Väärä lasi

pohtiipi

Otin tuossa valkoviiniä lasillisen, siis punaviini lasista, koska se on isompi.
Kysynkin, miksi valkoviini lasi on pienempi kuin punaviini lasi?

37

354

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meeriamanda

Koska punaviini saa olla lämpimämpää kuin valkoviini.

• Väärällä l......

Ai jaa. Minä tykkään, että valkoviinikin pitää olla huoneen lämpöinen.
        Eipä tule punaviiniä otettua, kun se ei sovi minun päähäni : } . Harvoin yleensä otan mitään, mutta nyt teki oikein mieli.
        Hukkaan menee, kun yksin ottaa.

• ++++
    • Korppis*

Päinvastoin valkoviinilasi on isompi kuin punaviinilasi. Nautit punaviinisi oikean kokoisesta lasista.

Nykyisin kun piipahdamme pubissa lasit ovat samankokoisia aikasti isoja.

Perinteinen isompilasi on valkoviinille tarkoitettu ja pienempi punaviinille.

Minulla on nyt saunan jälkeen oikeaoppinen punaviinilasi, jossa on punaviiniä pöydälläni, en hölövää ; )

• tyhmäkö oot?

Miksi punaviinilasi on valkoviinilasia isompi?
        17.9.2007 12:40 Olen ehdoton punaviinin ystävä ja mietin usein, miksi punaviinilasi on aina isompi kuin valkoviinilasi. Itse kuvittelisin sen johtuvan eri tarjoilulämpötilasta. Olisiko näin vai onko kokoeroon jokin muu syy?

Viiniasiantuntijamme Antti Rinta-Huumo Viinilehdestä vastaa: Valkoviinin hyvä maku perustuu raikkauteen. Pienempi lasi pitää viinin paremmin ja pidempään viileänä. Isommassa lasissa viini lämpenee nopeammin. Siksi yleensä valkoviinilasit ovat pienempiä.

Toinen syy tähän on se, että useimmiten punaviineissä on enemmän aromeja kuin valkoviineissä. Vapautuakseen aromit tarvitsevat happea, ja isommassa lasissa on enemmän "ilmatilaa".

Kolmas syy on ihan esteettinen: valkoviinejä pidetään karkeasti jaotellen feminiinisinä viineinä ja punaviinejä maskuliinisina. Eli valkoviini sopii pienempään ja "hennompaan" lasiin ja punaviini isompaan ja "rotevampaan".

Hyviä viinihetkiä!

Ei uskoisi ravintolatyötätekevän puhuvan läpiä suuhunsa?

• lasipieni

Eikä ole punaviini lasi pienempi kuin valkoviinilasi.
        Kyllä minulle opetettiin aikoinaa tarjoilija opissa, että valkkarilasi on pienempi. No iha samahan se mistä juo, vaikka olut tuopista näin kotioloissa, vai?

• (
        lasipieni kirjoitti:

Eikä ole punaviini lasi pienempi kuin valkoviinilasi.
        Kyllä minulle opetettiin aikoinaa tarjoilija opissa, että valkkarilasi on pienempi. No iha samahan se mistä juo, vaikka olut tuopista näin kotioloissa, vai?

Johan menee selvä asia vaikeaksi. Niinhän aloittaja juuri kysyy, miksi valkoviinilasi on Pienempi.

• meeriamanda
        ( kirjoitti:

Johan menee selvä asia vaikeaksi. Niinhän aloittaja juuri kysyy, miksi valkoviinilasi on Pienempi.

Kerroin , MIKSI. Linkki avattuna, joten lätinät kiinni.

• *meneenurkkaan*
        meeriamanda kirjoitti:

Kerroin , MIKSI. Linkki avattuna, joten lätinät kiinni.

Sori, en nähnyt tyhmyyttäni asiayhteyttä.

• viisas mies
        *meneenurkkaan* kirjoitti:

Sori, en nähnyt tyhmyyttäni asiayhteyttä.

No hui sua ja pysykkin. Aloitus oli suoraan lehdestä kopsattu. Hyvä niin vähän ollut uusia tänään.

• Korppis*
        tyhmäkö oot? kirjoitti:

Miksi punaviinilasi on valkoviinilasia isompi?
        17.9.2007 12:40 Olen ehdoton punaviinin ystävä ja mietin usein, miksi punaviinilasi on aina isompi kuin valkoviinilasi. Itse kuvittelisin sen johtuvan eri tarjoilulämpötilasta. Olisiko näin vai onko kokoeroon jokin muu syy?

Viiniasiantuntijamme Antti Rinta-Huumo Viinilehdestä vastaa: Valkoviinin hyvä maku perustuu raikkauteen. Pienempi lasi pitää viinin paremmin ja pidempään viileänä. Isommassa lasissa viini lämpenee nopeammin. Siksi yleensä valkoviinilasit ovat pienempiä.

