saab 99 Finlandia

Tulipa hankittua jatkettu saab 99 finlandia Vm. -77. kunnostus alkaa pikapuoliin. Lienee jo nykypäivänä todellinen harvinaisuus. Mistä esitekuvia mahtaisin löytää?

29

2754

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietäjä92

      Tuon ikäiset 99-Saabit ovat jo melko harvinaisia laitoksia Suomen liikenteessä. Muutaman olen nähnyt metsissä lojumassa. Finlandiaa en ole eläessäni nähnyt, mutta tiedän ajokin. Jokainen, joka vähänkään suomalaisesta autohistoriasta on perillä, kumartaa sinulle ja syvään!

      Tekniikan Maailman numerossa 4/1978 on Saab 99 Finlandia vertailussa isoa Volvoa vastaan.

      • No tämä finlandia on musta ja laitan sen alkuperäiseen loistoonsa vielä tämän vuoden aikana. Eikä ole myynnissä mistään rahasta.


    • Retkuilija

      Erikoisen auton olet löytänyt. Ei ole koskaan livenä tullut moista saappia nähtyä.

    • Niin tämähän on se 25cm tehtaalla pidennetty versio eli ovien välissä on ylimääräinen kapea ikkuna. Ja erittäin hyvin varustettu mm. automaattilaatikko punainen plyyshisisustus sähköpeilit ohjaustehostin ja 118 hv ems saabin ruiskutekniikka. Edustusauto siis. Ja näitä on tety vuosina 76-77 tätä mallia 28 kpl.

      • Alh-782

        Olisi nastaa omistaa 9 saabia ja 2 finlandiaa


      • Anonyymi

        Se väli-ikkunallinen oli ensimmäinen versio Finlandiasta. Sittemmin tekivät ovet sen mukaan, ettei väli-ikkunaa enää tarvittu. Finlandia oli siis suomalainen kehitelmä, Ruotsin emotehtaalla oli asiassa ainoastaan valmistusluvan antaminen.

        Saab 900:aakin tehtiin Finlandiana, alkuun Combi Coupena ja sittemmin neliovisena sedanina.

        99 Finskit oli poikkeuksetta pitkällä takaluukulla. Onnittelen autostasi, entisenä Saab 99-omistajana olen hiukan kade.

        Vastaavanlaisella varustelulla sai myös normimittaista 99:ä mallimerkinnällä GLE. Trendi jatkui sitten 900 GLE:n merkeissä.


    • Saapaska

      Ettei vaan ole Kekkosen entinen edustussaappi?

      • Emssii

        Kas kun ei Mannerheimin - niinhän ne oli ennen kaikki vanhat edustusauton jämät ...


    • Ei oo..tämä on ollu puolustusvoimien käytös 6 vuotta ja sen jälkee yksityisessä käytös. aika vähän ajettu yksilö.

      • vnethy

        Jos sulla on se välipala ovien välissä niin on harvinainen Finlandia. Sitä oli vaan ensimmäisisssä. Myöhemmissä sitten oli takaovet pidennetty


    • eeeeeeeeee

      ota valokuvia kun purat sen ja pist' sitten tänne linkkiä jotta coimme seurata projektiasi kuulostaa ihan mielenkiinotiselta

      • L.Laamanen

        Joopa joo,yhdys tähän kirjoittajaan joka pitää pidennettyä 99 Saabia hieman kyseenalaisena saamaan edustusauton tittelin.Ei millään pahalla muttei minkään näköinen,laiska,ahdas/kapea oikeisiin edustusautoihin verrattuna,todella meluisa,ei löydy tehostimien lisäksi mitään mukavuusvarusteita kuljettajalle kuin matkustajillekkaan,siis ei esim sähköpenkkejä,-laseja,-kattoluukkua,ilmastointia,tilttirattia,värilaseja,nahkapenkkejä,cruisea,kunnon kokoista moottoria kunnon automaattivaihteistoon,jousituksen automaattisäätöä/ilmajousitusta,sisältä avattavaa takaluukkua,keskuslukitusta,automaattista valonvaihtajaa,saattovaloja....siis tämmöistä peruskamaa suurin osa jotka saattoi saada ihan keskiluokan perustason kansanautosta ylöspäin optioina.Matkustusmukavuus johonkin Saabiin verrattuna on jossain -77 Aspen/Impala sarjassakin aivan eri tasoa.Valitan mutta ei edes eurooppalaiset kilpailijat olleet noin aneemisia .Isot Citroenit tai Peugeotit huomattavasti Saabia edustavampia,hiljaisempia ja tyylikkäämpiä.Mersu tietty ykkönen jo silloin tehdastekoisina.Tietty käsintehtyjä Englantilaisia ei nyt huomioida,vaikka haluttavuudeltaan keräilyarvoltaan jo toista luokkaa.


      • Varaosina paras £
        L.Laamanen kirjoitti:

        Joopa joo,yhdys tähän kirjoittajaan joka pitää pidennettyä 99 Saabia hieman kyseenalaisena saamaan edustusauton tittelin.Ei millään pahalla muttei minkään näköinen,laiska,ahdas/kapea oikeisiin edustusautoihin verrattuna,todella meluisa,ei löydy tehostimien lisäksi mitään mukavuusvarusteita kuljettajalle kuin matkustajillekkaan,siis ei esim sähköpenkkejä,-laseja,-kattoluukkua,ilmastointia,tilttirattia,värilaseja,nahkapenkkejä,cruisea,kunnon kokoista moottoria kunnon automaattivaihteistoon,jousituksen automaattisäätöä/ilmajousitusta,sisältä avattavaa takaluukkua,keskuslukitusta,automaattista valonvaihtajaa,saattovaloja....siis tämmöistä peruskamaa suurin osa jotka saattoi saada ihan keskiluokan perustason kansanautosta ylöspäin optioina.Matkustusmukavuus johonkin Saabiin verrattuna on jossain -77 Aspen/Impala sarjassakin aivan eri tasoa.Valitan mutta ei edes eurooppalaiset kilpailijat olleet noin aneemisia .Isot Citroenit tai Peugeotit huomattavasti Saabia edustavampia,hiljaisempia ja tyylikkäämpiä.Mersu tietty ykkönen jo silloin tehdastekoisina.Tietty käsintehtyjä Englantilaisia ei nyt huomioida,vaikka haluttavuudeltaan keräilyarvoltaan jo toista luokkaa.

        Myytkö siitä limousinesta sen ruiskukoneen?Tarviisi-76 EMS 99 konetta ja toi samanmoinen.Jos hyvät lokasuojat ja jäähdytin niin nekin kelpaisi sopuhintaan.


      • L.Laamanen kirjoitti:

        Joopa joo,yhdys tähän kirjoittajaan joka pitää pidennettyä 99 Saabia hieman kyseenalaisena saamaan edustusauton tittelin.Ei millään pahalla muttei minkään näköinen,laiska,ahdas/kapea oikeisiin edustusautoihin verrattuna,todella meluisa,ei löydy tehostimien lisäksi mitään mukavuusvarusteita kuljettajalle kuin matkustajillekkaan,siis ei esim sähköpenkkejä,-laseja,-kattoluukkua,ilmastointia,tilttirattia,värilaseja,nahkapenkkejä,cruisea,kunnon kokoista moottoria kunnon automaattivaihteistoon,jousituksen automaattisäätöä/ilmajousitusta,sisältä avattavaa takaluukkua,keskuslukitusta,automaattista valonvaihtajaa,saattovaloja....siis tämmöistä peruskamaa suurin osa jotka saattoi saada ihan keskiluokan perustason kansanautosta ylöspäin optioina.Matkustusmukavuus johonkin Saabiin verrattuna on jossain -77 Aspen/Impala sarjassakin aivan eri tasoa.Valitan mutta ei edes eurooppalaiset kilpailijat olleet noin aneemisia .Isot Citroenit tai Peugeotit huomattavasti Saabia edustavampia,hiljaisempia ja tyylikkäämpiä.Mersu tietty ykkönen jo silloin tehdastekoisina.Tietty käsintehtyjä Englantilaisia ei nyt huomioida,vaikka haluttavuudeltaan keräilyarvoltaan jo toista luokkaa.

        Oliko tuo pidennetty Saab sellainen juttu, että koska suomessa koottiin autoja, niin päätettiin tehdä siitä myös edustusauto. Kai se niinkuin edusti suomea silloin.
        Kekkosellehan jatkettiin jo 1975 ruotsissa neliovinen sedan.

        Lähinnä poliitikkojen käytössä kai, eihän se yritysjohtajille 70-luvullakaan kelvannut.


      • Retkuilija
        M1978 kirjoitti:

        Oliko tuo pidennetty Saab sellainen juttu, että koska suomessa koottiin autoja, niin päätettiin tehdä siitä myös edustusauto. Kai se niinkuin edusti suomea silloin.
        Kekkosellehan jatkettiin jo 1975 ruotsissa neliovinen sedan.

        Lähinnä poliitikkojen käytössä kai, eihän se yritysjohtajille 70-luvullakaan kelvannut.

        Kekkosen vinlantia oli muistaakseni vihriä väriltään?


    • gs birotor

      Onnittelut ostoksesi johdosta ja mielelläni kuulisin miten homma etenee.

      Taisi olla klassikot lehti jossa oli hiukan uudemman finlandian juttu muutama numero sitten.

      • jokumuu.

        Asian vierestä; Onko sinulla tuollainen otsikon mukainen Citroën? Todella mielenkiintoinen, hieno ja harvinainen peli!

        Olipa aikoja jolloin autoissa oli muutakin eroja kuin merkki nokalla.


      • Mikä tämä siis on?
        jokumuu. kirjoitti:

        Asian vierestä; Onko sinulla tuollainen otsikon mukainen Citroën? Todella mielenkiintoinen, hieno ja harvinainen peli!

        Olipa aikoja jolloin autoissa oli muutakin eroja kuin merkki nokalla.

        Jep,todella mielenkiintoista jos täällä jollain GS Birotor!En ole ikinä moista nähnyt ja tuuminut onkohan täällä yhtään?Valmistusmäärät eivät isot olleet ja on harvinainen sekä mielenkiintoinen vehje.Valitettavasti Citikalla ei ole ollut mitään mielenkiintoista ja persoonallista autoa sitten CX.Samaa mitäänsanomatonta massaa nykyään.Makuasia toki!
        Todellakin luulisin myös että moinen "edustusauto"tehtiin vain tekemisen vuoksi ilman menestymisen mahdollisuuksia.Saab Suomesta oli päivän sana ja kaikkea yritettiin ilman menestystä.
        Kyseisen ajankohdan Saabit nyt oli aika vikaisia jo uutenakin,lukoista-laatikkoihin ja niitä sähkö konemurheita ym..Automaattiloota nyki ja tehot ei piisanneet kuljettamaan kunnialla.Vanhat Saabistit muistaa kyllä tämän.Edustustusautoissa yleensä on ylellisyyttä ja perusteluna vikakohteiden vähyys taas osoittaa ettei tekniikka hanskassa laatu surkea eli pitää tehdä vain peruskärryä jossa lihasvoimalla toimivat mukavuusvarusteet=)Oikeat edustuskelpoiset autot taas ovat täynnä näitä mukavuusjuttuja ja ovat äänettömiä ilman asennekysymyksiä,heh.Tuolla perusteella siis mikä tahansa auto on äänekäs tai hiljainen matkustaa asenteesta riippuen???Ei ummarra ei...meluinen edustusauto ilman mukavuuksia...Saab


      • gs birotor
        jokumuu. kirjoitti:

        Asian vierestä; Onko sinulla tuollainen otsikon mukainen Citroën? Todella mielenkiintoinen, hieno ja harvinainen peli!

        Olipa aikoja jolloin autoissa oli muutakin eroja kuin merkki nokalla.

        Ikävä kyllä ei ole ja halusin vain laittaa hiukan erikoisemman nimimerkin tänne.
        Ei monikaan hiffaa nimimerkin merkitystä ja jopa citikka palstalla meni todella pitkä aika ennenkuin tajusivat....


      • Halpisautoilija
        Mikä tämä siis on? kirjoitti:

        Jep,todella mielenkiintoista jos täällä jollain GS Birotor!En ole ikinä moista nähnyt ja tuuminut onkohan täällä yhtään?Valmistusmäärät eivät isot olleet ja on harvinainen sekä mielenkiintoinen vehje.Valitettavasti Citikalla ei ole ollut mitään mielenkiintoista ja persoonallista autoa sitten CX.Samaa mitäänsanomatonta massaa nykyään.Makuasia toki!
        Todellakin luulisin myös että moinen "edustusauto"tehtiin vain tekemisen vuoksi ilman menestymisen mahdollisuuksia.Saab Suomesta oli päivän sana ja kaikkea yritettiin ilman menestystä.
        Kyseisen ajankohdan Saabit nyt oli aika vikaisia jo uutenakin,lukoista-laatikkoihin ja niitä sähkö konemurheita ym..Automaattiloota nyki ja tehot ei piisanneet kuljettamaan kunnialla.Vanhat Saabistit muistaa kyllä tämän.Edustustusautoissa yleensä on ylellisyyttä ja perusteluna vikakohteiden vähyys taas osoittaa ettei tekniikka hanskassa laatu surkea eli pitää tehdä vain peruskärryä jossa lihasvoimalla toimivat mukavuusvarusteet=)Oikeat edustuskelpoiset autot taas ovat täynnä näitä mukavuusjuttuja ja ovat äänettömiä ilman asennekysymyksiä,heh.Tuolla perusteella siis mikä tahansa auto on äänekäs tai hiljainen matkustaa asenteesta riippuen???Ei ummarra ei...meluinen edustusauto ilman mukavuuksia...Saab

        Ehkäpä tämä Saab ei tosiaan edusta mitään edustusautojen huippua. Vaanse ei minusta ole tässä autossa se pointti. Pointti on se, että kysymyksessä on Suomalainen harvinaisuus/erikoisuus, jota ei joka nurkalta löydy. Ja sellaisena kysymyksessä on erittäin hieno ja säilyttämisen arvoinen auto.


      • Juaxm
        Mikä tämä siis on? kirjoitti:

        Jep,todella mielenkiintoista jos täällä jollain GS Birotor!En ole ikinä moista nähnyt ja tuuminut onkohan täällä yhtään?Valmistusmäärät eivät isot olleet ja on harvinainen sekä mielenkiintoinen vehje.Valitettavasti Citikalla ei ole ollut mitään mielenkiintoista ja persoonallista autoa sitten CX.Samaa mitäänsanomatonta massaa nykyään.Makuasia toki!
        Todellakin luulisin myös että moinen "edustusauto"tehtiin vain tekemisen vuoksi ilman menestymisen mahdollisuuksia.Saab Suomesta oli päivän sana ja kaikkea yritettiin ilman menestystä.
        Kyseisen ajankohdan Saabit nyt oli aika vikaisia jo uutenakin,lukoista-laatikkoihin ja niitä sähkö konemurheita ym..Automaattiloota nyki ja tehot ei piisanneet kuljettamaan kunnialla.Vanhat Saabistit muistaa kyllä tämän.Edustustusautoissa yleensä on ylellisyyttä ja perusteluna vikakohteiden vähyys taas osoittaa ettei tekniikka hanskassa laatu surkea eli pitää tehdä vain peruskärryä jossa lihasvoimalla toimivat mukavuusvarusteet=)Oikeat edustuskelpoiset autot taas ovat täynnä näitä mukavuusjuttuja ja ovat äänettömiä ilman asennekysymyksiä,heh.Tuolla perusteella siis mikä tahansa auto on äänekäs tai hiljainen matkustaa asenteesta riippuen???Ei ummarra ei...meluinen edustusauto ilman mukavuuksia...Saab

        Tälläsen ku sais . Ja näitäki viel 3 ja 2 talliin 76 musta ja 77 hopea ja 1 käyttöön


    • Kaartilainen 2/82

      Vuonna 1982 oli tuollainen välipalallinen 99 Kaartin pataljoonan autokomppaniassa ja se alkoi olla tuolloin uransa loppupäässä. Se vietiin Padasjoen leirille harjoitusautoksi ja muistaakseni siitä porsi automaattilaatikko siellä.
      Liekö juuri sinun autosi?
      Jatkettuja saabeja Kaartissa oli tuolloin ainakin kaksi muutakin eli komentajan porrasperäinen 900 turbo jossa oli aika lailla varusteitakin ja vielä isolla takaluukulla turboton 900 finlandia josta en enää muista, kenen käytössä se oli vaikka sillä joskus ajoinkin.

    • ♥♥♥♥♥♥♥♥

      Ois upeeta omistaa 900 turbo
      99 turbo. 99 ems. 900 gls. 900 turbo.

    • Anonyymi

      Jyväskylässä on vaajakoskella 2 kpl samalla omistajalla. Juur katsastettiin toinen huomautuksitta.

    • Ukolla oli 99 turbo finlandia 78 malli. Numero kolmonen, tehty 77 vuonna jatketuilla ovilla. Se myi sen Tampereelle Saabiklubilaislle, vaihteisto oli rikki ja ahdinkin. Käsivaihteinen se oli vaikkei moni uskonutkaan. Mut valmistenumerosta se selvisi varmasti 99 GLE SIM L eli GL ruiskupeli ja turbo eli SI ja M manuaali. Löytyy jostain netistä kyllä toi auto.

      • Ja toi L merkkas just long mallia eli pitkällä akselivälillä. On meillä kuulemma nuo kaikki paperitkin jossain kopioina.


    • Anonyymi

      Vaikka 99 Finlandia kovin varusteluihmeellinen ollutkaan, niin ainakin takamatkustajan jalkatilat olivat ihanteellisen kookkaat verrattuna johonkin toiseen tuon aikakauden "auto"-nimikkeellä kunnioitettua pilailuvälinettä.

      Meinaan nääs isompaa Tojoa, Datsunia, Hoppaa yms.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      89
      2888
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1676
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1547
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1381
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1374
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      398
      1292
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1069
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1037
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      874
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      845
    Aihe