ärsyttävä päiväkoti

hätf,äh,ätjä,t

Olen ollut nyt kaksi kuukautta päiväkodissa uutena työntekijänä erään pojan avustajana. Tuntuu ettei työyhteisössä ymmärretä, että olen ensinnäkin uusi työntekijä talossa, nuori ja aika kokematon päiväkotiasioissa. Minua arvostellaan jos jonkinlaisista asioista.

Pomo otti minut kahdenkeskiseen puhutteluun mitä naurettavimmista asioista. Pukeutumistani arvostellaan, vaikka pidän ulkona pipoa, kaulahuivia, paksua untuvatakkia yms. Pukeudun mielestäni siististi ja asiallisesti, en pidä minihameita tai suuria kaula-aukkoja omaavia paitoja. Ulkona on plusasteita ja pitäisi olla pomon mukaan toppahousut jalassa. Hänen mukaansa farkut on huono esimerkki lapsille, vaikka lähes jokaisen lapsen vanhemmatkin pukeutuu farkkuihin ja farkut on yleisin vaate katukuvassa. :O Voiko pomo puuttua tuollaiseen farkkujen käyttöön?

Työpaikassamme oli reilun kuukauden työssä nuori opiskelijatyttö. Koitin keskustella tytön kanssa ja olla hänelle mukava. Tiedän hyvin miltä tytöstä tuntuu tulla uutena tulokkaana päiväkotiin. Noh, siitäkin sain yllättäen kuulla ****** palautetta. Olin liikaa ollut tytön tukena, kun en ollut edes tytön ohjaaja. En todellakaan ollut keskustellut tuon tytön kanssa paljoa ja olen muutenkin päiväkodin vähäpuheisin työntekjä. Halusin vaan auttaa tyttöä sopeutumaan työyhteisöön.

Eräällä pojalla oli tullut pissat sänkyyn ja siitäkin minua syytettiin. Minäkö sinne sänkyyn olinkin kussut?

Siis jotenkin naurettaa miten pomolla on aikaa lässyttää moisia.

Muutenkin valitusta on tullut mitä naurettavimmista aiheista. Muut työntekijät tekevät ihan samoja asioita. Nukkarissa en saisi lukea omaa kirjaa, vaikka muut lukevat ja eräs työntekijöistä vastaa jopa palaverissa kännykkään. Mielipiteet työntekijöiden välillä ovat ristiriitaisia kaikista aiheista. Minulle ei kerrota työpaikan sisäisiä asioita, en kerrota milloin on palvereita yms. Joulujuhlan ohjelmasta sain tietää päivää ennen juhlaa. On toki työpaikassa muutama mukavakin henkilö, jotka ovat ystävällisiä. Suurin osa suhtautuu minuun töykeästi ja ylimielisesti. Asiat kulkevat aina pomon kautta, suoraan minulle ei tulla koskaan mitään sanomaan. Nytkin tuo tyttö oli 2vkoa sitten lähtenyt työyhteisöstä ja minulle avauduttiin asiasta. Miten voin vaikuttaa asioihin, jos ne ovat tapahtuneet jossain historiassa :O

15

2345

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyrppänen

      Ainoo keino on ruveta itse yhtä vittumaiseksi. Miksi olisit mukava ihmisille jotka ovat sinulle ilkeitä? Jotkut ihmiset ei vaan osaa olla pyyteettömästi ystävällisiä. Monet vasta sitten tulee "ystäviksi" kun ensin on ne oikein haukkunut. Jotkut ilmeisesti kokee että näin tullaan oikeasti tutuiksi eikä teeskennellä.

      Kokemusta on.

    • pk-sijainen

      No aika naurettavista asioista sua on kurmotettu. Itse olen tehnyt jo n. 3 vuotta eripituisia sijaisuuksia monissa päiväkodeissa ja aina mut on otettu työyhteisössä hyvin vastaan (oli pesti ollut sitten parin päivän tai parin kuukauden pituinen). Vaikuttaa siltä, että sun päiväkodissa nyt joku mättää henkilökemioissa pahasti ja he jotenkin purkavat kaiken sitten suhun. Koskaan ei ole mulle tultu valittamaan samantyyppisistä asioista mitä kuvailit omalta osaltasi. Kunhan vaan on muuten hyvänä esimerkkinä lapsille ja muutenkin käyttäytyy niinku pitääkin niin ei pitäisi olla pomolla/työkavereilla valittamista.

