Käynnistysongelmia pakkasella, apua!

tuamo

Osaiskohan joku auttaa...

Missähän voisi olla vikaa, kun jo pikkupakkasilla auto lähtee takellellen käyntiin? Alle -10 ei tahdo lähteä ollenkaan. Virta-avainta käännettäessä kone starttaa kyllä, mutta laiskasti. Mitä kovempi pakkanen sitä laiskemmin. Joku heitti, että jotku hehkut olis lopussa? Itellä ei tahdo olla edes toi auton perusanatomia hallussa, mutta mutuilin, että ei kai ne hehkut sentään vaikuttaisi startin laiskaan pyörimiseen? Voisko tää kuulostaa siltä et akku vetelee viimesiään? Lämpimällä ei käynnistysongelmia, tosin sillonkaan se ei mitenkään erityisen sähäkästi räpsähdä tulille. Auto on Toyota Avensis -01 D4D 300tkm.

Jos jollain on edes jotain ehdotuksia niin olis hyvä! Opiskelija kun oon niin ei viitsis mennä pajalle tutkituttaa, jos oliskin tuurilla joku iisi vika.

28

5213

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • takkari

      Kuvaustesi perusteella todennäköisin syy on akku.

    • Tojo-Köle

      -kuvailemasi oireiden perusteella:
      1. AKKU
      2. ÖLJYT
      3. SÄHKÖLIITÄNNÄT

      -jos edellämainitut on OK, siirrtytään seuraavaan listaan:
      1. polttoaineensuodatin
      2. ilmansuodatin
      3. hehkutulpat (diesel) tulpat (bensa)

      • kyselijä2

        Noista vaikuttaa laiskaan tartaamiseen mitkä?


      • Tojo-Köle
        kyselijä2 kirjoitti:

        Noista vaikuttaa laiskaan tartaamiseen mitkä?

        Rautalankaa:

        1.AKKU -huono akku, jännite putoaa startilla=pyörii laiskasti
        2. ÖLJYT -liian jäykkä öljy, käynnistysvastus on suuri =pyörii laiskasti
        3. SÄHKÖLIITÄNNÄT -huono liitos akun navoissa, koneen maadoituksissa jne.niin jännite putoaa startilla=pyörii laiskasti

        -sit nämä jatkojutut: -joka tapauksessa kylmällä käynnistys laiskistuu, vaikka olis mikä akku (-18 asteessa akun kapasiteetista on enää noin 20% käytettävissä)

        -kaikki muut käynnistykseen liittyvät osiot alkavat näytellä yli 10 pakkasessa merkittävää osaa........kun polttoaine- ja sytytyspuoli ovat kunnossa, kylmässä heikentyneellälkin starttauksella pärjää.


    • tuamo

      Kiitos vastanneet!

      Lähden siis tosta akusta liikkeelle ja tsekkaan sen kunnon. Ja jos se on kunnossa niin Tojo-Kölen listaa alaspäin.

      • fergu diesel

        Ainakin ennen oli tapana tarkastaa hehkut ja polttonesteen ruiskutus suunnilleen 100.000 km:n välein, niin pysyy auto käyntikunnossa.
        Tosin kuvailluilla oireilla minäkin lähtisin ensin liikkeelle akusta ja sen kaapeloinnista sekä öljyistä.


    • Ei toimi kesälläkä!!

      Suosittelisin et koitat jotain muuta auto merkkiä!!!
      Tojotat on tarkoitettu talliin seisomaan, eikä ajeltavaksi pakkasessa!!!!

      • 5+7

      • Tiomi

        Äitis ei toimi!


      • morjestavuan

      • 5+7
        morjestavuan kirjoitti:

        Kuvasi on kanadasta!!! ei oo kauaa ku oli lehessä juttu :DDD

        Ei ole Kanadasta vaan Tateyama Kurobe Alpine Route-nimiseltä tieosuudelta Naganosta Japanista. Kanadassa on myös oikeanpuoleinen liikenne, ei vasemmanpuoleinen kuten Japanissa ja kuvassa. Voit tarkistaa väitteeni vaikkapa hakemalla kuvan googlen kuvahaulla.


