Kuolemasta

Kuolema on osa tätä elämää ja koskettaa meitä kaikkia.
En osaa muotoilla tätä alotusta oikein tai kirjoittaa ajatuksiani oikein, tähän mutta yritän.
Useimilla tänne kirjoittelevista on vakava sairaus päällä ja rankat hoidot. Miten osaamme suhtautua huonokuntoiseen kanssakirjoittajaan oikein? jotkut ovat kirjoitelleet vuosia ja tulee sitä kiintymistäkin toiseen vaikka se olisikin vain netissä tapahtuvaa kommunikoimista. ja kirjoittaja jättää "katoamisen" jälkeen monen monea ?????
Pitäisikö meidän kirjoitella avoimemmin myös kuolemasta täällä? onhan tämä palsta kuitenkin vakavasti sairastuneiden palsta.

51

170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -ra

      Niin meillä ei ole kun tämä hetki kerrallaan huomisesta kukaan ei tiedä.Päivä vaan ja hetki kerrallaansa

    • uusinut.

      Minustakin tuntuu,että me parantumatonta syöpää sairastavat ainakin tällä palstalla välttelemme puhua kuolemasta,ennemmin kaikki kerromme jokapäiväisiä asioita.

      Ehkä se on sitä,ettei halua pelotella toisia syöpään sairastuneita sillä suurin osa syöpää sairastavista paranee.

    • Monia mietteitä on

      Sairastin munasarjasyövän 1999 ja kävin jälkitarkastuksissa 12 vuotta.Viime keväänä ilmoitettiin että tarkastukset voidaan lopettaa.Lokakuussa rinnastani löydettiin kasvain,her2neg agressivinen,eilen sain ensimäisen sytostaati hoidon siihen.Paljon ajatuksia pyörii päässäni,eniten pelkään mitä seuraavaksi tulee.Olen 54v.

      • Mailta

        Kyllä on paha tilanne sinulla ihan surettaa puolestasi. Tai en kyllä ymmärrä mitä tuo lääketieteellinen lyhenne tarkoittaa, mutta ei kai se hyvä lie koska olet taas hoidoissa.



      • rintasyöpä2011
        claudia.c kirjoitti:

        Sen verran googlasin että löyty tälläinen, sitä on negatiivista ja positiivista laatua.

        http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=9819/type=1

        Katselin että siihen on käytössä aika rajut hoidot, voimia sinulle.

        En uskaltanu paljoa lukea.Mutta kiitos linkistä,luen myöhemin.Ensimäinen sytot hoidot menivät yllättäen hyvin,olin peloissani,mutta onkologit ovat räätälöinneet minulle sopivat hoidot,FEC, ei mitään taxoja,kun sain niistä pahat neuroloogiset vammat ensimäisessä syöyvässäni.
        Tulevaisuudessa nyt kevään aikana tullaan tukimaaan perinnöllisyys/DNA/geeni asiat minusta.Ja tarpeen mukaan tyttärestäni.Koko sukumme on paljon syöpää sairasteneita,olen ainoa jolla on toinen kerta.Olen 54 v,ja nykyään syövän tutkimuksiin todella satsataan.Kuolema on todella käynnyt mielesäni,mutta on varmasti ihan normaali.


      • Samaa sarjaa

        Luonnollisesti tuleva oma kuolema pistää ajattelemaan. Valmistanut esimerkiksi omia läheisiä oman toivomuksensa mukaisesti hautajaisjuttuun.
        Mutta tulee joskus yllätys, että yhä sinnittelee elämässä mukana, vaikka ensimmäisestä syövästä on todella kauan sitten, sinnittelee kuitenkin elämässä. Sinulle silti halit, "Monia mietteitä on"- nimimerkille.
        Toivon kuitenkin, että olet ehtinyt nauttia rankan edellisen syövänhoidon jälkeen.
        Elämä on arvoituksia! Jaksamishalit Sinulle uudessa hoitosarjassa, tosin eri syöpälajissa, * I*Valo* :)!


    • Mailta

      Kyllä minun mielestä pitää uskaltaa kuolemastakin puhua. Se kun kuitenkin on varma vieras meille jokaiselle oli syöpää tai ei.
      Jos joku kokee sen raskaana niin ei kannata avata sitä viestiä.

      • -ra

        Minulla on jo hautapaikka ja kivikin tieddossa päivämäärä vaan puuttuu.Samassa haudassa lepää isäni,äitini ja 17v, kuollut pikku veljeni.On kätetää kun on kaikki samassa haudassa ei ternitse monilla haudoilla käydä.Empä huolemaa pahemmin ajattele,Elän päivän kerrallaam,ja rukoilen kun saan aamuun herätä.Yritän tehdä päivästä mahdollisimman hyvän ja auttaa ainakin yhtä ihmistä.Tänään vanhemman tyttäreni kanssa teimme heillä suursiinoa ja kyllä tuli hyvä mieli.Autan sen minkä osaan ja mieluisalta tuntuu.Nyt tulin pojalle tiskaamaan ja toin puhtaat vaatteet kun pesen ne kotona.Hänelle ei pesukone mahdu-


      • IkiMuori
        -ra kirjoitti:

        Minulla on jo hautapaikka ja kivikin tieddossa päivämäärä vaan puuttuu.Samassa haudassa lepää isäni,äitini ja 17v, kuollut pikku veljeni.On kätetää kun on kaikki samassa haudassa ei ternitse monilla haudoilla käydä.Empä huolemaa pahemmin ajattele,Elän päivän kerrallaam,ja rukoilen kun saan aamuun herätä.Yritän tehdä päivästä mahdollisimman hyvän ja auttaa ainakin yhtä ihmistä.Tänään vanhemman tyttäreni kanssa teimme heillä suursiinoa ja kyllä tuli hyvä mieli.Autan sen minkä osaan ja mieluisalta tuntuu.Nyt tulin pojalle tiskaamaan ja toin puhtaat vaatteet kun pesen ne kotona.Hänelle ei pesukone mahdu-

        Mielenkiintoinen ajatus, mihin haluaisit itsesi haudattavan , haluatko perinteisen vai polttohautauksen. Eräs tuttavani suunnitteli hautajaisensa itse alusta loppuun. Ketä kutsutaan, mitä tarjotaan, kuka pappi, mitkä virret. Hautakiven ja arkunkin oli jo valinnut itse. Toisaalta helppoa jälkeenjääneille, mutta toisaalta aika kolkolta tuntui kuitenkin.

        Kuolemaa ei yleensä ajattele kun vasta sitten kun se tulee liki................


      • IkiMuori
        IkiMuori kirjoitti:

        Mielenkiintoinen ajatus, mihin haluaisit itsesi haudattavan , haluatko perinteisen vai polttohautauksen. Eräs tuttavani suunnitteli hautajaisensa itse alusta loppuun. Ketä kutsutaan, mitä tarjotaan, kuka pappi, mitkä virret. Hautakiven ja arkunkin oli jo valinnut itse. Toisaalta helppoa jälkeenjääneille, mutta toisaalta aika kolkolta tuntui kuitenkin.

        Kuolemaa ei yleensä ajattele kun vasta sitten kun se tulee liki................

        ....ainii ja pakko laittaa Harreille nimpparionnittelut tänne vakavan aiheen sekaan!


    • -ra

      Olen tutun papin kanssa jo sopinut siunauksestani,hän tuntee lapseni ja siunasi vuosi sitten lasteni isänkin.Pelottaa se kuolema sillä koska nuorimmaiselle se tulee olemaan kova pala.Minut poltetaan ja haitajaisiini ei tule kun lapseni ja vrljeni.Haluan huomaamattomat hautajaiset.Toumarin kanssa olemme tehneet paperit jotta pojasta tulee nuorimmaisen huoltaja jos kuolen ennen kuin tytär täyttää 18 vuotta.Mitään en ole jättänyt sattuman varaan.perunkirjoituksenkin jo olen tehnyt,ja kirjoittanut jo vuosia kirjaa joka kohta on täynnä.Valokuvia ja kaikkia tapahtumia jotka ovat vahvasti jääneet mieleen.Onneksi lapsillamme on todella lähriset ja lämpimät suhteet,voivat olla toistensa tukena.

      • Itse en ole tehnyt vielä mitään järjestyleitä, en mitään.