      Onko sun pesti sijaisuus vai ihan kokoaikainen? Jos sijaisuus niin pääset ainakin loppupeleissä sieltä pois tai voit esim. lopettaa työsuhteen itse.

    • viestin aloittanut.

      Mun olis tarkoitus olla toukokuun loppuun saakka. Tosin 4kk koeajalla olen. Voipi olla etten edes saisi jatkaa tuolla työskentelyä, koska tommosista huomautellaan. En tiedä sitten mikä mättää. Koitan kyllä tehdä parhaani ja olla ystävällinen muille työntekijöille. Välttelen noita ikäviä tyyppejä parhaani mukaan. Tosiaan mulla ei oo aiempaa kokemusta kun pari kk ja se voi näkyä mun työskentelyssä. Luulis silti muiden tajuavan, että nuori ihminen ei työskentele kuten 5.v alalla ollut... Harmittaa kun ei oo ollut muita paikkoja haussa, koitan etsiä toista työpaikkaa ja irtisanon itseni heti sellaisen löydyttyä. Onneks eilen palas yks mukava työntekijä lomalta, niin vähän tilanne rauhottuu ehkäpä. Mutta eilenkin olin huoneessa yksin 19 lapsen kanssa, tosin vaan hetken aikaa.

      • pk-sijainen

        Jos se yksinolo 19 lapsen kanssa oli vain muutama minuutti, niin eihän se ole paha mut jos se olisi ollut pitemmän aikaa niin kyllä siinä vähintään ois pitäny olla toinen työkaveri mukana. Yhdellä kasvatusvastuullisella kun saa olla max. seitsemän 3-vuotiaasta ja siitä vanhempia lapsia valvottavanaan. Jos lapset on alle 3-vuotiaita, yhdellä kasvatusvastuullisella saa olla valvottavanaan neljä lasta.
        Avustajana toimiminen voi olla välillä todella haastavaakin. Riippuu tietty ihan avustettavasta onko lapsi kuinka omatoiminen/riippuvainen aikuisesta. Edellisessä työpaikassa olin sekä lastenhoitajan että avustajan roolissa vähäisen henkilökunnan takia. Avustettavan lapsen oma hoitaja sairasteli usein ja mä sitten tuurasin häntä eli toisin sanoen olin koko päivän avustettavan lapsen kanssa, koska lapsi oli niin vaativa. Lapsen oma hoitaja sanoikin mulle heti alussa, että et voi samalla vahtia muita lapsia jos itse toimin avustajana - pyydä työkaveri vahtimaan muita ryhmän lapsia. Mulla olikin sitten lapsen kanssa ihan oma päivärytmi mikä sumplittiin ryhmän mukaan sopivaksi (ulkoilua aikaisemmin kuin muulla ryhmällä, syömiset ja nukkumiset jne).

        Kuulutko mihinkään alan liittoon (esim. SUPER, TEHY)? Liitolta voi kysyä tarvittaessa neuvoa esim. jos haluat johonkin tahoon ottaa yhteyttä sun asian tiimoilta.

        Ja ei todellakaan pomon pitäisi naputtaa sun farkkujen käytöstä ulkona saati sitten siitä, että olet muka liikaa jutellut/tukenut opiskelijatyttöä. Mun mielestä on hyvä, että koitit olla mukava sille opiskelijalle, koska jos kyseessä oli nuori likka ni jotkut saattaa olla hyvinkin arkoja ja eivät uskalla esim. oma-aloitteisesti toimia uudessa paikassa.

