Kattelin tuolta netistä noita ulkomaan sivuja joista saisi selville noita pyörien ohituskiihtyvyys lukemia niitä kun ei oikein ole missään tarjolla.Aina tarjotaan jotain 0-100km/h aikoja tai varttimaili aikoja.
Löysin sieltä itseäni kiinnostavan Yamaha YZF-R1 ajan väliltä 60 mailista 80 mailiin eli 96km/h-128km/h oli 2.79. Lähinnä kiinnostaa tuo tieto Top Gear kohdasta tarkoittaako se että kiihdytetään niin kovaa kuin pääsee. Yhdellä tutulla on tuommoinen pyörä ja kiinnostaa lähinnä verrata ohitus arvoja autojen vastaaviin.
Muutenkin miksi jossain TM kiihdytetään aina ohitukset jollain 6 vaihteella.
Itse en oikein tiedä noita pyörien kiihdytyksiä mutta eikö se ykkösellä tai kakkos vaihteella saada se nopein lukema vaikka väliltä 80-120km/h.
Eli jos tuo 2.79 aika on se nopein niin arvo välillä 80-120km/h tarkoittasisi silloin jotain 3.5 sek.
Onko noissa moottoripyörissä eri vaihteiden kiihtyvyys erot niin suuria kuin esim.autoissa eli mikä pyörällä olisi ero vaikka kiihtyvyydessä kakkosella tai kuutosella tuolla välillä.
kiihtyvyydet ?
9
2052
Vastaukset
- VVm
Se meinaa että siis nopeimmalla vaihteella. Mut ei niitä mihkää autoihin kannata verrata:)
- Janne
Tuntuu kyllä aika hitaalta että 80-120km/h 3,5sek.
Tuntuisi että menisi kovempaakin.
Kattelin tuossa tuulilasia siinä Lancer evolla meni 3.9sek.
Täytyyhän tuon pyörän mennä alle 3sek tuo väli?
Eikö tuo top gear tarkoita suurinta vaihdetta eli 6 eikä nopeinta vaihdetta.
Tuo välihän pitäisi mitata 2 vaihteella eikä 6 jotta saataisiin nopein arvo.
Eli 96-128 kiihtyvyys ei voi kestää 2.79 nopeimmallla tavalla vaan se on se kuutosen aika.
Jos väli kiihdytettäisiin 2 niin menis varmaan johonkin 1,5sek - ?????
Niin eipä ole koskaan tullut mietittyä tuota ohituskiihtyvyyttä vr.autoon.harvemmin mitattu
Kyllähän tehokas pyörä kiihtyy autoa nopeammin 100km/h ja niin myös varttimailin, jotka ovat ne yleisimmät mittaukset. Puhutaan nyt vakiopyöristä ja autoista.
Saattaa olla että ero ei ole niin suuri ohituksessa vr.autoon jos auto on todella joku 911 turbo/SLR mersu puhumattakaan Bugatti Veyronista 1001hv sitten voi olla jo vakiopyörät lujilla.
Ohituksessa ei se auton massa ehkä vaikuta niin paljon ja voi olla että ero on jopa auton hyväksi ohituksessa.- solver
Kiihtyvyys riippuu hyvin suurelta osin teho/paino-suhteesta. Tai vaihtoehtoisesti vääntö/paino-suhteesta, jos puhutaan kiihtyvyyksistä lähdettäessä pienillä kierroksilla. Sporttipyörissä suuret tehot saavutetaan vasta korkeilla kierroksilla, eikä vääntö riitä kovin huimaan kiihdyttelyyn alakierroksilla.
Autot häviää pääsääntöisesti kiihdytyksissä aika reilusti riippumatta nopeudesta juuri suuremman painon takia. Periaatteessa pyörien pienemmän ilmanvastuksen vuoksi niiden kiihtyvyysetu kasvaa nopeuden mukana. - Raimo
solver kirjoitti:
Kiihtyvyys riippuu hyvin suurelta osin teho/paino-suhteesta. Tai vaihtoehtoisesti vääntö/paino-suhteesta, jos puhutaan kiihtyvyyksistä lähdettäessä pienillä kierroksilla. Sporttipyörissä suuret tehot saavutetaan vasta korkeilla kierroksilla, eikä vääntö riitä kovin huimaan kiihdyttelyyn alakierroksilla.
Autot häviää pääsääntöisesti kiihdytyksissä aika reilusti riippumatta nopeudesta juuri suuremman painon takia. Periaatteessa pyörien pienemmän ilmanvastuksen vuoksi niiden kiihtyvyysetu kasvaa nopeuden mukana.Niin kyllähän se massakin vaikuttaa, mutta viitaten tuohon edelliseen viestiin Bugatti Veyronista.
Se ilmanvastus on aivan sama tarjolla on voimaa niin julmetusti että se melkein lentää.
1001 hv auto liikkuu kyllä varmaan julmettua vauhtia ja ajatella jos tuota vielä virittää eikö se kone ollut 8L v16 joku hovivirittäjä ottaa siitä 1500hv niin johan on.Ei millään pyörällä pysy perässä se on varma jos auto on noin tehokas.
- amatööri
varttimaili meni 10,7 sek, loppunopeus 229km/h.
Eli vakio Hayabusan kiihtyvyys nollasta 229km/h on 10,7 sek tavallisen amatöörin käsissä
(ei sisällä reaktioaikaa, kello käynnisty kun pyörä liikahti).
Virtasalmen Motoparkissa.- kiihtyis...
Kyllähän nämä uudet 1000 sportit, ym... lähtis niin penteleesti, jos vaan riittäis takanakilla pito tai keula pysyis maassa. Just tämän takia noin 3 sek. ei vakiovehkeillä alitu. Ja kunnon tehokas auto leveillä gummeilla pätkiin muuten tehokkaimmankin vakiomotukan, valitettavasti ja todistettavasti!!!
- Hidas2
Eikös bussilla pitäisi päästä vähän kovemminkin??
Itse ajoin vakio 10R Kawalla 9,981/243km/h. - Voi apua
Hidas2 kirjoitti:
Eikös bussilla pitäisi päästä vähän kovemminkin??
Itse ajoin vakio 10R Kawalla 9,981/243km/h.Vastasit muuten 7 vuotta vanhaan postiin.. ja eihän Busanisti väittänytkään,etteikö Busa kiihtyisi kovempaakin osaavan käsissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen markka otettiin käyttöön vuonna 1860
Suomi käytti vuoteen 1840 asti rahayksikkönään rinnakkain Ruotsin riikintaalareita ja Venäjän ruplaa. Tämän jälkeen oli499787Kaivatullesi viesti ensi vuoteen?
Kerro meneekö naiselle vai miehelle ja vähintään yksi tunniste, esim. kirjain.1085292"Mä elän vieläkin"
Ikurin turbiini vetäisi taannoin lainabiisin Topin (RIP också) ja kumppaneiden kanssa. Toivottavasti on yläkerrassa kunn594377Pate Mustajärvi on kuollut
Ihan pari tuntia sitten. Että sellaista. https://www.is.fi/viihde/art-2000011715177.html1382947Yksityinen sektori aiheuttanut Suomen taantuman
Investointien sijasta nostaneet voitot osinkoina omistajille. Ehdotan korjausliikkeenä yksityisen sektorin sosialisoimi1432728Nyt Yle otti silmätikukseen sisäministeri Rantasen
Aivan erinomaista työtä tehnyt sisäministeri Mari Rantanen on saanut paljon aikaiseksi. Maahanmuuttoon ja maahanmuuttaji1912613Miten ikinä kelpaisin sulle
Sinä saat niiltä muilta naisilta paljon enemmän, mitä minulta... Tai mihin minä olisin valmis. Enkä edes olisi niin tait291963- 201707
Edes vitamiinit eivät taanneet loputonta elämää
Nimittäin niistä rahaa itselleen taikonut tohtori siirtyi tuonpuoleiseen.371569Liikaa vauhtia
Nuorukainen 17v. on ajanut 114 km/h 60 km:n alueella Nesteen kohdalla ja onneksi poliisi oli paikalla ja hurjastelu lopp211127