        Silloin kun sairastuin ennusteeni oli hyvä ja en pelännyt kuolemaa syövän kautta tulevaksi.
        Mietinkin pitäisikö alkaa tehdä myös perusteellisesti kaikki, kuolema voi tulla yllättäen missä vaan. ( jokin onnettomuus )
        Voisin myös alkaa suunnittelemaan kaiken, jopa hautajais musiikkia myöten.


      • IkiMuori

        Aivan. Se varmaan tuo turvallisuuden tunnetta kun tietää että lasten kohtalo on turvattu ja heille jää tukiverkosto kävi itselle sitten miten kävi.


      • claudia.c kirjoitti:

        Itse en ole tehnyt vielä mitään järjestyleitä, en mitään.


        Silloin kun sairastuin ennusteeni oli hyvä ja en pelännyt kuolemaa syövän kautta tulevaksi.
        Mietinkin pitäisikö alkaa tehdä myös perusteellisesti kaikki, kuolema voi tulla yllättäen missä vaan. ( jokin onnettomuus )
        Voisin myös alkaa suunnittelemaan kaiken, jopa hautajais musiikkia myöten.

        Tai minä pelkäsin että kuolen hoitojen sivuvaikutuksiin, mulla oli niin pahaolo yötäpäivää.
        Ja sitten pelkäsin että kuolen leikkauskomplikaatioon, en herää tai jotakin muuta.
        Juttelin ennen leikkausta kuolemastani miehelleni, mitä tehdään lapsien kanssa ja esitin toivomuksen miehelleni uudesta avioliitosta pikaisesti.
        Näin jälkeenpäin ajatellen, uskon sen olevan henkisesti raskasta aikaa miehelleni.
        Onneksi olemme käyneet perheneuvolassa ja mies on kävi siellä yksin 2 kertaa ensialkuun.
        Me käydään terapiassa vielä parikuukautta kokoperhe.


    • Ketju pilalla

      Ira on kertonut samat jutut täällä sataan kertaan,ne teidetään.Ja muorille heipat!

      • IkiMuori

        No heipat sulle myös, mitä kuuluu? :-)


    • Ei hymyilytä

      Tuoreena syöpäpotilaan näkee kuoleman varmasti aivan erilaisena,kuin ihminen joka sen on jo sairastanut ja siitä parantunut,tai ei ole koskaan sellaista edes sairastanut.

      Tuollaiseet hymiöt kuuluvat nyt ihan muualle.Tuntuu pahalta nähdä sellaista täällä ja kun kirjoitetaan tälläisestä aiheesta.

      • IkiMuori

        Ai tarkoittaako tuo että jos näet syöpäpotilaan et saa hänelle hymyille??? Omituista!! itkuvirttäkö pitää vääntää?


      • :(
        IkiMuori kirjoitti:

        Ai tarkoittaako tuo että jos näet syöpäpotilaan et saa hänelle hymyille??? Omituista!! itkuvirttäkö pitää vääntää?

        Omituista kommenttia IkiMuorilta!


      • IkiMuori
        :( kirjoitti:

        Omituista kommenttia IkiMuorilta!

        haluatko sinä syöpäpotilaana että sinelle ei enää hymyiltäisi vaan kanssasi käsiteltäisiin vain sairauttasi, Ikäviä ja happamia asioita. Toisin sanoen kurjuutrsi maksimoitaisiin. Suurin osa syöpäpotilaista ei varmaankaan halua sitä.


      • Anna mun olla
        IkiMuori kirjoitti:

        haluatko sinä syöpäpotilaana että sinelle ei enää hymyiltäisi vaan kanssasi käsiteltäisiin vain sairauttasi, Ikäviä ja happamia asioita. Toisin sanoen kurjuutrsi maksimoitaisiin. Suurin osa syöpäpotilaista ei varmaankaan halua sitä.

        Taas keraan toit esille Muori että et todelakaaan ymärrä syöpäpotilaan elämästä suoraan sanottuna yhtään mitään.Olet ilkeä ja haluat vain kinata.
        Kunnioita syöpäpotilaita ja anna heidän tuntea ja kokea elämän tilanteensa,kuten he haluavat.


