Kuulo ja opiskelu

Miten minun käy?

Olen nyt yläasteen vikalla oleva poika. Minulla on siis kuulema normaalia alempi kuulo, todettu 6-vuotiaana, kuulema selvästi alempi, mutta mielestäni kuulen ihan hyvin, vaikka ehdottavat kuulolaitetta, tosin kuulon huononeminen on hidastunut/pysähtynyt, kontrollikäyntiä ei enää tule, vaan pitää ottaa itse yhteyttä esim. kuulolaitteen merkeissä, jos tarvitsen. Joten miten se voi vaikuttaa opiskelupaikan saantiin? Haluaisin palvelualalle, opiskella amiksessa jotain kaksoistutkinnon tapaista, hotelli-ravintola-matkailualalle, matkailuvirkailijaksi. Pelkään, että ''huono'' kuulo pilaa mahdollisuuteni. Opokeskustelu on ollut ja hän ei sanonut mitään kuulostani liittyen tähän alaan, että voiko paikka jäädä saamatta, eikä ehdottanut jotain toista ammattia. Sitten terkka sanoi taas, että olisiko jotain muuta ammattia/alaa, joka kiinnoistaisi...huoh...

4

210

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uouoii

En osaa sanoa noista aloista mitään, mutta toiselta alalta on parikin esimerkkiä. Lähihoitajaksi tiedän valmistuneen useampiakin täysin kuuroja opiskelijoita. He ovat opiskelleet tulkkien avustuksella ja tyharjoittelu paikoissa, joissa asiakkaatkin ovat kuuroja. Myös huonokuuloisia opiskeljoita, joilla on kuulolaite, on opiskelemassa.

en tarkoita että sun pitäisi tuolle alalle hakea, mutta kerroin esimerkkinä.

Voit lähettää sähköpostia johonkin matkailualan paikan opolle suoraan ja kysyä asiaa, jos teidän opolta ei heru vastausta. Tai mene käymään avoimien ovien päivänä.

• luovilainen

Minä opiskelen ammattiopisto Luovissa, eli täällä on paljon erilailla vammaisia henkilöitä ja juuri esimerkiksi heikosti kuulovammaisia on lähes joka linjalla mitä täällä on. Ainakin metallipuolella on ihan kokonaan kuuro opiskelija mitä tiedän. Ja esim siivouspuolella lyhytkasvuinen henkilö, eikä hän tietenkään ylety esimerkiksi pyyhkimään pölyjä korkealta tai nostamaan painavia juttuja, mutta kaikki otetaan huomioon. Nää ongelmat on aika pieniä kun kuitenkin älyllinen puoli on täysin kunnossa.
      Jos pystyt ongelmitta keskustelemaan ihmisten kanssa niin ei siinä pitäis mitään estettä olla, pienenpientä vaikeutta vain. Kannattaa tiedustella asiaa, miten se koetaan kyseisellä alalla/ammattopistossa..

• Miten minun käy?

No kiva tietää tämäkin asia :) Ettei tässä jää ihan OUT vaikka vähän huonokuuloinen olenkin...

• adaqwed

luovilainen, oletko oulusta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      105
      7411
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      100
      5255
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      116
      3506
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      25
      3451
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2544
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1866
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1511
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      345
      1485
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1356
    10. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      55
      1318
    Aihe