Vanhat Canonin objektiivit

iihop

Vanha Canon AE-1 ja sen 3 objektiivia ja salama ovat maanneet pian 10 vuotta käyttämättöminä. Olen käyttänyt vain digipokkaria sen jälkeen. Tyhmä kysymykseni kuuluukin eli voiko ko. objektiiveja ja salamaa käyttää nykyisten Canonin digijärjestelmäkameroiden kanssa vai onko niissä jokin uusi kiinnittämismekanismi?

16

984

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Adapteri Aatu

      Ei voi koska tuo bajonetti on vaihtunut EOS sarjassa FD:stä EF malliksi. Epäilen ettei tuo salamakaan käy. Älä heitä noita FD putkia pois osta vaikka Olyn E-PL 1 ja siihen FD adapteri ( tai Sonyn NEX) ja ota ne uudestaan käyttöön ( vain pelkät käsisäädöt toimii).

      • iihop

        Kiitos vinkeistä.
        Eikö Canonilla tai jollain muulla valmistajalla ole FD-sovitinta, jolla valotusautomatiikka pelaisi nykydigijärjestelmäkameroiden kanssa?


      • Adapteri Aatu
        iihop kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä.
        Eikö Canonilla tai jollain muulla valmistajalla ole FD-sovitinta, jolla valotusautomatiikka pelaisi nykydigijärjestelmäkameroiden kanssa?

        Ei tietääkseni ole vaan kyllä ne aukkoarvot pitää säätää käsin. Se vie hieman enemmän aikaa mutta mulle se ei ole ollut mikään este FD optiikan käyttöön. FD:t on tehty ihan erilailla kuin nämä nykyiset "muoviputket." ( Canonin L-sarja on sitten asia erikseen)


    • lkklujhjjkj
    • Sama vika

      Minullakin oli tyhjän panttina 1980-luvulta peräisin olevat AE-1 laukullinen lasitavaraa ja olin kuvannut keväästä 2000 lähtien digipokkarilla.

      Keväällä 2011 kysyin Kameratorilta ostotarjouksen. Eihän noista vanhoista kamoista totisesti paljoa saanut, mutta jotain kuitenkin. Pakkasin laukun sisältöineen pahvilaatikkoon ja laatikko lähti postitse Tampereelle. Tililleni tuli pian sovittu summa rahaa.

      http://www.kameratori.fi/

      Pari kuukautta sitten huomasin olevani uuden Nikon D3100:n omistaja ja digijärkkäröinnin opiskelija.

      • okouuy

        Linkistä löytyi paljon tavaraa, mutta monet ylihintaisia ja sellaista, jota jokaisella on kaapit väärällän.


      • hinnat alas
        okouuy kirjoitti:

        Linkistä löytyi paljon tavaraa, mutta monet ylihintaisia ja sellaista, jota jokaisella on kaapit väärällän.

        Nehän kannattaisi laittaa myyntiin että käytettyjen hinnat markkinoilla laskisi.

        Tuolla kameratorin sivulla kyllä törkeästi valehdellaan päin naamaa kun väitetään että Suomessa noiden käytettyjen hintataso muka alempi kuin maailmalla, höh höh.


      • llgfiek
        hinnat alas kirjoitti:

        Nehän kannattaisi laittaa myyntiin että käytettyjen hinnat markkinoilla laskisi.

        Tuolla kameratorin sivulla kyllä törkeästi valehdellaan päin naamaa kun väitetään että Suomessa noiden käytettyjen hintataso muka alempi kuin maailmalla, höh höh.

        Katselin tuossa takavuosina Ruotsin käytettyjen hintoja ja sattuipa niin, että uusia kameroita sai samaan hintaan ja halvemmallakin, kuin käytettyjä.


      • halvalla saa
        llgfiek kirjoitti:

        Katselin tuossa takavuosina Ruotsin käytettyjen hintoja ja sattuipa niin, että uusia kameroita sai samaan hintaan ja halvemmallakin, kuin käytettyjä.

        Mikäs ihme tuo nyt on? Halvimman digipokkarin saa aivan varmasti muutamalla kympillä.


    • RETROMIES

      Itse hommasin Canonin Eos sarjalaiseeni M42 sovitteen ja käytän tällä hetkellä chinonflexin putkia 70-luvulta! Helvetin hyvää kuvaa, etenkin videon puolella. Kuvaan myös vanhalla Chinonflex TTL rungolla! Hyvin suorittaa vaikka on kohta 40 vuotta vanha!! Suosittelen ns. "retroputkia" niiden valovoimaisuuden takia. Toki miinuksiakin on.

