin unilääkkeet? Välttämättä en haluaisi sellasiin sekaantua, jos ei ole aivan pakko.

19

1756

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokenut...

Minä en suosittele unilääkkeitä, koska ne koukuttavat ja lisäksi heikentävät unenlaatua pitkässä juoksussa, jopa tuhoavat sen.
      luontaistuotteet eivät ilmeisesti tuhoa unimekanismia. Niitä ovat ainakin;
      - kauranversouute
      - teaniini
      - kärsimyskukkauute
      - melatoniini
      - tryptofaani
      Noista ei voi tietää mikä on hyvä. Mulle on sopinut kauranversouute teaniini = Rennoksin-niminen tuote.
      Lisäksi "unihygenia" pitäisi olla kunnossa, eli puhdas huone, ei missään tapauksessa liian lämmin, mieluummin viileä (meillä makuuhuone

• Ykskaksvaan

Nuo unihygieniset asiat ovat kunnossa. Ne olivat ensimmäiset mihin kiinnitin huomiota. Makuuhuoneen lämpötila saisi olla hieman alhaisempi, mutta siihen en ole keksinyt vielä keinoja. Patteri on kiinni ja näillä keleillä tuuletusikkuna auki. Liikuntaa harrastan yleensä valoisaan aikaan, mutten kesälläkään kovin myöhään illalla. Tosin iltaisin venyttelen juuri ennen iltatoimia, mutta se ei ole kyllä millään tapaa virkistävää vaan ennemminkin rauhoittavaa.

Nukkumaan menorutiinit olen pyrkinyt pitämään samanlaisina. Eikä tosiaan nukahtamisessa olekaan mitään ongelmaa. Ongelma on unessa pysymisessä.

Mutta kiitoksia vinkeistä. Tutustun noihin tuotteisiin. Toivottavasti sieltä löytyisi jotain apua, koska jatkuva väsymyskin rasittaa oikeasti.

• kokenut...

Noita luontaistuotteita on aika paljon, en tiedä onko niille joku asiantuntija Suomessa tai muuallakaan, vai onko kaikki tuottajien tiedon varassa.
        Tuohon listaan kuuluu vielä vanha luontaistuote= valeriana, sen tiedetään myös auttavan asiassa. Niin ja näin, minua ei auttanut, ainakaan normiannoksilla. Olen kuullut myös ko aineen koukuttavan (en tiedä onko totta).
        Kuulemani mukaan jotkut aineet auttavat normiannoksilla joillekin, jotkut vaativat max-annoksen tuplana, mm. melatoniinin suhteen on näin. Lääkärit suosittavat max 6 mg, mutta jotkut käyttävät jopa 10mg:kin.
        Melatoniinia on sellaisessa tuotteessa kuin "sininen uni". Vitsikästä tuossa tuotteessa on se että presis samalla nimellä on myös tuote, jossa ei ole melatoniinia. pakkaus silti vähän erilainen. Melatoniinia saa suomesta reseptilääkkeenä ja ulkomailta käsikauppatavarana.

Hauska tieto on myös se että "A Ylppö nukkui koko elämänsä vain 2-4h:n yöunella. Mielenkiintoista.

• Ykskaksvaan

Minua hieman huolettaa nuo erilaiset luonnon tuoteet siinä mielessä, että melko vähän niistä on tutkimuksia eikä ole tietoa yhteisvaikutuksista esim. lääkkeiden kanssa. Esimerkiksi juuri valeriana on sellainen, joka voi aiheuttaa ongelmia käyttämieni lääkkeiden kanssa...

Toisaalta aika pahalta tuntuu lähteä hakemaan apua mistään unilääkkeistäkään, koska niillä tosiaan on omat ongelmansa, kuten juuri tuo koukuttavuus. Minun kohdallani kuitenkin on kyse melko pysyvästä ongelmasta, joten arveluttaa satunnaisesti käytetyn unilääkkeen toimivuus. Mitä iloa on nukkua pari yötä viikossa hyvin lääkkeillä. Eli jotain pysyvämpää ratkaisua kuitenkin kaipaisin.

Jatkan tutustumista noihin luonnon tuotteisiin. Muutama kiinnostavan oloinen tulikin jo vastaan ja ihan apteekissa myytäviä, joten pyhien jälkeen marssin apteekkiin kyselemään apuja.

• Kokenut...

