Suojat yöllä?

sänky märkänä

Hei :)

Olisin kovin kiitollinen, jos joku kokeneempi voisi minua neuvoa. Ongelma on se, että maitoa tulee niin runsaasti, että koko sänky lainehtii. Laitan pyyhkeitä kaksinkerroin ja silti menee valuvat maidot petauspatjaan asti :( Vauva on nyt n. viikon vanha.

Minulle on sanottu, ettei liivit päällä saa nukkua: rinnat menee kuulemma tukkoon ja nännit kärsii. En tahtoisi yhtään vaarantaa tätä tosi hyvin käyntiin lähtenyttä imetystä, kun siitä niin murehdin etukäteen. Imetysliivit, jotka ostin ennen synnytystä ovat aika tiukat ja hieman epämukavat, koska arvioin koon väärin. En haluaisi lätäkössä nukkua kuukausitolkulla ...

Pitäisi löytää joku ratkaisu ainakin tähän yöpulmaan. Suojia siis haluaisin käyttää. Taloudellinen tilanne on sellainen, ettei hutiostoksiin olisi kamalasti varaa, vaan pitäisi kerralla saada oikeasti hyvä, vaikka sitten olisi kalliskin. Osaisitteko kokeneemmat konkarit neuvoa, olisiko parempi hankkia vähillä rahoillani jokin napakka imetystoppi, tai millaiset liivit? Olen aika siro, joten napakka tarkoittaa aika pientä kokoa.

Millaisia suojia olette öisin käyttäneet? Onko niistä tullut ongelmia, jotain tukoksia tai nännivaivaa? Minulla ei ole yhtä ainutta imetyspaitaakaan. Osaatteko suositella jotain kätevää ja mukavaa mallia vaikka kantoliinan kanssa käytettäväksi ja jossa olisi hyvä hinta-laatusuhde? Voiko paitoja askarrella itse?

Netistä mielelläni ostaisin, sillä vähän huonoa on itse lähteä kylille ja kaupoille vaihtoehtoja kokeilemaan - se olisi pitänyt tajuta tehdä jo ennen vauvan syntymää. Paitsi eihän sitä silloin tiennyt millaisiksi tisut kasvavat ...

Kiitän neuvoistanne :)

7

1989

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vuosia imettänyt

      Pakkohan öisin on liivejä pitää, ainakin alkuun! Ei sille mitään estettä ole, kunhan liivit eivät ole vääränkokoiset tai kaariliivit tai muuten paina tiehyitä. Esim. nämä liivit ovat hyvät yökäyttöön, ei ole painavia saumoja tai kaaritukia: https://www.mamidea.com/webshop/carriwell-seamless-nursing-p-127.html

      Ihan tavallisia liivinsuojia olen öisinkin käyttänyt, kestosuojia on itsellä ja hyvin imeviä ovat olleet ainakin nämä: http://verkkokauppa.planeetta.net/epages/Planeetta.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Pompoli/Products/14_2_3/SubProducts/14_2_3-0001

      Yöllinen maitotulva onneksi rauhoittuu kun maidontulo muutenkin tasoittuu, mutta useamman kuukauden olen joka kerta tarvinnut liivejä ja suojia öisin. Nyt kun vauva lähestyy puolta vuotta voin nukkua ilman liivejä. Maitoa ei enää vuoda imetysten välillä ja imettäessä riittää että pitää harsoa toisen rinnan päällä.

      Imetyspaitojahan saa vaikka H&M:ltä ja itsekin niitä voi toki ommella. Itse olen tykännyt eniten Boob-merkkisistä paidoista, ne ovat vähän hintavampia mutta laadukkaita ja niissä on hyvä imetysluukku joka toimii hyvin liinan kanssa, aukeaa kunnolla ja on silti huomaamaton. Nyt saa alehintaisia paitoja ihan kohtuuhintaan esim täältä http://www.nettiemo.fi/verkkokauppa/product_info.php?cPath=89_167&products_id=599 ja näitä voi löytyä myös kirppareita tai huuto.netistä.

      Toivottavasti tästä oli jotain apua, minulla ei ole sidoksia noihin linkkien kauppoihin muutenkuin tyytyväisenä asiakkaana :)

    • mulle ei

      taas tullut koskaan mieleenkään nukkua liivit päällä,kuulostaa epämukavalta.Tosin maitoa ei yöllä lätäköiksi asti tullut,riitti harso tissin päällä.

      • jos ei tarvi

        Eikai niitä tarvikaan jos ei rinnat valu. Mutta yöliivit on ihan mukavia, ja ne päällä on huomattavasti mukavampi nukkua kuin ilman ja lammikossa...


    • fisutt

      Ehdottomasti yöksi liivit ja liivinsuojat käyttöön. Ei ole pakko olla varsinaiset imetysliivit/-toppikaan kunhan on vain sellaiset, että saat suht helposti rinnan esiin imetystä varten. Itselläni oli carriwellin imetystoppi esikoisen aikaan käytössä ja oli tosi hyvä. Jo sairaalassa oli käytössä, ei kiristänyt eikä puristanut, mutta tuki sen verran mitä oli tarpeen. Imetyspaitoja en käyttänyt ollenkaan, pidin joko sellaisia toppeja joista sai venytettyä kaula-aukon rinnan alle tai sitten vain topin helma ylös imetyksen ajaksi.

    • suojat

      Imetyspaidosta minullekin mieluisimpia olleet Boobin paidat, koska luukkusysteemi aukeaa hyvin. Joskus olen myös käyttänyt tavallisen trikoopaidan alla masutuubia, joka menee rintojen yli ja sitten imettäessä nostanut paitaa ja vetänyt tuubia rinnan kohdalta alas. Tämä ei vaan ole kovinkaan kätevää liinan kanssa. Ompelutaitoinen osaa varmasti muokata tavallisesta trikoopaidan kaavasta boobtyyppisen paidan. Kangas täytyy mennä jonkin verran päällekkäin rintaluukun kohdalla.

      Itse käytin alussa öisin liivejä, ihan samoja kuin päivälläkin, oli joustava malli. Bravadon seamless. Liivinsuojina ihan perus kertakäyttö Ainut toimi hyvin. Halvemmat Pirkka ja Rainbow tarrautuivat ikävästi nänniin kiinni. Yritin kestoliivinsuojiakin käyttää, mutta kestovaipoissa oli jo ihan tarpeekksi pyykkäämistä, suojat hävisi ympäri asuntoa:/

    • 876543

      Mulla on käytössä https://www.mamidea.com/webshop/carriwell-comfort-p-124.html?osCsid=8ojf1vlmtdm1e12n55dcahplq7

      Ovat halvat ja ajavat asiansa. Eli eivät tue rintaa (ei voi käyttää päivällä), mutta pitävät rintasuojat hyvin paikoillaan, eivät purista ja ahdista lainkaan. Mulla on niitä 2 kpl ja niillä olen jo kahden lapsen imettämiset pärjännyt. Käytössäni on myös Ainun kestoliivinsuojat (saa ihan marketeista), nekin ovat nämä kaksi imetystä kestäneet, tosin mulla on useampi.

      Varsinkin alkuun maitoa tulee aivan tolkuttomasti ja jos pumppaat, tms. tulee sitä paljon koko imetyksen ajan. En voisi kuvitellakaan nukkuvani ilman rintaliivejä :)

    • ap

      Suurkiitos vastanneille :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1183
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1109
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe