saab 99 Finlandia

Tulipa hankittua jatkettu saab 99 finlandia Vm. -77. kunnostus alkaa pikapuoliin. Lienee jo nykypäivänä todellinen harvinaisuus. Mistä esitekuvia mahtaisin löytää?

29

2669

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietäjä92

      Tuon ikäiset 99-Saabit ovat jo melko harvinaisia laitoksia Suomen liikenteessä. Muutaman olen nähnyt metsissä lojumassa. Finlandiaa en ole eläessäni nähnyt, mutta tiedän ajokin. Jokainen, joka vähänkään suomalaisesta autohistoriasta on perillä, kumartaa sinulle ja syvään!

      Tekniikan Maailman numerossa 4/1978 on Saab 99 Finlandia vertailussa isoa Volvoa vastaan.

      • No tämä finlandia on musta ja laitan sen alkuperäiseen loistoonsa vielä tämän vuoden aikana. Eikä ole myynnissä mistään rahasta.


    • Retkuilija

      Erikoisen auton olet löytänyt. Ei ole koskaan livenä tullut moista saappia nähtyä.

    • Niin tämähän on se 25cm tehtaalla pidennetty versio eli ovien välissä on ylimääräinen kapea ikkuna. Ja erittäin hyvin varustettu mm. automaattilaatikko punainen plyyshisisustus sähköpeilit ohjaustehostin ja 118 hv ems saabin ruiskutekniikka. Edustusauto siis. Ja näitä on tety vuosina 76-77 tätä mallia 28 kpl.

      • Alh-782

        Olisi nastaa omistaa 9 saabia ja 2 finlandiaa


      • Anonyymi

        Se väli-ikkunallinen oli ensimmäinen versio Finlandiasta. Sittemmin tekivät ovet sen mukaan, ettei väli-ikkunaa enää tarvittu. Finlandia oli siis suomalainen kehitelmä, Ruotsin emotehtaalla oli asiassa ainoastaan valmistusluvan antaminen.

        Saab 900:aakin tehtiin Finlandiana, alkuun Combi Coupena ja sittemmin neliovisena sedanina.

        99 Finskit oli poikkeuksetta pitkällä takaluukulla. Onnittelen autostasi, entisenä Saab 99-omistajana olen hiukan kade.

        Vastaavanlaisella varustelulla sai myös normimittaista 99:ä mallimerkinnällä GLE. Trendi jatkui sitten 900 GLE:n merkeissä.


    • Saapaska

      Ettei vaan ole Kekkosen entinen edustussaappi?

      • Emssii

        Kas kun ei Mannerheimin - niinhän ne oli ennen kaikki vanhat edustusauton jämät ...


    • Ei oo..tämä on ollu puolustusvoimien käytös 6 vuotta ja sen jälkee yksityisessä käytös. aika vähän ajettu yksilö.

      • vnethy

        Jos sulla on se välipala ovien välissä niin on harvinainen Finlandia. Sitä oli vaan ensimmäisisssä. Myöhemmissä sitten oli takaovet pidennetty


    • eeeeeeeeee

      ota valokuvia kun purat sen ja pist' sitten tänne linkkiä jotta coimme seurata projektiasi kuulostaa ihan mielenkiinotiselta

      • L.Laamanen

        Joopa joo,yhdys tähän kirjoittajaan joka pitää pidennettyä 99 Saabia hieman kyseenalaisena saamaan edustusauton tittelin.Ei millään pahalla muttei minkään näköinen,laiska,ahdas/kapea oikeisiin edustusautoihin verrattuna,todella meluisa,ei löydy tehostimien lisäksi mitään mukavuusvarusteita kuljettajalle kuin matkustajillekkaan,siis ei esim sähköpenkkejä,-laseja,-kattoluukkua,ilmastointia,tilttirattia,värilaseja,nahkapenkkejä,cruisea,kunnon kokoista moottoria kunnon automaattivaihteistoon,jousituksen automaattisäätöä/ilmajousitusta,sisältä avattavaa takaluukkua,keskuslukitusta,automaattista valonvaihtajaa,saattovaloja....siis tämmöistä peruskamaa suurin osa jotka saattoi saada ihan keskiluokan perustason kansanautosta ylöspäin optioina.Matkustusmukavuus johonkin Saabiin verrattuna on jossain -77 Aspen/Impala sarjassakin aivan eri tasoa.Valitan mutta ei edes eurooppalaiset kilpailijat olleet noin aneemisia .Isot Citroenit tai Peugeotit huomattavasti Saabia edustavampia,hiljaisempia ja tyylikkäämpiä.Mersu tietty ykkönen jo silloin tehdastekoisina.Tietty käsintehtyjä Englantilaisia ei nyt huomioida,vaikka haluttavuudeltaan keräilyarvoltaan jo toista luokkaa.


      • Varaosina paras £
        L.Laamanen kirjoitti:

        Joopa joo,yhdys tähän kirjoittajaan joka pitää pidennettyä 99 Saabia hieman kyseenalaisena saamaan edustusauton tittelin.Ei millään pahalla muttei minkään näköinen,laiska,ahdas/kapea oikeisiin edustusautoihin verrattuna,todella meluisa,ei löydy tehostimien lisäksi mitään mukavuusvarusteita kuljettajalle kuin matkustajillekkaan,siis ei esim sähköpenkkejä,-laseja,-kattoluukkua,ilmastointia,tilttirattia,värilaseja,nahkapenkkejä,cruisea,kunnon kokoista moottoria kunnon automaattivaihteistoon,jousituksen automaattisäätöä/ilmajousitusta,sisältä avattavaa takaluukkua,keskuslukitusta,automaattista valonvaihtajaa,saattovaloja....siis tämmöistä peruskamaa suurin osa jotka saattoi saada ihan keskiluokan perustason kansanautosta ylöspäin optioina.Matkustusmukavuus johonkin Saabiin verrattuna on jossain -77 Aspen/Impala sarjassakin aivan eri tasoa.Valitan mutta ei edes eurooppalaiset kilpailijat olleet noin aneemisia .Isot Citroenit tai Peugeotit huomattavasti Saabia edustavampia,hiljaisempia ja tyylikkäämpiä.Mersu tietty ykkönen jo silloin tehdastekoisina.Tietty käsintehtyjä Englantilaisia ei nyt huomioida,vaikka haluttavuudeltaan keräilyarvoltaan jo toista luokkaa.

        Myytkö siitä limousinesta sen ruiskukoneen?Tarviisi-76 EMS 99 konetta ja toi samanmoinen.Jos hyvät lokasuojat ja jäähdytin niin nekin kelpaisi sopuhintaan.


      • L.Laamanen kirjoitti:

        Joopa joo,yhdys tähän kirjoittajaan joka pitää pidennettyä 99 Saabia hieman kyseenalaisena saamaan edustusauton tittelin.Ei millään pahalla muttei minkään näköinen,laiska,ahdas/kapea oikeisiin edustusautoihin verrattuna,todella meluisa,ei löydy tehostimien lisäksi mitään mukavuusvarusteita kuljettajalle kuin matkustajillekkaan,siis ei esim sähköpenkkejä,-laseja,-kattoluukkua,ilmastointia,tilttirattia,värilaseja,nahkapenkkejä,cruisea,kunnon kokoista moottoria kunnon automaattivaihteistoon,jousituksen automaattisäätöä/ilmajousitusta,sisältä avattavaa takaluukkua,keskuslukitusta,automaattista valonvaihtajaa,saattovaloja....siis tämmöistä peruskamaa suurin osa jotka saattoi saada ihan keskiluokan perustason kansanautosta ylöspäin optioina.Matkustusmukavuus johonkin Saabiin verrattuna on jossain -77 Aspen/Impala sarjassakin aivan eri tasoa.Valitan mutta ei edes eurooppalaiset kilpailijat olleet noin aneemisia .Isot Citroenit tai Peugeotit huomattavasti Saabia edustavampia,hiljaisempia ja tyylikkäämpiä.Mersu tietty ykkönen jo silloin tehdastekoisina.Tietty käsintehtyjä Englantilaisia ei nyt huomioida,vaikka haluttavuudeltaan keräilyarvoltaan jo toista luokkaa.

        Oliko tuo pidennetty Saab sellainen juttu, että koska suomessa koottiin autoja, niin päätettiin tehdä siitä myös edustusauto. Kai se niinkuin edusti suomea silloin.
        Kekkosellehan jatkettiin jo 1975 ruotsissa neliovinen sedan.

        Lähinnä poliitikkojen käytössä kai, eihän se yritysjohtajille 70-luvullakaan kelvannut.


      • Retkuilija
        M1978 kirjoitti:

        Oliko tuo pidennetty Saab sellainen juttu, että koska suomessa koottiin autoja, niin päätettiin tehdä siitä myös edustusauto. Kai se niinkuin edusti suomea silloin.
        Kekkosellehan jatkettiin jo 1975 ruotsissa neliovinen sedan.

        Lähinnä poliitikkojen käytössä kai, eihän se yritysjohtajille 70-luvullakaan kelvannut.

        Kekkosen vinlantia oli muistaakseni vihriä väriltään?


    • gs birotor

      Onnittelut ostoksesi johdosta ja mielelläni kuulisin miten homma etenee.

      Taisi olla klassikot lehti jossa oli hiukan uudemman finlandian juttu muutama numero sitten.

      • jokumuu.

        Asian vierestä; Onko sinulla tuollainen otsikon mukainen Citroën? Todella mielenkiintoinen, hieno ja harvinainen peli!

        Olipa aikoja jolloin autoissa oli muutakin eroja kuin merkki nokalla.


      • Mikä tämä siis on?
        jokumuu. kirjoitti:

        Asian vierestä; Onko sinulla tuollainen otsikon mukainen Citroën? Todella mielenkiintoinen, hieno ja harvinainen peli!

        Olipa aikoja jolloin autoissa oli muutakin eroja kuin merkki nokalla.

        Jep,todella mielenkiintoista jos täällä jollain GS Birotor!En ole ikinä moista nähnyt ja tuuminut onkohan täällä yhtään?Valmistusmäärät eivät isot olleet ja on harvinainen sekä mielenkiintoinen vehje.Valitettavasti Citikalla ei ole ollut mitään mielenkiintoista ja persoonallista autoa sitten CX.Samaa mitäänsanomatonta massaa nykyään.Makuasia toki!
        Todellakin luulisin myös että moinen "edustusauto"tehtiin vain tekemisen vuoksi ilman menestymisen mahdollisuuksia.Saab Suomesta oli päivän sana ja kaikkea yritettiin ilman menestystä.
        Kyseisen ajankohdan Saabit nyt oli aika vikaisia jo uutenakin,lukoista-laatikkoihin ja niitä sähkö konemurheita ym..Automaattiloota nyki ja tehot ei piisanneet kuljettamaan kunnialla.Vanhat Saabistit muistaa kyllä tämän.Edustustusautoissa yleensä on ylellisyyttä ja perusteluna vikakohteiden vähyys taas osoittaa ettei tekniikka hanskassa laatu surkea eli pitää tehdä vain peruskärryä jossa lihasvoimalla toimivat mukavuusvarusteet=)Oikeat edustuskelpoiset autot taas ovat täynnä näitä mukavuusjuttuja ja ovat äänettömiä ilman asennekysymyksiä,heh.Tuolla perusteella siis mikä tahansa auto on äänekäs tai hiljainen matkustaa asenteesta riippuen???Ei ummarra ei...meluinen edustusauto ilman mukavuuksia...Saab


      • gs birotor
        jokumuu. kirjoitti:

        Asian vierestä; Onko sinulla tuollainen otsikon mukainen Citroën? Todella mielenkiintoinen, hieno ja harvinainen peli!

        Olipa aikoja jolloin autoissa oli muutakin eroja kuin merkki nokalla.

        Ikävä kyllä ei ole ja halusin vain laittaa hiukan erikoisemman nimimerkin tänne.
        Ei monikaan hiffaa nimimerkin merkitystä ja jopa citikka palstalla meni todella pitkä aika ennenkuin tajusivat....


      • Halpisautoilija
        Mikä tämä siis on? kirjoitti:

        Jep,todella mielenkiintoista jos täällä jollain GS Birotor!En ole ikinä moista nähnyt ja tuuminut onkohan täällä yhtään?Valmistusmäärät eivät isot olleet ja on harvinainen sekä mielenkiintoinen vehje.Valitettavasti Citikalla ei ole ollut mitään mielenkiintoista ja persoonallista autoa sitten CX.Samaa mitäänsanomatonta massaa nykyään.Makuasia toki!
        Todellakin luulisin myös että moinen "edustusauto"tehtiin vain tekemisen vuoksi ilman menestymisen mahdollisuuksia.Saab Suomesta oli päivän sana ja kaikkea yritettiin ilman menestystä.
        Kyseisen ajankohdan Saabit nyt oli aika vikaisia jo uutenakin,lukoista-laatikkoihin ja niitä sähkö konemurheita ym..Automaattiloota nyki ja tehot ei piisanneet kuljettamaan kunnialla.Vanhat Saabistit muistaa kyllä tämän.Edustustusautoissa yleensä on ylellisyyttä ja perusteluna vikakohteiden vähyys taas osoittaa ettei tekniikka hanskassa laatu surkea eli pitää tehdä vain peruskärryä jossa lihasvoimalla toimivat mukavuusvarusteet=)Oikeat edustuskelpoiset autot taas ovat täynnä näitä mukavuusjuttuja ja ovat äänettömiä ilman asennekysymyksiä,heh.Tuolla perusteella siis mikä tahansa auto on äänekäs tai hiljainen matkustaa asenteesta riippuen???Ei ummarra ei...meluinen edustusauto ilman mukavuuksia...Saab

        Ehkäpä tämä Saab ei tosiaan edusta mitään edustusautojen huippua. Vaanse ei minusta ole tässä autossa se pointti. Pointti on se, että kysymyksessä on Suomalainen harvinaisuus/erikoisuus, jota ei joka nurkalta löydy. Ja sellaisena kysymyksessä on erittäin hieno ja säilyttämisen arvoinen auto.


      • Juaxm
        Mikä tämä siis on? kirjoitti:

        Jep,todella mielenkiintoista jos täällä jollain GS Birotor!En ole ikinä moista nähnyt ja tuuminut onkohan täällä yhtään?Valmistusmäärät eivät isot olleet ja on harvinainen sekä mielenkiintoinen vehje.Valitettavasti Citikalla ei ole ollut mitään mielenkiintoista ja persoonallista autoa sitten CX.Samaa mitäänsanomatonta massaa nykyään.Makuasia toki!
        Todellakin luulisin myös että moinen "edustusauto"tehtiin vain tekemisen vuoksi ilman menestymisen mahdollisuuksia.Saab Suomesta oli päivän sana ja kaikkea yritettiin ilman menestystä.
        Kyseisen ajankohdan Saabit nyt oli aika vikaisia jo uutenakin,lukoista-laatikkoihin ja niitä sähkö konemurheita ym..Automaattiloota nyki ja tehot ei piisanneet kuljettamaan kunnialla.Vanhat Saabistit muistaa kyllä tämän.Edustustusautoissa yleensä on ylellisyyttä ja perusteluna vikakohteiden vähyys taas osoittaa ettei tekniikka hanskassa laatu surkea eli pitää tehdä vain peruskärryä jossa lihasvoimalla toimivat mukavuusvarusteet=)Oikeat edustuskelpoiset autot taas ovat täynnä näitä mukavuusjuttuja ja ovat äänettömiä ilman asennekysymyksiä,heh.Tuolla perusteella siis mikä tahansa auto on äänekäs tai hiljainen matkustaa asenteesta riippuen???Ei ummarra ei...meluinen edustusauto ilman mukavuuksia...Saab

        Tälläsen ku sais . Ja näitäki viel 3 ja 2 talliin 76 musta ja 77 hopea ja 1 käyttöön


    • Kaartilainen 2/82

      Vuonna 1982 oli tuollainen välipalallinen 99 Kaartin pataljoonan autokomppaniassa ja se alkoi olla tuolloin uransa loppupäässä. Se vietiin Padasjoen leirille harjoitusautoksi ja muistaakseni siitä porsi automaattilaatikko siellä.
      Liekö juuri sinun autosi?
      Jatkettuja saabeja Kaartissa oli tuolloin ainakin kaksi muutakin eli komentajan porrasperäinen 900 turbo jossa oli aika lailla varusteitakin ja vielä isolla takaluukulla turboton 900 finlandia josta en enää muista, kenen käytössä se oli vaikka sillä joskus ajoinkin.

    • ♥♥♥♥♥♥♥♥

      Ois upeeta omistaa 900 turbo
      99 turbo. 99 ems. 900 gls. 900 turbo.

    • Anonyymi

      Jyväskylässä on vaajakoskella 2 kpl samalla omistajalla. Juur katsastettiin toinen huomautuksitta.

    • Ukolla oli 99 turbo finlandia 78 malli. Numero kolmonen, tehty 77 vuonna jatketuilla ovilla. Se myi sen Tampereelle Saabiklubilaislle, vaihteisto oli rikki ja ahdinkin. Käsivaihteinen se oli vaikkei moni uskonutkaan. Mut valmistenumerosta se selvisi varmasti 99 GLE SIM L eli GL ruiskupeli ja turbo eli SI ja M manuaali. Löytyy jostain netistä kyllä toi auto.

      • Ja toi L merkkas just long mallia eli pitkällä akselivälillä. On meillä kuulemma nuo kaikki paperitkin jossain kopioina.


    • Anonyymi

      Vaikka 99 Finlandia kovin varusteluihmeellinen ollutkaan, niin ainakin takamatkustajan jalkatilat olivat ihanteellisen kookkaat verrattuna johonkin toiseen tuon aikakauden "auto"-nimikkeellä kunnioitettua pilailuvälinettä.

      Meinaan nääs isompaa Tojoa, Datsunia, Hoppaa yms.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      253
      18650
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3275
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2171
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1860
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      137
      1758
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      273
      1476
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1302
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      83
      1151
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      134
      1004
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      235
      985
    Aihe