Heei, en tiedä laitoinko tän viestin nyt oikeeseen paikkaan mutta joo olis kiva jos joku osais vastata.
Eli yhellä kaverillani on edunvalvoja joka hoitaa kaverini vuokrat, maksaa suurimman osan laskuista ja laittaa sille aina kerran viikos rahaa tilille. Kun kaverini sai häädön entisestä kämpästään edunvalvoja hoiti asian ja etti sille uuden kämpän. Nyt mietinkin et miten tollasen edunvalvojan saa vai onko sellanen edes mahdollista ? Vai määrätäänkö vaan jollekkin ihmisille edunvalvojat halusi tai ei ? En tiedä miksi kaverillani on se edunvalvoja, hänellä ei esim. ole mitään sairautta tai mitään.
Mulla on nyt sellanen tilanne että haluisin tollasen edunvalvojan koska oon ihan kusessa kaikkien asioideni kanssa enkä tiedä mitä tehdä, niin olis ihan kiva jos joku muu voisi vähän auttaa asioiteni hoitamisessa. Jos on mahdollista saada sellanen edunvalvoja niin mistä semmosta voi hakea ja kauan siinä kestää ? Ja pitääkö olla jotain syitä miksi semmosen tarvisi ?
En tiedä onko nää jotain hyväksyttäviä syitä, mutta en vaan osaa oikeen hoitaa raha asioitani ja oon mokaillut aika paljon. Mulla on ihan hirveesti velkaa,pikavippejä ja laskuja ulosotossa, sakkoja maksamatta, vuokria maksamatta. Tällä hetkellä ei oo edes asuntoo kun en oo saanu mistään kun luottotiedot menny. Sillä kaverillanikin jolla on se edunvalvoja on luottotiedot mennyt mutta se kuitenkin on saanu asunnon, varmaan kun se sillä on se edunvalvoja niin vuokrat sitten maksetaan varmasti.
Niin ja ikää mulla tosiaan vasta 19v.
Edunvalvoja
2
219
Vastaukset
- sitranttaliks
Googleta haulla edunvalvonta ja lueskele hiukan asiasta ja ellei sulla ole enää vanhemmistas apua asioissasi, niin meneppäs nyt alkajaisiksi paikkakuntasi sosiaalitoimen puheille esittämään toiveesi edunvalvontaan määräämisestä.
Edunvalvontaan määrää käräjäoikeus tai joissain selkeissä tapauksissa nykyisin kait maistraattikin. Homma käynnistyy myös oman tai läheisten ilmoituksen perusteella sosiaalitoimen hakemuksesta, mutta lääkärinlausunto tarvitaan tukemaan tarvetta, eli kyllä jotain pitää vippata korvien välissä. Liikuntarajoitteiset voivat saada edunvalvojan omasta halustaan.
Edunvalvoja ei ole rahoittaja. Tehtävä voi olla säännöstellä sosiaalitoimen/kelan tukien käyttöä. Määräys voi toki tarkoittaa muutakin, mutta uskoakseni asunnon saannin taustalle on sosiaalitoimi.
Velkaantuminen ja luottotietojen sössiminen ei ole edunvalvonnan kriteeri, eikä sosiaalitoimen hommaaman asunnon saaminen edellytä edunvalvontaa. - no just joo!
Holhoustoimilain mukaan tuomioistuin voi määrätä edunvalvojan täysi-ikäiselle, joka sairauden, henkisen toiminnan häiriintymisen, heikentyneen terveydentilan tai muun vastaavan syyn vuoksi on kykenemätön valvomaan etuaan taikka huolehtimaan itseään tai varallisuuttaan koskevista asioista, jotka vaativat hoitoa eivätkä tule asianmukaisesti hoidetuksi muulla tavoin.
Suurin osa edunvalvonnassa olevista on joko mielenterveysongelmista kärsiviä, jotka eivät pysty huolehtimaan itse raha-asioistaa tai vanhuksia, joilla on dementia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h472973Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062751- 332649
Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv392466Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.501938Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151569- 321483
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061287- 1781219
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.731070