      • Tojo ei o talviauto

      • 6+20
        Tojo ei o talviauto kirjoitti:

        Taitaa olla Volvo kun tulee tuolta mutkasta?
        On jaappanin poikaki jättäny suosiolla Tojon talliin, ku lunta ripsoo!!!

        Aika autotunnistuksen mestari olet kyllä, sinulle olisi töitä Poliisin palveluksissa, saisit tunnistaa suttuisista valvontakamerakuvista autoja.


      • 2*7/9,6-26+656=paljo
        6+20 kirjoitti:

        Aika autotunnistuksen mestari olet kyllä, sinulle olisi töitä Poliisin palveluksissa, saisit tunnistaa suttuisista valvontakamerakuvista autoja.

        Tuon kuva löytää isompanakin kooklettamalla, niin näet sinäkin!! ;)


      • 6+20
        2*7/9,6-26+656=paljo kirjoitti:

        Tuon kuva löytää isompanakin kooklettamalla, niin näet sinäkin!! ;)

        Löytyy isompana joo mutta ei parempilaatusena :D Tuota voi yhtä hyvin väittää myös Farmari-Sierraksi tai farkku-Avensikseksi....


      • 1+1-2= öööööö???
        6+20 kirjoitti:

        Löytyy isompana joo mutta ei parempilaatusena :D Tuota voi yhtä hyvin väittää myös Farmari-Sierraksi tai farkku-Avensikseksi....

        Mene ATK kurssille....jos et löydä!!


      • 8+4
        1+1-2= öööööö??? kirjoitti:

        Mene ATK kurssille....jos et löydä!!

        Voinet auttaa laittamalla linkin. Löysin kyllä googlen avulla pari-kolmekymmentä kuvaa, mutta yhdesäkään tunnistaminen 100% varmuudella ei ollut mahdollista.


    • pekka8puupää

      "Vaihda auto kun ei käynnisty kunnolla pakkasessa" niinpä niin.
      JOPA klonksvaken ja bemari tai mese tai citikka ei käynnisty kunnolla jos on HUONO AKKU.
      Idiots.. empiiristen kokemusten perusteella japskiautot käynnistyy tosi kylmissä olosuhteissa usein yllättävän hyvin vaikka niin ei ehkä luulisi, eihän autoja ole suunniteltu pakkasiin.

      • Odotan innolla

        että mittari painuu yli 30 pakkasen puolelle. On meinaan tiet aika tyhjiä niin saan ajella Saabilla ihan rauhassa ilman että Tojot pilaavat maisemat liikkuvassa maisemakonttorissani;D


      • Odotin sitä myös..
        Odotan innolla kirjoitti:

        että mittari painuu yli 30 pakkasen puolelle. On meinaan tiet aika tyhjiä niin saan ajella Saabilla ihan rauhassa ilman että Tojot pilaavat maisemat liikkuvassa maisemakonttorissani;D

        Minkä meinaat seuraavaks ostaa, ku konttorin teko loppuu???
        Ei menny syöksysukkula oikein kaupaks...


    • Miksi nää

      keskustelut menevät joskus "pikkupoikien kinasteluksi"?
      Miettikääpä itse jälkeenpäin tuosta ylempää, mitä kirjoittelette! Menette helposti provoihin mukaan ja tulee kirjoiteltua asiatonta!!

    • TamRock

      Moro! Onko vika selvinnyt? Itellä täysin samat oireet, -01 avensis ja 365tkm mittarissa. -15 asteen pakkasesta parin tunnin lämmityksellä lähtee käyntiin mutta tänä aamuna -22 niin ei jaksanu pyörittää ku vaivalloisesti ja jalkamieheksi jäin. Akku on vuoden vanha, hehkutulpat vaihdettu 2 viikkoa sitten, mutta siltikään ei pelaa. Itsellä alkoi heretä epäilys että joku osa kuluttaa virtaa johonkin vaikka virrat olisikin pois. Yleismittari näyttää kulutukseksi n. 0.2 A/h, eli johonkin virtaa kuluu. Mutta tutkimukset on vielä kesken...

      • mhp

        moi,rouvalla on -03 bensa avensis 2.0 ja siinä oli käynnistyksessä ja ongelmia ja nihkeesti pyöritti pakkasella,akun vaihto autto hetkeksi,mut syy löytyi lopulta startin kuluneista hiilistä.vaihdoin itse ja hintaa remontille tuli 10 euroa. kannattaa tarkastaa...


      • winkit.....

        Kaikki sähkölaitteet pois startatessa. Aja pidempiä matkoja, käytä kierroksia = akku lataa paremmin. Valitse motari/iso tie kaupunki lenkin sijaan, jos mahdollista. Älä käytä takalasin lämppäriä/takapuoli lämmittimiä tai muita turhia sähköä vieviä herkkuja. Starttaa aina vaihde vapaalla ja kytkin pohjassa., niin starttimoottori säästyy vaihteiston pyörittämiseltä. Dieselit on hiukan ikäviä talvella kovilla pakkasilla. Dieseliin aina järein akku mitä saa laittaa, ei pieniä halpiksia.


    • Anonyymi

      Vanha ketju, mutta samaa vikaa pukkaa. Nähtävästi vika on siinä keulan merkissä. Paras vaihtaa saksalaiseen laatuautoon.

      • Anonyymi

        Edes Saksalainenkaan auto ei käynnisty jos akku on lähes tyhjä, viallinen tai autossa on jotain teknistä vikaa. Talven pakkaset kyllä karsivat huonot akut pois käytöstä. Toyotat kyllä käynnistyvät hyvin -30c lämpötilassakin kunhan akussa on riittävästi virtaa, eikä autossa ole teknisiä vikoja. Jos ajaa autolla harvoin tai pääosin lyhyitä matkoja/pätkäajoa niin kannattaa välillä ladata auton akkua erillisellä akkulaturilla mahdollisuuksien mukaan. Olen omistanut Audin ja Volvon eikä näissäkään akut latauneet -30c lämpötilassa juuri ollenkaan 7km pätkäajossa.

        Toyotat ovat suunniteltu ajamiseen talven pakkasilla. Toyota testaa autojaan amerikassa, euroopassa ja Suomen talven pakkasilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edes Saksalainenkaan auto ei käynnisty jos akku on lähes tyhjä, viallinen tai autossa on jotain teknistä vikaa. Talven pakkaset kyllä karsivat huonot akut pois käytöstä. Toyotat kyllä käynnistyvät hyvin -30c lämpötilassakin kunhan akussa on riittävästi virtaa, eikä autossa ole teknisiä vikoja. Jos ajaa autolla harvoin tai pääosin lyhyitä matkoja/pätkäajoa niin kannattaa välillä ladata auton akkua erillisellä akkulaturilla mahdollisuuksien mukaan. Olen omistanut Audin ja Volvon eikä näissäkään akut latauneet -30c lämpötilassa juuri ollenkaan 7km pätkäajossa.

        Toyotat ovat suunniteltu ajamiseen talven pakkasilla. Toyota testaa autojaan amerikassa, euroopassa ja Suomen talven pakkasilla.

        Ei ole akkua tarvinnu vaihtaa 5 vuotiaaseen (vm.2018) Skodaan vielä kertaakaan ja lähteny käyntiin vaikka auto ollu talvella välillä -25 asteen pakkasessa ilman lämmitystä.

        Tojotissa joutuu vaihtelemaan akkuja lähes uusiin autohin.
        https://www.lapinkansa.fi/hybridi-hyytyi-pakkasilla-alexey-zerkin-on-kyllast/4207162


    • Anonyymi

      Jos vika on keulan merkissä niin ota se merkki pois ja vika korjaantuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      222
      4266
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      69
      2745
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      393
      2421
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2353
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      42
      1629
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      545
      1377
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      57
      1330
    8. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      96
      1324
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      76
      1311
    10. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      125
      1196
    Aihe