      • IkiMuori
        Anna mun olla kirjoitti:

        Taas keraan toit esille Muori että et todelakaaan ymärrä syöpäpotilaan elämästä suoraan sanottuna yhtään mitään.Olet ilkeä ja haluat vain kinata.
        Kunnioita syöpäpotilaita ja anna heidän tuntea ja kokea elämän tilanteensa,kuten he haluavat.

        Tätä teen, lähes päivittäin ja oikeassa elämässä kellään ei ole valittamista.
        Ilkeä täällä kyllä on ihan joku muu, en ota syytöksiä itselleni koska niissä ei ole mitään perää ja sitä paitsi en jaksa enää jankuttaa kanssasi.Pitäisslöhän sinunkin katsella vähän peiliin siinä mielessä antaisit KAIKKIEN kokea elämäntilanteensa haluamallaan tavalla.

        Ymmärrän että sinulla on paha olla mutta helpottaako se sinun oloasi jos olet minun kimpussani koko ajan ilkeyksilläsi, enpä usko. Samalla pilaat koko palstan hengen.


      • MIksi Muori EI TAJUA
        IkiMuori kirjoitti:

        Tätä teen, lähes päivittäin ja oikeassa elämässä kellään ei ole valittamista.
        Ilkeä täällä kyllä on ihan joku muu, en ota syytöksiä itselleni koska niissä ei ole mitään perää ja sitä paitsi en jaksa enää jankuttaa kanssasi.Pitäisslöhän sinunkin katsella vähän peiliin siinä mielessä antaisit KAIKKIEN kokea elämäntilanteensa haluamallaan tavalla.

        Ymmärrän että sinulla on paha olla mutta helpottaako se sinun oloasi jos olet minun kimpussani koko ajan ilkeyksilläsi, enpä usko. Samalla pilaat koko palstan hengen.

        Et ymärrä yhtään mitään.Et yhtään mitään! Haluat vain kinata palstalla.Ethän ole edes syöpäpotilas,et koskaan sitä sairastanut.
        Anna jokaisen kokea ja tuntea omat tunteensa omalla tavalla.


      • IkiMuori
        MIksi Muori EI TAJUA kirjoitti:

        Et ymärrä yhtään mitään.Et yhtään mitään! Haluat vain kinata palstalla.Ethän ole edes syöpäpotilas,et koskaan sitä sairastanut.
        Anna jokaisen kokea ja tuntea omat tunteensa omalla tavalla.

        Voi raukka kun sinä et minua etkä sairaushostoriaani tunne. Annahan sinä jokaislee (myös minulle) "tuntea omat tunteeni omalla tavalla". Vai onko se liikaa vaadittu. Vai koetko eläväsi vain jos saat syöstä myrkyt hampaistasi päivittäin? Onko näin?Ainahan se on kiva kun näkee syyn huonoon oloonsa muissa.


      • Sydämestäni toivon
        IkiMuori kirjoitti:

        Voi raukka kun sinä et minua etkä sairaushostoriaani tunne. Annahan sinä jokaislee (myös minulle) "tuntea omat tunteeni omalla tavalla". Vai onko se liikaa vaadittu. Vai koetko eläväsi vain jos saat syöstä myrkyt hampaistasi päivittäin? Onko näin?Ainahan se on kiva kun näkee syyn huonoon oloonsa muissa.

        En usko ettö kirjoittaja on RAUKKA,miksi Muori tuomitset syöpäpotilaita palstalla,tämähän on syöpäpotilaiden palsta,kenen mielestäsi pitää poistua.

        Olet kuin käärme sihisten täällä ja käyt uusien syöpäpotilaiden kimpuun,heti kun joku on eri mieltä asioista kanssasi.Häpeä,jos osaat,äläkä kehu itseäsi koko aikaa.

        Poistelet miinuksiasi ja hyökkäilet,lue viestisi ja lue ne ajatuksen kanssa,taas kerran sitä pyydetään.Kiihdyksissäsi kirjoitat ja paahdat,etkä jaksa edes korjata kirjoitusvirheitäsi,rauhoitu.


      • Aina oikeassa?
        IkiMuori kirjoitti:

        Tätä teen, lähes päivittäin ja oikeassa elämässä kellään ei ole valittamista.
        Ilkeä täällä kyllä on ihan joku muu, en ota syytöksiä itselleni koska niissä ei ole mitään perää ja sitä paitsi en jaksa enää jankuttaa kanssasi.Pitäisslöhän sinunkin katsella vähän peiliin siinä mielessä antaisit KAIKKIEN kokea elämäntilanteensa haluamallaan tavalla.

