Olen harkinnut kannettavan hankkimista. Monessa näyttäisi olevan Intel Celeron. Joku sanoi, että se ei olisi hyvä ja siksi ei kannattaisi ostaa kannettavaa, jossa olisi kyseinen prosessori. Mitäs mieltä te olette? Ainakin sellaisia koneita on myyty paljon, missä tämä prosessori on.
Intel Celeron
10
3767
Vastaukset
- koneen hankkija
mä oon katsellut sellaista konetta, kun "HP Pavilion zv5124EA -kannettava"... ja siinä on sitten "DVD R/RW- ja CD-RW-yhdistelmäasema"... tarkoittaako tuo, että pystyy polttamaan myös vai pelkästään katselemaan leffoja, ja kuuntelemaan musiikkia?
- Laura76
Minä katselin kans tuota samaa merkkiä kuin säkin, eli HP Pavilion zv5124EA tai sitten HP Pavilion ZE5610EA. Kumpikohan olisi parempi. Aika samanhintaisia ne taitaa olla, mutta en osaa sanoa, kumman hankkisin.
- Mimi
Laura76 kirjoitti:
Minä katselin kans tuota samaa merkkiä kuin säkin, eli HP Pavilion zv5124EA tai sitten HP Pavilion ZE5610EA. Kumpikohan olisi parempi. Aika samanhintaisia ne taitaa olla, mutta en osaa sanoa, kumman hankkisin.
Mun mielestä siinä ensimmäisessä taisi olla parempi psosessori vaikka ne olikin niitä celeroineita. Ottaisin mielummin sen ensimmäisen koneen. Olisi nyt silti kiva, että joku selittäisi tuon prosessori jutun silti, ennenkuin sen koneen menen hankkimaan.
- Toni
Mimi kirjoitti:
Mun mielestä siinä ensimmäisessä taisi olla parempi psosessori vaikka ne olikin niitä celeroineita. Ottaisin mielummin sen ensimmäisen koneen. Olisi nyt silti kiva, että joku selittäisi tuon prosessori jutun silti, ennenkuin sen koneen menen hankkimaan.
Celeron on Intelin halpaprosessori, jossa on Pentium 4:ään (se parempi) verrattuna pienempi välimuisti ja matalampi muistiväylän taajuus, eli on selvästi hitaampi. Normaalissa tekstinkäsittely, netti, ym. käytössä Celeronkin ajaa asiansa.
Toisaalta kummassakin em. laiteessa vaikuttaisi olevan tavallinen pöytäkoneissa käytttävä prosesori, eikä kannettaviin tarkoitettu mobile-versio. Mobile-versiot kuluttavat vähemmän sähköä ja tuottavat vähemmän lämpöä. - Mimi
Toni kirjoitti:
Celeron on Intelin halpaprosessori, jossa on Pentium 4:ään (se parempi) verrattuna pienempi välimuisti ja matalampi muistiväylän taajuus, eli on selvästi hitaampi. Normaalissa tekstinkäsittely, netti, ym. käytössä Celeronkin ajaa asiansa.
Toisaalta kummassakin em. laiteessa vaikuttaisi olevan tavallinen pöytäkoneissa käytttävä prosesori, eikä kannettaviin tarkoitettu mobile-versio. Mobile-versiot kuluttavat vähemmän sähköä ja tuottavat vähemmän lämpöä.Ajattelin hankkia sen koneen surffailuun, tekstinkäsittelyyn, musiikin kuunteluun, kuvankäsittelyyn, dvd katseluun, kotisivujen tekemiseen. Onko kone siihen nähden hyvä? Pöytäkoneen ajattelin siirtää eri huoneeseen ja siinä voidaan pelailla, ym.
- Toni
Mimi kirjoitti:
Ajattelin hankkia sen koneen surffailuun, tekstinkäsittelyyn, musiikin kuunteluun, kuvankäsittelyyn, dvd katseluun, kotisivujen tekemiseen. Onko kone siihen nähden hyvä? Pöytäkoneen ajattelin siirtää eri huoneeseen ja siinä voidaan pelailla, ym.
Varmasti käy em. toimintoihin.
Tuuletinten ääneen kannattaa kiinnittää huomiota, jos mahdollista. Hiljaisessa huoneessa saattaa häiritä, tosin keskimääräinen pöytäkone onkin varmasti äänekkäämpi.
