polyypit, hajuaistin puutos -allergia?

monivaivainen

Oireeni:

Melkein kymmenen vuotta jo ollut hajuaisti kateissa. Olen aina pikkuisen tukossa, mutta yleensä ilma kuitenkin kulkee. Nenäpolyypit leikattiin n. vuosi sitten, mutta hajuaisti ei palannut kuin siksi aikaa, kun söin kortisonitabletteja leikkauksen vuoksi. Huuhtelen nenäkannulla vähintään kerran päivässä. Toisinaan saan aivastelu- ja tukkoisuuskohtauksia, jotka kestävät yleensä tunnista muutamaan tuntiin. Tällöin olo on aika tukala, hirveä kutina nenässä ja toinen sierain täysin tukossa vetistä nuhaa jota ei edes pysty niistää kun on niin tukossa. Joskus nämä kohtaukset tulevat sattumanvaraisesti, mutta olen huomannut erityisesti joidenkin punaviinien ja siidereiden aiheuttavan ongelmia (sulfiitit?).

Mahdollisesti myös ibuprofeeni aiheuttaa ongelmia. Ennen nimittäin otin aina baari-illan jälkeen ibuprofeenin, ja AINA oli aamulla tuo aivastelukohtaus. Jätin ibuprofeenin pois, ja enää ei tuota baari-illan jälkeistä aivastelukohtausta tule.

Yleisesti ottaen tukkoisuus ja oireilu ovat pahimmillaan syystalvella ja talvella. Kesä on parasta aikaa. Prick-testi on tehty kahdesti, viimeisimmästä on nyt viitisen vuotta muistaakseni. Mitään allergiaa ei todettu. Pari huonepölyä aiheuttivat pienen reaktion, mutta niin pienen ettei sitä kirjattu allergiaksi. Muuten ei mitään reaktioita. Silti syön säännöllisesti antihistamiinia (etenkin talvella) ja käytän vuorotellen Rhinocort turbuhaleria ja Flixonasen tippoja. Nuo tipat auttavat hajuaistiin ihan pikkuisen (ts niitä käyttäessä saattaa tulla lyhyitä, ohikiitäviä hetkiä, kun haistan). Olen huomannut myös, että hyvin nälkäisenä (kun olen ollut tosi pitkään syömättä) saatan haistaa, mikä on aika jännä. Olen miettinyt, että voisinko olla joillekin (monille?) ruoka-aineille allerginen niin, että pitkä syömättömyys sitten rauhoittaa limakalvoja...

Noh, mitään spesifiä kysymystä minulla ei oikeastaan ole, lähinnä haluaisin kuulla, että onkohan tässä mitään toivoakaan hajuaistin palautumisesta ja tämän oireilun hellittämisestä, vai onko odotettavissa vain pahenemista. Aika tutulta kuulostaa tuo "Ei-allerginen eosinofiilinen yliherkkyysnuha" ( http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Nenä_ja_nenän_sivuontelot ).

6

443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oireenne ovat tyypillisiä ei-allergiselle yliherkkyysnuhalle, joka joskus johtaa hajuaistin katoamiseen. Polyyppitaipumus liittyy usein ns. ASA-herkkyyteen; toisin sanoen asperiini, ibuprofeeni, ketoprofeeni yms aiheuttavat nuhaa, joskus astmaakin. Siihen ei auta siedätyshoito. Saamanne lääkkeet ovat tavallisia tuon vaivan hoitoon käytettyjä lääkkeitä. Joskus korva-nenä-kurkkulääkäri jäädyttävät nenän limakalvoja, joskus leikkaavat kuorikoita pienemmiksi jne. On poikkeuksellista, jos hajuaisti palautuu. Toivoa ei kuitenkaan kannata menettää Uusia lääkkeitä tulee jatkuvasti markkinoille. Kenties niistä jokin auttaa siihenkin vaivaan.

      • monivaivainen

        Hei,

        kiitos vastauksesta, aika hienoa että tänne on tällainen palsta tullut. Näin olen vähän epäillytkin, ettei tässä todennäköisesti ole kauheasti tehtävissä.. Kysyisin vielä sellaista, että olisikohan kannattavaa syödä silloin tällöin kuuri kortisonia (sehän on palauttanut hajuaistin hetkellisesti)? Ei nyt pelkästään hajuaistin kannalta vaan ylipäänsä oireiden. Mikäli tuosta kortisonikuurien syömisestä voisi olla vähän pitkäaikaisempaakin apua (paikalliset lääkkeet tehoaisi paremmin?), niin voisin ajoittain niitä syödä. Jos taas apu on lähinnä hetkellinen niin en viitsisi kortisonin kaltaista ainetta turhaan napostella. Ilmeisesti se on se jonkinlainen tulehdustila limakalvoilla, mikä hajuaistin pitää poissa, kun tuo syötävä kortisoni on aina hajuaistin palauttanut.


    • Pollypolyyppi

      Minulta on leikattu nyt 2 kertaa puolen vuoden sisällä nenäpolyypit. On perkattu, laajenettu ja yhdistetty onteloita ja lokeroita aina otsaonteloa myöten. Tällä hetkellä vaikuttaa että ainoastaan jatkuva kortisonikuuri (tabletteina tippoina suoraan nenään) pitää polyyppimassan kurissa. Nyt etsin parhaillaan tietoa/apua homeopaattisista hoidoista. Hajuaistin kadottaa nimenomaan runsas polyyppimassa hajuhermojen päällä. Itselläni myös jatkuva kortisonikuuri ainoa joka pitää hajuaistin "tallessa" eli polyyppimassan pois/pienenä.
      Tällä hetkellä syön kortisonin lisäksi sinkkiä, seleeniä, D-vitamiinia ja monivitamiinivalmistetta, ja kuureina kalsiumia sillä kortisoni heikentää mm.luustoa. Nyt tosiaan toivon että löytäisin homeopatiasta apua polyyppimassan kurissapitämiseksi jotta voisin vähentää tuota kortisonin määrää.

      • Homeopaattisissa valmisteissa ei ole vaikuttavia aineita. Niiden vaikutuksesta ei ole julkaistu tutkimustuloksia. Sen takia suuria toiveita niihin ei kannata asettaa.


      • monivaivainen

        No huh, sullapa on aggressiiviset polyypit jos puolen vuoden sisällä on kaksi kertaa leikattu. Mä ennemmin oon ilman hajuaistia kuin syön jatkuvasti kortisonia (nenään toki käytän jatkuvasti). Toki jos ilman sitä vetäisi nenän ihan tukkoon niin kai se olisi pakko. Meneekö sulla "vaan" hajuaisti jos et syö kortisonia, vai meetkö myös ihan tukkoon heti? Kuulostaa tosi hurjalta joutua syömään sitä jatkuvalla syötöllä... Sinänsä kyllä ymmärrän, että tekee mieli kokeilla kaikki "humpuukitkin" läpi. Kyllähän sitä kannattaa kaikkea kokeilla, niin kauan kun ei kokeilut varallisuutta tai terveyttä uhkaa.

        Ootko sä huomannut ruoka-aineiden tai lääkkeiden vaikuttavan oireisiin? Suoraa vaikutusta polyyppeihin ei toki varmaan voi huomata, mutta mulla tosiaan tulee esim. juuri viineistä ja siidereistä aivastelua ja tukkoisuutta. Ibuprofeenista myös, vaikka ei tosin aina. Yritän sitä välttää viimeiseen asti kyllä. Nyt olen ollut juomatta alkoholiakin monta kuukautta, kun sain sitten refluksioireilunkin tähän päälle. En mä nyt muutenkaan mikään juoppo ollut, mutta helposti pari lasia punkkua viikossa meni kuitenkin. Olen viime aikoina haistanut useammin, saattaa melkein joka päivä tulla hetkiä kun yhtäkkiä haistan. En sitten tiedä onko sattumaa vai ei, mutta ihan mielenkiintoista.

        Flixonasen tippapipetit olen kokenut parhaaksi lääkkeeksi, välillä kyllä käytän Rhinocortin jauhetta sen sijaan, kun nuo tipat on aika vahvoja eikä niitä kai ole tarkoitus jatkuvasti käyttää.

        Tukkoisuuskohtauksien aikana olen viime aikoina sortunut aina välillä Otriviniin, se avaa nenän niin nopeasti ja helposti. Yritän silti olla ottamatta sitä tavaksi, kun ei sitäkään saisi hirveästi käyttää. Joskus vaan on pakko, ei ole kiva esim. istua jossain luennolla tai palaverissa ja niiskuttaa ja niistä nonstoppina ilman että se kuitenkaan auttaa mitään. Lisäksi pahan tukkoisuuden iskiessä tulee usein pää kipeäksi siltä tukkoisen sieraimen puolelta.


    • nena.polyyppi

      No toivoa ei kannata heittää. Minulla oli hajuaisti TÄYSIN kateissa n. 5v. (3 polyyppileikkausta kortisonikuurit ja jatkuva nenäsumutteen (Flixonase) käyttö)

      Nyt pikkuhiljaa (viim 1/2v aikana) on aisti alkanut palautua ja esim. juuri nyt se on arviolta 80% omasta maksimista :)

      Allergialääkkeen (Tuulix) käytön muutin jokapäiväiseksi (=aamuin&illoin). En osaa sanoa, onko sillä yhteyttä tilanteeseen. Nenä on kokoajan lähes täysin auki. Mitään muuta elämänmuutosta ei ole (edelleen sama kissa ja sama asuinpaikka)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      78
      1500
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1257
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      120
      1227
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1156
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1024
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      82
      823
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      762
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      755
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      377
      731
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      686
    Aihe