Huono näkö nuorella

Puolisokea

Hei. Asiasta on aika hankala puhua kennekään kans, kun tää on niin henkilökohtaista, mutta ajattelin nyt jo etukäteen kysellä helpottaakseni päätöksentekoa (ja omaa oloa tietenkin)

Sain lasit siis jo kakkosluokalla ja näkö oli silloin jo huomattavasti huononstunut. Linssit on pitänyt vaihtaa muutamia kertoja jo, ja viime linssit maksoi lähemmäs 500 euroa. Ohennuksia pitää tehdä niin paljon, että hinta nousee, koska näkö on niin huono, niin linssitkin on paksut. Näköä on siis molemmissa silmissä n. -7, ja koko ajan huononee vaan lisää, taittovikaa ei ole. Ja ikää mulla tosiaan vasta 15 vuotta, tänä vuonna tulee 16 täyteen.

Mua siis huolettaa tosi paljon, että sokeudunko täysin ennen kolmeakymmentä, ja siksi olen alkanut miettiä laserleikkausta vakavissani. Osaako kukaan siis sanoa, että miten paljon tuo leikkaus sitten auttaisi, jos nyt jo näkö -7 (varmasti huononee näiden kahden-kolmen vuoden aikana)? Raha mua ei huoleta pätkän vertaa, säästän vaikka kaikki kesätyörahani sitä varten, että leikkaukseen pääsen jahka 18 pyörähtää mittariin.
Toinen kysymys olisi sitten, kun ahdistun aika helposti esim. MRI kuvauksissa ja jopa leuan panoraamartg:ssä, että onko leikkaukseen mahdollista saada rauhottavaa tai jotain? Jotenkin kammoksun silmiin koskemista, varsinkin omiini, enkä halua olla täysin tiedostavassa tilassa silloin, koska voin alkaa vastustelemaan/itkemään/panikoimaan tjsp. Harmittaa kyllä, että olen tietoisesti myös edesauttanut näköni huononemista, mutta silti järkyttävää tahtia on näkö kyllä lähtenyt. :/

Kiitän jokaisesta vastauksesta ja infosta tähän leikkaukseen liittyen muutenkin. Yhteishakuun sattuu olemaan nyt keväällä, ja haaveammatissani ei paljon sokeana tehdä mitään, joten siksi olisi hyvä, jos saisi näköä edes sinne -1-2 paikkeille...

9

2545

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • - ja -

Ei kiirettä leikkaukseen!
      Silmälaseilla saadaan hyvä näkö likinäköiselle vaikka miinuksia olisi paljonkin.
      Miinukset lisääntyvät varmaan vielä, ja monesti on niin, että leikkaus voidaan tehdä vain yhden kerran, ellei ole paksu kalvo. Kaksi kertaa taitaa olla jo maksimi kaikille.

Jos haluat ammattiin , jossa ei saa olla ollenkaan silmälaseja, niin kannattaa ehkämiettiä uudelleen. Vaikka leikkauksella saataisiinkin näkö, jossa ei tarvita laseja, vähän päästä tilanne voi olla toisin, kun näkö on muuttunut.

On kyllä väärin, että lasien ostoon ei saa yhteiskunnan tukea, paitsi hyvin köyhät kai saavat. Mutta työssä ollessa tilanne on toinen, työnantaja on velvollinen hankkimaan lasit, jotka työntekijä työn takia tarvitsee.

Itsellä on -8 paikkeilla, ei ole leikattu ja pärjään ihan hyvin laseilla.

• hätäily stop

Kannattaa miettiä sitä leikkauksen ajankohtaa. Näkö heikkenee nopeasti aikansa ja sitten se tasaantuu.

Et välttämättä saavuta sitä tasaantumisvaihetta 18 ikävuotteen mennessä. Kannattaa seurata tilannetta. Ehkä näkösi heikkeneminen tasaantuu 26 ikävuoteen mennessä ja silloin leikkaus voi olla hyvä ratkaisu.

Silmälasimuotikin vaikuttaa paljon tilanteeseen. Nyt on paljon uusia sankoja, joissa linssi jää kokonaan paksun reunan taakse, kun käytetään ohennuksia. Optikon asiantuntemus auttaa myös hyvien sankojen valinnassa.

• miinus-maija

Älä nyt suotta huolestu. Ei likinäköisyys johda sokeuteen, jos ei tule muita silmäsairauksia. Eikä -7 vielä mikään kauhea luku ole. Oletko kokeillut piilolinssejä? Ovat edullisemmat hankkia kuin sankalasit ja myös kätevämmät. Luulisin, että 16 vuotias voi niitä jo käyttää, kun on vaan huolellinen ja noudattaa puhdistamis- ynnä muita ohjeita.
      Aika harvassa ammatissa silmälasit kuitenkaan on esteenä, jos et nyt ihan lentäjäksi haaveile.Miksi luulet, että olet edesauttanut näkösi huononemista? Ei taittovikaan voi itse juurikaan vaikuttaa.

• Puolisokea

En pidä piilolinsseistä, koska kuten mainitsin, en pidä silmiin koskemisesta, joten ei ole mun juttu. Ja kun näkö tosiaan on näin huono, niin olen itse epäillyt ettei piilareita edes saa sopivilla vahvuuksilla. Sitäpaitsi homma tulisi tosi kalliiksi, enkä tahdo kuluttaa kaikkia rahojani tulevaisuudessa aina uusiin linsseihin.

Haaveammattini on toki sellainen, missä saa (ja pitääkin jos on huono näkö) olla lasit, mutta ei se mukavaa ole olla tässä kunnossa, kun ei ilman laseja edes sitä näkötesti-taulua näe.. Uimisen, saunan ym. olen saanut unohtaa (kummastakaan en tosin edes tykkää) ja suihkussakin usein pyörryttää, joten ei ole kovin kivaa. Huvipuistoissa ärsyttää kun ei näe aina kulkea kun lasit pitää ottaa pois ja tulee sen takia helposti huono-olo.

Joten ihan varmaan olen leikkaukseen menossa jossakin vaiheessa, olen sen päättänyt.

• miinus-maija

Kyllähän piilolinssejä saa voimakkaitakin. Itselläni ollut -17 piilarit, ja maksoivat vain noin viidesosan sankalasien hinnasta. Mutta jos et halua piilolinssejä, niin ei kai auta kuin odottaa, että pääset leikkaukseen. Moni kuitenkin joutuu käyttämään leikkauksen jälkeen kostutustippoja silmien kuivuuteen, aurinkolaseja häikäisyyn tai lukulaseja. Voi olla , että miinustakin jää vielä jäljelle. Että ihan autuaaksi tekevää ratkaisua ei likinäköön aina taida löytyä, mutta sen kanssa oppii kyllä elämään.

• piilarimies

Leikkausta odotellessa kannattaisi todella miettiä niitä piilareita. Onhan ihan luonnollista, että et pidä silmiin koskemisesta (ei kukaan pidä), kyllä varmasti siitä huolimatta opit piilolinssejä käyttämään.

Piilarien kanssa voit välillä unohtaa näköongelmasi kokonaan ja elää hyvinnäkevän elämää.

• piilarimiehenesimies
        piilarimies kirjoitti:

Leikkausta odotellessa kannattaisi todella miettiä niitä piilareita. Onhan ihan luonnollista, että et pidä silmiin koskemisesta (ei kukaan pidä), kyllä varmasti siitä huolimatta opit piilolinssejä käyttämään.

Piilarien kanssa voit välillä unohtaa näköongelmasi kokonaan ja elää hyvinnäkevän elämää.

Piilareissa vaan on se huono puoli että yleensä kun niitä käyttää useamman vuoden ajan, alkaa silmiin muodostumaan verisuonia. Nämä jos mitkä ovat inhottavan näkösiä eivätkä lähde mitenkään pois! Kiva olla punaiset silmät ympäri päivää...

• wdefeffef22
        piilarimiehenesimies kirjoitti:

Piilareissa vaan on se huono puoli että yleensä kun niitä käyttää useamman vuoden ajan, alkaa silmiin muodostumaan verisuonia. Nämä jos mitkä ovat inhottavan näkösiä eivätkä lähde mitenkään pois! Kiva olla punaiset silmät ympäri päivää...

Piilarit eivät oikein käytettyinä muodosta minkäänlaisia uudissuonia.

• erwer

Vanha viesti, mutta vastaanpa silti. Mulla näkö huononi kans tuossa iässä radikaalisti, mutta loppui 16 vuoden vanhana, ja sen jälkeen se on pysynyt samana. Olen nyt 31-vuotias, ja näkö on edelleen sama kuin 16-vuotiaana, eli -7.25 ja -6. Olen käyttänyt piilareita, kun niihin oppii, niin ne on tosi helpot. Laseja käytän kotona, muuten melkein aina piilarit. Kun muistaa välillä antyaa silmän huilata piilareista, niin mitään verisuonia ei kyllä pitäisi muodostua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      206
      3858
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      62
      2446
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      391
      2306
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2223
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1531
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      515
      1295
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1271
    8. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      56
      1247
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      71
      1175
    10. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      125
      1136
    Aihe