Totaaliyksinhuoltajille

ikuinen opiskelija11

Olen itse totaaliyksinhuoltaja ja olen törmännyt hankalaan ongelmaan. Minulla siis ei ole ketään lastenhoidon apuna. Ei isovanhempia, ei toista vanhempaa, ei sisarruksia, ei ketään. Kavereita on, mutta ei heitä voi velvoittaa ottamaan kokopäivänen vastuu lapsestani moneksi päiväksi.

Kysymykseni kuuluukin. Te ketkä olette samassa tilanteessa, miten olette hoitaneet lasten loma-ajat koulussa, jos olette töissä? Itse olen menossa töihin, mutta tajusin, ettei se näillä näkymin ole mahdollista. Lapseni on ekaluokkalainen, eli liian pieni olemaan koko kesäloma yksin. Miten ihmeessä hoidan työt tässä tilanteessa? Olenkin miettinyt, että on pakko jatkaa opiskeluja, koska silloin saan samat lomat kuin mitä lapsellani on ja tätä ongelmaa ei ole. Määräaikaset työsuhteet on tietysti yksi vaihtoehto.

Jos lapseni olisi päiväkoti-ikäinen tätä ongelmaa ei olisi, mutta koululaisen kanssa tämä ongelma on todellinen.

37

2618

    Vastaukset

    • yhäri tämäkin

      entä jos palkkaisit jonkun hoitamaan lastasi? tai hoitaisiko joku ystävistäsi korvausta vastaan. onko suvussa esim. yläasteikäistä tyttöä kesätöitä vailla?

    • ikuinen opiskelija11

      :D Miten alle 2000 euron palkasta palkataan joku hoitamaan lasta? Oletko katsonut lastenhoitoyrityksien tuntitaksoja? Jos maksu on 20 euroa tunti, niin siitä kertyy iso summa (ja tuo 20e/tunti on alakanttiin). Kokopäivätyössä tulee maksettavaksi n. 3200 per kuukausi. Kenellä on varaa tällaiseen?

      Jos minulla olisi sukulaistyttöjä tms., niin en olisi totaaliyksinhuoltaja. Ei ole sukulaistyttöjä tähän hommaan.

      Palkka on tosiaan aika pieni, jonka saisin. Siitä ei maksella kenellekään mitään. Raha tosiaan ratkaisisi kaiken. Lottovoittoa odotellessa.

    • Missä isä ?

      - Voisitko kysyä sossusta tukiperhettä ?

      - Kesäsiirtola /leirit ?

      - Pelastakaa Lapset ?

      - Kuinka paljon voisit maksaa esim. 15-vuotiaalle / viikko ?

      • ikuinen opiskelija11

        Isä on poissa kuvioista. Ei mitään apua siitä tyypistä.

        Sossusta kysyin aikoinaan tukiperhettä. Jonot on kuulema pitkiä, niiden saaminen ei ole varmaa. Eikä ne tukiperheet ota lasta jatkuvaan hoitoon. Pari viikonloppua tai yksi viikonloppu kuukaudessa.

        Laitanko lapsen 2,5 kuukaudeksi leirille? Eli koko kesä ollaan leirillä? Onko lapsella oikeutta olla kotona lomalla ollenkaan?

        Se 15-vuotias voisi olla ratkaisu, mutta mistähän löytyy 15-vuotias, joka pärjää lapsen kanssa kenellä on ns. erityislapsi status? Ja muutenkin niin suuri vastuu jollekin lähes tuntemattomalle 15-vuotiaalle on vähän liikaa. Jos tarve olisi ajoittainen, niin ihan ok idea, mutta 8-10 tuntia päivässä, 5 päivää viikossa, joka viikko vaatii kokemusta.

        En ole ainut tässä maassa tässä tilanteessa ja ongelma on todellinen. Ei kaikilla ole tukijoukkoja. Esimerkkinä kannattaa lukea seuraava juttu

        http://yle.fi/alueet/keski-suomi/2010/07/totaaliyksinhuoltaja_kaipaa_apua_arkeen_1800787.html

        Minulla on sama tilanne. Jos sairastun lapsi ei pääse kouluun. Olen kerran ollut niin kipeä, että lapselta jäi koulu väliin. Muuten olen olen vaikka missä yökötystilassa vienyt lapsen kouluun (melkein pusikossa oksentaen). Ja yksi kerta, kun olin päivystyksessä lääkärillä, niin paikka lapselleni olisi ollut lastenkoti, jos asiani olisi ollutkin vakava, sairaalahoitoa vaativa. Onneksi ei ollut, joten pääsimme päivystyksestä kotiin. Ei tarvinnut lastensuojeluun soittaa. Että näinkin voi tilanne olla. :/


      • ikuinen opiskelija11
        ikuinen opiskelija11 kirjoitti:

        Isä on poissa kuvioista. Ei mitään apua siitä tyypistä.

        Sossusta kysyin aikoinaan tukiperhettä. Jonot on kuulema pitkiä, niiden saaminen ei ole varmaa. Eikä ne tukiperheet ota lasta jatkuvaan hoitoon. Pari viikonloppua tai yksi viikonloppu kuukaudessa.

        Laitanko lapsen 2,5 kuukaudeksi leirille? Eli koko kesä ollaan leirillä? Onko lapsella oikeutta olla kotona lomalla ollenkaan?

        Se 15-vuotias voisi olla ratkaisu, mutta mistähän löytyy 15-vuotias, joka pärjää lapsen kanssa kenellä on ns. erityislapsi status? Ja muutenkin niin suuri vastuu jollekin lähes tuntemattomalle 15-vuotiaalle on vähän liikaa. Jos tarve olisi ajoittainen, niin ihan ok idea, mutta 8-10 tuntia päivässä, 5 päivää viikossa, joka viikko vaatii kokemusta.

        En ole ainut tässä maassa tässä tilanteessa ja ongelma on todellinen. Ei kaikilla ole tukijoukkoja. Esimerkkinä kannattaa lukea seuraava juttu

        http://yle.fi/alueet/keski-suomi/2010/07/totaaliyksinhuoltaja_kaipaa_apua_arkeen_1800787.html

        Minulla on sama tilanne. Jos sairastun lapsi ei pääse kouluun. Olen kerran ollut niin kipeä, että lapselta jäi koulu väliin. Muuten olen olen vaikka missä yökötystilassa vienyt lapsen kouluun (melkein pusikossa oksentaen). Ja yksi kerta, kun olin päivystyksessä lääkärillä, niin paikka lapselleni olisi ollut lastenkoti, jos asiani olisi ollutkin vakava, sairaalahoitoa vaativa. Onneksi ei ollut, joten pääsimme päivystyksestä kotiin. Ei tarvinnut lastensuojeluun soittaa. Että näinkin voi tilanne olla. :/

        Onhan tämä tilanne tosin ollut ihan normijuttu kaikille vanhemmille ikäpolville. Eihän Suomessa ole ollut näin kattavaa lastenhoitoa koskaan. Tässä totaaliyhtilanteessa on kuitenkin suuri puute, mitä tulee tukeen. Ei kaikilla ole tukijoukkoja.


    • koululaisen äiti

      Mulla on sama tilanne eli olen työssä ja lapsi tokalla.Sukulaiset asuvat muualla Suomessa ja itse asumme siis Helsingissä jossa onneksi koululaisille on leirejä tarjolla. Viime kesän lapsi oli päiväleireillä, maksavat muistaakseni n.60-70 euroa viikko (Lastenliiton). Paikka kannattaa varata hyvissä ajoin, miinuspuoli on se leireihin menee rahaa mutta ne ehtii säästää kevään mittaan...

    • Yh.Sätkynukke

      Olen myös totaaliyksinhuoltaja Helsingistä. Lapseni ovat 7 ja 6 vuotiaat tyttö ja poika. Heillä oli lastensuojelun kautta tukiperhe, 2,5 vuotta, joka kuitenkin lopetti noin puoli vuotta sitten. Tunnen tuskasi, koska tunnen itse samoin. Lasten isä ei ole ollut lastensa kanssa tekemisissä vuosiin. Totaaliyksinhuoltajien tilanne on mielestäni epäreilu ja järkyttävä. Uutta tukiperhettä emme saa ja tuskin mitään lomaperhettäkään. Tämä yhteiskunta ei taida meitä tukea oikeasti millään tavalla, vain etuuksia tms. leikataan. Työttömänä on todella vaikea tulla toimeen ja työtä vaikea ottaa vastaan, kun on lapset huolehdittavana sen lisäksi. Milloin totaaliyksinhuoltajalla on sitten vapaata? Mielestäni ei käytännössä koskaan, Rikkooko tämä tilanne ihmisoikeuksia? Minusta kyllä. Olen menettänyt lähes kaikki ystäväni myös, koska en pääse milloinkaan juuri mihinkään. Ei siinä rakkauskaan riitä, kun ei ole oikeutta omaan täyspainoiseen elämään. Toivotan sinulle vain jaksamista, koska tämä yhteiskuntahan ei tästä mihinkään muutu.

      • Kommentoija69

        Sinun asemassasi olevien kannattaisi ehdottomasti perustaa yhdistys. Vertaistuki on paras ratkaisu tähän ongelmaan. Lastenhoitorinki, jossa hoitotunnit maksetaan hoitotunnella.


      • kannattiko

        ryhtyä yhäriruikuksi; anna lapset isälle asumaan ja maksele sitä elatusapua niin mailma pelastuu ja ei tarvitse ruikuttaa katkeruudessaan..


      • Miem
        kannattiko kirjoitti:

        ryhtyä yhäriruikuksi; anna lapset isälle asumaan ja maksele sitä elatusapua niin mailma pelastuu ja ei tarvitse ruikuttaa katkeruudessaan..

        Entä jos isä on deegu tai huumehörhö... ...niin antaisitko lapsen niisti porukoihin????


      • Kenttauriina

        "Milloin totaaliyksinhuoltajalla on sitten vapaata? "

        Totaaliyksinhuoltajan tilanne saattaa kieltämättä olla vähän hankala. En ymmärrä, mistä on revitty tuo vähintään 20 euroa tunti. Käsittääkseni ekaluokkalainen pärjää jo muutaman tunnin ihan itsekseenkin, joten kokopäivähoitajaa ei pitäisi tarvita. Miten olisi muutama tunti päivittäin yksityisellä perhepäivähoitajalla? Jos lapsi on niin vaikeahoitoinen, ettei häntä voi jättää teinitytön vastuulle, pitää vaan yksinkertaisesti keksiä muita ratkaisuja. Jos rahat ei riitä, pitää keksiä ratkaisu - ja siinä me veronmaksajat kyllä autamme.

        Kahden lapsen äitinä en lainkaan ymmärrä tuota alituista vaatimusta "vapaasta", "omasta ajasta" tai "parisuhdeajasta". Kyllä meille lapset hankkiessamme oli itsestään selvää, että me olemme heistä vastuussa koko loppuikämme - ja niin kauan kuin he ovat pieniä 24/7. Miksi helkutissa ihmiset hankkivat lapsia, jos heistä pitää saada vapaata? Miksi yhteiskunnan pitäisi tarjota vanhemmille vapautus vastuustaan eikä se saisi edes maksaa mitään? Miksi naiset hankkivat lapsia sellaisten miesten kanssa, joista ei ole isäksi? Kun sellaisen päätöksen tekee, pitää käsittää, että siinä tekee itsestään totaaliyksinhuoltajan. Ei vastuuta voi siirtää yhteiskunnalle, kun oman päätöksen seuraukset alkavat kirkastua!


      • kannattiko
        Kenttauriina kirjoitti:

        "Milloin totaaliyksinhuoltajalla on sitten vapaata? "

        Totaaliyksinhuoltajan tilanne saattaa kieltämättä olla vähän hankala. En ymmärrä, mistä on revitty tuo vähintään 20 euroa tunti. Käsittääkseni ekaluokkalainen pärjää jo muutaman tunnin ihan itsekseenkin, joten kokopäivähoitajaa ei pitäisi tarvita. Miten olisi muutama tunti päivittäin yksityisellä perhepäivähoitajalla? Jos lapsi on niin vaikeahoitoinen, ettei häntä voi jättää teinitytön vastuulle, pitää vaan yksinkertaisesti keksiä muita ratkaisuja. Jos rahat ei riitä, pitää keksiä ratkaisu - ja siinä me veronmaksajat kyllä autamme.

        Kahden lapsen äitinä en lainkaan ymmärrä tuota alituista vaatimusta "vapaasta", "omasta ajasta" tai "parisuhdeajasta". Kyllä meille lapset hankkiessamme oli itsestään selvää, että me olemme heistä vastuussa koko loppuikämme - ja niin kauan kuin he ovat pieniä 24/7. Miksi helkutissa ihmiset hankkivat lapsia, jos heistä pitää saada vapaata? Miksi yhteiskunnan pitäisi tarjota vanhemmille vapautus vastuustaan eikä se saisi edes maksaa mitään? Miksi naiset hankkivat lapsia sellaisten miesten kanssa, joista ei ole isäksi? Kun sellaisen päätöksen tekee, pitää käsittää, että siinä tekee itsestään totaaliyksinhuoltajan. Ei vastuuta voi siirtää yhteiskunnalle, kun oman päätöksen seuraukset alkavat kirkastua!

        ryhtyä yhäriruikuksi; anna lapset isälle asumaan ja maksele sitä elatusapua niin mailma pelastuu ja ei tarvitse ruikuttaa katkeruudessaan..
        Lapsella on ihan isälkin ja hyvä onkin!!!!


      • Campanula-Carpatica
        Kenttauriina kirjoitti:

        "Milloin totaaliyksinhuoltajalla on sitten vapaata? "

        Totaaliyksinhuoltajan tilanne saattaa kieltämättä olla vähän hankala. En ymmärrä, mistä on revitty tuo vähintään 20 euroa tunti. Käsittääkseni ekaluokkalainen pärjää jo muutaman tunnin ihan itsekseenkin, joten kokopäivähoitajaa ei pitäisi tarvita. Miten olisi muutama tunti päivittäin yksityisellä perhepäivähoitajalla? Jos lapsi on niin vaikeahoitoinen, ettei häntä voi jättää teinitytön vastuulle, pitää vaan yksinkertaisesti keksiä muita ratkaisuja. Jos rahat ei riitä, pitää keksiä ratkaisu - ja siinä me veronmaksajat kyllä autamme.

        Kahden lapsen äitinä en lainkaan ymmärrä tuota alituista vaatimusta "vapaasta", "omasta ajasta" tai "parisuhdeajasta". Kyllä meille lapset hankkiessamme oli itsestään selvää, että me olemme heistä vastuussa koko loppuikämme - ja niin kauan kuin he ovat pieniä 24/7. Miksi helkutissa ihmiset hankkivat lapsia, jos heistä pitää saada vapaata? Miksi yhteiskunnan pitäisi tarjota vanhemmille vapautus vastuustaan eikä se saisi edes maksaa mitään? Miksi naiset hankkivat lapsia sellaisten miesten kanssa, joista ei ole isäksi? Kun sellaisen päätöksen tekee, pitää käsittää, että siinä tekee itsestään totaaliyksinhuoltajan. Ei vastuuta voi siirtää yhteiskunnalle, kun oman päätöksen seuraukset alkavat kirkastua!

        Käytät vähän kovaa kieltä, mutta periaatteessa olen aika paljon samalla kannalla. Vanhemmat ovat lapsistaan vastuussa. Jos tekee lapsia kelvottoman retkun kanssa, on vastuussa yksin.

        Periaatteessa tämä pätee myös elatukseen. Yhteiskunta tukee lapsiperheitä yhtä kaikki aika paljon, mutta jotain joutuu itsekin kustantamaan. Miksi tehdä lapsia, jos rahat ei riitä heidän elättämiseensä?


      • Kommentoija69
        Kenttauriina kirjoitti:

        "Milloin totaaliyksinhuoltajalla on sitten vapaata? "

        Totaaliyksinhuoltajan tilanne saattaa kieltämättä olla vähän hankala. En ymmärrä, mistä on revitty tuo vähintään 20 euroa tunti. Käsittääkseni ekaluokkalainen pärjää jo muutaman tunnin ihan itsekseenkin, joten kokopäivähoitajaa ei pitäisi tarvita. Miten olisi muutama tunti päivittäin yksityisellä perhepäivähoitajalla? Jos lapsi on niin vaikeahoitoinen, ettei häntä voi jättää teinitytön vastuulle, pitää vaan yksinkertaisesti keksiä muita ratkaisuja. Jos rahat ei riitä, pitää keksiä ratkaisu - ja siinä me veronmaksajat kyllä autamme.

        Kahden lapsen äitinä en lainkaan ymmärrä tuota alituista vaatimusta "vapaasta", "omasta ajasta" tai "parisuhdeajasta". Kyllä meille lapset hankkiessamme oli itsestään selvää, että me olemme heistä vastuussa koko loppuikämme - ja niin kauan kuin he ovat pieniä 24/7. Miksi helkutissa ihmiset hankkivat lapsia, jos heistä pitää saada vapaata? Miksi yhteiskunnan pitäisi tarjota vanhemmille vapautus vastuustaan eikä se saisi edes maksaa mitään? Miksi naiset hankkivat lapsia sellaisten miesten kanssa, joista ei ole isäksi? Kun sellaisen päätöksen tekee, pitää käsittää, että siinä tekee itsestään totaaliyksinhuoltajan. Ei vastuuta voi siirtää yhteiskunnalle, kun oman päätöksen seuraukset alkavat kirkastua!

        Totaaliyksinhuoltajaksi voi joutua ilman omaa syytäkin. Mutta olen kyllä samaa mieltä siitä, että lasta hankittaessa tulee huolellisesti miettiä kaikki resurssikysymykset etukäteen: onko varahoitajaa (kummit, sisarukset, isovanhemmat?), jos tiukka paikka tulee tai jos vanhemmat kuolevat tai sairastuvat vakavasti yms. Sitä ei voi myöskään kyllin korostaa, että naisen kannattaa todella huolellisesti miettiä minkälaisen miehen kanssa aikoo tehdä lapsia. Tulevan isän pitää olla luotettava ja vastuuntuntoinen ihminen, jonka voi luottaa osallistuvan lapsen huoltoon ja kasvatukseen, vaikka parisuhde päättyisikin. Muussa tapauksessa lapsia ei vain kannata tehdä.


      • ödklfk

        Yksinhuoltajaksi voi joutua vastoin omaa tahtoa, jos isää ei kiinnosta isyys. Exäni häipyi kun lapsi ole 3kk. Sen jälkeen ei ole näkynyt. Hänkin siis halusi lapsen, mutta nähtävästi vauvan koliikki oli kuitenkin liikaa. No, lapsi on nyt 13v, ja pärjätty on ilman isääkin.


      • eivoijoutua

        yksinhuoltajaksi eli yhäriruikuksi ei joudu hakematta yksinhuoltajuutta.
        Eli kun ei hae yksinhuoltajuutta vaan tyytyy yhteishuoltoon ei joudu myö-kään yksinhuoltajaksi. Yksinhuoltajuus eli yhäriruikkuus on sairaus siinä missä masennus, alkoholismi tai mikä muu tahansa sairaus, jota ei itse halua tiedostaa tai tiedostaa ryhtymällä ns. yksinhuoltajaksi eli yhärirui-kuksi ja kieltämällä tosiasiat eli lapsella on aina kaksi vanhempaa ja huol tajaa oli tilanne mikä hyvänsä eikä lapsen oikeuksia tule romuttaa oman sairaan mielensä vuoksi jauhamalla ns. "paskaa" viranomaisten kanssa lapsen olosuhteista heittäytymällä marttyyriksi katkeruuttaan, sairaut-taan. Lapsi ei pärjää koskaan ilman isää ja lähivanhemmalla on aina,
        lainsäädännönkin mukaisesti velvollisuus taata lapsen läheinen ja myönteinen kanssakäyminen lapsen vanhempaan, joka ei asu lapsensa
        kanssa..


    • jkioul

      Onko aivan totta, että ei ole isovanhempia, ei sisaruksia tai sisarusten jo isompia lapsia, jotka voisivat olla apuna. Vai onko välit niin poikki, että mikään ei käy.
      Lapsihan voisi mennä vaikka isovanhempien luokse kesälomalle jos asuvat kauempana ja käyt vaikka vapaapäivänä siellä katsomassa kerran , pari loman aikana.
      Puhelimetkin on keksitty, joten soitto päivittäin.

      Jos sitten todella olet ilman ketään tällaista tahoa, niin kyllä sossun toimesta on erilaisia järjestelyjä, nyt kysymään.

      • mihinlapsenISÄ

        uohtui????????????????????


    • aabc

      lapsi on jo ehtinyt varmaan muuttaa itse pois kotoa

      • mitä.häh

        Vastahan tuo aloittajan lapsi on viidennellä luokalla. Aloitus siis neljä vuotta vanha.
        Ois tietysti kiva kuulla miten asiat on sujunut.


      • niinpäniintaas
        mitä.häh kirjoitti:

        Vastahan tuo aloittajan lapsi on viidennellä luokalla. Aloitus siis neljä vuotta vanha.
        Ois tietysti kiva kuulla miten asiat on sujunut.

        jokohan päässyt oman isänsä huoltoon ja hoivaan???????????


    • Eitukiverkkoa

      Miksi täällä vaahdotaan lasten isästä. Selväähän tuo on, että totaaliyksinhuoltajan tilanne on se, että lasten isä tai ei muutkaan sukulaiset osallistu lasten hoitoon. Sitähän totaaliyksinhuoltajuus käytännössä tarkoittaa. Jokaisella aikuisella, on vanhempi tai ei, on oikeus myös OMAAN elämään. Tehdään se selväksi kaikille ja tälle yhteiskunnalle. Siispä ehdotan, että yhteiskunta kustantaa/järjestää jokaiselle totaaliyksinhuoltajalle yhden vapaan vkonlopun kuussa. Se ei ole ollenkaan liikaa vaadittu. Lastenhoitoapu on liian kallista. Katkeruus on täysin ymmärrettävää, kun näkee miten muut ihmiset elää ja itse on rakkaiden lastensa vankina.

      • LapsetISÄLLEASUMAAN

        niin yhäriruikut ei ole kenenkään vankina; oma sairas valinta!


    • jkuiol

      Täytyy kyllä sanoa, että mikä äiti on sellainen, että mieltää itsensä totaali yksinhuoltajaksi ja vaatii vapaata viikonloppua ainakin kerran kuukaudessa.
      Ei ole koskaan ollut ydinperissäkään mitään viikonloppuvapaita lapsista, kyllä ne lapset on pitänyt hoitaa ja olla myös heidän kanssaan.
      Lapsi ei estä osallistumasta erilaisiin tapahtumiin, lapsen voi ottaa mukaan matkoille, harrastuksiin ja niin joutuu tekemään jokainen lapsistaan välittävä äiti.
      Mitä ihmeen vapaata pitäisi saada, mitä silloin tekisit. Ymmärtääkseni sinulla on vapaapäivät työstä kuten kaikilla, johan työehtosopimuksetkin sen sanovat.
      Lapsiperheessä vapailla lapset ovat mukaan ja menot valitaan sen mukaan, kyllä lapsi kasvaa ja pian huomaat olevasi aina yksin.

      • Anonyymi

        Et nyt selvästikään hahmota totaalisesti yksin lapsestaan huolehtivan vanhemman asemaa😢Silloin vanhemman kuormitus on ympäripyöreää päivästä toiseen, ei ole toista vanhempaa jakamassa vastuuta ja ottamassa välillä vuorostaan vastaan lapsen/teinin kiukuttelua, jollain toinen saa henkistä lepoa oman puuhastelun tai harrastuksen parissa. Onhan omaishoitajallakin lakisääteinen oikeus vapaapäiviin. Myös totaaliykdinhuoltajan jaksamisesta tulisi pitää huolta ilman, että joutuu hakemaan sijaiskotipaikkaa vaan huoltajan sijaisen tulisi tulla kotiin tai ottaa välillä lapset luokseen, että huoltaja saisi oikeasti lepoa joko matkalla tai omassa kotona ja jaksaisi vaativassa kasvatustehtävässään lasten ja lopulta koko yhteiskunnan hyväksi.❤️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et nyt selvästikään hahmota totaalisesti yksin lapsestaan huolehtivan vanhemman asemaa😢Silloin vanhemman kuormitus on ympäripyöreää päivästä toiseen, ei ole toista vanhempaa jakamassa vastuuta ja ottamassa välillä vuorostaan vastaan lapsen/teinin kiukuttelua, jollain toinen saa henkistä lepoa oman puuhastelun tai harrastuksen parissa. Onhan omaishoitajallakin lakisääteinen oikeus vapaapäiviin. Myös totaaliykdinhuoltajan jaksamisesta tulisi pitää huolta ilman, että joutuu hakemaan sijaiskotipaikkaa vaan huoltajan sijaisen tulisi tulla kotiin tai ottaa välillä lapset luokseen, että huoltaja saisi oikeasti lepoa joko matkalla tai omassa kotona ja jaksaisi vaativassa kasvatustehtävässään lasten ja lopulta koko yhteiskunnan hyväksi.❤️

        Unohditko, ettei ole pakko olla "yksinhuoltajaäitien" - lapsella on 2 vanhempaa- ja huoltajaa: lapsella on isä kin ja isän puoleinen suku. Onko se niin vaikeaa ymmärtää.. Haloo, kasva aikuiseksi????????


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et nyt selvästikään hahmota totaalisesti yksin lapsestaan huolehtivan vanhemman asemaa😢Silloin vanhemman kuormitus on ympäripyöreää päivästä toiseen, ei ole toista vanhempaa jakamassa vastuuta ja ottamassa välillä vuorostaan vastaan lapsen/teinin kiukuttelua, jollain toinen saa henkistä lepoa oman puuhastelun tai harrastuksen parissa. Onhan omaishoitajallakin lakisääteinen oikeus vapaapäiviin. Myös totaaliykdinhuoltajan jaksamisesta tulisi pitää huolta ilman, että joutuu hakemaan sijaiskotipaikkaa vaan huoltajan sijaisen tulisi tulla kotiin tai ottaa välillä lapset luokseen, että huoltaja saisi oikeasti lepoa joko matkalla tai omassa kotona ja jaksaisi vaativassa kasvatustehtävässään lasten ja lopulta koko yhteiskunnan hyväksi.❤️

        Itse et selvästikään hahmota lapsen etua- ja parasta, lapsen oikeuksia isäänsä- ja sukuunsa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse et selvästikään hahmota lapsen etua- ja parasta, lapsen oikeuksia isäänsä- ja sukuunsa..

        Entäs , jos iskä on vankilassa vielä yhdeksän vuotta, ja hänen vanhemmat jo kuoleet, ja hänellä sisaruksia on yksi ja sekin asuu Thaimaassa, ja on lapseton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et nyt selvästikään hahmota totaalisesti yksin lapsestaan huolehtivan vanhemman asemaa😢Silloin vanhemman kuormitus on ympäripyöreää päivästä toiseen, ei ole toista vanhempaa jakamassa vastuuta ja ottamassa välillä vuorostaan vastaan lapsen/teinin kiukuttelua, jollain toinen saa henkistä lepoa oman puuhastelun tai harrastuksen parissa. Onhan omaishoitajallakin lakisääteinen oikeus vapaapäiviin. Myös totaaliykdinhuoltajan jaksamisesta tulisi pitää huolta ilman, että joutuu hakemaan sijaiskotipaikkaa vaan huoltajan sijaisen tulisi tulla kotiin tai ottaa välillä lapset luokseen, että huoltaja saisi oikeasti lepoa joko matkalla tai omassa kotona ja jaksaisi vaativassa kasvatustehtävässään lasten ja lopulta koko yhteiskunnan hyväksi.❤️

        Minä olen päiväkoti- ikäisen lapsen totaaliyksinhuoltaja ja ratkaissut ongelman saada hieman omaa aikaa pysymällä työttömänä. Näin sitä sitten kertyy 40h/ vko, joka on lähes kaksi vuorokautta yhteenlaskettuna. Olen myös huolissani mitä tapahtuu kun koulu alkaa pian ja koulupäivät ovat lyhyitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen päiväkoti- ikäisen lapsen totaaliyksinhuoltaja ja ratkaissut ongelman saada hieman omaa aikaa pysymällä työttömänä. Näin sitä sitten kertyy 40h/ vko, joka on lähes kaksi vuorokautta yhteenlaskettuna. Olen myös huolissani mitä tapahtuu kun koulu alkaa pian ja koulupäivät ovat lyhyitä.