        Ymmärrän että sinulla on paha olla mutta helpottaako se sinun oloasi jos olet minun kimpussani koko ajan ilkeyksilläsi, enpä usko. Samalla pilaat koko palstan hengen.

        Tätä teet päivittäin,ollaan huomioitu!


      • IkiMuori
        Sydämestäni toivon kirjoitti:

        En usko ettö kirjoittaja on RAUKKA,miksi Muori tuomitset syöpäpotilaita palstalla,tämähän on syöpäpotilaiden palsta,kenen mielestäsi pitää poistua.

        Olet kuin käärme sihisten täällä ja käyt uusien syöpäpotilaiden kimpuun,heti kun joku on eri mieltä asioista kanssasi.Häpeä,jos osaat,äläkä kehu itseäsi koko aikaa.

        Poistelet miinuksiasi ja hyökkäilet,lue viestisi ja lue ne ajatuksen kanssa,taas kerran sitä pyydetään.Kiihdyksissäsi kirjoitat ja paahdat,etkä jaksa edes korjata kirjoitusvirheitäsi,rauhoitu.

        Tuohon ein voi muuta sanoa kuin et haista ny huilu!


    • Vanha ex-syöppis

      Aloitukselle asiaan. Olen seurannut ajoittain tätä palstaa. Olen ex-syöpäpotilas.
      Kuolema joskus tulee hyvistä ja rankoista hoidoista huolimatta. Muutama tässä palstassa kirjoittaja on kroonikko. Eräs mielenpainuva kirjoittaja oli mm. Raspiskurkku. Myös muut, en mainitse heitä.
      Raspiskurkku oli miespuolinen syöpäpotilas, joka sairastui kaksi kertaa, eri kahteen syöpään. Kiitän, että ehdin kirjoittaa hänelle jotain positiivista ennenkuin hän kuoli. Hänen läheisensä/työtoverinsa ilmoittivat myöhemmin kuolemasta tässä palstassa. Muistelen haikeudella Raspiskurkkua, joka laittoi linkkejä ja hienoja valokuvia.

    • -ra

      Niin moni on poistunut joukoistamme,Nimiä en viitsi laittaa mutta virtuaalisesti ystävystyimme.Kaipaamaan heitä jää

    • hoh,hoijaaaaa...

      _RA:

      ET ole voinut hoitaa omia perunkirjoituksiasi!! Perunkirjoitus tehdään AINA vasta kun henkilö on kuollut ja sitä EI tosiaankaan tee asianosainen itse!!!!

      • -ra

        Perunkirjan voi tehdä jo ennen kuolemaansa,kun ei varallisuus tästä kartu eikä pienene,Kiinteistöä en omista.Kahden ihmisen allekirjoitus tarvitaan.Kuolemaa tehdessä ei sellaisia jaksa tehdä,


      • oik.l
        -ra kirjoitti:

        Perunkirjan voi tehdä jo ennen kuolemaansa,kun ei varallisuus tästä kartu eikä pienene,Kiinteistöä en omista.Kahden ihmisen allekirjoitus tarvitaan.Kuolemaa tehdessä ei sellaisia jaksa tehdä,

        VAINAJA EI ITSE KOSKAAN TEE OMAA PERUNKIRJAANSA, SEN TEKEVÄT JÄLJELLE JÄÄNEET. PISTE.

        NIM. kolmen pesän hoitaja


        Perunkirjoitus

        Perunkirjoitusoppaan tarkoituksena on kertoa perustiedot siitä, mitä perunkirjoitus tarkoittaa. Samalla opas antaa tiedot niistä asiakirjoista ja selvityksistä, joita yleisimmin tarvitaan perunkirjan laatimisessa.
        Perustietoa perunkirjoituksesta

        Perunkirjoituksen tarkoituksena on selvittää perillisasemassa olevat kuolinpesän osakkaat sekä luetteloida kuolleen henkilön ja hänen mahdollisen puolisonsa varat ja velat vastaista perinnönjakoa ja perintöverotusta varten.