        Tosta infoamisesta vielä... Törkeetä, että eivät voineet reilusti etukäteen kertoa joulujuhlan ohjelmistosta, aikatauluista jne. Seuraavalla kerralla kun on tulossa jotain juhlia/tapahtumia (esim. synttäreitä, pääsiäis- tai vappuvalmisteluja) ja olet niistä saanut pientä vihiä, kysy reilusti työkavereilta tyyliin "hei mites ne pääsiäisaskartelut, pitikös niitä alotella ensi viikolla?" tai "milloinkas se palaveri olikaan ja monelta".
        Miten työkaverit voi olettaa, että olet mistään asioista perillä jos sulle ei kerta kerrota mitään tai vasta ihan viime tingassa. Heillehän se vaan hallaa tekee, koska varmasti on ollut tilanteita joissa oisit voinut olla apuna konkreettisesti tai vaikka ihan vaan suunnittelussa jne.

        Toivottavasti sulle ei jää kovin paha maku suuhun päiväkodeista yleensä - suurimmaksi osaksi päiväkotihommat on ihan jees ja työilmapiiri hyvä. Tosin nyt pystyn puhumaan vain omasta puolestani mut jospa se sun seuraava työpaikka olisi ihan toisenlainen kuin tämä nykyinen. Älä missään nimessä luovuta. :)


      • päiväkotilainen
        pk-sijainen kirjoitti:

        Jos se yksinolo 19 lapsen kanssa oli vain muutama minuutti, niin eihän se ole paha mut jos se olisi ollut pitemmän aikaa niin kyllä siinä vähintään ois pitäny olla toinen työkaveri mukana. Yhdellä kasvatusvastuullisella kun saa olla max. seitsemän 3-vuotiaasta ja siitä vanhempia lapsia valvottavanaan. Jos lapset on alle 3-vuotiaita, yhdellä kasvatusvastuullisella saa olla valvottavanaan neljä lasta.
        Avustajana toimiminen voi olla välillä todella haastavaakin. Riippuu tietty ihan avustettavasta onko lapsi kuinka omatoiminen/riippuvainen aikuisesta. Edellisessä työpaikassa olin sekä lastenhoitajan että avustajan roolissa vähäisen henkilökunnan takia. Avustettavan lapsen oma hoitaja sairasteli usein ja mä sitten tuurasin häntä eli toisin sanoen olin koko päivän avustettavan lapsen kanssa, koska lapsi oli niin vaativa. Lapsen oma hoitaja sanoikin mulle heti alussa, että et voi samalla vahtia muita lapsia jos itse toimin avustajana - pyydä työkaveri vahtimaan muita ryhmän lapsia. Mulla olikin sitten lapsen kanssa ihan oma päivärytmi mikä sumplittiin ryhmän mukaan sopivaksi (ulkoilua aikaisemmin kuin muulla ryhmällä, syömiset ja nukkumiset jne).

        Kuulutko mihinkään alan liittoon (esim. SUPER, TEHY)? Liitolta voi kysyä tarvittaessa neuvoa esim. jos haluat johonkin tahoon ottaa yhteyttä sun asian tiimoilta.

        Ja ei todellakaan pomon pitäisi naputtaa sun farkkujen käytöstä ulkona saati sitten siitä, että olet muka liikaa jutellut/tukenut opiskelijatyttöä. Mun mielestä on hyvä, että koitit olla mukava sille opiskelijalle, koska jos kyseessä oli nuori likka ni jotkut saattaa olla hyvinkin arkoja ja eivät uskalla esim. oma-aloitteisesti toimia uudessa paikassa.

        Tosta infoamisesta vielä... Törkeetä, että eivät voineet reilusti etukäteen kertoa joulujuhlan ohjelmistosta, aikatauluista jne. Seuraavalla kerralla kun on tulossa jotain juhlia/tapahtumia (esim. synttäreitä, pääsiäis- tai vappuvalmisteluja) ja olet niistä saanut pientä vihiä, kysy reilusti työkavereilta tyyliin "hei mites ne pääsiäisaskartelut, pitikös niitä alotella ensi viikolla?" tai "milloinkas se palaveri olikaan ja monelta".
        Miten työkaverit voi olettaa, että olet mistään asioista perillä jos sulle ei kerta kerrota mitään tai vasta ihan viime tingassa. Heillehän se vaan hallaa tekee, koska varmasti on ollut tilanteita joissa oisit voinut olla apuna konkreettisesti tai vaikka ihan vaan suunnittelussa jne.

