Millä kyläyhdistystoiminta rahoittaa toiminnan?

Uteliax

Mistä rahoja tulee kyläyhdistykseen, eli ovatko toiminnassa vakituisesti mukana olevat vapaaehtoisina vai saavatko jostain palkkaa? En tiedä olenk ymmärtänyt väärin, että yhdistyksessä voi itsensä "työllistää" jatkuvasti ja myös muita henkilöitä?

3

454

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3+17

No sehän on ihan mahdotonta sanoa kun on täysin tapauskohtaista. Ei kyläyhdistys ole sen kummempi kuin mikään muukaan yhdistys. Yhdistyksellä on yhdistyslaissa, kirjanpitolaissa, elinkeinoverolaissa ym. laeissa määritellyt oikeudet toimintansa rahoittamiseen ja yhdistys voi palkata myös henkilökuntaa. Urheiluseuroilla voi olla palkattuja valmentajia, purjehduskerholla palkattu sihteeri ja kyläyhdistyksellä vaikka palkattu toiminnanjohtaja.

Uskoisin kuitenkin, että suurin osa kyläyhdistyksen toiminnassa mukana olevista ovat ihan vapaaehtoisia tai sitten saavat pientä korvausta tekemästään työstä. Niinhän se menee normaalisti isommilla junioriurheiluseuroillakin, että yhdistyksessä on ehkä palkattu toiminnanjohtaja ja mahdollisesti valmennuspäällikkö tai sihteeri, ja loput kymmenet juniorivalmentajat ja lajiaktiivit uhraavat vapaa-aikansa talkoohengessä tai vaikkapa kilometrikorvauksia vastaan (ns. bensaraha).

Luultavasti kyläyhdistyksen suurimpia tulonlähteitä ovat julkiset avustukset, mahdolliset myyjäiset, tapahtumien järjestäminen, jonkinlainen yleishyödyllinen toiminta jne. Joku kyläyhdistys voi vaikka järjestää antiikkimessut joka vuosi ja saada sitä kautta rahaa. Vaihtoehtojahan on vaikka kuinka.

• uteliax

Oon ymmärtänyt vaan niin, että kylätoiminnassa voi esim. työtön työnhakija joka on aktiivisesti toiminnassa mukana "työllistää" välillä itse itsensä määräajaksi ja sen jälkeen taas pääsee työttömyys korvauksille. Tämä on vaan oma epäilykseni ja ihmettelen myös kuinka tällaista henkilöä ei passiteta oikeisiin töihin kun hakijana on.

• lfknlknfg
        uteliax kirjoitti:

Oon ymmärtänyt vaan niin, että kylätoiminnassa voi esim. työtön työnhakija joka on aktiivisesti toiminnassa mukana "työllistää" välillä itse itsensä määräajaksi ja sen jälkeen taas pääsee työttömyys korvauksille. Tämä on vaan oma epäilykseni ja ihmettelen myös kuinka tällaista henkilöä ei passiteta oikeisiin töihin kun hakijana on.

Etpä taida ihan olla perillä työttömän arjesta. Vai että oikein passittaa oikeisiin töihin? Voi kuule, jos niitä oikeita töitä olisi edes hakijoille siitä puhumattakaan, että joku tulisi kotiin niitä tarjoamaan. TE-keskuksessa ovat onnesta soikeina, jos joku keksii tavan työllistää itsensä koska saavat tällaisen tyypin pois tilastoista. Se on nykyään työkkärin ensisijainen ja kenties ainoa tehtävä. Ei sieltä mitään oikeita töitä tarjota, vaan kursseja ja orjatöitä vaan tilastojen siivoamiseksi. Varmaan nämä kyläyhdistyksen tyypitkin ovat jossain harjoittelussa tai muussa vastaavassa "toimenpiteessä".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      87
      3675
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      81
      3290
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3122
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      70
      2760
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      50
      2302
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      66
      1859
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      27
      1819
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      36
      1789
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1719
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1688
    Aihe