Mies siivooja?

jänskättää

elikkäs olen tällänen parikymppinen poijankloppi ja kouluttamattomana sain päähän piston ruveta siivoojaksi koska näytti niin helpolta päästä kyseiseen hommaan. no työt alkaa parin viikon kuluttua ja nyt tulikin sitten mieleen että en ole minäkään nähnyt ikinä mies siivoojaa :D siis onko näitä paljon töissä entä mitä naiset ajattelevat mies siivoojista? hieman kyllä arveluttaa kun joutuu kaupassakin siivoamaan että mitä nääkin nyt ajattelevat, siis kaupan henkilökunta koska työt loppuu juuri kaupan aukeamiseen.

25

3787

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laitsari 30

      Siivous on ihan hyvä ammatti siinä missä muutkin. Mutta 30v siivonneena ja laitoshuoltaja ammattitutkinnon suorittaanena sanoisin, keksi jotain muuta, tätä alaa ei todellakaan arvosteta, olet työelämässä täysin pohjasakkaa, huonoimmat palkat ymm

    • siivoammatti

      Jos näyttääkin helpolta päästä siivoojan työhön, ei se kuitenkaan ihan ammattitaidottomana onnistu. Parin tunnin opastuksilla ei juurikaan kannata ammattitaidosta puhua, mutta toki alalle voi tulla ja opiskella työtä tekemällä. Mutta se vaatii halua oppia siivousniksit ja ymmärrystä, että siivouskin on yksi ammattiala muiden joukossa ja vaatii ammattiosaamista. Siivous on käsityöala eli vaaditaan kädentaitoa. Jos on ihan umpelo käsistään, ei kannata siivoojaksi alkaa.

      Kyllähän miessiivoojia on paljonkin, harva heistä vaan osaa siivota. :)
      Miessiivoojaa ei siis yleensä nykyään katsota kovinkaan kummeksuen.
      Miehille on vaan erityisesti WC:n siivous vaikeaa, niin kovin vaikeaa. En ymmärrä, mikä siinä mättää, aina puhutaan miesten loogisuudesta, joka hakkaa naisten vastaavan, mutta ainakaan se ei päde joka mieheen. WC:n siivous on loogista, mutta mitä itse olen miesten vessansiivousta nähnyt, miltei jokaisella on vaikeuksia ymmärtää, mitä tarkoittaa WC:n aseptinen siivous. On suorastaan järkyttävää, miten bakteereita siirrellään paikasta toiseen samalla pyyhkeen pinnalla pyyhkien eikä ymmärretä tätä, ei millään, vaikka vasaralla päähän takoisi. Ja jatketaan bakteerien levittämistä käsittelemällä pyyhkeitä paljain käsin, ei pestä käsiä, kanniskellaan likaisia WC-pyyhkeitä paljain käsin pesukoneelle, kosketellaan käytävien ovenkahvoja, eikä ymmärretä, ei totisesti ymmärretä, MITÄ OLLAAN TEKEMÄSSÄ. Tuskin kukaan kotonakaan pyyhkii WC-pönttöä ja mene samalla pyyhkeellä pyyhkimään keittiön pöytää. Kuitenkin siivoustyössä miehet tekevät tällä tarkkuudella työtä.

      Kun aloitat siivouksen, opettele ihan alkuun siivouspyyhkeiden taittelu ja oikeanlainen käyttö: pyyhkeellä ei nihkuteta (jos ei ole pinttynyttä likaa) ees taas pintaa (= miesten yleinen vika) vaan vedellään selkeitä vetoja ja käännetään puhdas puoli tarpeeksi usein. Likaisella pyyhepinnallahan ei puhdasta jälkeä tule. Likaa kerätään pyyhkeeseen, niin näkymätöntä bakteerilikaa kuin näkyvää likaa, eikä siirrellä sitä paikasta toiseen tai pyöritellä paikallaan.

      Ja jos kiinnostunut olet siivouksesta ammatin saamaan, opiskele alaa, ihan netistäkin saa tietoa. Tätäkin palstaa seuraamalla ja lukemalla vanhoja ketjuja voi saada siivoustietoutta, jota voi soveltaa omassa työssä. Oikeat työasennot ovat tärkeitä oppia, jotta työssä jaksaa. Siivouspyyhkeiden vääntäminen on myrkkyä, sitä vältä kuin ruttoa, koska joskus kutenkin joutuu vääntöä tekemään, joka on yksi työperäisten vaivojen syy.

      Kun nyt aloitat siivouksen, pyydä että saat opastuksen ja jatkossa työskentelyäsi käydään katsomassa, teetkö oikein, jos se on vaan mahdollista. Pelkkä näyttäminen eka päivänä ja sen jälkeen omatoiminen siivous kun ei sitä ammattitaitoa kartuta. Jos teet väärin, niitä vääriä tapoja on myöhemmin vaikea muuttaa, kun rutiinin radat ovat aivoihin syöpyneet. Tämän havaitsee erityisesti vuosikymmeniä alalla olleista, jotka ovat työssä oppineet ammatin. Heissäkin on niitä, myös naisia, jotka eivät osaa siivota WC:tä oikein. Ja uskallapa mennä sanomaan heille aseptisesta siivouksesta, sieltä tulee tulikivenkatkuista ryöppyä: minä olen kakskytviis vuotta siivonnu ja siivoon edelleenkin näin.

      Itse ajattelen miessiivoojista oman kokemukseeni perustuen hieman kyttyrää, noin yleisesti. :)
      Toki olen tavannut yhdenkin huippumiessiivoojan, jonka jälki oli priimaa.

      • "siivoammatille"

        Kolmisenkymmentä vuotta esimiestyötä siivousalalla tehneenä voin todeta omakohtaisesti ettem voi laittaa minkään ulkoisen ominaisuuden perusteella (sukupuoli, ihonväri tms) siivoojia mihinkään lokeroon. Olen nähnyt vuosikymmenten varrella hyviä ja huonoja siivoojia sekä kaikkea siltä väliltä. Ainoa yhdistävä tekijä huonoissa on vaikeasti kuvattavissa: itse sanon ettei henkilöllä ole "siivoussilmää".


    • tervetuloa tiimiin

      Olen myymäläsiivousta aiemmin tehneenä tavannut useitakin miessiivoojia. En kummeksu tai ihmettele heitä lainkaan, sillä tämä on työ siinä mikä tahansa. Etelän maissa miessiivoojat ovat enemmistö, harva nainen siellä siivoaa työkseen.
      Laitoshuoltajakoulutukseni aikana koulutuksessa oli miehiä ja kun heillä oli ammattitutkinto suoritettuna, niin sairaalat, terveyskeskukset ja vanhainkodit työllistivät heidät välittömästi. Yhden miehen, joka toimii välinehuoltajanakin tiedän.
      Joskus siivoustyö on niin raskasta, että mies soveltuu tosi hyvin alalle.
      Vaadi kunnon perehdytys, sillä kaupan henkilökunta kyllä tekee valituksen, jos työ on huonosti tehty.
      Siivousfirmoihin on helppo päästä töihin kouluttamattomanakin, mutta tyä itsessään ei ole helppoa. Pitäisi osata esim. yhdistelmäkoneen käyttö ja puhdistus, moppien ja siivouspyyhkeiden nihkeytys, osata toimia palvelusopimuksen mukaan ja tehdä jaksotetut työt ajallaan.
      Mene rohkeasti kokeilemaan, mutta vaadi kunnollinen perehdytys.

    • siivosti

      Miessiivooja ei ole mikään ihmetys ainakaan mulle. Olen nähnyt miehiä siivoamassa junia, myymälöitä, rautatieasemaa yms.

      Ja kyllähän meidänkin firmassa työnantajan palveluksessa on miessiivoojia melko paljon!

      Siivoustyöhön on ehkä helppo päästä, mutta onko sitä sitten helppo kestää, se onkin ihan eri juttu. Mutta onnea työpaikasta joka tapauksessa! :)

      • hyväolo

        Ei kannata jänskätä ollenkaan.
        Itse olen miessiivooja ja ei tämä niin kauheaa ole.
        Ensimmäiseen siivoustyöpaikkaan kun tulin, niin sain hyvän vastaanoton työkavereilta. Opastivat hyvin ja antoivat muutenkin neuvoja siivouksesta.
        Kiireistä ja raskasta aluksi oli, mutta kun sain kiinni langanpäästä, niin helpotti.
        Työkavereina naisissa tai miehissä ei ole ollut eroa.
        Asiakkaatkin suhtautuivat hyvin. Ainoat nyrpistelijät olivat yleensä keski-ikäisiä naisia. Nuoremmat ja varttuneemmat naiset ja lähes kaikki miehet suhtautuivat hyvin.
        Olin muutaman vuoden useammankin siivousfirman palveluksessa ja sain kokemusta monenlaisesta hommasta ja kävin kaikki työnantajien koulutukset.

        Esimiehet olivat enimmäkseen päteviä ja kannustavia alkuaikoina, viimeisinä aikoina kylmiä ja omaa etuaan ajavia.
        Työn mitoitus tiukkeni jatkuvasti ja oli hankala suorittaa annetut tehtävät aikataulun mukaisesti. Rupesi miettimään muutosta.

        Opiskelin netissä yrittäjyyttä ja puuttuvia tietoja siivoustaidoissani.

        Perustin toiminimen ja aloin tehdä töitä ilman esimiehiä.

        Nyt kun vastaan itse asiakashankinnasta, olen huomannut, että keski-ikäiset naiset ovat vieläkin ennakkoluuloisia miessiivoojaa kohtaan.
        Kun asiakas soittaa ja tilaa siivouksen, niin mennessäni suorittamaan tilattua työtä voi käydä, että hän keksiikin äkkiä jonkun syyn perua siivous "tällä kertaa". Ja aina peruja on ollut keski-ikäinen nainen (tietenkään en tiedä heidän ikäänsä, mutta näyttävät keski-ikäisiltä).
        Ne "luultavasti" keski-ikäiset, jotka ovat antaneet minun siivota, ovat olleet tyytyväisiä työhöni ja jopa suositelleet minua tuttavilleen.

        Sinulle siivoammatti: ei se riipu sukupuolesta vessan siivous. Muuten ihan hyviä kommentteja.

        Ja sinulle jota jänskättää: jos viihdyt alalla, niin hanki työkokemusta ja -taitoa ja ryhdy yrittäjäksi.
        Ei tällä hommalla rikkaaksi tule, mutta leivän tästä saa ja joskus jopa voita sen päälle.


      • siivoammatti
        hyväolo kirjoitti:

        Ei kannata jänskätä ollenkaan.
        Itse olen miessiivooja ja ei tämä niin kauheaa ole.
        Ensimmäiseen siivoustyöpaikkaan kun tulin, niin sain hyvän vastaanoton työkavereilta. Opastivat hyvin ja antoivat muutenkin neuvoja siivouksesta.
        Kiireistä ja raskasta aluksi oli, mutta kun sain kiinni langanpäästä, niin helpotti.
        Työkavereina naisissa tai miehissä ei ole ollut eroa.
        Asiakkaatkin suhtautuivat hyvin. Ainoat nyrpistelijät olivat yleensä keski-ikäisiä naisia. Nuoremmat ja varttuneemmat naiset ja lähes kaikki miehet suhtautuivat hyvin.
        Olin muutaman vuoden useammankin siivousfirman palveluksessa ja sain kokemusta monenlaisesta hommasta ja kävin kaikki työnantajien koulutukset.

        Esimiehet olivat enimmäkseen päteviä ja kannustavia alkuaikoina, viimeisinä aikoina kylmiä ja omaa etuaan ajavia.
        Työn mitoitus tiukkeni jatkuvasti ja oli hankala suorittaa annetut tehtävät aikataulun mukaisesti. Rupesi miettimään muutosta.

        Opiskelin netissä yrittäjyyttä ja puuttuvia tietoja siivoustaidoissani.

        Perustin toiminimen ja aloin tehdä töitä ilman esimiehiä.

        Nyt kun vastaan itse asiakashankinnasta, olen huomannut, että keski-ikäiset naiset ovat vieläkin ennakkoluuloisia miessiivoojaa kohtaan.
        Kun asiakas soittaa ja tilaa siivouksen, niin mennessäni suorittamaan tilattua työtä voi käydä, että hän keksiikin äkkiä jonkun syyn perua siivous "tällä kertaa". Ja aina peruja on ollut keski-ikäinen nainen (tietenkään en tiedä heidän ikäänsä, mutta näyttävät keski-ikäisiltä).
        Ne "luultavasti" keski-ikäiset, jotka ovat antaneet minun siivota, ovat olleet tyytyväisiä työhöni ja jopa suositelleet minua tuttavilleen.

        Sinulle siivoammatti: ei se riipu sukupuolesta vessan siivous. Muuten ihan hyviä kommentteja.

        Ja sinulle jota jänskättää: jos viihdyt alalla, niin hanki työkokemusta ja -taitoa ja ryhdy yrittäjäksi.
        Ei tällä hommalla rikkaaksi tule, mutta leivän tästä saa ja joskus jopa voita sen päälle.

        >ei se riipu sukupuolesta vessan siivous<

        Puhun omasta kokemuksestani, kyllä se on ollut enempi miehille vaikeaa. Ja olen kuullut samaa muiltakin. Vaikka on siivouskurssit käyty, siitä huolimatta ei osata. Jos itse tilaisin siivoojaa kotiin, seuraisin kyllä ensimmäisellä kerralla, miten hän suoriutuu, ja jos WC.n siivous on vähänkään hakusessa, se kerta riitti, ihan ehdottomasti. En halua ulostebakteereita suuhuni. WC ja muut tilat voivat näyttää ihan siisteiltä, kuitenkaan niitä ei välttämättä ole siivottu oikein.


    • aikataulut kusee

      Tuli wc:n siivouksesta mieleen... Itse olen näitä ihmisiä, että osaan jos haluan... Aina kun on aikaa niin että kunnollinen siivous on mahdollista, sen mielelläni teenkin. :)

      Muuten joutuu huonolla omallatunnolla hutiloimaan ja tapahtuu hirveitä mokia ja tulee näennäisen hyvää jälkeä, mutta jos laskettu aika 2 min tai minuutti/ vessa, jossa käsipaperit, wc-paperit, lavuaari, saippua, roskikset ja pytty, sekä lattia niin teeppä siinä sitten hygieenistä jälkeä. :O Sitä saa mistä maksaa, ihan sama jos ne nylkijät saisivat koleran sieltä huussista... Ehkä oppisivat jotakin?

      Idiootti ilmaiseksi töitä tekee!

    • aikataulut kusee

      Niin ja itse olen huomannut että ainakin näilä jättikusetusfirmoilla miehet pärjäävät paremmin tiukkaan aikataulutetuissa kohteissa. Miehet ottavat yleensä asiat rennommin ja ovat suurpiirteisempiä, noilla aikatauluilla ihan hyvä käytäntö.

      En silti väitä ettei mies voisi tehdä erinomaista jälkeä oikeastikin siis esim. jossain sairaalassa. Kiinni ihmisestä :)

      Itse törmäsin töissä muutamaan mieskolleegaan ja täytyy sanoa että oli oikein mukavaa välillä jutella miessiivoojienkin kanssa. Mainioita tyyppejä olivat ja sanoivat, että yleensä ottaen kaikki tykkäävät kun miehetkin siivoavat. :) Tietysti jotain nipoja ja epäluuloisia asikkaita oli sattunut heidänkin kohdalleen, mutta niitä tulee ihan samalla tavalla naissiivoojienkin kohdalle. Itse asiassa, tuntui siltä että jos miessiivooja on mukava ja sosiaalinen, niin hän saa joitakin pieniä lipsahduksia asiakkailta paremmin anteeksi kuin naissiivooja. :P

      Eli siis älä murehdi! :) Mutta sen sanon, että toki kokeile, mutta muista että saa sitä rahaa helpomminkin. Esim. taksikuskit - tarvitset ajokortin ja puhtaan taustan, niin huomattavasti parempi palkka, vähemmän fyysistä raadantaa ja sinua ei juoksuteta ja kyykytetä samalla tavalla. :)

    • tsemppiä kuitenkin

      Kyllä miessiivoojia on paljon, varsinkin niitä täällä pk-seudulla riittää, tosin useimmat niistä ovat ulkomaalaistaustaisia. on todella loistavia miessiivoojia, niitä keskivertoja ja niitä aivan huonoja ihan niin kuin naisissakin. Naisena tiedän monta todella loistavaa ja ahkeraa miesiivoojaa =)

      Kun vielä perikymppinen olet, niin todella kannattaisi kouluttautua muualle =)

    • pauligue

      Täällä toinen miessiivooja. Laitoshuoltajan tutkinto suoritettuna. Kahdeksan vuotta on siivoustyössä vierähtänyt ja päivääkään en pois vaihtaisi. Sinun ei tarvitse muuta kuin tehdä työsi hyvin ja ennakkoasenteet kaikkoaa aika nopsaan :).

      Olen varmaan jotakuinkin satakunta kohdetta kiertänyt ja koskaan en ole tuntenut minkäänlaisia ennakkoasenteita. Kyllähän niitä varmasti ihmisillä on mutta mitä me sitä suremaan. Kyllä ne asenteet siitä karisee, kun painat töitä menemään ja ennenkaikkea itse vähän katsot työsi jälkeä.

      Omalla persoonallakin pääsee hyvin tutuksi asiakkaiden kanssa. Ei kannata olla mikään siivouskomeroon piiloon juokseva siivooja vaan ihan rennosti jutella asiakkaiden kanssa. Siitä pikkuhiljaa tulee ihmisten kans tutuksi ja töissä on kivaa... :)

      Ei muuta ku nenä pystyyn ja työtä tekemään. Siivousala on todella monipuolista ja sosiaalisuus on pelkästään plussaa...

    • ........

      Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla olen törmännyt useampaan miessiivoojaan laitospuolella enkä ole huomannut kenenkään sitä ihmettelevän mitenkään. Kaupoissakin miessiivoojia on näkynyt, ihan tavallinen näky. Tsemppiä vaan valitsemallasi tiellä!

    • Mies alalta

      Sekaan vain! Tarvitset paljon huolellisuutta siivoustyössäsi. Jos asuntosi on epäjärjestyksessä voit aloittaa siitä.

      Jollet saa kunnollista eli ymmärrettävää perehdytystä/opastusta niin kysy asioista esimieheltäsi. Pyydä opastus erilaisiin aineisiin ja niiden oikeaan annosteluun. Jollet saa niin lue pullon kyljestä.

      Olen itse aloittanut työni kymmeniä vuosia sitten siivoojana sinun ikäisenäsi. Koska olen aina ollut huolellinen työssäni niin minuun luotettiin ja sain lisää vastuuta. Etenin perussiivoojaksi (suursiivooja), sijaistin omaa esimiestäni ja lopulta firma halusi kouluttaa minusta työnjohtajan. Se tosin siihen aikaan tapahtui siten, että vanhempi työnjohtaja neuvoi ja opasti. Lopulta olin työnjohtaja. Ensin yksityisellä ja sitten kunnalla.

      Kunnalla kouluttauduin siivousteknikoksi työn ohessa ja työajalla (oppisopimuksella). Kunnalla opiskelin myös johtamistaitoja. Vuosia sitten ylenin työnjohdon esimieheksi, siivouspäälliköksi. Hoidan nykyisin asiakassuhteita, huolehdin kannattavuudesta, teen budjetteja, käyn suurimpien asiakkaideni luona asiakaskäynneillä ja vaikka mitä. Helppoa ei aina ole vaan stressi vaivaa joskus, mutta palkkaus on riittävä kunhan asiat ovat kunnossa.

      Ei kannata epäröidä. Kannattaa kysyä kouluttautumismahdollisuuksista oppisopimuksella. Älä anna periksi vaan ole sitkeä ja yritä uudelleen jollei joku asia onnistu. Vaihda työnantajaa jollei nykyinen miellytä. Äläkä liity selllaiseen joukkoon, joka valittaa valittamisen ilosta. Positiivisella ja yritteliäällä asenteella pärjäät pitkälle.

    • 3484912839849128

      Täällä yksi miespuolinen siivooja, hyvin se menee. Naiset tykkää :) Hyvä homma kun saat tehdä rauhassa töitä (kauppa ei auki).

      Itse siivoan teollisuudessa. Jos kaupan siivous tuntuu perseestä, vaihda teollisuuden puolelle, esim. ajelemaan päältäajettavaa tai tuuppimaan yhdistelmäkonetta.

      Missäs kuopassa olet ollut, kun et mies-siivoojaa ole nähnyt .. ?

    • fdfdfdfdfdfd

      Meidänkin firmassa on mies siivoojia, ihan mukavaa että on koska tekevät niitä raskaampia hommia. Osaavat kyllä siivota opastuksen jälkeen hyvin. Tosin ihmisestä paljon riippuu. Nopeutta ja tarmoa löytyy ja asiakkaat yleisesti ottaen tykkäävät ( mummut välillä hyvinkin ihastuksissaan näistä uroista). Miehiä kohdellaan kohteissa vähän eritavalla, tosiaan annetaan ohjeita kärsivällisemmin ja pienet mokat unohtuu kun mummot katsoo raavasta urosta luutu kourassa ihastuksissaan:)) No joo, ei aina näinkään mutta melko monesti.
      Mukavia työkavereita ovat ja reilumpia kun naiset.

    • Mies vm. 73

      Hei! Itsekin olen ajatellut osa-aikaista siivoustyötä. Laittanutkin viestiä näihin pienempiin pääkaupunkiseudun siivousfirmoihin, mutta ei ole vastauksia tullut.
      Ehkä kuvitelmani ovat liian ruusuisia, viikonloppu-kotisiivouksista tai toimitilojen siivoamisesta iltaisin?

      Onko neuvoja, miten alalle pääsisi?

      • Toimitilahuoltaja

        Siivousfirmoihin kannattaa mennä paikanpäälle eli toimistolle tai soittaa.
        Kokemuksesta tiedän, että sähköpostia ei kannata laittaa:)
        Sähköpostiini ei viikkoon kuulunut mitään ja kun soitin olivat sen kyllä lukeneet, mutta unohtaneet vastata, joten s-postit unohtuu äkkiä.
        Siivousala on muuttunut todella paljon eikä se ole enää kontallaan siivoamista vaan koneet ja nykyaikaiset välineet sekä menetelmät tuovat helpotusta,
        Siivoustyö sopii miehelle, että myös naiselle,:)


    • pekka--

      siivoojan palkka vastaa nykykään ravintola-alan palkkaa ja laitoshuotajat voivat lisien kera saada yli 2400 euroa kuussa. Eli monessa duunariammattissa ei välttämättä paljon paremmin palkkaa saa. Eli siivous on kohtuu aliarvostettua joka tapauksessa.

    • epäilevä tuomas

      Oho, onpa kova palkka!

    • Tiedän muutaman

      Mutta eikös ne mies siivoojat ole yleensä homoja, vain olenko hakoteillä?

    • boss2

      Riippuu ihan onko mikä elämäntilanne. Ei kaikki mies siivoojat läheskään ole homoja.
      Naisia miestenaloilla
      ja Miehiä naistenaloilla.
      Siivoustyö kun tänä päivänä pelkkää siivoustyötä, mutta yleensä miehiä löytyy johtotehtävistä mm. erilaiset Kiinteistöhuollon firmat.

      • 12+3

        Ei ammatti seksuaalista suuntautumista määrää, eikä seksuaalinen suuntautuminen ammattia.
        Meillä töissä melkein parikymmentä miestä ja luulen, ettei yksikään heistä homo.
        Monet siivouskohteet raskaita. Soveltuvat paremmin miehille.


    • Rohkeasti vaan alalle, mies! Tervetuloa! Itse olen ollut alalla 17 vuotta enkä ole katunut. Ensin siivoojana, sitten palveluohjaajana ja nyt esimiehenä ollut 7 vuotta...

    • siivooooja

      Nais valtasilla aloilla miehet neutralisoittee tilannetta.
      mm. Kaupat.
      Ei tuu naisten kesken kissatappeluja, kun on miehiä...

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2057
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      113
      1512
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1490
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1184
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      482
      1111
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      62
      1087
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      943
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      912
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      866
    Aihe