Miksi aina niin vanhanaikaisia ruokia!!!

mangokaaleppi

Moni haluaa tehdä salaatteja. Salaatit vain kaipaavat seurakseen jotakin tukevampaa, esim. suolaista piirakkaa. Mutta unohtakaa kaupan purkkisalaatit ja kaikki hirveät vanhanaikaiset majoneesiin upotetut sontasalaatit (makaroni-kinkkusalaatti pitäisi kieltää), kuka sellaisia enää 2000-luvulla syö? Hirveää rasvaista moskaa. Sama homma kreikkalaisen salaatin kanssa, ihan käsittämättömän tylsää ja junttia - kreikkalaiset itkisivät jos tietäisivät mikä junttiresepti kantaa Suomessa heidän nimeään. Ostakaa edes sitten laadukasta, aitoa fetaa eikä mitään rasvatonta hirveää salaattijuustoa.

Voileipäkakut ovat uskomattoman rasvainen, tunkkainen ja käsittämättömän vanhainaikainen hautajaistarjottava joista harva pitää mutta moni kokkaa kun ei muuta keksi.

Maailmassa on satoja miljoonia erilaisia ihania leivonnaisreseptejä joista suuren osan voi toteuttaa pikkurahalla! Miksi siis aina tehdään näitä iänikuisia samoja hirveitä kuivia suomalaisia tarjottavia jotka tulevat kaikilta jo korvista, jäävät syömättä eivätkä innosta ketään??? Tarkoitan kaneliässiä, kuivakakkuja, Hanna-tädin pikkuleipiä ja muita pula-ajan jämäpaloja! Kaupat pursuavat leivoksia, ihania monenlaisia pikkuleipiä, juustokakkuja, brownieita, cupcakeja, muffinsseja ja silti jopa parikymppiset junttiääliöt jaksavat näitä kaneliässiään tarjota.

Sama pätee täytekakkuihin. Kermakakku jossa on viinirypäleitä päällä on muinaisjäänne ajalta, jolloin hedelmiä sai vain jouluna ja nekin tulivat purkista. Kuinka monen lempikakku kaikista ikina maistamistaan kakuista oikeasti on joku tunkkainen kermatäytekakku??? Entäs jos vaikka kerran ravistaisitte ne homeet korvistanne ja kokeilisitte vaikkapa tehdä sacherkakun, suklaajuustokakun tms??? Ihan varmasti ovat helpompia ja nopeampia tehdä. Ovathan ne kermaruusut ihan söpöjä mutta kuka ihme haluaa suunsa täyteen kermaa??? Kakkujen koristeluunkin on nykyään niin paljon hauskoja ja helppoja vaihtoehtoja. Jos ette usko, niin googlettakaapa vaikka Kinuskissa, tajuntanne räjähtää!

Karjalanpiirakkaa ja pullaa on parjaa, itsetehtynä ja tuoreena ovat aivan ihania ja kelpaavat kaikille. Kaupasta ostettuna pussitavarana taas ovat hirveintä mitä on!

Aina ei ole edes pakko olla kakkua. Entäs joku muu juhlava jälkiruoka? Suklaamousse? Kuivakakut ovat kamalia - ei niiden edes kuuluisi hyvintehtyinä olla kuivia!

Filotaikinasta ja muista valmistaikinoista voi pienellä rahalla ja helposti tehdä monenlaisia herkkupasteijoita ja piiraita. Paljon kivempiä ja helpommin tarjottavissa kuin hirveät voileipäkakkumössöt. Myös erilaiset suolaiset muffinssitohjeet ovat halpoja ja kivoja tehdä ja toimivat sopivina annospaloina. Käyvät hyvin salaatin kaveriksikin. Erilaiset valmiit voileivätkin voivat olla kivoja, kunhan niissä on käytetty mielenkiintoisia aineksia ja ennen kaikkea laadukasta leipää (leivo itse! ei mitään kaupan paskapaahtoleipää).

Valmiskeksit (erityisesti piparit) ja suolakeksit jättäkää juustotarjottimen kaveriksi. On henkisestä laiskaa ja jopa kallista ostaa jotain Karneval-keksejä. Suolaiset piirakat, öljyllä ja yrteillä maustetut uunijuurekset, tuoreet freesit salaatit itsetehdyllä öljy-viinietikkakastikkeella, ihana moderni juhlakakku -> kaikki viihtyvät! Keitto on hankala, tylsä ja sottaava juhlaruoka. Ja panostakaa edes kerran kunnon kahviin, ei mitään Euroshopperia!

Oli sitten köyhä tai rikas, ei tarvitse olla tylsä tai vanhanaikainen. Suolaiset muffinssit ja juustokakkutyyppinen jälkiruokaherkku tulevat paljon halvemmiksi kuin voileipäkakku ja kermakakku ja ovat 1000 kertaa enemmän tätä päivää.

13

1107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kondiittori

      Olen samaa mieltä siitä, että

      - itse tehty on parasta
      - ihmiset voisivat rohkeammin kokeilla erilaisia reseptejä
      - kaupan keksit on karmeita juhlapöydän tarjottavia..tilaa leipomosta tai tee itse. Muutoin jätä pois.
      - Makaroni-kinkkusalaatti on klassikko. (jonka voi tehdä monella tavalla!!!)

      sen sijaan eri mieltä olen "vanhojen" perusleivonnaisten tarjoamisesta, itse tehdyt kaneliässät on hyviä ja sopii hyvin tarjottavaksi varsinkin jos lapsen nimi alkaa S kirjaimella :)
      Kuivakakkujen oikea nimi on kahvikakku. Sen ei ole tarkoitus olla kuiva. Helppo leivonnainen jonka voi tehdä etukäteen pakkaseen. Erilaisilla kuorutteilla saa näköä ja makua.
      Voileipäkakku pitää pintansa suolaisten tarjottavien ykkösenä. Täytteillä ja koristelulla kakuista saa hyvinkin moderneja. Hyydytetyt suolaiset tortut myös hyviä..Suolaiset muffinit turhan arkisia..salaatin kanssa ok. Valmiit voileivät vasta onkin mummolakamaa :) mutta taas tyyli määrää paljon.
      Keitto on hyvä ja edullinen tarjottava esim.pitkänmatkalaisille. Muitakin keittoja on kuin kala ja liha..myös keitosta voi tehdä mielenkiintoista. Erilaiset piirakat sopii parhaiten illanistujaisiin salaattisi kera. Erittäin boring!

      Uutta ja vanhaa kahvipöytään, niin onpi kaikki tyytyväisiä.

      • mangokaaleppi

        ja kuka hemmetti ton kahvikakun on nimennyt! mitään muuta kakkua sitten ei kahvin kanssa voi tarjotakaan!

        hyydytetyn suolaisen tortun nimi taitaa olla melkein aladobi, paskaa yhtä kaikki

        valmiit voileivät vanhanaikaisia? mites vaikka bruschetta? muinaistako?

        piirakat pelkästään illanistujaiskamaa? miten ne ovat muka muinaisempia kuin esim. perhejuhlien ikiklisee karjalanpiirakat?

        ITSE OLET MUINAINEN


      • mangokaaleppi

        ai että ihmisten pitäis kokeilla rohkeammin eri reseptejä?? miten ne tähän venyisivät, kun edes konditoriat eivät niin uskalla tehdä, vaan tarjoavat kaikille niitä iänikuisia!


      • mangokaaleppi

        ja mitään muuta kirjainta kuin S ei sitten millään voi kaneliässästä tehdä? laki kieltää?

        maailmassa on ehkä 381413yi514u15uy4 pikkulelpäreseptiä ja sinä kutsut itseäsi ammattilaiseksi vaikka väännät yhtä ja samaa hiekkanhentusta vuodesta toiseen?


    • mangokaaleppi

      tää kansakunta on kulinaarisesti tuhon oma jos jopa ammattilainen jaksaa intoilla täysin mauttomasta kuivasta paskasta kuten kaneliässät ja kuivakakut ja majoneesissa uivat voileipäkakut

      käsi sydämellä, "kondiittori"! kumman syöt jos tarjotaan: chocolate chip cookien vai kanelivitunässän? entäs palan sacherkakkua vai palan saharankuivaakakkua! entäs täytetyt tacot verssusperssus joku purkkitonnikalaperseenleipäkakku

      • lei_po_ja

        On sulla vaikeeta, tee mitä lystäät ja siivoa suusi!


      • mangokaaleppi
        lei_po_ja kirjoitti:

        On sulla vaikeeta, tee mitä lystäät ja siivoa suusi!

        Mulla on vaikeaa siksi kun ihmiset ovat pöljiä ja leipovat p*askaa!


    • ...............

      Voileipäkakut on parasta! Todella moni niistä tykkää.

    • Kakkumaakari

      Huh, olipa avautuminen.... Mutta jotenkin tähän on pakko vastata jotain.

      Riippuu niin paljon voileipäkakusta. Itsekin saan harvoin maistaa todella hyvää voileipäkakkua, mutta onneksi tuttavani niitä osaa tehdä ja niitä mielelläni syön. Erityisesti lämminsavulohesta tehty kalakakku on herkkuani.

      Kuivakakut on perinteisesti kuivia, mutta niistä voi kostukkeilla ja kuorrutteilla saada myös herkullisiakin, suosittelen kokeilemaan.

      Nykyään on uudistettu kaikenlaisia perinteisiä reseptejä, esim. muffinssit on mun mielestä jotain hyvin arkista ja vanhaa (ja kuivaa!), mutta nyt on tullut niihin kaikenlaisia koristeluita yms, joka muuttaa paljon olemusta.

      Kermakakut viiden sentin kermakerroksella on todellakin aika etovaa, mutta kohtuudella, hyvin ohuella kerroksella ja koristelulla ja mielikuvitusta käyttämällä niistäkin saa kivoja ja hyviä. Ja myönnetään, hedelmäpäällysteinen kakku on kyllä mielestäni se vihoviimeinen kakku... Mutta mielestäni myös Sacher-kakku on varsin vanha, niin ällömakea, että varmasti parempiakin vaihtoehtoja on olemassa.

      Kaupassa on kyllä kaikenmoisia keksejä, ei kaikki ole jotain Karneval-keksejä. Löytyy myös ihan kotitekoisenkin näköisiä vaihtoehtoja.

      Suurin juttu, mikä tuosta ap:n kirjoituksesta nyt paistoi läpi, että kaikki mahdollinen on tehtävä itse. Perheellisenä yms. ei välttämättä ole mahdollisuus tehdä kaikkea itse, mutta onneksi esim. kaupan pakasteesta löytyy valmiita ja puolivalmiita vaihtoehtoja. Eivät kylläkään välttämättä niin kevyitä tai edullisia kuin itsetehtyinä, mutta jonkun osan voi valita sieltäkin ja ihan hyviä ovat nekin.

      Kaikki on niin makuasioita, mutta olen samaa mieltä, että ihmiset voisivat tarjota vähän modernimpia tarjottavia, vaikka siellä niitä karjalanpiirakoitakin olisi mukana. Myös esim. pitoruoka tarvitsisi aikamoista remonttia, kun tuntuu, että välillä joka paikassa tarjotaan sitä samaa karjalanpaistia...

      Nettiä kaivelemaan ja mielikuvitusta kehiin, niin vanhanaikaisestakin voi saada uutta :)

    • Voita ja kermaa.....

      ...ei kaupan kovetettua kasvisrasvaa = verisuonia tukkivia transrasvoja!

      mangokaaleppi taitaa olla oikein junttien juntti, kun pitää kaupasta ostettuja brownieita, cupcakeja, muffinsseja parempina kuin itseleivotut hannatädinkakut. Siinä kohtaa repesin, enkä lukenut enää pidemmälle. :D

      • mangokaaleppi

        Jepajepa, näihän en siis ollut mieltä vaan TIETYSTI PARAS ON LEIPOA KAIKKI ITSE!!! En vaan uskonu että siihen te turvenuijat pystyisitte. Ja juu, on kyllä parempaa joku kaupan valmiskakku kuin jotkut itsetehdyt voijauhosokeri-hiekkahentuspaaskat


    • -.-

      sä oot iha hirvittävän nirso, jotkut ihmiset näkee jopa nälkää, oot onnekas ku synnyit paikkaan jossa saa hyvää ruokaa, mut näitä ruoka asioita näköjää ei osata arvostaa koska olla liia tottuneita niihi täällä rikkaassa maassa -.- mun mielestä nirsot ihmiset voitais laittaa jonnekki koppii viikoks ilman ruokaa nii katotaan mitä kaikkee sillo suostutaan syömään, oon vasta ylä asteella ja en tajua nirsoja ihmisiä yhtään, varsinkaan aikuisilta, mä harvoin valitan ruuasta ellei siinä OIKEASTI ole jotain vikaa.

      • -.-

        siis korjaan te useat ootte


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      95
      6876
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      29
      2696
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2283
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      84
      1960
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1681
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1487
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1377
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1304
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1257
    Aihe