        Kannattaisi miettiä, ennenkuin tuhoaa lapsilta isän- ja isän huoltajuuden. Lapsen etuhan on yhteishuolto- ja yhteydenpito vanhempaansa ja läheisiinsä, asuminen isänsä kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisi miettiä, ennenkuin tuhoaa lapsilta isän- ja isän huoltajuuden. Lapsen etuhan on yhteishuolto- ja yhteydenpito vanhempaansa ja läheisiinsä, asuminen isänsä kanssa.

        Höpö, höpö, isä tuhosi itse huoltajuutensa, muutti Thaimaahan , asunut siellä jo viisi vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö, höpö, isä tuhosi itse huoltajuutensa, muutti Thaimaahan , asunut siellä jo viisi vuotta.

        HÖPÖ HÖPÖ; äiti tuhosi itse isältä lapsen huoltajuuden vaatiessa sitä tarkoitushakuista, perusteetonta "yksinhuoltoa"lapsen edun vastaisena. Lapsen huollon tarkoituksena on pitää lapsen myönteiset- ja läheiset ihmissuhteet vanhempaansa- ja läheisiinsä.. Kannattaisi miettiä, ennenkuin tuhoaa lapsilta isän- ja isän huoltajuuden. Lapsen etuhan on aina yhteishuolto- ja yhteydenpito vanhempaansa ja läheisiinsä, asuminen isänsä kanssa.


      • Anonyymi

        Nyt ei kyseinen kirjoittaja ymmärrä mistä puhuu:/ totaaliyksinhuoltajan kuormitus on aivan eri luokkaa kuin kahden vanhemman perheessä. Vuosien tauottomuus aiheuttaa sen.. 24h/7 oikeasti.. ja siihen päälle se että yhden vanhemman perheessä lapsi usein ripustautuu tähän ainoaan vanhempaansa(mahdollisesti ainoaan perheenjäseneensä) tiukasti, ja jos ei ole sisaruksia, tylsinä hetkinä se ainut vanhempi on leikkikaveri, riitapukari, yms. muut arjen asiat kotityöt yms YKSIN. Äidin vastuusta on helppo huudella kun ei ymmärrä, että äitiys voi olla hyvin erilaista, kun sen joutuu ilman toista vanhempaa hoitamaan. Ne tuntuu helposti jäävän ydinperhe-immeisiltä huomaamatta: toisen vanhemman reflektoontituki(=voi ylipäätään keskustella jonkun toisen kanssa lapsen asioista) ihan älyttömän tärkeää, mutta puuttuu täysin totaali yh:ilta, käyt viemässä roskat ulos(Kyllä!! Voin luvata ei onnistu pienen lapsen yh-perheessä tosta vaan!!) , kipasenpa ostamaan kaupasta maitoa, kun se unohtu(ei mahdollista), lapsi sairastuu ja joutuu olemaan usean viikon pois tarhasta(yh:n duunit??, niin sanopa se!!! Siinä vasta onkin homma, sairas lapsi kotona ja omat duunit päälle😅 ) näitä arjen perusasioita on loputtomiin, jotka ydinperheessä on kumminkin aivan toisin järjestettävissä, siinä nyt kun on vaan yksinkertaisesti KAKSI toimivaa arjenpyörittäjää yhden sijaan.. noiden kaikkien perusasioitten (jotka ei todellakaan ole niin hankalia kahden aikuisen jaettavina)jatkuva kikkailu on kuormittavaa...


    • Anonyymi

      Tilanne on kurja mutta kyllä jokainen on vastuussa lapsestaan ja elatuksesta, luonnapidosta. Olen mies ja olen ollut vastaavassa tilanteessa. Lapsilla toki on äiti ja jaamme tätä. Nyt lapset ovat jo niin isoja 10 -v ja 12 - v. Nyt tätä ongelmaa ei ole. Mutta miksi tässäkin huudetaan apua yhteiskunnalta ??

      • Anonyymi

        Keneltä sitten, veronmaksajina meillä on oikeus myös saada jotain.


      • Anonyymi

        Koska yhteiskunta valehdellut lapsen olosuhteet perättömässä lausumassaan- ja vieraannuttanut, aivopessyt, manipuloinut lapset
        pois isästään- ja suvustaan viranomaismenettelyssä..


    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1827
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1213
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1129
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe