Olisko täällä joku, joka vois jeesaa mua laskuissa:
Oletetaan, että kysyntäsuora on laskeva ja tarjontasuora nouseva. Yksi piste kysyntäsuoralla kertoo,
että 20 euron hinnalla tuotetta A kysytään 4 kpl. Toinen piste kysyntäsuoralla kertoo, että 10 euron
hinnalla tuotetta A kysytään 8 kpl. Tällöin markkinatasapainossa:
a) hinta voi olla 45 euroa.
b) hinta voi olla 35 euroa.
c) hinta voi olla 25 euroa.
d) tuotetaan aina korkeintaan 12 kpl tuotetta A.
Tiedän, että oikeat vastaukset ovat c. ja d., mutta en osaa päätellä miten siihen tulokseen päästään?
Taloustieteilijät hoi!
4
195
Vastaukset
- tietoja puuttuu
Roskaa. Ei tuota voi laskea, kun ei siinä kerrota tarjontasuorasta mitään. Toivottavasti ei ole minkään valmennuskurssin harkkatehtäviä...
- Kylt
Piirrä suora, joka menee pisteiden (20;4) ja (10;8) kautta. Kuvasta näkee, että vain vaihtoehdot c) ja d) ovat mahdollisia, kaksi muuta suoran ulkopuolella.
- 1983a
urpo
b) - katrppppi
Löytyiskö teillä sit vastausta siihen, et kyseessä on kahden kysyntäsuoran sijaan yksi kysyntäsuora ja yksi tarjontasuora, tähän tapaan:
5. Oletetaan, että kysyntäsuora on laskeva ja tarjontasuora nouseva. Yksi piste kysyntäsuoralla
kertoo, että 21 euron hinnalla tuotetta A kysytään 4 kpl. Yksi piste tarjontasuoralla puolestaan
kertoo, että 5 euron hinnalla tarjotaan 8 kpl tuotetta A.
Tällöin:
a) markkinatasapainossa hinta voi olla 30 euroa.
b) markkinatasapainossa hinta voi olla 20 euroa.
c) markkinatasapainossa hinta voi olla 10 euroa.
d) markkinatasapainossa tuotetaan aina korkeintaan 5 kpl tuotetta A.
(Oikea vastaus b. ja c.)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m1744857Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1063979Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363579- 513380
- 563359
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest362818Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182569- 232286
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami211919Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?361788