      • iihop

        Miten olet oppinut hallitteen valotuksen vanhojen putkien kanssa, kun kumpikin aukko että suljinaika on määriteltävä manuaalisesti vai riittääkö pelkän aukon ja matkan säätäminen manuaalisesti? Olen käyttänyt nykyisin digipokkaria ja kaikki on automaattista, joten perinteisen valokuvauksen opit ovat unohtuneet osittain.


      • Käyttäjä...........
        iihop kirjoitti:

        Miten olet oppinut hallitteen valotuksen vanhojen putkien kanssa, kun kumpikin aukko että suljinaika on määriteltävä manuaalisesti vai riittääkö pelkän aukon ja matkan säätäminen manuaalisesti? Olen käyttänyt nykyisin digipokkaria ja kaikki on automaattista, joten perinteisen valokuvauksen opit ovat unohtuneet osittain.

        Onhan kamerassa valotusmittari, jolla valon voi mitata manuaalisestikin.
        Jos laitat kameraan AV tai P asennon hakee kamera valotusajan itse. Vain aukko pitää säätää käsin. Joissain tapauksissa valotusta voi kyllä joutua hieman korjaamaan täydellisen valotuksen aikaansaamiseksi.


      • RETROMIES
        Käyttäjä........... kirjoitti:

        Onhan kamerassa valotusmittari, jolla valon voi mitata manuaalisestikin.
        Jos laitat kameraan AV tai P asennon hakee kamera valotusajan itse. Vain aukko pitää säätää käsin. Joissain tapauksissa valotusta voi kyllä joutua hieman korjaamaan täydellisen valotuksen aikaansaamiseksi.

        Juurikin näin! Kameran omalla valotusmittarilla tai AV:lla. Ite olen oppinu kun kuvailen myös vanhalla chinonflexin ttl rungolla. Suosittelen mahdollisimman paljon manuaalisesti. Sillä oppii! Yritysen ja erehdyksen kautta oon itse oppinu :)


      • khjDGDC
        iihop kirjoitti:

        Miten olet oppinut hallitteen valotuksen vanhojen putkien kanssa, kun kumpikin aukko että suljinaika on määriteltävä manuaalisesti vai riittääkö pelkän aukon ja matkan säätäminen manuaalisesti? Olen käyttänyt nykyisin digipokkaria ja kaikki on automaattista, joten perinteisen valokuvauksen opit ovat unohtuneet osittain.

        Sietää varoa Nikonin halpamalleja, jos aikoo käyttää vanhoja objektiiveja. Niissä ei toimi valotusmittari, mutta keskihintaisissa ja kalliimmissa Nikoneissa toimii.
        Canonilla, eikä Pentaxilla ole tuota ongelmaa.
        Pentaxissa vain pitää ottaa menusta himmenninrengas käyttöön.


    • R. Auvinen

      EN SUOSITTELE KENELLEKÄÄN. MYYVÄT YLI HINTAISIA ROMUJA. EIKÄ MINKÄÄN LAISTA ASIAKAS PALVELUA.

    • Kameran kanniskelija

      Minulla on vanha Tamronin 300mm f2.8 LD lasi. Se jäi vuosia sitten käyttämättömäksi kun Canonin EOS-kamerat tulivat. Tuumin pääni puhki miten näinkin kovatasoista retroputkea voisi hyödyntää uusissa kameroissa, ja kuinka liittäisin sen uuteen EOS-kameraani.

      Kerran eräs hirvenmetsästäjä antoi vinkin eräästä asesepästä, joka on hienomekaaniikkaan perehtynyt henkilö. Kun sitten vein putken ja kameran tälle kyläsepälle, niin hän ei ollut mikään "eilisen teeren poika" näissä hommissa. Hän vähän aikaa tuumailtuaan ja mittailtuaan putkeni aukkoa, teki siihen niin hyvän soviterenkaan, että ihmetellä täytyy hänen huippuosaamistaan. Kamera istuu kuin nakutettu putkeen, ja kuvat ovat laadukkaita. Juuri äskettäin ostin Canonin 70-200mm f2.8 L USM putken, ja täytyy sanoa että tämä Tamron vie pitemmän korren.

      Tietenkään kuvaaminen ei ole niin kätevää tällä yhdistelmällä käsitarkennuksineen ja aukon käsisäätöineen, mutta on siinä oma viehätyksensä. Nykyään saa myös valmiita sovitteita jolla vanhoja putkia voidaan liittää uusiin kameroihin. Joku täällä linkittikin Teknofokuksen, joka myy tämän alan ja varsinkin tähtikuvauksen tarvikkeita Helsingissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1867
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1563
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1266
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1214
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1212
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1140
    Aihe