        Toivottavasti sulle ei jää kovin paha maku suuhun päiväkodeista yleensä - suurimmaksi osaksi päiväkotihommat on ihan jees ja työilmapiiri hyvä. Tosin nyt pystyn puhumaan vain omasta puolestani mut jospa se sun seuraava työpaikka olisi ihan toisenlainen kuin tämä nykyinen. Älä missään nimessä luovuta. :)

        Ja jos olet samassa tiimissä koko ajan töissä, niin etkö osallistu viikottaisiin tiimipalavereihin, joissa suunnitellaan tulevan/tulevien viikkojen ohjelmaa ja eri teemojen (joulu, pääsiäinen ym.) askarteluja, juhlia ym. ohjelmia.


    • enrikoko

      taidat olla mun entisessä paikassa...joo, ei ne kaikki ole tommosia, enimmäkseen kivoja paikkoja...ja usko pois, niillä on oikeesti kauheata kun ei siellä kukaan "terve" viihdy, vaan jatkuvasti lappaa uutta väkeä ovista ja ikkunoista...sitä saa mitä tilaa!

    • samaa kokenut

      Kuulostaa tutulta. Tosin mua kiusasi vain yksi lastentarhanopettaja ja sai johtajankin uskomaan minusta kaiken näköistä. Lähdin sitten koeaikana pois kun en kestänyt enää. Luulin, että kaikki työkaverit ovat mua vastaan, muttei ollutkaan. Jotkut ihmiset osaavat kyllä tehdä kiusaa kierolla tavalla esim. jättämällä asioita kertomatta ja sitten syyttämällä etten ole tehnyt tarvittavaa asiaa. Ja hän ei varmaan tykännyt siitä kun en mielistellyt häntä. Mutta en minä sellaiseen pysty. Voin kyllä antaa myönteistäkin palautetta, jos siltä tuntuu, mutta en muuten. Eikä hänessä koskaan ollut mitään vikaa, muissa vaan. Oli kyllä ahdistavaa aikaa.
      Olen huono pitämään puoliani, siinä kyllä on parantamisen varaa. Tiedän, etten ehkä ollut tarpeeksi puhelias silloin, se asia on korjaantunut iän myötä. Mutta tarvitseeko koko ajan ollla äänessä eikö joskus voi olla myös hiljaa, jos ei ole välttämätöntä tarvetta olla äänessä? Tietenkin asioista pitää voida jutella henkilökunnan, lasten ja vanhempien kanssa. Vuorovaikutus on tärkeää. Toisilta se tulee luonnostaan ja toiset tarvitsevat enemmän harjoitusta.
      Tsemppiä ja jaksamista!

    • viestin aloittanut..

      Nyt sitten oltiin pomon ja yhden toisen kanssa kolmistaan palaverissa, koska olin ollut töykeä huomauttaessani tuota toista osapuolta lehden lukemisesta sanomalla "on varmaan mielenkiintoinen lehti". Luulin ettei töissä saa lukea lehtiä, jos huoneessa on paljon lapsia ja siitä huomauttaessanikin tein väärin. Tuntuu etten jaksa enää tuota työpaikkaa. Pomokin menee mukaan noihin lapsellisuuksiin. En ymmärrä miten ihmiset päiväkodissa voi olla noin naurettavia. Pyysin tuolta akalta anteeksi pomon edessä ja hän kamalan loukkaantuneena sanoi ettei anna mulle anteeksi. Että tämmöstä tällä kertaa...

      • pk-sijainen

        No voi sun... Onhan se kyl totta että jos on kauhea härdelli päällä, niin ei siinä kyllä oikein lehtiä ehdi lukea. Mutta siis ei se pahastakaan ole, jos lehteä vähän silmäilee vaik lapsia huoneessa. En kyllä ymmärrä jos tuommosesta pienestä kommentista vetää herneen nenään. Minkäs ikänen tämä lueskelija on? Varmaan vanhempi työntekijä joka jo ehkä kyllääntynyt työhönsä..?

