Cystaid

kissamami

Täällä on ollut niin paljon ihmisiä, jotka kyselevät ja valittelevat kissan pissavaivoista, joten aattelin vaan kertoa mikä simppeli asia on pelastanut tämän kissatalouden :) Meinaan ravintolisä nimeltä Cystaid. Mulla oli melkein pari vuotta kestävä piina, kissanpissaa, yöllistä maukumista, tulehduksia, antibiootteja, rauhoittavia kissalle, pissan siivoamista ihan joka paikasta, lista on loputon.. Nyt on ollu jatkuvassa käytössä Cystaid 1 tai 2 kapselia päivässä ja kissa on rauhallisempi eikä pissaile ympäri kämppää :) Cystaid loppui yllättäen enkä saanut tarvittavan ajoissa uusia, joten kissa oli noin viikon tai pari ilman niitä ja eron kyllä huomasi.. Joka paikassa oli pissaa, kissa huusi öisin ja oli hermostunut jotenkin, kävi toisenkin kissan päälle tosi usein. Eli nyt tuon todellisen arvon ihan oikeasti huomaa.. Suosittelen, kokeilkaa ihmeessä :)

18

13145

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cystaid

Mutta, kyse on todellakin ravintolisästä ei lääkkeestä. Eli ensin tutkitaan missä on vika ja hoidetaan se vika jos on hoidettava vika. Cystaidia aletaan antamaan tukihoitona, ei hoitona.

Ei siis pidä luulla, että cystaid on apu kaikkiin pissavaivoihin, eikä muuta hoitoa tarvita. Vaan se on tosiaan vain tukihoito, toki myös tilanteessa jossa selvää syytä ei löydy. Mutta ensin ne syyt on pyrittävä selvittämään ja vasta sitten voi pelkkä hoito olla sitä Cystaidia. Tosin sen lisäksi suositellaan ne klassiset hoitokeinot eli veden juomisen lisääminen, kuivaruoan jättäminen pois, stressin poistaminen jne.

Siis Cystaid ei poista virtsatietulehdusta, ei virtsakiviä eikä -kiteitä, se ei poista rakon pinnan vaurioita, kasvaimia tai munuaisaltaan tulehduksia jne. Se on tukihoito näiden vaivojen hoidon jälkeen tai lisäksi.

Minäkin suosittelen, mutta vasta kun se vaiva on selvitetty.

• kissamami

No siis tottakai, asiat täytyy ensin tutkia ja selvittää. Halusin vain kertoa että kaiken tutkimisen ja hutkimisen jälkeen ainakin täällä kissataloudessa Cystaidista on löytynyt suurin apu :) Ja vaikka mikään muu ei muuttuisi, mutta Cystaid jää pois niin kissa alkaa pissaamaan taas ympäri kämppää.

• tottakai
        kissamami kirjoitti:

No siis tottakai, asiat täytyy ensin tutkia ja selvittää. Halusin vain kertoa että kaiken tutkimisen ja hutkimisen jälkeen ainakin täällä kissataloudessa Cystaidista on löytynyt suurin apu :) Ja vaikka mikään muu ei muuttuisi, mutta Cystaid jää pois niin kissa alkaa pissaamaan taas ympäri kämppää.

Juuri siksi halusin tuoda esille sen, ettei kukaan kuvittele että Cystaid on varma apu. Täällä kun ikävä kyllä moni varmasti mielellään tulkitsisi viestisi niin, että muuta ei tarvita.

Se kun tuntuu olevan joka kerta pissavaivoista lukiessa, "ettei mun kissa oo sairas, se vaan tekee tota tahallaan". Kun kehottaa viemään kissan lääkäriin, saa lähes poikkeuksetta vastauksen "ei mul ole rahaa, se on kallista ja mä oon köyhä".

"aattelin vaan kertoa mikä simppeli asia on pelastanut tämän kissatalouden :) Meinaan ravintolisä nimeltä Cystaid."

Tuon lauseen niin helposti lukee pilkulleen, eikä sen jälkeen näe mitään muuta, eikä lue koko tekstiä.

Tarkoitukseni ei ollut mitenkään vähätellä viestiäsi, vaan korostaa, että Cystaid ei ole lääke eikä ensisijainen hoito. Osallehan mainittu tuote ei mitään apua tuo, teillä onneksi se on niin tehnyt.

• kissamami
        tottakai kirjoitti:

Juuri siksi halusin tuoda esille sen, ettei kukaan kuvittele että Cystaid on varma apu. Täällä kun ikävä kyllä moni varmasti mielellään tulkitsisi viestisi niin, että muuta ei tarvita.

Se kun tuntuu olevan joka kerta pissavaivoista lukiessa, "ettei mun kissa oo sairas, se vaan tekee tota tahallaan". Kun kehottaa viemään kissan lääkäriin, saa lähes poikkeuksetta vastauksen "ei mul ole rahaa, se on kallista ja mä oon köyhä".

"aattelin vaan kertoa mikä simppeli asia on pelastanut tämän kissatalouden :) Meinaan ravintolisä nimeltä Cystaid."

Tuon lauseen niin helposti lukee pilkulleen, eikä sen jälkeen näe mitään muuta, eikä lue koko tekstiä.

Tarkoitukseni ei ollut mitenkään vähätellä viestiäsi, vaan korostaa, että Cystaid ei ole lääke eikä ensisijainen hoito. Osallehan mainittu tuote ei mitään apua tuo, teillä onneksi se on niin tehnyt.

