Muutto Ranskaan!

Ranskaan

Mitä kannattaa ottaa huomioon, kun suunnittelee muuttoa Ranskaan?
Kannattaako pysyä Suomen kansalaisena, vai muuttaa kansalaisuutta? Kuinka sen saa ja millä aikataululla?
Mikä on Ranskan hintataso?
Kuinka helposti Ranskasta voi saada työpaikan, jos ei Ranskaa kovin hyvin osaa? Olen asiakaspalvelija ammatiltani ja silloinhan mun täytyisi osata myös ranskaa, mutta voiko työllistyä myös ilman ranskan kielen hallitsemista?

2

2583

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pariisissa asustava

      Mitä kannattaa ottaa huomioon, kun suunnittelee muuttoa Ranskaan?
      Kieli kannattaa opetella etukäteen. Helpottaa kaikenlaisten asioiden hoitoa ratkaisevasti. Esim. viranomaisten ja vaikkapa pankin kanssa asioiden hoito ei muuten käytännössä onnistu.

      Kannattaako pysyä Suomen kansalaisena, vai muuttaa kansalaisuutta? Kuinka sen saa ja millä aikataululla?
      Kansalaisuuskysymys ei ole se ensimmäinen ongelmasi, sitä voit miettiä sitten joskus useiden Ranskan vuosien jälkeen. Nykyisellään EU-kansalaisuus riittää käytännössä lähes kaikkeen. Tosin äänestämään ei pääse. Ranskan kansalaisuuden saamiseksi pitää asua maassa yleensä vähintään 5 v.) Lisätietoja ranskaksi tuolta: http://vosdroits.service-public.fr/N111.xhtml

      Mikä on Ranskan hintataso?
      Hintaindeksit varmaan löydät googlaamalla. Näin yleisarviona sanoisin, että ruoka on suht samoissa hinnoissa. Asuminen on Pariisin seudulla huimasti kalliimpaa, muualla Ranskassa (paitsi suurimmissa kaupungeissa) edullisempaa. Toisaalta työllistyminen Pariisin ulkopuolella on ulkomaalaiselle (etenkin ei ranskaa äidinkielenään puhuvalle) todellinen haaste.

      Kuinka helposti Ranskasta voi saada työpaikan, jos ei Ranskaa kovin hyvin osaa? Olen asiakaspalvelija ammatiltani ja silloinhan mun täytyisi osata myös ranskaa, mutta voiko työllistyä myös ilman ranskan kielen hallitsemista?

      Aika mahdottomalta yhtälöltä kuulostaa. Ainakin alkeet pitäisi hallita. Jos alkeet halliset, niin voit kokeilla onneasi turismin asiakaspalvelutehtävissä esim. Pariisissa, Alpeilla tai Nizzan seudulla. Tässäkin tapauksessa olisi hyvä osata suomen lisäksi ainakin englantia ja jotain muuta kieltä.

      Ranskan työllisyystilanne on tällä hetkellä aika surkea, työttömyysprosentti on hetkellä 9.7 (ja kasvussa).
      http://www.insee.fr/fr/themes/info-rapide.asp?id=14

      Bon courage !

    • Anonyymi

      Mikä vaivaa ranskassa asuu tuhansia suomalaisia. Itsekin asuin noin2 vuotta. Mutta ranskan suomalaiset hevot välittää suomesta paska mikä paska (suomi) mutta olisi kiva tietää kuiunka vaikea on saada ransakan passi olisi parikertaa pelastanut mailmalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3613
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      165
      2222
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      209
      1911
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      137
      1818
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      383
      1246
    6. 80
      1195
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1125
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      134
      1061
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      990
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      950
    Aihe