Bokserin huonot puolet?

bokseri vai saku?

Millainen ero on bokserinartulla ja uroksella? Uros taitaa olla paljon dominoivampi?

Olen harkinnut ensimmäiseksi koiraksi sekalinjaista saksanpaimenkoiranarttua, mutta bokserinarttukin kiinnostaisi. Olen harrastanut lainakoirien (noutajia, sakuja, collieita) kanssa näyttelyitä, tokoa, agilitya ja palveluskoirahakua. Tavoitteenani olisi harrastaa oman koiran kanssa pk-hakua tai jälkeä ja tottelevaisuutta. Näyttelyt bokserin kanssa eivät kiinnosta.

Pärjäänkö (minä 19v, isokokoinen, avoin ja reilu) bokserin kanssa? Mitä huonoja puolia bokserissa on? En halua koiran olevan liian vietikäs, riistaviettinen tai taipuvainen dominanssiin.

Onko boksereissa käyttö- ja näyttölinjat? Sekalinjaa? Pitäisikö minun etsiä sopivaa kasvattajaa mistä linjasta?

9

980

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15+6

      puristaa kasseista noi bokserit, suosittelen stringejä

    • Kyllä narttu on dominoivampi..joten suosittelen ennemmin urosta, mutta jos ei aikaisempaa kokemusta omasta koirasta, en suosittele bokseria..bokserit on tottelavaisia ja todella isäntä/emäntä uskollisia, mutta bokserin hyvät ominaisuudet voi muuttua huonoiksi, jos se ei saa mitä se tarvitsee koulutukselta, se voi olla muita kohtaan myös hyvin vaarallinen koira..näitä palautuksia on boksereiden kohdalla nähty liikaa kun ei olekaan saatu sitä kuriin. Bokseri on myös hyvin jääräpäinen ja tarvitsee todella vahvan käsityksen siitä mitä saa tehdä ja mitä ei, ns. 'aikuiseksi' kasvaminen kestää myös pitempään kun yleensä muilla roduilla, voi mennä viisikin vuotta ennen kuin rauhoittuu, koska on hyvin energinen ja 'lapsellinen' rotu..Itselläni on uros bokseri, 2,5-vuotias, ja on ollut muitakin koiria ja on tälläkin hetkellä, mutta päätös on lopulta sinun, oletko valmis haasteeseen bokserin kanssa? Mutta älä missään nimessä ota bokseria hetken mielijohteesta..ja niinkun aiemmin mainitsin, ei todellakaan hyvä valinta ensikoiraksi..

    • poksutinko

      Narttu ei ole mitenkään dominoivampi kui uros.Narttu on fyysisesti helpompi hallita.Älä nyt sekarotuista ota,jos haluat harrastaa.Soittele kasvattajille ja käy tutustumassa.Älä usko titteleihin tai tuloksiin vaan katsasta vanhemmat.

    • Outoa mustamaalausta

      Ainaoikeassa: Bokseri ei ole voimakkaampi rotu kuin sakemanni, joten jos aloittaja on harkinnut jo sakemannin ottoa, nii miksei hän pärjäisi myös bokserin kanssa??

    • muitakin kokeillut

      Bokseri on selkästi helpompi kuin sakemanni. arttu ei ole dominoivampi.
      bokserit yleensä eivät ole liian dominoivia, vaan helppoja tällaisille vähemmän aktiivisillekin.
      Boksereista ei voi eroittaa käyttö-/näyttelylinjoja.
      Bokseri on hyvä koira jos et ole liian tosikko, eikä tulokset ole pääasia.
      Bokseri sopii sunnuntaikouluttajalle, melkeimpä lajiin kuin lajiin.

      Sanalla sanoen ihana perhekoira, jonka kanssa voi myös harrastella, vaikka pk:ta jos sattuu saamaan suht terveen yksilön.

    • hjessi

      Bokseri narttu ei sen helpompi kuin uroksaan. Riippuu vanhemista, ota selvää. Minulla erittäin dominoiva ja itsevarma uros (ja erittäin vietikäs, kiva harrastuskoira jos olisi enemmän miellyttämisenhalua) ja vanha narttuni oli taas päinvastoin, miellyttämisenhalua paljon bokseriksi, mutta ei paljoakaan dominanssia. Riippuu ihan mistä otat... muistathan ottaa terveistä vanhemmistä ja vastuulliselta kasvattajalta (saku tai bokseri), jotta pääset harrastamaan kunnolla eikä tarvitse miettiä sairauksia.

      Sakut ovat ehkä vähän herkempiä kotioloissakin kuin bokserit. Muuten molemmat ovat ihania kotikoiria. Sakun kanssa voit saada loistavia tuloksia jos osaat kouluttaa, mutta bokserin kanssa pitää olla erittäin taitava (ja osua kohdalle erittäin hyvä koira) jotta pääsee edes tuloksille. Joten vähän tavoitteidenkin mukaan... Bokserin kanssa treenaaminen aina älyttömän hauskaa, eikä kannata niin vakavasti ottaa, kun taas sakemnnin kanssa melkein pitääkin ottaa vähän vakavammin. Tai sitten yleensä sakemanni ihmiset ovat vain vähän vakavampia ;)
      Molempien kanssa muistettava mustavalkoisuus, jämäkkyys..

      Kummankin kanssa pärjäät ihan hyvin jos vain on intoa ja päättäväisyyttä. Ja varmasti molempien kanssa harrastaminenkin on mukavaa, vähän erilaista vaan. Molempien kanssa joutuu tehdä paljon töitä, bokserin kanssa ehkä vietin rakentamista ja sakemannin kanssa vietin paketoimista...

    • 2xbokseri

      "muitakin kokeillut" Mitähän meinaat, kun sanot, että bokseri käy "vähemmän aktiivisemmalle" ???? Tai "sunnuntaikouluttajalle"???? Omien boksereitten kanssa saan harrastaa omaan uupumukseen saakka. Ja dominoivan uroksen aisoissa pitäminen ei ole helpointa mahdollista. Tosikko bokserin kanssa ei saa olla, siinä olet oikeassa! Ja siinä, että ihanan koiran bokserista itselleen saa. Tuloksiakin syntyy, kun jaksaa olla tarpeeksi johdonmukainen koulutuksessa. Kouluttamisen täytyy olla myös hauskaa, muuten bokseri kyllästyy! Kun bokseri tekee jonkun asian oikein, sen pitää myös tietää se. Minkähänlainen pullamössöbokseri sinulla lie...

    • "muitakin kokeillut"

      Hei pullamössöä2xbiokseri, näe nyt vain tosiseikat, herää ja päästä kissa pihalle.
      Harvoimpa boksut ovat "kaikkienrotujen" mestiksissä edes mukana (siis FCI ja SPKL esim).
      Kyllä niillä jotain tuloksia tehdään, myös meidän perheessä, muttei ne kisaa todellakaan samalla lavalla malien ja sakemannien kanssa. Kyllä niille täytyy katsoa omat hyppyrit.

      Mun mielestä boksu sopii oikein kivasti tällaiselle sunnuntaikouluttajalle, siis kuten minulle.
      Jos olet todella eriävää mieltä, kerroppa omat huikeat tuloksesi pullamössöilläsi.

    • Outoa mustamaalausta

      "Ainaoikeassa: Bokseri ei ole voimakkaampi rotu kuin sakemanni, joten jos aloittaja on harkinnut jo sakemannin ottoa, nii miksei hän pärjäisi myös bokserin kanssa??"

      No en mä nyt tiedä onko kumpikaan rotu hyvä ensimmäiseksi koiraksi, mutta jokainen tekee oman valintansa ja kaikki koirat on yksilöitä vaikka rotu ois sama, joten ehkä vähän väärin oon asiani ilmaissut..sanoin vaan mielipiteeni sen perusteella asiaan, kun olen jutellut ystäväni kanssa jolla sakemanni ja itselläni bokseri, molemmat uroksia..kerroin vaan omista kokemuksista, eihän sitä voi koskaan tietää minkälainen koira on, rodusta riippumatta..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      441
      4748
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1692
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      92
      1425
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1336
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1286
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1161
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      56
      857
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe