Meille on tulossa uusi pentu parin viikon päästä.
Huoleni on se, että 2-vuotias bc narttuni on lievästi mustasukkkaista sorttia.
Se on erittäin kiintynyt minuun ja mieheeni. Jos olen silitellyt toisia koira, niin välillä narttu tulee siihen väliin ja pari kertaa on ärähtänyt toiselle koiralle. Luulen sen olevan jonkinlaista suojelua.. Joskus , kun olen lähtenyt taluttamaan toista koiraa niin oma koirani on vaikuttanut olevan hieman "hädissään". Mietin juuri sitä, että jos minä/mieheni saapuu nartun luokse pentu vierellä, niin voiko se tilanne ärsyttää koiraani?
Tulee koirien kanssa erinomaisesti muuten toimeen. Ei ole koskaan aggressiivinen tai hyökännyt koskaan koiran tai ihmisen päälle. Yleensä todella rauhallinen ja leikkiessäänkin hillitsee itse innostumatta ylikierroksille. Jos koirani ei ole vähään aikaan ollut muiden koirien kanssa tekemisissä, niin saapuu joskus koirapuistoon karvat vähän pystyssä häntä koipien välissä, mutta rauhoittuu sitten kun toiset koirat jättävät vähän rauhaan. Muistan myös sellaisen asian, että tämä narttuni on joskus pelännyt koiranpentuja. Ystävälläni oli kaksi koiranpentua vuosi takaperin ja narttuni juoksi häntä koipien välissä pakoon.. Kun pennut kasvoivat hieman, niin alkoi normaalisti leikkimään niiden kanssa.
Nyt tarvitsisin hyviä neuvoja! Miten minun kannattaa tutustuttaa uusi pentu (8vko uros) narttuuni?? Ja missä kannattaa tehdä se? Menenkö ensin jonnekkin ulos, jossa ei ole ketään? Vai tuonko pennun suoraan kotiini? Olemme usein kylässä mieheni vanhemmilla/koira on hoidossa, joten koiramme puoliksi pitää sitäkin reviirinään. Pitäisikö pentu esitellä siellä?
Olisin erittäin kiitollinen avusta!
"Mustasukkainen" koira ja uusi pentu? Apua tarvitaan pian!
6
4916
Vastaukset
- täh??????6t
Saanko kysyä miksi hankit uuden koiran, kun nykyisesi ei toisesta välitä? Luulisi yhdenkin kanssa riittävän tekemistä. Koiran elämsätä tulee yhtä stressiä, samoin uuden pennun.
- jännitysvaivaa
Koirani siis nauttii yleensä muiden koirien seurasta ja oikein innolla menee tuttujen koirakamujen luokse. Ainoa huoleni on vain se, että jos tämä pentuvaihe on nykyiselle koiralleni jonkinlainen ongelma. Miten ehkäistä sellaista? Meillä on ollut hoidossa koiria ja narttu ollut innolla leikkimässä niiden kanssa.
Kuitenkin pennut ovat vähän vieras käsite tälle koiralle.. Miten toimia..? - tyuk678
Tunnut kovasti huolta kantavan koirasi suhtautumisesta asioihin. Miksi? Perheen asioista päättää ihmiset, koira sopeutuu. Jos itse stressaat, että koiralle tulee ongelmia, kyllä sille tulee. Tuotte kotiin pennun ja valvotte, ettei vanhempi käy sen kimppuun. Ihan yksinkertaisesti vaan. Ensi reaktio on useimmiten voimakas, voi pelätä tai olla vihainen, mutta viikossa tottuu. Kun ette turhia hössötä, vaan säilytätte perheen rutiinit ennallaan.
Vanhempi koira pidetään arvojärjestyksessä korkeammalla, esim. annetaan ruuat ensiksi, ja pennulle asetetaan rajat, ettei se piinaa riehumisellaan toista liikaa. Jos te ette vaadi pennulta hyvää käytöstä, vanhempi koira tekee sen, puremalla.
Lähdetään vaan siitä, että koirille on iloa toisistaan. Uuden pennun tulo perheeseen on iloinen asia! Ota johtajan paikka koiralaumassasi ja lue säännöt niin uudelle kuin vanhalle koiralle, niin homma sujuu. Jos vanhempi rähisee pennulle, kiellätte sellaisen touhun tiukasti, eikä mitään säälittelyjä tai hyvittelyjä. - ellukka
Meille hankittiin myös koiranpentu, toisen koiran 3 kissan kaveriksi, vanhempi koira 5 vuotias erittäin omistushaluinen,perhekeskeinen, varsinkin emäntää vahtii, aikamoinen rumpa se olikin, vanhempi koiramme näytteli hampaita, emännän lähelle ei ollut asiaa, muutamia kertoja näykkäsi pentua, kova huuto siitä tulikin, vanhimmalle koiralle, lempeä mutta päättäväinen kuri, ja kummankin huomioiminen tärkeää, pentu ei saa mennä edelle. Pari viikkoa riitti kyräilyä, ja isompi koira näytti pennulle kuka on pomo, sillä kun eläimiä on useita, heilläkin on arvojärjestys, nyt pentu ollut meillä 4 kk eikä mitään ongelmia ole, vanhempi koiramme on pennun hyväksynyt, elikä ei saa mennä jokaiseen nahinaan väliin, ei vanhempi koira yleensä pentukoiraa satuta, vaikka ojentaa, pennusta vaan lähtee kova ääni. Hae aiheesta kirjallisuutta luettavaksi, jos olet epävarma kasvatuksesta. Itselläni 5 koira menossa, aina myöskin ollut useita kissoja samaan aikaan, lapset myöskin kasvaneet sulassa sovussa eläimien kanssa, ja ovat oppineet arvostamaan eläimiä. Muista ! Että eläimistä ongelmallisia tekee yleensä ihminen osaamattomalla käytöksellään.
- ellukka
Jäipähän vielä sanomatta miksi hankit uroskoiran jos sinulla on narttu, siitä tulee isoja vaikeuksia ja koirille suunnatonta stressiä kun jouksuaika tulee, jos otat koiran niin syytä olla samaa sukupuolta.
- öhööömmm
ellukka kirjoitti:
Jäipähän vielä sanomatta miksi hankit uroskoiran jos sinulla on narttu, siitä tulee isoja vaikeuksia ja koirille suunnatonta stressiä kun jouksuaika tulee, jos otat koiran niin syytä olla samaa sukupuolta.
jos leikkauttaa vaikkapa sen uroksen?? :o
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1452505Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 98888
- 66868
- 53851
- 46839
- 60822