        Etkö tosiaan kuulu mihinkään liittoon, johon voisit ottaa yhteyttä? Mun mielestä tollanen (mitä siis olet kaiken kaikkiaan tähän mennessä kertonut) voidaan jo rinnastaa työpaikkakiusaamiseen. Ei kait kenenkään kuulu tuntea töissä oloaan epämukavaksi tai että saa aina varoa mitä suustaan päästää... Mitenkäs se yksi mukava työkaveri joka palasi lomalta, pystyisitkö kenties avautumaan hänelle?


    • viestin aloittanut..

      Tuo kirjaa lukenut henkilö on 34v. Joo, kai se pitää ottaa yhteyttä liittoon jos tilanne ei yhtään parannu. Onhan se kurja mennä töihin, kun ei tiedä mitä seuraavana päivänä taas on vastassa. Tuntuu että aina kaikki mitä teen on väärin, aina jotain huomautettavaa jostain. Ihan ilkeyttänsä tuo henkilö muka loukkaantui kommentisani, sehän on sanomattakin selvä. Nyt oon koittanut tolle sanoa huomenta ja tollai olla kohtelias, muuten välttelen häntä parhaani mukaan. En ymmärrä miksei työpaikassa keskitytä siihen oleelliseen vaan aikaa menee tuollaiseen lässyttämiseen..

    • JK

      JOTENKIN

    • lugdulgvhjbnmb

      kuulostaa ihan mun entiseltä työpaikalta...........:(

    • I

      Hirveää lukea tällaistä. Olen itse vastavalmistunut lastentarhaopettaja ja aloittanut työt pari kuukautta sitten. Alusta asti minua on kohdeltu aivan ihanasti ja otettu jäseneksi työyhteisöön aivan kuin olisin vakituinen työntekijä.

      En voi kun ihmetellä johtajan ja muiden työntekijöiden suhtautumista; ensinnäkin mielestäni työntekijöiden vaatetus ei kuulu muille työntekijöille, ellei nyt kyseessä ole ihan jotain radikaalia, jos silloinkaan. Kyllä jokainen aikuinen ihminen osaa itse arvioida, mikä on säädyllistä pukeutumista päiväkodissa.

      Jokaisella työyhteisöön kuuluvalla tulisi olla oikeus saada tietoonsa kaikki häntä ja työyhteisöä koskevat asiat hyvissä ajoin ja kyllä viikottaisiin tiimipalavereihin tulisi kaikkien tiimin jäsenten osallistua.

      Mielestäni kyseinen tapaus on jo pahaa työpaikkakiusaamista ja kannattaisi ottaa yhteyttä luottamusmieheen!

    • 588858593944

      itsellä päiväkodin työntekijöistä on hyvä kuva, mitään muuta kuvaa olekaan kuin mukava, mukavat työntekijät.

    • Hilimattis

      Päiväkodissa Ryhmäavustaja EI ole Kasvatusvastuullinen, eikä hän näin ollen ole koskaan ryhmän lapsista vastuussa.. Henkilökohtainen avustaja voi (ja pitääkin) ottaa vastuulleen ainoastaan oman avustettavansa. Valitettavasti olen huomannut että kaikissa päiväkodeissa eivät ole vastuuasiat selvillä, ja avustaja saattaa joutua tilanteisiin, jossa yksin valvoo esim. pihaulkoilua.

      Eli toisin sanoen jos päiväkodin työntekijä jättää ryhmänsä lapset avustajan valvovan silmän varaan, ja jokin iso/pieni vahinko sattuisi, vastuu ja seuraukset tulevat kyseisen työntekijän(esim. ph tai lto) harteille! Tai viime kädessä johtajan vastuulle, mikäli hän ei ole perehdyttänyt työntekijöitään tarpeeksi avustajan toimenkuvaan liittyen..

      Olkaa avustajat tarkkoina! Teille maksetaan niin pientä palkkaa (Kuten muillekin päivähoidon työntekijöille) että älkää suotta ottako taakaksenne yhtään enempää kuin teille kuuluu!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5245
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3277
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe