Tästä on vaikea sanoa, mihin tiukasti rajattuun sanataiteen laatikkoon tunkea ja millä leimasimella iskeä. Parempi, etten yritä mitään eksaktia. Omaelämäkerrallinen toki, vaikka minäkertoja ja ääneenajattelija onkin Otto. Yhtymäkohdat Anderssonin omaan elämään käy yks yhteen, paitsi niiltä osin kuin on keksittyä. Kuten hän viimeksi tavatessamme totesi.
Kirjan Otto tarkkailee maailmaa työhuoneensa ikkunasta jossain Meilahdessa. Vuodenajan vaihtumista, talon elämää. Välillä pitäisi jotain kirjoittaakin, siksi erillinen työhuone on vuokrattu. Oton ajatus virtailee vapaasti sota-ajan muistoista ja vanhempien kohtalosta viime vuoden tapahtumiin. Tiukkaa asiaesseetä ei tästä löydä, mutta asiaa sitäkin enemmän. Otolla on ikäisensä vaivat. Diabetes kiusaa, sydän lakkoilee pahasti ja välillä pitää maata sairaalassa muitten vaivaisten vanhusten kanssa. "Kuolema raapii persettä." Huonekavereista osa selviää, kiitos huippukirurgien ja otollisen paikan saada sepelvaltimotukos. Kuolemanpelko ja sen kaveri, vanheneminen, onkin yksi kirjan suurista teemoista. Vaikkei Otto kuolemaa pelkää, kuolemattomuus olisi vielä hirveämpää.
Paljon enemmän Ottoa tympii vanhenemisen tuoma toimintakyvyn rapistuminen.
"Vanheneminen, mietti Otto ja tunsi miten raivo nousi hänessä, on itse asiassa helvetinmoista paskaa! Se pitäisi kieltää lailla, siitä pitäisi saada kuolemantuomio!"
Loogisuudessaan täydellinen ajatus.
Hieman Andersson toistelee aiemmista muistelmistaan tuttuja asioita. Tympääntymistä poliittiseen peliin kaikkine kiemuroineen ja kompromisseineen. Wilfred Bionin ryhmädynamiikan teoriat auttavat poliitikko-Ottoa ymmärtämään kokouskaaoksia. Peliriippuvuutta ja juopotteluakin on sivuttu aiemminkin. Samoin psykiatristen hoitomuotojen kehitystä 60-luvulta nykypäivään. Nämäkin asiat hän käsittelee Oton kautta uudella, konkreettisella ja jopa hauskalla tavalla. Sivujuttu luentoreissusta Turun ääniäkuulevien kokoukseen on ilahduttavampi kuin yksikään teeveen viihdesketsi.
Ihanaa 60-lukua nostalgoiviin muisteluorgioihin Otto ei halua osallistua. Toteaa vain vuosikymmenen suuret sosiaalipoliittiset uudistukset tilastotieteellä: " Moni asia, ellei peräti kaikki, oli ennen huonommin." Anderssonin henkilökohtainen panos tässä yhteiskunnan uudistustyössä ei ole vähäinen, mutta fiksuna miehenä hän ei tätä korosta. Toisin kuin jotkut muut muistelijapoliitikot. Joista jokunen on jopa presidenttiehdokkaana.
Varsinaisesta työelämästä jäätyään Otolla on mahdollisuus keskttyä siihen mikä elämässä on lopulta tärkeää. Hänelle rakastuminen, jazz, jalkapallo, hyvät elokuvat. Oopperassa tai keskinkertaisessa teatterinäytöksessä voi hyvin nukahtaa kesken.
Rohkenen suositella viisaana, lämpimänä ja hauskana kirjana
Claes Andersson: Oton elämä
alvari.raappavaara
2
217
Vastaukset
- En suosittele
Rohkenen olla suosittelematta.
En ole vieloä lukenut yhtään pianisti ja kulttuuripelle CA:n kirjaa loppuun asti. Kesken tämäkin jäi.
Kirjailijan pitää elää elämä josta on jotakin kirjoittettavaa. Jos se elämä puuttuu kirjoista tuilee sellaisia kuin ne em. herralla ovat, tekotaiteellista höpinää, hienostelua ja tyhjän jauhamista sivukaupalla.. - Pekka O Maununpoika
No pysyppä sitten jerrycottonkokoelmasi parissa. Riittää vauhtia ja vaarallisia tilanteita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145925Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324037- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182976Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522034Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881994- 1431775
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421763Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881559