        Perunkirjoitus on pidettävä kolmen kuukauden kuluessa kuolinpäivästä. Veroviranomainen voi saman ajan kuluessa tehdystä hakemuksesta myöntää erityisestä syystä pidennyksen perunkirjoituksen toimittamisaikaan, mikäli perunkirjoitusta ei jostain syystä ehditä toimittamaan edellä mainitussa ajassa.

        Varat ja velat merkitään pääsääntöisesti ns. käypään arvoonsa, joskin verosuunnittelulla on jossain määrin mahdollista vaikuttaa toimitettavaan verotukseen.

        Erityisesti kiinteistöjen ja asunto-osakkeiden arvoa olisi hyvä selvittää esimerkiksi kiinteistönvälittäjältä etukäteen ennen perunkirjoitusta omaisuuden arvostamisen perustaksi.

        Perunkirjoituksen toimittamisvelvollisuus kuuluu ensisijaisesti kuolinpesän osakkaille. Osakkaiden on hyvä sopia keskenään perunkirjan laatijasta ja siitä kuka asiaa pääasiallisesti hoitaa. Perunkirjan laativat toimeksiannon perusteella kaksi ns. uskottua miestä.

        Perunkirjoituksen ajasta ja paikasta on hyvissä ajoin annettava tieto kaikille asianosaisille.

        Perukirja tehdään käytännössä useimmin kahtena samasanaisena kappaleena, joista toinen jää pesän hoitajalle. Toinen alkuperäiskappale on toimitettava veroviranomaiselle kuukauden kuluessa perunkirjoituksen toimittamisesta perintöverotuksen toimittamista varten.

        Jos perunkirjoituksen jälkeen ilmaantuu uusia varoja tai velkoja, on kuukauden kuluessa laadittava täydennys- tai oikaisuperukirja.
        Perukirjaan liitetään yleisimmin:

        riittävä sukuselvitys vainajasta, mistä ilmenee mahdolliset puolisot ja perilliset sekä perillisten virkatodistukset tai heidän sukuselvityksensä, jos perillinen on kuollut ennen perittävää
        mahdollinen testamentti ja avioehtosopimus jäljennöksinä
        mahdollinen peru-, ositus- tai perinnönjakokirja ensin kuolleen puolison jälkeen
        jäljennökset muista asiakirjoista, jotka ovat tarpeellisia pesän tilan selville saamiseksi.

        Osakkaiden tulee huolehtia vainajan ja pesän laskujen maksamisesta. Useimmat laskut voidaan suorittaa kuolinpesän tileiltä.

        Mikäli perittävällä oli kuollessaan velkaa, käänny ehdottomasti asiantuntijan puoleen henkilökohtaisen velkavastuun välttämiseksi. Kuolinpesän osakkaiden tulee yhdessä päättää kaikista kuolinpesää koskevista asioista.

        Perunkirjoitus pidetään keskimäärin n. 2 kuukauden kuluttua kuolinpäivästä, jolloin kaikki tarvittava selvitys on yleensä saatu hankittua.

        Ennen perunkirjoituksen toimittamista tulee pidättyä kaikista kuolinpesää koskevista realisoinneista ym. toimilta."

        En viitsi laittaa linkkejä aiheeseen kun et niitä kuulema koskaan aukaise.

        TESTAMENTTI on sitten aivan toinen asia, sitäkö kenties tarkoitit??

        Perunkirjaa ei yksikään elossa oleva voi eikä ole voinut koskaan itse tehdä, siinähän mm. mainitaan kaikki sen hetkiset varat, mm. pankkitileillä olevat varat. Et voi moista ennustaa.....

        Ja totta kai irtain omaisuus arvioidaan!! "Millekkääään tavaralle eianneta hinta tai arvoa "

        Uskotko sinä aivan oikeasti näihin omiin _luuloihisi_, joilla ei ole faktan kanssa mitään tekemistä???


      • IkiMuori
        oik.l kirjoitti:

        VAINAJA EI ITSE KOSKAAN TEE OMAA PERUNKIRJAANSA, SEN TEKEVÄT JÄLJELLE JÄÄNEET. PISTE.

