PICC-line

Piccis 2011

Onko kenellekään laitetu sellaista hoitojen ajaksi?Minulle se laitetaan ja sitä kautta saan sytöni.Suojelee tavallisia suonia,on ainoa mitä siitä teidän ja että se pitää joka viikko huuhdella keittosuolalla.

Hyvää alkanutta uutta vuotta kaikille syöpäpotilaile ja toivotaan vaan kaikkea hyvää hoidoista huolimatta.

5

545

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rs nyt 2012

Eikö kellään oo sellaista?

• Tsemppiä ap:lle!

Kanyyli tai portti mainittiin aiemmin. Googlasin tuon PICC-Linen. Uutta asiaa se oli mulle. Ei taida olla kenelläkään kirjoittavilla s-potilailla?

• ex-tiputuspotilas

Picc-line taitaa näyttää olevan ystävällinen kädelle, jonka olkavarteen vedetään letkun toinen pää lähelle sydäntä määräajaksi tai solusalpaajahoitojen ajaksi, kehon ulkopuolelle jää kaksi päätä. Jää vähemmän sivuvaikutuksia kun hoitojen päätyttyä letku vedetään pois. Ei tiedetä, onko tämä systeemi yleistynyt Suomessa viime aikoina.
      Monille syöpäpotilaille/muille potilaille tuli aiemmin pahoja sivuvaikutuksia siihen tiputuskäteen. Usein mustelmia, kylmäntuntoja , voimattomuuksia ja turvotuksia. Usein kävi niin, ettei seuraavalle tiputukselle hyvää verisuonta löytynyt, niin ohutta tai kiemuraista, jouduttiin seuraavaksi laittaa kanyyli tai portti solisluun lähittyville tai kämmenelle.
      Olen googlannut ko. tietoja. Korjaa, jos olen jossain väärässä.
      Tsemppiä aloituksen kirjoittajalle!

• rs2012

Noin se suurinpiirtein on,mutta PICC line laitetaan käsivarteen ja kehon ulkopuolelle jää vain yksi pää,joka paketoidaan hyvin ja sitä kautta annetaan sytostaatit.Ja PICC laitetaan ultralla ja röntgenillä kuvataan sen jälkeen,että kaikki on ok.

Port-a-cath leikataan ihoon sisään ja silloin poitlas joudutaan nukutamaan,PICC linessa ei tarvitse potilasta nukuttaa.Mikä on myös hyvä.Vähän outoa tosiaan että suomessa tälläistä enemän käytetä,sillä se on käytänöllinen ja hyvä,kuten kirjoitit sivuoireista mitkä syot saattavat aiheuttaa.

Kiitos tsempeistä,sellaista elämä on välillä kun saa hoitoja,ja silloin elämä voi olla tosiaan tsemppamista.

• rintasyöpä2012

Ihan oikeassa olet,se laitettin mulle paikalle keskiviikkona.Kaksi saairaanhoitajaa laittoivat se ultran avulla ja sen jälkeen röntgeniin,ja kaikki oli ok.Omistan pitkät kädet ja PICCiä laitettin sen mukaan,parempi vähän pidempi kuin liian lyhyt.Sain ekat sytostaattini ja kaikki on mennyt erittäin hyvin.
      Nyt käyn PICCiä huuhtelemassa terveyskeskussa niillä viikoilla kun en saa hoitoja.Olen uusi rintasyöpä potilas,enkä asu suomessa,vaan Tukholmassa.Ja täällä syöpäklinikalla missä käyn nyt on PICCiä käytetty jo vuosia.PICCistä tullaan ottamaan kaikki verikokeet ja säästyn turhanpäiväsiltä pistoilta,vaikka omistankin hyvä suonet,ainakin omasta mielestäni.PICC on hyvin paketoitu käsivarrren ylä osaan ja kooltaan noin 10x15 cm.Elikkä aika suuri ja sen kanssa pitää olla tietyissä asioissa varoivainen ,tietyt liikkeet esim.ikkunan pesut on kielletty,no,hyvä syy että niitä ei tarvitse itse pestä:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      129
      2063
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      105
      1876
    3. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      84
      1659
    4. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      64
      1524
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      33
      1192
    6. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      82
      1148
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      56
      1132
    8. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1093
    9. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      1066
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      1013
    Aihe