Luonnontuotteita ei ole tutkittu. Mutta kuka kertoo että "lääkkeiden kaikki vaikutukset ihmisiin olisi tutkittu" ? Ei kukaan. Bentsot pitivät olla "lopullinen totuus mielisairaiden hoidossa", mutta niistä tuli "final solution" käyttäjänsä terveyden menettämiselle. Ilmeisesti kaikki joukkomurhia tehneet tyypit viimeisen 20vuoden aikana ovat olleet SSRI-lääkkeiden käyttäjiä ? SSRI-lääkkeet eivät pitäneet koukuttaa mutta ilmeisesti lähes 100% koukuttuu ? Ja jos luopuu lääkkeistä, vaikutukset ovat edellä kerrottuja. Ilmeisesti lääketehdas "on antanut asiakkaalle tarjouksen josta ei voi kieltäytyä", mafiatyyliin. (Toki myös luontaistuotteilla on tuottajansa jotka tekee businesta, mutta luontaistuotteet eivät tietämäni mukaan anna tarjousta josta ei voisi kieltäytyä, niin halutessa.)

Luonnontuotteissa ei ilmeisesti ole noin pahoja "sivuvaikutuksia" kuin ym lääkkeillä on, ainakaan minä en ole kuullut. Onko niiden hyödyt niin hyviä kuin lääkkeillä, en tiedä.
        Mikä on summapeli noista, en osaa sanoa...
        Minun kokemus on "no pills anymore, never". Mutta enhän tietenkään voi kieltää toisten käyttämistä ja mahdollista koukuttumista. Haluan vain varoittaa...
        Tietenkään jos ihmisellä ei ole muuta mahdollisuutta kuin käyttää loppuelämänsä lääkkeitä, niin se sitten on niin... Minä en vain halua uskoa tuollaiseen asiaan... Toisille se voi olla ainoa mahdollisuus, kuka tietää..

• kylkiasento

Nukutko yksin? Jos et nuku, onko kumppanisi huomannut sinulla hengityskatkoksia? Kaikilla ihmisillä on unen aikana lyhyitä hengityskatkoksia silloin tällöin, mutta jos katkos on pidempi, nukkuja herää. Puhun omasta kokemuksestani, heräilin tietämättä miksi. Kun heräsin, hengitin normaalisti ja nukahdin pian uudestaan.
      Kaikki selvisi unitutkimuksessa.

• Ykskaksvaan

Kokenut: minä kyllä syön jatkossakin lääkkeeni. Ihan vain sen takia, että arvelen arvostavani mm. kävelykykyä myös viiden vuoden kuluttua. Ihan kaikkeen vaivaan ei lääkkeitä tarvita ja siksi yritänkin löytää tavan päästä uniongelmastani ilman lääkkeitä.

Uskallan väittää, että hyväksyttyjen lääkkeiden vaikutusmekanismeista on huomattavasti enemmän tutkimusta kuin joidenkin luontaislääkkeiden. Ja usein juuri vaikutusmekanismi tai muut toiminta elimistössä auttaa paljon ymmärtämään myös yhteisvaikutuksia. Noista mainitsemistasi aineista ainakin yhdestä löysin tiedon, että vaikuttaa sytostaattien pitoisuuteen veressä sitä nostamalla ja pidettiin tätä vaikutusta pelkästään hyvänä asiana...

Kylkiasento: Nukun yksin, joten hengityskatkoksista ei ole havaintoja. Joskus aiemmin minua on moitittu levottomaksi nukkujaksi ja ilmeisesti myös puhun unissani, mutta kuorsaamista tai hengityskatkoksia ei kukaan ole maininnut. Tuo voisi hyvin olla yksi syy heräilyyn. Eli ilmeisesti sinne lääkärille kannattaisi kuitenkin suunnata (ei kai unitutkimuksiin muuten pääse?)

• Kokenut...

Uniapnean unohdin, vaikka olen itsekin käynyt 2x siinä. Sen voi tehdä kotona tai sairaalassa.
        En epäile lääkkeiden tutkimuksia. Mutta niin pahoja nuo varsinkin hermostolliseen/aivojen aineenvaihduntaan vaikuttavat lääkkeet ovat etten allekirjoita sitä että niiden kokonaisvaltaiset vaikutukset tunnettaisiin. Sen tunnustavat pätevät lääkäritkin. Lisäksi niin moni tuonkaltainen lääke on löydetty sattumalta, joten niinpä niin..
        Itselläni oli toinen(kin) haitta, johon lekuri suositteli heti lääkitystä. Sanoin kiitos ei, ja nyt n.5v:n jälkeen muunkaltaisen "hoidon jälkeen" olen lähes oireeton. Jos olisin alkanut lääkityksen, olisin niiden orja kuolemaan asti. Lääkitys olisi tuhonnut kehon oman mekanismin tuossa asiassa kokonaan.
        En väitä että näin voisi menetellä aina ja kaikissa tapauksissa. olen vain nähnyt niin monta surullista tapausta (en yhtään onnellista taopausta) alueella jossa ihmiset ovat alkaneet syömään bentsoja/SSRI- ja muita vastaavia lääkkeitä.
        Ja unilääkkeissä on kysymys nimenomaan noista.
        Mutta jos joku tulee lääkkeillä onnelliseksi, oikein hyvä.

Asiasta ei paljon puhuta, uudemmista lääkkeistä ei oikeastaan ollenkaan. Vanhempia lääkkeitä eli bentsodiatsepiinejä vastaan on jopa kansanliikkeitä, esim. Englannissa. (minua ei silti kiinnosta, kunhan sanon). Ja edelleenkin lääkärit suosittavat koukuttavia bentsoja hyvin paljon unihäiriöisille, ilman varoitusta siitä että lääkkeet koukuttavat kaikissa tapauksissa = syöt niitä lopun elämääsi. Jos ihminen on vaikka 25v hakiessaan apua, niin hän saa syödä keskimäärin sitä lääkettä yli 50 seuraavaa vuotta.

Asiasta on yksi kirja; Stefan Borg,....; Irti unilääkkeistä ja rauhoittavista aineista.
        Borg on tietääkseni lääkäri.

Kunhan varoittelen. Unettomuutta ei silti katkaista muuta kuin lääkkeillä, näin luulen, en tiedä. Jos joku tietää, niin ainakaan minä en ole kuullut.

Yksi parhaista, ilmeisesti korvaamattomista unilääkkeistä on lempi. Se toimii aina.

• Kokenut..
        Kokenut... kirjoitti:

Uniapnean unohdin, vaikka olen itsekin käynyt 2x siinä. Sen voi tehdä kotona tai sairaalassa.
        En epäile lääkkeiden tutkimuksia. Mutta niin pahoja nuo varsinkin hermostolliseen/aivojen aineenvaihduntaan vaikuttavat lääkkeet ovat etten allekirjoita sitä että niiden kokonaisvaltaiset vaikutukset tunnettaisiin. Sen tunnustavat pätevät lääkäritkin. Lisäksi niin moni tuonkaltainen lääke on löydetty sattumalta, joten niinpä niin..
        Itselläni oli toinen(kin) haitta, johon lekuri suositteli heti lääkitystä. Sanoin kiitos ei, ja nyt n.5v:n jälkeen muunkaltaisen "hoidon jälkeen" olen lähes oireeton. Jos olisin alkanut lääkityksen, olisin niiden orja kuolemaan asti. Lääkitys olisi tuhonnut kehon oman mekanismin tuossa asiassa kokonaan.
        En väitä että näin voisi menetellä aina ja kaikissa tapauksissa. olen vain nähnyt niin monta surullista tapausta (en yhtään onnellista taopausta) alueella jossa ihmiset ovat alkaneet syömään bentsoja/SSRI- ja muita vastaavia lääkkeitä.

Asiasta ei paljon puhuta, uudemmista lääkkeistä ei oikeastaan ollenkaan. Vanhempia lääkkeitä eli bentsodiatsepiinejä vastaan on jopa kansanliikkeitä, esim. Englannissa. (minua ei silti kiinnosta, kunhan sanon). Ja edelleenkin lääkärit suosittavat koukuttavia bentsoja hyvin paljon unihäiriöisille, ilman varoitusta siitä että lääkkeet koukuttavat kaikissa tapauksissa = syöt niitä lopun elämääsi. Jos ihminen on vaikka 25v hakiessaan apua, niin hän saa syödä keskimäärin sitä lääkettä yli 50 seuraavaa vuotta.

Asiasta on yksi kirja; Stefan Borg,....; Irti unilääkkeistä ja rauhoittavista aineista.

Kunhan varoittelen. Unettomuutta ei silti katkaista muuta kuin lääkkeillä, näin luulen, en tiedä. Jos joku tietää, niin ainakaan minä en ole kuullut.

Yksi parhaista, ilmeisesti korvaamattomista unilääkkeistä on lempi. Se toimii aina.