        NIM. kolmen pesän hoitaja


        Perunkirjoitus

        Perunkirjoitusoppaan tarkoituksena on kertoa perustiedot siitä, mitä perunkirjoitus tarkoittaa. Samalla opas antaa tiedot niistä asiakirjoista ja selvityksistä, joita yleisimmin tarvitaan perunkirjan laatimisessa.
        Perustietoa perunkirjoituksesta

        Perunkirjoituksen tarkoituksena on selvittää perillisasemassa olevat kuolinpesän osakkaat sekä luetteloida kuolleen henkilön ja hänen mahdollisen puolisonsa varat ja velat vastaista perinnönjakoa ja perintöverotusta varten.

        Perunkirjoitus on pidettävä kolmen kuukauden kuluessa kuolinpäivästä. Veroviranomainen voi saman ajan kuluessa tehdystä hakemuksesta myöntää erityisestä syystä pidennyksen perunkirjoituksen toimittamisaikaan, mikäli perunkirjoitusta ei jostain syystä ehditä toimittamaan edellä mainitussa ajassa.

        Varat ja velat merkitään pääsääntöisesti ns. käypään arvoonsa, joskin verosuunnittelulla on jossain määrin mahdollista vaikuttaa toimitettavaan verotukseen.

        Erityisesti kiinteistöjen ja asunto-osakkeiden arvoa olisi hyvä selvittää esimerkiksi kiinteistönvälittäjältä etukäteen ennen perunkirjoitusta omaisuuden arvostamisen perustaksi.

        Perunkirjoituksen toimittamisvelvollisuus kuuluu ensisijaisesti kuolinpesän osakkaille. Osakkaiden on hyvä sopia keskenään perunkirjan laatijasta ja siitä kuka asiaa pääasiallisesti hoitaa. Perunkirjan laativat toimeksiannon perusteella kaksi ns. uskottua miestä.

        Perunkirjoituksen ajasta ja paikasta on hyvissä ajoin annettava tieto kaikille asianosaisille.

        Perukirja tehdään käytännössä useimmin kahtena samasanaisena kappaleena, joista toinen jää pesän hoitajalle. Toinen alkuperäiskappale on toimitettava veroviranomaiselle kuukauden kuluessa perunkirjoituksen toimittamisesta perintöverotuksen toimittamista varten.

        Jos perunkirjoituksen jälkeen ilmaantuu uusia varoja tai velkoja, on kuukauden kuluessa laadittava täydennys- tai oikaisuperukirja.
        Perukirjaan liitetään yleisimmin:

        riittävä sukuselvitys vainajasta, mistä ilmenee mahdolliset puolisot ja perilliset sekä perillisten virkatodistukset tai heidän sukuselvityksensä, jos perillinen on kuollut ennen perittävää
        mahdollinen testamentti ja avioehtosopimus jäljennöksinä
        mahdollinen peru-, ositus- tai perinnönjakokirja ensin kuolleen puolison jälkeen
        jäljennökset muista asiakirjoista, jotka ovat tarpeellisia pesän tilan selville saamiseksi.

        Osakkaiden tulee huolehtia vainajan ja pesän laskujen maksamisesta. Useimmat laskut voidaan suorittaa kuolinpesän tileiltä.

        Mikäli perittävällä oli kuollessaan velkaa, käänny ehdottomasti asiantuntijan puoleen henkilökohtaisen velkavastuun välttämiseksi. Kuolinpesän osakkaiden tulee yhdessä päättää kaikista kuolinpesää koskevista asioista.

        Perunkirjoitus pidetään keskimäärin n. 2 kuukauden kuluttua kuolinpäivästä, jolloin kaikki tarvittava selvitys on yleensä saatu hankittua.

        Ennen perunkirjoituksen toimittamista tulee pidättyä kaikista kuolinpesää koskevista realisoinneista ym. toimilta."

        En viitsi laittaa linkkejä aiheeseen kun et niitä kuulema koskaan aukaise.

        TESTAMENTTI on sitten aivan toinen asia, sitäkö kenties tarkoitit??

        Perunkirjaa ei yksikään elossa oleva voi eikä ole voinut koskaan itse tehdä, siinähän mm. mainitaan kaikki sen hetkiset varat, mm. pankkitileillä olevat varat. Et voi moista ennustaa.....

        Ja totta kai irtain omaisuus arvioidaan!! "Millekkääään tavaralle eianneta hinta tai arvoa "

        Uskotko sinä aivan oikeasti näihin omiin _luuloihisi_, joilla ei ole faktan kanssa mitään tekemistä???

        "VAINAJA EI ITSE KOSKAAN TEE OMAA PERUNKIRJAANSA, SEN TEKEVÄT JÄLJELLE JÄÄNEET. PISTE."

        Tuo on kyllä totta. Harvemmin vainajat enää tekee mitään ........................


      • -ra
        IkiMuori kirjoitti:

        "VAINAJA EI ITSE KOSKAAN TEE OMAA PERUNKIRJAANSA, SEN TEKEVÄT JÄLJELLE JÄÄNEET. PISTE."

        Tuo on kyllä totta. Harvemmin vainajat enää tekee mitään ........................

        Sen voi tehdä varuikkeen.Loåollisen perunkirjoituksen kuoleman jälkeen tekee ulkopiolinen taho


    • -ra:lle perukirjasta

      Eikö -ra tiedä, että perunkirjoitusta ei voi tehdä etukäteen. Perukirja tehdään vainajan kuolemasta viim. kolmen kuukauden päästä. Taas täällä kirjoitetaan mitä sattuu.

    • taas tätä...

      No, eräillä on tapana kirjoitella mitä sattuu, oli aihe sitten mikä tahansa.

      Tosiaan, perunkirjoituksiAAN, omiaan sellaisia, ei kukaan voi elinaikanaan tehdä.

      • prognoosi

        Eikö sinulla vielä ole? Kiireesti kotikoneelle laskentataulukkoon säästöt, omaisuus, velat jne. Päivitä myös tietoja välillä niin perunkirjoittajan tarvitsee tehdä vain loppusilaus.


    • eläkeläinen.

      Niin,jos sitä omaisuutta on paljon,samoin kuin velkaa,silloin kannattaa laittaa ylös kaikki.
      Minä asun vuokralla,ei ole velkaa eikä muuta omaisuutta kuin irtain asunnossani ja muutaman tonnin säästö tilillä.

      • .ra

        Samoin tääjjä.Rahaa ei ole haettavaksi eikä omaisuutta.Aiboastaan suvussa kulkeneet esineet jotka saavat jakaa.


    • -ra

      Ellei ole rahaa oblikaatioita eikä osakesalkkuja sijoituksia,eikä kiinteistölä niin perunkirjoittaja kirjoittaa jotta rahaton niin se vaan menee.Millekkääään tavaralle eianneta hinta tai arvoa

    • ;))))

      -ra
      8.1.2012 11:53
      -1
      Sulje
      Sen voi tehdä varuikkeen.Loåollisen perunkirjoituksen kuoleman jälkeen tekee ulkopiolinen taho "

      Höpö, höpö, itse ei perunkirjojaan voi tehdä.

      Lue enemmän, luulet vähemmän;)))

    • -ra

      Nimenomaan voi tehdö,Ei tarvitse jenenkään ihmetellä,Rierry sen lopullisen perunkirjoituksen tekee ulkopuolinen taho,mutta ompa valmiina jo.

      • ?????????

        kuka on Rierry..?


    • EI Merkitystä

      Voit tehdä vaikka useampia, mutta ne ovat merkityksettömiä, minkäänlaista lain voimaa niillä ei ole.

      • L-voima

        Ra säilyttää varmaan koneella josta lapset ja joku "pankinjohtaja merkonoomi" sitten ajallaan tulostavat ja allekirjoittavat sen lainvoimaiseksi.


    • -ra

      Ei niin,mutta ei lapsien rarvitse nuistella mitä minulla on/oli,

      • Turhaa työtä

        Olet monet kerrat kertonut, ettei sinulla ole omaisuutta.


    • -ra

      Ei olekkaan muuta kun vangemmilta perittyä ka sitä varten sama kuka perunkirjoitukseni tekee

    • ohi kulkija.

      Missä paikassa se kukkapenkki on ?
      Voisin keväällä katsella ohi mennen.

    • -ra

      Meillä on isp piha,rajoittuu mersäänkaikenlaisia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      130
      1295
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1175
    3. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      24
      804
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      146
      783
    5. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      726
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      713
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      149
      705
    8. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      688
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      27
      578
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      36
      541
    Aihe