- AMD
Celeroneita ei kannata ostaa. Samalla hinnalla saa paljon paremmankin prosessorin. Lue esim Mikrobitti 5/2004, jossa on vertailussa kaikki markkinoiden prosessorit. Suora lainaus lehdestä:
"Testeissämme Celeron jäi peränpitäjäksi. Yli puolet halvempi Duron nokitti Intelin budjettiprosessorin testeissä mp3-pakkausta lukuunottamatta. Athlon XP 2600 pesi Celeronilla lattiaa."
Siis vertailussa ollut 1,8 GHz Duron on parempi kuin 2,6 GHz Celeron. Ja yli puolet halvempi! - Jorma
kannattaa laittaa rahansa koneeseen josta löytyy uutta tekniikkaa edustava Intel Centrino prosessori. Pienempi virrankulutus, jolloin akku kestää pitempään ja silti tehokas prosessori.
Celeronin ostaminen on täysin turhaa hommaa. Celeronilla jopa dvd saattaa pätkiä väliin.
Esim. Fujitsu-Siemens Amilo M7400 on ihan hyvä centrinolla varustettu masiina...- TomiK
Mikäköhän Celeron mahtaa pätkiä DVD-käytössä? Itselläni aikoinaan Celeron 500 MHz pöytäkoneessakin jaksoi pyörittää DVD-leffoja ilman purkukorttia ja nykyinen 2,6 GHz Celeron-kannettava ei ainakaan ikinä ole pätkinyt DVD-käytössä...
Tosiasiassa normaalissa käytössä nämä nykyiset C:t ovat ihan käyttökelpoisia. Mutta sitten taas toisaalta, tehoa ei taida ikinä olla liikaa... Mutta makuasioista lienee turhaa kiistellä. Toki kauppiaat mieluummin myyvät P4:n kaikilla härpäkkeillä mitä kuvitella saattaa jos sattuisit joskus vaikka pelaamaan jotain.
Tosin mitä tehokkaampi kone on, sitä pidempi käyttöikä sillä on. Eli ei vanhene käsiin. Uudet winukat vaativat aina vaan enemmän tehoa ja muistia. Nykyisin ei gigatavun keskusmuistikaan ole liioittelua. Prosessoritehoissa on vielä hieman ilmaa jos näytönohjain ja muistiasiat ovat kunnossa.
Itse ainakin olen positiivisesti yllättynyt tähän omaan Celeeni vaikka aluksi ajattelin että hitto mikä nuhapumppu :)
Vaikka DVD:t toimiikin nykimättä... - Jorma
TomiK kirjoitti:
Mikäköhän Celeron mahtaa pätkiä DVD-käytössä? Itselläni aikoinaan Celeron 500 MHz pöytäkoneessakin jaksoi pyörittää DVD-leffoja ilman purkukorttia ja nykyinen 2,6 GHz Celeron-kannettava ei ainakaan ikinä ole pätkinyt DVD-käytössä...
Tosiasiassa normaalissa käytössä nämä nykyiset C:t ovat ihan käyttökelpoisia. Mutta sitten taas toisaalta, tehoa ei taida ikinä olla liikaa... Mutta makuasioista lienee turhaa kiistellä. Toki kauppiaat mieluummin myyvät P4:n kaikilla härpäkkeillä mitä kuvitella saattaa jos sattuisit joskus vaikka pelaamaan jotain.
Tosin mitä tehokkaampi kone on, sitä pidempi käyttöikä sillä on. Eli ei vanhene käsiin. Uudet winukat vaativat aina vaan enemmän tehoa ja muistia. Nykyisin ei gigatavun keskusmuistikaan ole liioittelua. Prosessoritehoissa on vielä hieman ilmaa jos näytönohjain ja muistiasiat ovat kunnossa.
Itse ainakin olen positiivisesti yllättynyt tähän omaan Celeeni vaikka aluksi ajattelin että hitto mikä nuhapumppu :)
Vaikka DVD:t toimiikin nykimättä...Jos luet tarkemmin niin:
"...Celeronilla jopa dvd saattaa pätkiä väliin..."
Saattaa...
No pointti olikin se että kun lähes samaan rahaan saa paremmallakin prossulla niin miksi ostaa celeron? Hinta ero äkkiarvaamalla jotain 100e luokkaa (varsinkin jos katsoo muualtakin kuin Anttilasta ja Pc-superstoresta... Huh mitä hintoja...) ja kannettavan hinnassa se on pieni ero kun ajattelee sitä sen käyttöiän kannalta. Ja toimiipahan ne hommat aavistuksen nopeampaan.
Kyllähän celeronillakin tietysti pärjää ei se siitä ole kiinni. =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2221537- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691207- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18942Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855