Muutto Ranskaan!

Ranskaan

Mitä kannattaa ottaa huomioon, kun suunnittelee muuttoa Ranskaan?
Kannattaako pysyä Suomen kansalaisena, vai muuttaa kansalaisuutta? Kuinka sen saa ja millä aikataululla?
Mikä on Ranskan hintataso?
Kuinka helposti Ranskasta voi saada työpaikan, jos ei Ranskaa kovin hyvin osaa? Olen asiakaspalvelija ammatiltani ja silloinhan mun täytyisi osata myös ranskaa, mutta voiko työllistyä myös ilman ranskan kielen hallitsemista?

2

3448

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pariisissa asustava

Mitä kannattaa ottaa huomioon, kun suunnittelee muuttoa Ranskaan?
      Kieli kannattaa opetella etukäteen. Helpottaa kaikenlaisten asioiden hoitoa ratkaisevasti. Esim. viranomaisten ja vaikkapa pankin kanssa asioiden hoito ei muuten käytännössä onnistu.

Kannattaako pysyä Suomen kansalaisena, vai muuttaa kansalaisuutta? Kuinka sen saa ja millä aikataululla?
      Kansalaisuuskysymys ei ole se ensimmäinen ongelmasi, sitä voit miettiä sitten joskus useiden Ranskan vuosien jälkeen. Nykyisellään EU-kansalaisuus riittää käytännössä lähes kaikkeen. Tosin äänestämään ei pääse. Ranskan kansalaisuuden saamiseksi pitää asua maassa yleensä vähintään 5 v.) Lisätietoja ranskaksi tuolta: http://vosdroits.service-public.fr/N111.xhtml

Mikä on Ranskan hintataso?
      Hintaindeksit varmaan löydät googlaamalla. Näin yleisarviona sanoisin, että ruoka on suht samoissa hinnoissa. Asuminen on Pariisin seudulla huimasti kalliimpaa, muualla Ranskassa (paitsi suurimmissa kaupungeissa) edullisempaa. Toisaalta työllistyminen Pariisin ulkopuolella on ulkomaalaiselle (etenkin ei ranskaa äidinkielenään puhuvalle) todellinen haaste.

Kuinka helposti Ranskasta voi saada työpaikan, jos ei Ranskaa kovin hyvin osaa? Olen asiakaspalvelija ammatiltani ja silloinhan mun täytyisi osata myös ranskaa, mutta voiko työllistyä myös ilman ranskan kielen hallitsemista?

Aika mahdottomalta yhtälöltä kuulostaa. Ainakin alkeet pitäisi hallita. Jos alkeet halliset, niin voit kokeilla onneasi turismin asiakaspalvelutehtävissä esim. Pariisissa, Alpeilla tai Nizzan seudulla. Tässäkin tapauksessa olisi hyvä osata suomen lisäksi ainakin englantia ja jotain muuta kieltä.

Ranskan työllisyystilanne on tällä hetkellä aika surkea, työttömyysprosentti on hetkellä 9.7 (ja kasvussa).
      http://www.insee.fr/fr/themes/info-rapide.asp?id=14

Bon courage !

• Anonyymi

Mikä vaivaa ranskassa asuu tuhansia suomalaisia. Itsekin asuin noin2 vuotta. Mutta ranskan suomalaiset hevot välittää suomesta paska mikä paska (suomi) mutta olisi kiva tietää kuiunka vaikea on saada ransakan passi olisi parikertaa pelastanut mailmalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      185
      8519
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4608
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4178
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      59
      3712
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3186
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2940
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2646
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      41
      2428
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2133
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      2086
    Aihe