Pientä lisäystä, väärinymmärryksen vähentämiseksi;
        - kokemukseni luontaistuotteista;
        -- ehkäpä yli 90% tuotteista ei ole vaikuttanut mitenkään, ei sen enempää hyvää eikä huonoakaan vaikutusta. Parhaiten on vaikuttanut tuo kauranversouutteen-teaniinin yhdistelmä (Rennoksin).
        - kokemukseni unihäiriöön liittyvistä lääkkeistä;
        -- kaikki ovat vaikuttaneet, mutta kaikilla tuotteilla on sama vaikutus, vaikuttaa aikansa ja sitten (lähes) loppuu, ellei koko ajan lisää annostusta. Kaikki tuotteet ovat koukuttaneet. Ja kaikilla tuotteilla on vierotusoireita, toisilla enemmän toisilla vähemmän. Varsinaisilla unilääkkeillä ei ole muuta sivuvaikutusta kuin se että lääke rikkoo kehon oman unimekanismin. Lääkärithän määräävät hyvin helposti myös muita kuin varsinaisia unilääkkeitä unihäiriöihin ja niillä tuotteilla on ilmeisesti aina vieroitusoireita, kun niistä pyrkii eroon.
        Oma kokemukseni, ei tarvitse olla identtinen kenenkään muun kanssa.
        Toivon ratkaisua ongelmaasi.

• Ykskaksvaan
        Kokenut... kirjoitti:

Juurikin noiden sivuvaikutusten ja koukkuuntumisen takia en haluaisi ainakaan bentsoja joutua käyttämään. Ne ehkä ovat ihan hyvä apu akuuttiin ja tilapäiseen unettomuuteen, mutta ainakin minun kohdallani kyse on pidemmästä jaksosta.

Minäpä kysyn huomenna apteekista, että tietävätkö he jotain luonnontuotetta, jota uskaltaisin lääkkeideni kanssa syödä. Tosiaan en halua näitä lainkaan väheksyä. Kuitenkaan en halua joutua muuttamaan peruslääkitystäni yllättävien sivuvaikutusten takia. Kaipa he ainakin osaavat sanoa, jos joku on tutkitusti haitallinen. Tai ohjaavat pohtimaan asiaa lääkärin kanssa.

• Kokenut..
        Ykskaksvaan kirjoitti:

Juurikin noiden sivuvaikutusten ja koukkuuntumisen takia en haluaisi ainakaan bentsoja joutua käyttämään. Ne ehkä ovat ihan hyvä apu akuuttiin ja tilapäiseen unettomuuteen, mutta ainakin minun kohdallani kyse on pidemmästä jaksosta.

Minäpä kysyn huomenna apteekista, että tietävätkö he jotain luonnontuotetta, jota uskaltaisin lääkkeideni kanssa syödä. Tosiaan en halua näitä lainkaan väheksyä. Kuitenkaan en halua joutua muuttamaan peruslääkitystäni yllättävien sivuvaikutusten takia. Kaipa he ainakin osaavat sanoa, jos joku on tutkitusti haitallinen. Tai ohjaavat pohtimaan asiaa lääkärin kanssa.

Tiedoksi; minä en tiedä muita uni- tai nukahtamislääkkeitä kuin bentsoja.
        Ole tarkkana jos keskustelet asiasta lääkärin tai farmaseutin kanssa, niiden vastaukset eivät ole suoria.

• Ykskaksvaan
        Kokenut.. kirjoitti:

Tiedoksi; minä en tiedä muita uni- tai nukahtamislääkkeitä kuin bentsoja.
        Ole tarkkana jos keskustelet asiasta lääkärin tai farmaseutin kanssa, niiden vastaukset eivät ole suoria.

Käsitääkseni unettomuuden hoitoon käytetään myös muita väsyttäviä lääkkeitä kuin bentsoja. Olen kuullut ainakin väsyttävistä antihistamiineista. Mutta nämä kaikki lienevät reseptilääkkeitä...

Muutenkin alkaa vaikuttaa siltä, että minun kannattaisi käydä juttelemassa lääkärin kanssa tästä uniongelmasta. Ei välttämättä hakemassa niitä bentsoja vaan kartottamassa muita hoitomahdollisuuksia. Apteekkiin en tänään selvinnyt, mutta lähipäivinä on pakko käydä.

• Kokenut..

En tunne histamiineja, enkä tiedä kuinka laajasti käytetään uniongelmassa.
      Netistä löytyy näköjään nykyään myös nettiapteekki, joka lienee ihan oikea "apteekki";
      http://www.apteekkishop.fi/
      En tunne tuota, joten en osaa sanoa mitään. Kuitenkin noiden sivuilla oli myös osasto "unihäiriöt" luontaistuotteissa. En tutkinut sen tarkemmin asiaa.
      Unihäiriöissä kannattaa keskustella mahd.laajasti ns. asiantuntijoiden kanssa, jotain kautta tietoa tulee. Itse olen keskustellut netissä(kin) ns. huippuasiantuntijoiden kanssa asiasta, mutta mitään viisastenkiveä ei näytä olevan, ainakaan ei ole minun kohdalle tullut. Mutta asia/tiede vissiin kehittyy tuollakin alueella, eli jossain vaiheessa kai löytyy jokin tie edetä. "Vanha kansahan" tuossa ongelmassa otti yömyssyt, en tiedä toimiiko. Itse en tiedä kuin yhden varman luontaisen unilääkkeen, jonka jo aiemmin kerroin.
      Yleensä myös matka auttaa, eli maiseman ja elinpiirin vaihto auttaa, pääsee pois yhdestä ja samasta junnaavasta asiasta..

Toivotaan ratkaisua...

• Jorma689

Johtuu huonosta omasta tunnosta. Apukeinona suosittelen lasolin säännöllistä nautiskelua.

• Paras neuvo

Kello pois ensimmäiseksi makuuhuoneesta. Ei sitä yöllä tarvitse katsoa. Puhelimen laitat herättämään niin kauas sängystä että et viitsi sitä nousta katsomaan.

Mirtatsapiini pienellä annoksella väsyttää eikä aiheuta riippuvuutta kun on masennuslääke. Kokeilin sitä joskus.

Heitin muuten neuvosta itsekin kelloradion makuuhuoneesta Huitsin Nevadaan.

• Ykskaksvaan

Minä joskus kokeilin tuota kellon siirtämistä pois huoneesta. Ongelmaksi muodostui se, että kun en tiennyt mitä kello oli, pyörin hereillä huomattavasti pidempään - eikä se vähentänyt yöheräilyä juurikaan. Eli minun kohdallani se ei ole toimiva ratkaisu. Mielummin katson kelloa ja olen valveilla yhteensä 5 minuuttia kuin en katso ja valvon vähintään vartin.

Apteekista patistivat lääkärin puheille. Eivät suositelleet mitään luontaistuotetta. Lääkäriaika menee jonnekin tulevaisuuteen, koska olen muuttamassa ja nykyisestä kotikunnastani en saanut aikaa ennen muuttoa. Ehkä tähän joku ratkaisu löytyy.

• uneton7

Minä nukahdan tosi nopeasti, mutta heräilen yöllä tosi paljon ja aamulla oon taas sairaan väsynyt. Kaverit ja vanhemmat kehottaa rauhottuun ennen nukkumaan menoa, mutta se ei oikein auta. Parempina öinä en heräile ollenkaan ja huonoina taas heräilen n. 2 tunnin välein. Oisko mitään vinkkiä ilman että pitäisi ottaa unilääkkeitä? Opiskelen vielä ja se näkyy arvosanoissa jne.. joten olisin todella iloinen jos olisi jokin helppo keino välttyä yöheräämiseltä.

• tämmöisiäkin....

Unen keston lisäämiseen vinkkejä;
        - pitkävaikutteinen melatoniini, 1-6mg
        - sanovat että jos ottaa illalla 1/4-1/2 aspiriinia, niin se estää aamuyön heräämisiä. Kuulemma vähentää jonkun aineen pitoisuutta kehossa, mikä taas vaikuttaa uni-valve-asioihin... En tiedä minkä aineen...
        - hyvä yöjuoma;
        -- hibiscus-juoma hunajaa lusikallinen, estää veren sokerin laskemisen aamuyöstä, mikä asia myös voi kuulemma herättää...

Ja vielä yks vinkki;
        - joko kauranaversouutetta iltajuomaan
        - tai Vidan teaniini kauranversouute pilleri iltajuoman kanssa

Iltakävely n.2-4h ennen nukkumaanmenoa..

Ja riittävän viileä makuuhuone, vaikkapa 15-18 astetta.

Ihan vaan vinkiksi...

• Vinkkis

@ uneton7

Mihin heräät? Jos heräät pissahätään, niin paria tuntia ennen nukkumaanmenoa kannattaa välttää kaikkea juomista.

Itse jos käyn yöllä vessassa, niin laitan aina ikkunan auki ja huone on mukavan raikas kun tulen takaisin ja nukahdan nopeasti.

Teen tämän tuuletuksen joka kerta kun käyn vessassa. Käytän myös korvatulppia ja unirättiä silmillä, jotta saan silmät pimennettyä ja äänet eliminoitua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      517
      8815
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      155
      6086
    3. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      355
      5122
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      66
      4729
    5. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      98
      4331
    6. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      166
      4043
    7. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      184
      3902
    8. Sinun ja kaivatun nimikirjaimet

Mitkä ne on ? Meillä H❤️M 👩‍❤️‍👩
      Ikävä
      91
      1838
    9. Onko sinulla ja kaivatulla

joku yhteinen tärkeä paikka?
      Ikävä
      103