Muutto Ranskaan!

Ranskaan

Mitä kannattaa ottaa huomioon, kun suunnittelee muuttoa Ranskaan?
Kannattaako pysyä Suomen kansalaisena, vai muuttaa kansalaisuutta? Kuinka sen saa ja millä aikataululla?
Mikä on Ranskan hintataso?
Kuinka helposti Ranskasta voi saada työpaikan, jos ei Ranskaa kovin hyvin osaa? Olen asiakaspalvelija ammatiltani ja silloinhan mun täytyisi osata myös ranskaa, mutta voiko työllistyä myös ilman ranskan kielen hallitsemista?

2

4544

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pariisissa asustava

Mitä kannattaa ottaa huomioon, kun suunnittelee muuttoa Ranskaan?
      Kieli kannattaa opetella etukäteen. Helpottaa kaikenlaisten asioiden hoitoa ratkaisevasti. Esim. viranomaisten ja vaikkapa pankin kanssa asioiden hoito ei muuten käytännössä onnistu.

Kannattaako pysyä Suomen kansalaisena, vai muuttaa kansalaisuutta? Kuinka sen saa ja millä aikataululla?
      Kansalaisuuskysymys ei ole se ensimmäinen ongelmasi, sitä voit miettiä sitten joskus useiden Ranskan vuosien jälkeen. Nykyisellään EU-kansalaisuus riittää käytännössä lähes kaikkeen. Tosin äänestämään ei pääse. Ranskan kansalaisuuden saamiseksi pitää asua maassa yleensä vähintään 5 v.) Lisätietoja ranskaksi tuolta: http://vosdroits.service-public.fr/N111.xhtml

Mikä on Ranskan hintataso?
      Hintaindeksit varmaan löydät googlaamalla. Näin yleisarviona sanoisin, että ruoka on suht samoissa hinnoissa. Asuminen on Pariisin seudulla huimasti kalliimpaa, muualla Ranskassa (paitsi suurimmissa kaupungeissa) edullisempaa. Toisaalta työllistyminen Pariisin ulkopuolella on ulkomaalaiselle (etenkin ei ranskaa äidinkielenään puhuvalle) todellinen haaste.

Kuinka helposti Ranskasta voi saada työpaikan, jos ei Ranskaa kovin hyvin osaa? Olen asiakaspalvelija ammatiltani ja silloinhan mun täytyisi osata myös ranskaa, mutta voiko työllistyä myös ilman ranskan kielen hallitsemista?