Hei!
Minulla on vanha 1920 luvulla rakennettu kakluuni vuokrakodissani. 70 vuotta minuakin vanhempi. Se on sellainen neliskanttisen mallinen, jossa on kaksi savupeltiä päällekkäin, joiden välissä venttiili. Tupakkaventtiiliksi olen kuullut kutsuttavan. Luukullinen tulipesä ilman sellaista tuhkalukkua. Tuhkat pitää lapioida pesästä talteen. Alhaalla, ihan lattiatasossa on sivuilla molemmilla puolilla pyöreät luukut jotka saa tietty auki. Sen kun ottaa auki niin huomaa kuinka ilma oikein imee siitä. Ihmettelen vaan, mikä näiden luukkujen tarkoitus on? Ovatko ne jotain nuohousluukkuja, joihin minun ei tarvitse kajota, vai kuuluuko tai saako niistä ottaa lisää vetoa? Olen vaan huomannut sytyttäessä, jos sattuu vetämään huonosti, saa tämän luukun avaamisella potkua vedon alkamiseen. Entäs tämä tupakkatähtiventtiili? Kuuluuko sen olla auki vai kiinni kun sytytän. Se toimii tietysti hyvänä ilmanpoistoventtiilinä ja auttaa pitämään huoneilman puhtaana. Olen erittäin kokematon tulisijojen kanssa ja netistä etsinyt tietoa. Nämä kaksi pyöreää luukkua vaan mietityttää. Kuuluuko niitä pitää auki kun pesässä palaa? Vuokraemäntä ei tiedä uunista mitään muuta kuin sen että se on tarkastettu ja toimivaksi testattu, sekä nuohottu. Olisi hyvä oppia näistäkin jotain. Nuori kaupunkilainen kun olen :) Ei koskaan ollut mitään kesämökkiä tms paikkaa, jossa näihin olisi saanut tutustua. Tottakai nyt sen tiedän ettei pellejä saa sulkea, kun palaa tai kytee ja osaan kyllä sytyttää oikeaoppisesti puiden päältä. Kiitos jos joku viitsii vähän opastaa.
vanha kaakeliuuni
3
458
Vastaukset
- uunouuni
jep alaalla nuohousluukut, tähtiventtiili auki vielä 2 tuntia peltien sulkemisen jälkeen. Sytytys aivan huuhaata päältä sytytys, mut tee jos kehtaat.. Aloita sytytys polttamalla 1 1 sivua sanomalehteä, huono veto voi johtua myös siitä jos polttelee liian harvoin tulia uunissa ja ehkä piipusta tms
- kamarin uunit
Alhaalla pyöreät ovat alasolien nuohousluukkuja, pidettävä aina kiinni.
Kun uunissa on tuli, kumpikin pelti auki. Kun palaminen loppu ja hiillos melkein musta, alempi pelti kiinni.
Ylempi peltiä käytetään ilmanvaihtoon tähtiventtiilin kanssa. Voi pitää kiinni mutta silloin ilmanvaihto ei toimi.
Tähtiventiilin kautta (lähtee irti) nuohotaan yläsolat - Kaakeli
Kakluunilinkki: http://www.elda.fi/kaakeliuunit.htm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 996084
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804792Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv983055Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p282863Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska262125Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191516Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3351067Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?861039Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚126981- 48774