Toinen syy tähän on se, että useimmiten punaviineissä on enemmän aromeja kuin valkoviineissä. Vapautuakseen aromit tarvitsevat happea, ja isommassa lasissa on enemmän "ilmatilaa".

Kolmas syy on ihan esteettinen: valkoviinejä pidetään karkeasti jaotellen feminiinisinä viineinä ja punaviinejä maskuliinisina. Eli valkoviini sopii pienempään ja "hennompaan" lasiin ja punaviini isompaan ja "rotevampaan".

Hyviä viinihetkiä!

Ei uskoisi ravintolatyötätekevän puhuvan läpiä suuhunsa?

Kirjoitinkin "perinteellisesti" jne. Maailama muuttuu Eskoseni. Ulkomailla saan punaviinin pienemmästä lasista kuin valkoviinin miksiköhän ihmiset ovat tyhmenpiä siellä kuin meillä?

• ))
        viisas mies kirjoitti:

No hui sua ja pysykkin. Aloitus oli suoraan lehdestä kopsattu. Hyvä niin vähän ollut uusia tänään.

Eihän tule myrsky viinilasissa, eihän?

• 17+7

Taas näytit tietämättömyytesi korppis. Tule joskus ulkomaille viisastumaan.

• niiltä ei voi vaatia
        Korppis* kirjoitti:

Kirjoitinkin "perinteellisesti" jne. Maailama muuttuu Eskoseni. Ulkomailla saan punaviinin pienemmästä lasista kuin valkoviinin miksiköhän ihmiset ovat tyhmenpiä siellä kuin meillä?

Niillä ei ole etikettiä, tyhmiä kun ovat.

• *,-+.+*,

Kunpa usalaisille näyttelijöillekin opetettaisiin, että lasia, jossa on jalka, on tarkoitus pidellä juuri siitä, eikä lämiä juomaosaa likaiseksi ja lämpimäksi.

• aloit. pohtija

Katsokaapas joskus ulkomailla käydessä niitä vinilaseja mitä saatte pöytäänne, ne on jo valmiiksi lähmitty, muualtakin kuin jalkaosasta.
        Kotimaassamme hieman kirkkaammat.

• pöytätavat
        aloit. pohtija kirjoitti:

Katsokaapas joskus ulkomailla käydessä niitä vinilaseja mitä saatte pöytäänne, ne on jo valmiiksi lähmitty, muualtakin kuin jalkaosasta.
        Kotimaassamme hieman kirkkaammat.

Niinpä. Olen oppinut myös, että jalkalasia pidellään aina jalkaosasta.

• meeriamanda

Jep! Ja Suomessa toimitaan niinkuin tapanamme on, ei hittoakaan kiinnosta miten muualla. Olen ylpeä pitkästä ravintolaurastani ja aion noudattaa oppimaani elämäni.

Jokin roti sentään talkkunan syönnissäkin.

• meeriamanda kirjoitti:

Jep! Ja Suomessa toimitaan niinkuin tapanamme on, ei hittoakaan kiinnosta miten muualla. Olen ylpeä pitkästä ravintolaurastani ja aion noudattaa oppimaani elämäni.

Jokin roti sentään talkkunan syönnissäkin.

Kyllä suomalaiset ravintolat (ainakin paremmat) seuraavat kansainvölistä käytäntöä: punaviinilasi on siis isompi:)

• Paloma.se.co kirjoitti:

Kyllä suomalaiset ravintolat (ainakin paremmat) seuraavat kansainvölistä käytäntöä: punaviinilasi on siis isompi:)

Ei voi olla totta, ei helkkurissa ; DDDDD nyt menee koko ajatusmaailani täysin sekaisin kun juon viinin väärän kokoisesta lasista. Ilmankos juovun hitaaasti kun lasini on liian pieni ; )

• korpikirjailija kirjoitti:

Ei voi olla totta, ei helkkurissa ; DDDDD nyt menee koko ajatusmaailani täysin sekaisin kun juon viinin väärän kokoisesta lasista. Ilmankos juovun hitaaasti kun lasini on liian pieni ; )

saat liikuntaa kun sun tarvii täyttää se useammin

• meeriamanda
        korpikirjailija kirjoitti:

Jos käytäntösi on sama kuin ennenkin, minullakin... on pakko rikkoa oikeaoppisuutta ;))

Eli kivennäisvettä ja valkkari suhteessa sama - pakkohan lasinkokoa on muuttaa :D

Mut ihka oikeesti noin on kuin on kerrottu.

• Korppis*

Palom@

Muistan kuinka ihmettelin aikoinaan kun amerikkalaisissa elokuvissa juotiin champanjaa meillä yleisesti käytetyistä liköörilaseista, jotka itseasiassa olivat cocktaillaseja. Liköörit pitäisi tarjota pienistä ns. aromilaseista. Konjakkia juon aina sille tarkoitetusta aromilasista.

Olen aina kotioloissa juonut valkkaria isosta lasista ja punkkua pienestä. Nykyään ravintoloisssa viinilasit ovat tosi isoja ja yleislaseja niin valkkarille kuin punkullekin. ; )

Kun noita viinilasikuvastoja katsoo liekö tuolla mitään väliä lasin koolla tai muodolla sillä siellä oli myös pieni kannaton snapsilasin muotoinen lasi, jonka oli nimetty punaviinilasiksi.

Tuo beessien viestiin on kiva yhtyä, liekö tuolla niin väliä mistä viininsä killittää mielestäni vaikka pahvimukista kun janottaa ja haluaa hiprakaan itsensä huumata.

Harvemmin enää tarvii niin fiinejä juhlia järjestää, joihin vasit pitäsi kunkin ruokalajin mukaan langansuoriksi riviksi asetella.

• Viinin aromi on in!

Jos eletään säännönmukaisesti, niin sitten elämä on raskas. Olipa viinilasi pieni tai iso, ei merkitystä.

• Älä nyt hulluja puhu.
        Lasin koko on kaikkein olennaisin asia viinistä nauttimisen suhteen, Lasin paksuus ja väri ovat myös tärkeitä.

• v.lasi
        Paloma.se.co kirjoitti:

Älä nyt hulluja puhu.
        Lasin koko on kaikkein olennaisin asia viinistä nauttimisen suhteen, Lasin paksuus ja väri ovat myös tärkeitä.

Eilinen aloit. Itse nautin sen valkoviinini ulitma thule punaviinilasista joka on aika paksua lasia ja mielestäni väärän mallinenkin, otin sen ,koske se oli käden ulottuvilla.
        Seuraavan kerran kun otan viiniä juon sen oikeasta lasista.
        Joskus otan lääkkeeksi konjakkia ja senkin otan napsi lasista, nyt parannan tapani ja juon juomani oikeista laseista.

• bessie*
        Paloma.se.co kirjoitti:

Älä nyt hulluja puhu.

Palomalle

Juon humalahakuisesti, joten on aika sama millaiset lasit on. Loppupeleissä holkkasen vaikka suoraan pullosta jos niikseen tulee.
        Viinilasini ovat vähän turhan korkeat ja juhlalliset (Aurora), joten vain aniharvoin viitsin tai raaskin niitä yläkaapista käyttöön ottaa. Harmittaa kun olen särkenyt sarjan valkkarilaseja, niitä ei enää saa vihreällä jalalla. Nämä Aurorat ovat erityisen helposti särkyviä, ja tuppaan aina hiprakassakin tiskaamaan, muka aamuksi ei voi millään jättää.
        Käytän tavallisia juomalaseja, jalallisia tai jalattomia yleislaseja, sama koko viineille ja oluelle.
        Kahvin kanssa on tarkempaa. Kupin/mukin tulee olla minun mielestäni kaunis, aika ohutreunainen ja ehdottomasti valkoinen tai hyvin vaalea sisältä.

• bessie* kirjoitti:

Palomalle

Juon humalahakuisesti, joten on aika sama millaiset lasit on. Loppupeleissä holkkasen vaikka suoraan pullosta jos niikseen tulee.
        Viinilasini ovat vähän turhan korkeat ja juhlalliset (Aurora), joten vain aniharvoin viitsin tai raaskin niitä yläkaapista käyttöön ottaa. Harmittaa kun olen särkenyt sarjan valkkarilaseja, niitä ei enää saa vihreällä jalalla. Nämä Aurorat ovat erityisen helposti särkyviä, ja tuppaan aina hiprakassakin tiskaamaan, muka aamuksi ei voi millään jättää.
        Käytän tavallisia juomalaseja, jalallisia tai jalattomia yleislaseja, sama koko viineille ja oluelle.
        Kahvin kanssa on tarkempaa. Kupin/mukin tulee olla minun mielestäni kaunis, aika ohutreunainen ja ehdottomasti valkoinen tai hyvin vaalea sisältä.

@bessie ja v.lasi,
        toi edellinen oli tarkoitettu ns. kieliposkessa huumoriksi.
        Ei niin pientä pilaa, kuitenkaan. Kun katan pöydän vieraille niin yritän tehdä kaikkeja aisteja miellyttävän kokonaisuuden: kauniisti katettu pöytä, kukat, kynttilät, klassillinen musiikki hiljaa taustalla ja siinä sitten katson onko lasit oikeassa järjestyksessä.

Arkioloissa kuka täällä on katsomassa viinilasini kokoa ja kimallusta....oravar ja metsäkauriit....
        Humalahakuisesta viinin litkimisestä olen luopunut.

• bessie*
        Paloma.se.co kirjoitti:

@bessie ja v.lasi,
        toi edellinen oli tarkoitettu ns. kieliposkessa huumoriksi.
        Ei niin pientä pilaa, kuitenkaan. Kun katan pöydän vieraille niin yritän tehdä kaikkeja aisteja miellyttävän kokonaisuuden: kauniisti katettu pöytä, kukat, kynttilät, klassillinen musiikki hiljaa taustalla ja siinä sitten katson onko lasit oikeassa järjestyksessä.

Arkioloissa kuka täällä on katsomassa viinilasini kokoa ja kimallusta....oravar ja metsäkauriit....
        Humalahakuisesta viinin litkimisestä olen luopunut.

Minustakin on mukava joskus kattaa kauniisti jopa vain itselleni. Toisinaan taas syön lusikalla suoraan siivilästä juoksevalla vedellä sulatettua pakaste herne-maissi-paprikaa, tiskipöytään nojaten...
        Ettei menisi pyjamapäiväksi tämäkin vapaapäivä, päätin tästä lähteä ostoksille. Syön aika usein munanvalkuaismunakkaita ja minulla on vain yksi munanerottelija. Olen jo pitkään kaivannut kahta tai kolmea lisää, sujuisi homma säpäkämmin. Nyt lähden ja ostaa räväytän ne ja samalla katselen löytyisikö säällisiä viinilaseja kohtuuhintaan.Edelleenkin pärjäilisin noilla yleislaseilla, mutta jos vaikka olisi hyviä laseja alennusmyynnissä. Yhden halkaisijaltaan aika pienen paistinpannunkin taidan ostaa. Tiedä vaikka löytyisi marsipaaniakin vielä joulun jäljiltä, eli se on sitten Stokka, muualla ei sitä ole.
        Ei kun menoksi!

• mottikup
        bessie* kirjoitti:

Minustakin on mukava joskus kattaa kauniisti jopa vain itselleni. Toisinaan taas syön lusikalla suoraan siivilästä juoksevalla vedellä sulatettua pakaste herne-maissi-paprikaa, tiskipöytään nojaten...
        Ettei menisi pyjamapäiväksi tämäkin vapaapäivä, päätin tästä lähteä ostoksille. Syön aika usein munanvalkuaismunakkaita ja minulla on vain yksi munanerottelija. Olen jo pitkään kaivannut kahta tai kolmea lisää, sujuisi homma säpäkämmin. Nyt lähden ja ostaa räväytän ne ja samalla katselen löytyisikö säällisiä viinilaseja kohtuuhintaan.Edelleenkin pärjäilisin noilla yleislaseilla, mutta jos vaikka olisi hyviä laseja alennusmyynnissä. Yhden halkaisijaltaan aika pienen paistinpannunkin taidan ostaa. Tiedä vaikka löytyisi marsipaaniakin vielä joulun jäljiltä, eli se on sitten Stokka, muualla ei sitä ole.
        Ei kun menoksi!

Lapsenlapselle keitin mannapuuroa ja rapsutin sitä loppua lusikalla suuhuni. 8v. poika sanoi, mummi laita se puuro lautaselle ja syö siitä.

Kyllä tänäpäivänä se kattaus jää vähemmälle, ennen jokaiselle vieralle katettiin kahvipöytä aivan viimeisen päälle. Nyt tutuimmilta kysyn vaan, juotkos kuppi vai mottikahvia, vastaus on kyllä aina, mottikahvia niinkuin kotonakin.
        Mieheni tykkää juoda kahvinsa tavallisesta pienestä kupista.

Vielä noista astioista. Itse osti joskus aikoinaan noita origo kippoja ja motteja, niitä kuppeja joissa ei ole ripaakaan, eihän niistä kuumaa voi juoda ja maitokupeiksi ei mielestäni sovi, joten olen käyttänyt niitä annos jälkiruokiin.

Vernan punviinilaseja olen käyttänty maito ja vesilaseina.
        Laseja vaikka minkälaisia mutta onderoks lasit puuttuu. Eipä niitä tarvitakkaan, kun mies on apsoluutikko alkon suhteen, ei tarvi edes oluttuoppia.

• Skool!

Sitten olen onnellinen, kun en viitsi tarkistaa elämän olennaista. Maku, väri ja haju...

• 9,28 pun.

Juokaa Argentiinalaista testivoittajaa.

• ja se oli?

• :))

Ketjun lukeneena tuli mieleen vanha Suomi-leffa, jossa tulipalo oli väärin sammutettu.
      Ei pahalla, eikä vaarin pokasahalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      78
      3190
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2117
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      30
      1752
    7. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1569
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1310
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1264
    Aihe