saab 99 Finlandia

Tulipa hankittua jatkettu saab 99 finlandia Vm. -77. kunnostus alkaa pikapuoliin. Lienee jo nykypäivänä todellinen harvinaisuus. Mistä esitekuvia mahtaisin löytää?

29

2990

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietäjä92

      Tuon ikäiset 99-Saabit ovat jo melko harvinaisia laitoksia Suomen liikenteessä. Muutaman olen nähnyt metsissä lojumassa. Finlandiaa en ole eläessäni nähnyt, mutta tiedän ajokin. Jokainen, joka vähänkään suomalaisesta autohistoriasta on perillä, kumartaa sinulle ja syvään!

      Tekniikan Maailman numerossa 4/1978 on Saab 99 Finlandia vertailussa isoa Volvoa vastaan.

      • No tämä finlandia on musta ja laitan sen alkuperäiseen loistoonsa vielä tämän vuoden aikana. Eikä ole myynnissä mistään rahasta.


    • Retkuilija

      Erikoisen auton olet löytänyt. Ei ole koskaan livenä tullut moista saappia nähtyä.

    • Niin tämähän on se 25cm tehtaalla pidennetty versio eli ovien välissä on ylimääräinen kapea ikkuna. Ja erittäin hyvin varustettu mm. automaattilaatikko punainen plyyshisisustus sähköpeilit ohjaustehostin ja 118 hv ems saabin ruiskutekniikka. Edustusauto siis. Ja näitä on tety vuosina 76-77 tätä mallia 28 kpl.

      • Alh-782

        Olisi nastaa omistaa 9 saabia ja 2 finlandiaa


      • Anonyymi

        Se väli-ikkunallinen oli ensimmäinen versio Finlandiasta. Sittemmin tekivät ovet sen mukaan, ettei väli-ikkunaa enää tarvittu. Finlandia oli siis suomalainen kehitelmä, Ruotsin emotehtaalla oli asiassa ainoastaan valmistusluvan antaminen.

        Saab 900:aakin tehtiin Finlandiana, alkuun Combi Coupena ja sittemmin neliovisena sedanina.

        99 Finskit oli poikkeuksetta pitkällä takaluukulla. Onnittelen autostasi, entisenä Saab 99-omistajana olen hiukan kade.

        Vastaavanlaisella varustelulla sai myös normimittaista 99:ä mallimerkinnällä GLE. Trendi jatkui sitten 900 GLE:n merkeissä.


    • Saapaska

      Ettei vaan ole Kekkosen entinen edustussaappi?

      • Emssii

        Kas kun ei Mannerheimin - niinhän ne oli ennen kaikki vanhat edustusauton jämät ...


    • Ei oo..tämä on ollu puolustusvoimien käytös 6 vuotta ja sen jälkee yksityisessä käytös. aika vähän ajettu yksilö.

      • vnethy

        Jos sulla on se välipala ovien välissä niin on harvinainen Finlandia. Sitä oli vaan ensimmäisisssä. Myöhemmissä sitten oli takaovet pidennetty


    • eeeeeeeeee

      ota valokuvia kun purat sen ja pist' sitten tänne linkkiä jotta coimme seurata projektiasi kuulostaa ihan mielenkiinotiselta

      • L.Laamanen

        Joopa joo,yhdys tähän kirjoittajaan joka pitää pidennettyä 99 Saabia hieman kyseenalaisena saamaan edustusauton tittelin.Ei millään pahalla muttei minkään näköinen,laiska,ahdas/kapea oikeisiin edustusautoihin verrattuna,todella meluisa,ei löydy tehostimien lisäksi mitään mukavuusvarusteita kuljettajalle kuin matkustajillekkaan,siis ei esim sähköpenkkejä,-laseja,-kattoluukkua,ilmastointia,tilttirattia,värilaseja,nahkapenkkejä,cruisea,kunnon kokoista moottoria kunnon automaattivaihteistoon,jousituksen automaattisäätöä/ilmajousitusta,sisältä avattavaa takaluukkua,keskuslukitusta,automaattista valonvaihtajaa,saattovaloja....siis tämmöistä peruskamaa suurin osa jotka saattoi saada ihan keskiluokan perustason kansanautosta ylöspäin optioina.Matkustusmukavuus johonkin Saabiin verrattuna on jossain -77 Aspen/Impala sarjassakin aivan eri tasoa.Valitan mutta ei edes eurooppalaiset kilpailijat olleet noin aneemisia .Isot Citroenit tai Peugeotit huomattavasti Saabia edustavampia,hiljaisempia ja tyylikkäämpiä.Mersu tietty ykkönen jo silloin tehdastekoisina.Tietty käsintehtyjä Englantilaisia ei nyt huomioida,vaikka haluttavuudeltaan keräilyarvoltaan jo toista luokkaa.


      • Varaosina paras £
        L.Laamanen kirjoitti:

        Joopa joo,yhdys tähän kirjoittajaan joka pitää pidennettyä 99 Saabia hieman kyseenalaisena saamaan edustusauton tittelin.Ei millään pahalla muttei minkään näköinen,laiska,ahdas/kapea oikeisiin edustusautoihin verrattuna,todella meluisa,ei löydy tehostimien lisäksi mitään mukavuusvarusteita kuljettajalle kuin matkustajillekkaan,siis ei esim sähköpenkkejä,-laseja,-kattoluukkua,ilmastointia,tilttirattia,värilaseja,nahkapenkkejä,cruisea,kunnon kokoista moottoria kunnon automaattivaihteistoon,jousituksen automaattisäätöä/ilmajousitusta,sisältä avattavaa takaluukkua,keskuslukitusta,automaattista valonvaihtajaa,saattovaloja....siis tämmöistä peruskamaa suurin osa jotka saattoi saada ihan keskiluokan perustason kansanautosta ylöspäin optioina.Matkustusmukavuus johonkin Saabiin verrattuna on jossain -77 Aspen/Impala sarjassakin aivan eri tasoa.Valitan mutta ei edes eurooppalaiset kilpailijat olleet noin aneemisia .Isot Citroenit tai Peugeotit huomattavasti Saabia edustavampia,hiljaisempia ja tyylikkäämpiä.Mersu tietty ykkönen jo silloin tehdastekoisina.Tietty käsintehtyjä Englantilaisia ei nyt huomioida,vaikka haluttavuudeltaan keräilyarvoltaan jo toista luokkaa.

        Myytkö siitä limousinesta sen ruiskukoneen?Tarviisi-76 EMS 99 konetta ja toi samanmoinen.Jos hyvät lokasuojat ja jäähdytin niin nekin kelpaisi sopuhintaan.


      • L.Laamanen kirjoitti:

        Joopa joo,yhdys tähän kirjoittajaan joka pitää pidennettyä 99 Saabia hieman kyseenalaisena saamaan edustusauton tittelin.Ei millään pahalla muttei minkään näköinen,laiska,ahdas/kapea oikeisiin edustusautoihin verrattuna,todella meluisa,ei löydy tehostimien lisäksi mitään mukavuusvarusteita kuljettajalle kuin matkustajillekkaan,siis ei esim sähköpenkkejä,-laseja,-kattoluukkua,ilmastointia,tilttirattia,värilaseja,nahkapenkkejä,cruisea,kunnon kokoista moottoria kunnon automaattivaihteistoon,jousituksen automaattisäätöä/ilmajousitusta,sisältä avattavaa takaluukkua,keskuslukitusta,automaattista valonvaihtajaa,saattovaloja....siis tämmöistä peruskamaa suurin osa jotka saattoi saada ihan keskiluokan perustason kansanautosta ylöspäin optioina.Matkustusmukavuus johonkin Saabiin verrattuna on jossain -77 Aspen/Impala sarjassakin aivan eri tasoa.Valitan mutta ei edes eurooppalaiset kilpailijat olleet noin aneemisia .Isot Citroenit tai Peugeotit huomattavasti Saabia edustavampia,hiljaisempia ja tyylikkäämpiä.Mersu tietty ykkönen jo silloin tehdastekoisina.Tietty käsintehtyjä Englantilaisia ei nyt huomioida,vaikka haluttavuudeltaan keräilyarvoltaan jo toista luokkaa.

        Oliko tuo pidennetty Saab sellainen juttu, että koska suomessa koottiin autoja, niin päätettiin tehdä siitä myös edustusauto. Kai se niinkuin edusti suomea silloin.
        Kekkosellehan jatkettiin jo 1975 ruotsissa neliovinen sedan.

        Lähinnä poliitikkojen käytössä kai, eihän se yritysjohtajille 70-luvullakaan kelvannut.


      • Retkuilija
        M1978 kirjoitti:

        Oliko tuo pidennetty Saab sellainen juttu, että koska suomessa koottiin autoja, niin päätettiin tehdä siitä myös edustusauto. Kai se niinkuin edusti suomea silloin.
        Kekkosellehan jatkettiin jo 1975 ruotsissa neliovinen sedan.

        Lähinnä poliitikkojen käytössä kai, eihän se yritysjohtajille 70-luvullakaan kelvannut.

        Kekkosen vinlantia oli muistaakseni vihriä väriltään?


    • gs birotor

      Onnittelut ostoksesi johdosta ja mielelläni kuulisin miten homma etenee.

      Taisi olla klassikot lehti jossa oli hiukan uudemman finlandian juttu muutama numero sitten.

      • jokumuu.

        Asian vierestä; Onko sinulla tuollainen otsikon mukainen Citroën? Todella mielenkiintoinen, hieno ja harvinainen peli!

        Olipa aikoja jolloin autoissa oli muutakin eroja kuin merkki nokalla.


      • Mikä tämä siis on?
        jokumuu. kirjoitti:

        Asian vierestä; Onko sinulla tuollainen otsikon mukainen Citroën? Todella mielenkiintoinen, hieno ja harvinainen peli!

        Olipa aikoja jolloin autoissa oli muutakin eroja kuin merkki nokalla.

        Jep,todella mielenkiintoista jos täällä jollain GS Birotor!En ole ikinä moista nähnyt ja tuuminut onkohan täällä yhtään?Valmistusmäärät eivät isot olleet ja on harvinainen sekä mielenkiintoinen vehje.Valitettavasti Citikalla ei ole ollut mitään mielenkiintoista ja persoonallista autoa sitten CX.Samaa mitäänsanomatonta massaa nykyään.Makuasia toki!
        Todellakin luulisin myös että moinen "edustusauto"tehtiin vain tekemisen vuoksi ilman menestymisen mahdollisuuksia.Saab Suomesta oli päivän sana ja kaikkea yritettiin ilman menestystä.
        Kyseisen ajankohdan Saabit nyt oli aika vikaisia jo uutenakin,lukoista-laatikkoihin ja niitä sähkö konemurheita ym..Automaattiloota nyki ja tehot ei piisanneet kuljettamaan kunnialla.Vanhat Saabistit muistaa kyllä tämän.Edustustusautoissa yleensä on ylellisyyttä ja perusteluna vikakohteiden vähyys taas osoittaa ettei tekniikka hanskassa laatu surkea eli pitää tehdä vain peruskärryä jossa lihasvoimalla toimivat mukavuusvarusteet=)Oikeat edustuskelpoiset autot taas ovat täynnä näitä mukavuusjuttuja ja ovat äänettömiä ilman asennekysymyksiä,heh.Tuolla perusteella siis mikä tahansa auto on äänekäs tai hiljainen matkustaa asenteesta riippuen???Ei ummarra ei...meluinen edustusauto ilman mukavuuksia...Saab


      • gs birotor
        jokumuu. kirjoitti:

        Asian vierestä; Onko sinulla tuollainen otsikon mukainen Citroën? Todella mielenkiintoinen, hieno ja harvinainen peli!

        Olipa aikoja jolloin autoissa oli muutakin eroja kuin merkki nokalla.

        Ikävä kyllä ei ole ja halusin vain laittaa hiukan erikoisemman nimimerkin tänne.
        Ei monikaan hiffaa nimimerkin merkitystä ja jopa citikka palstalla meni todella pitkä aika ennenkuin tajusivat....


      • Halpisautoilija
        Mikä tämä siis on? kirjoitti:

        Jep,todella mielenkiintoista jos täällä jollain GS Birotor!En ole ikinä moista nähnyt ja tuuminut onkohan täällä yhtään?Valmistusmäärät eivät isot olleet ja on harvinainen sekä mielenkiintoinen vehje.Valitettavasti Citikalla ei ole ollut mitään mielenkiintoista ja persoonallista autoa sitten CX.Samaa mitäänsanomatonta massaa nykyään.Makuasia toki!
        Todellakin luulisin myös että moinen "edustusauto"tehtiin vain tekemisen vuoksi ilman menestymisen mahdollisuuksia.Saab Suomesta oli päivän sana ja kaikkea yritettiin ilman menestystä.
        Kyseisen ajankohdan Saabit nyt oli aika vikaisia jo uutenakin,lukoista-laatikkoihin ja niitä sähkö konemurheita ym..Automaattiloota nyki ja tehot ei piisanneet kuljettamaan kunnialla.Vanhat Saabistit muistaa kyllä tämän.Edustustusautoissa yleensä on ylellisyyttä ja perusteluna vikakohteiden vähyys taas osoittaa ettei tekniikka hanskassa laatu surkea eli pitää tehdä vain peruskärryä jossa lihasvoimalla toimivat mukavuusvarusteet=)Oikeat edustuskelpoiset autot taas ovat täynnä näitä mukavuusjuttuja ja ovat äänettömiä ilman asennekysymyksiä,heh.Tuolla perusteella siis mikä tahansa auto on äänekäs tai hiljainen matkustaa asenteesta riippuen???Ei ummarra ei...meluinen edustusauto ilman mukavuuksia...Saab

        Ehkäpä tämä Saab ei tosiaan edusta mitään edustusautojen huippua. Vaanse ei minusta ole tässä autossa se pointti. Pointti on se, että kysymyksessä on Suomalainen harvinaisuus/erikoisuus, jota ei joka nurkalta löydy. Ja sellaisena kysymyksessä on erittäin hieno ja säilyttämisen arvoinen auto.


      • Juaxm
        Mikä tämä siis on? kirjoitti:

        Jep,todella mielenkiintoista jos täällä jollain GS Birotor!En ole ikinä moista nähnyt ja tuuminut onkohan täällä yhtään?Valmistusmäärät eivät isot olleet ja on harvinainen sekä mielenkiintoinen vehje.Valitettavasti Citikalla ei ole ollut mitään mielenkiintoista ja persoonallista autoa sitten CX.Samaa mitäänsanomatonta massaa nykyään.Makuasia toki!
        Todellakin luulisin myös että moinen "edustusauto"tehtiin vain tekemisen vuoksi ilman menestymisen mahdollisuuksia.Saab Suomesta oli päivän sana ja kaikkea yritettiin ilman menestystä.
        Kyseisen ajankohdan Saabit nyt oli aika vikaisia jo uutenakin,lukoista-laatikkoihin ja niitä sähkö konemurheita ym..Automaattiloota nyki ja tehot ei piisanneet kuljettamaan kunnialla.Vanhat Saabistit muistaa kyllä tämän.Edustustusautoissa yleensä on ylellisyyttä ja perusteluna vikakohteiden vähyys taas osoittaa ettei tekniikka hanskassa laatu surkea eli pitää tehdä vain peruskärryä jossa lihasvoimalla toimivat mukavuusvarusteet=)Oikeat edustuskelpoiset autot taas ovat täynnä näitä mukavuusjuttuja ja ovat äänettömiä ilman asennekysymyksiä,heh.Tuolla perusteella siis mikä tahansa auto on äänekäs tai hiljainen matkustaa asenteesta riippuen???Ei ummarra ei...meluinen edustusauto ilman mukavuuksia...Saab

        Tälläsen ku sais . Ja näitäki viel 3 ja 2 talliin 76 musta ja 77 hopea ja 1 käyttöön


    • Kaartilainen 2/82

      Vuonna 1982 oli tuollainen välipalallinen 99 Kaartin pataljoonan autokomppaniassa ja se alkoi olla tuolloin uransa loppupäässä. Se vietiin Padasjoen leirille harjoitusautoksi ja muistaakseni siitä porsi automaattilaatikko siellä.
      Liekö juuri sinun autosi?
      Jatkettuja saabeja Kaartissa oli tuolloin ainakin kaksi muutakin eli komentajan porrasperäinen 900 turbo jossa oli aika lailla varusteitakin ja vielä isolla takaluukulla turboton 900 finlandia josta en enää muista, kenen käytössä se oli vaikka sillä joskus ajoinkin.

    • ♥♥♥♥♥♥♥♥

      Ois upeeta omistaa 900 turbo
      99 turbo. 99 ems. 900 gls. 900 turbo.

    • Anonyymi

      Jyväskylässä on vaajakoskella 2 kpl samalla omistajalla. Juur katsastettiin toinen huomautuksitta.

    • Ukolla oli 99 turbo finlandia 78 malli. Numero kolmonen, tehty 77 vuonna jatketuilla ovilla. Se myi sen Tampereelle Saabiklubilaislle, vaihteisto oli rikki ja ahdinkin. Käsivaihteinen se oli vaikkei moni uskonutkaan. Mut valmistenumerosta se selvisi varmasti 99 GLE SIM L eli GL ruiskupeli ja turbo eli SI ja M manuaali. Löytyy jostain netistä kyllä toi auto.

      • Ja toi L merkkas just long mallia eli pitkällä akselivälillä. On meillä kuulemma nuo kaikki paperitkin jossain kopioina.


    • Anonyymi

      Vaikka 99 Finlandia kovin varusteluihmeellinen ollutkaan, niin ainakin takamatkustajan jalkatilat olivat ihanteellisen kookkaat verrattuna johonkin toiseen tuon aikakauden "auto"-nimikkeellä kunnioitettua pilailuvälinettä.

      Meinaan nääs isompaa Tojoa, Datsunia, Hoppaa yms.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persut = far-right Finns Party?

      Eikös tuo tarkoita, että persut ovat äärioikeistoa? "In 2023, Petteri Orpo, of the National Coalition Party, unseated M
      Maailman menoa
      82
      7433
    2. Demarilesbo synnytti lapsen

      Lapsen biologisella isällä ei ole mitään oikeuksia lapseensa. On pelkkä "luovuttaja". https://www.hs.fi/politiikka/art
      Maailman menoa
      204
      4690
    3. Opettaja teki pornoa sivubisneksenä

      Jännittävää nähdä, koetaanko tämä ihan normaaliksi ja toivottavaksi kombinaatioksi kasvatusalalla. Voi mennä hyvin kiinn
      Maailman menoa
      73
      4638
    4. Ei me olla sielunkumppaneita

      jos sellaisia edes on. En tiedä miksi niin kovasti pidin sinusta, varmaan olisi paljonkin hyviä syitä, mutta ehkä olit v
      Ikävä
      58
      4140
    5. HS - SDP valmistatuu MILJARDILEIKKAUKSIIN seuraavalla vaalikaudella!

      "Sdp:n uusi talous­ääni lupaa miljardien edestä leikkauksia HS-haastattelu|Kansanedustaja Joona Räsänen on Sdp:n puheen
      Maailman menoa
      71
      4127
    6. Persu ei ole koskaan päässyt Valkoiseen Taloon

      Eikä pääse. Jopa demareita siellä on käynyt, vaikka jenkkien vasemmistolaisin suuri puolue vastaa lähinnä Suomen kokoomu
      Maailman menoa
      33
      3629
    7. Porno-ope?

      Kaikenlaisia sitä nykyään Suomessakin on. Tai onhan niitä voinut olla aiemminkin, mutta ehkä paperilehtin aikakaudella e
      Maailman menoa
      61
      3045
    8. Sovitteko ulkonäöllisesti

      Oletteko kaivattunne kanssa sopivan näköinen pari? Semmoinen, suurinpiirtein yhtä hyvän näköisiä? Samanlainen olemus, ty
      Ikävä
      65
      2752
    9. Opettaja OnlyFansissa - Onko ihan OK?

      Onko mielestäsi ihan OK, että peruskoulun luokanopettaja on virka-aikansa ulkopuolella aktiivinen aikuisviihteen tuottaj
      Pori
      40
      1950
    10. Kaiken järjen ja logiikan voimalla

      Voin todeta nainen, että halusit vain sitä.
      Ikävä
      47
      1695
    Aihe