No, ehkä olisi pitänyt teksti vielä tarkemmin kirjottaa, mutta hyvä että joku tarkentaa. Mäkin olen köyhä eikä mulla ole rahaa, mutta kissat ovat vastuullani ja itse olen päättäny ne hankkia. Näin olen aina ajatellut. Kissan pissavaivan hoitamiseen on mennyt satoja ja taas satoja euroja. Olen lainannut rahaa, maksellut luottokorteilla, tehnyt kaikkeni.. Toivon, että kaikki muutkin kissanomistajat tekevät niin :) Jos joku tätä nyt lukee ja kissa on sairas ja ajattelee, että ei ole rahaa, ei voi mitään. Kysyn vaan, mitäs jos itseesi sattuu eikä kukaan veisi sua lääkäriin?

Meni taas vähän sivuraiteille, mutta siis joo.. Ehkä pohjimmainen ajatus oli ylipäätänsä saada toi Cystaid ihmisten tietoisuuteen. Itsellä ei meinaan ollut siitä mitään tietoa aikaisemmin, en ollut edes kuullukaan koko ravintolisästä.

• 11+3

Meille taas avun toi yksinkertaisesti veden lisääminen ruokaan. Eli ruoka kuppiin ja vettä päälle. Ei väliä silläkään onko märkä- vai kuivaruokaa.

Meillä ongelmana oli virtsan ph, joka teki pissasta tujua ja painavaa. Kiteitä ei löytynyt, mutta tehohoidossa oli viikon verran katetroituna akuuttivaiheessa. Ph liuskoilla stikkaan pissaa noin kerta viikkoon edelleen, jotta avun saisi nopeasti tarvittessa, samoja liuskoja suosittelen otettavaksi käyttöön kaikille kidekissojen omistajille, tietää milloin vaihtaa ylläpidosta liuottavaan jo ennen oireilun alkua. Virtsan ph on kiteiden synnyssä merkittävin tekiä, kun happamuus väärä, alkaa kiteitä muodostua. Virtsa on myös hyvä pitää laimeana eli lisätä sitä vettä ravintoon. Kissan fysiologia kun ei ole samanlainen kuin ihmisen, kissa ei samalla tavalla tunne janoa.

• vähän korjaan taas

Anteeksi, että taas vähän tarkennan;)

Virtsan ei pidä olla laimeaa, koska silloin on vaarana toisenlaiset kivet. Nesteen lisäämisen tarkoitus ensisijaisesti on se, että rakossa riittää huuhtelua mahdollisimman paljon. Laimea virtsa voi olla myös oire munuaisvauriosta, jolloin munuaiset ei toimi oikein, vaan virtsa tulee ikään kuin suoraan läpi.

Liian emäksinen virtsa tekee toisenlaiset kivet kuin liian hapan. Jos emäksistä virtsaa pyritään happamoittamaan esim. acorbiinihapolla (sitruunahappo), voidaan mennä toiseen ääripäähän ja aiheuttaa vahinkoa. Virtsahapattajien kanssa on siis oltava todella tarkkana.

Tästä syystä ne liuskat on hyvä olla jotta näkee, ettei mennä väärään suuntaan.

• 11+3
        vähän korjaan taas kirjoitti:

Anteeksi, että taas vähän tarkennan;)

Virtsan ei pidä olla laimeaa, koska silloin on vaarana toisenlaiset kivet. Nesteen lisäämisen tarkoitus ensisijaisesti on se, että rakossa riittää huuhtelua mahdollisimman paljon. Laimea virtsa voi olla myös oire munuaisvauriosta, jolloin munuaiset ei toimi oikein, vaan virtsa tulee ikään kuin suoraan läpi.

Liian emäksinen virtsa tekee toisenlaiset kivet kuin liian hapan. Jos emäksistä virtsaa pyritään happamoittamaan esim. acorbiinihapolla (sitruunahappo), voidaan mennä toiseen ääripäähän ja aiheuttaa vahinkoa. Virtsahapattajien kanssa on siis oltava todella tarkkana.

Tästä syystä ne liuskat on hyvä olla jotta näkee, ettei mennä väärään suuntaan.

Eipä mittään, mutta en tarkoittanut laimealla emäksisyyden lisäämistä, vaan juurikin toimivaa rakon huuhtoutumista, jonka kanssa emäksisyydellä ei ole mitään tekemistä. Terveen kissan munuaiset toimivat pitäen virtsan happamuuden tasaisena, vaikkakin olisi kideongelmaa. Kiteet muodostuvat vasta rakossa, jossa seisovan virtsan ph niiden muotoutumiseen vaikuttaa. Kissallamme kun ei tosiaan kideongelmaa, niin en edes ajatellut pelkkiä struviittikiteitä. Emäksisyyttä ei juomalla lisätä, ei myöskään happamuutta ja myös liian emäksisen virtsan massa on raskas. Liuskoilla siis stikataan pissan ph huolimatta kiteiden alkusyistä. Kun heitto suuntaan tai toiseen kiteet aiheuttaen ollut, ei ole vaaraa vaivan vaihtelusta (siksi ylläpitoruoka, jos pienikin riski, sitä ei määrätä). Meillä tosiaan oli ongelmana virtsan massa, eli painavuus. Rakkoon jäi aina pohjalle virtsaa, koska kissa ei saanut sitä pissattua ulos. Laimentaminen vedenjuottamisella ei siis muuttanut ph arvoa, vaan teki virtsasta kevyempää ilman sakkautumista rakkoon. Virtsan ph oli kyllä meillä liian hapan, mutta olisi voinut olla myös liian emäksinen. Laimentaminen olisi siis ollut apu molempiin vaivoihin.

Ja joo, pieneläinklinikalla oli kissamme tehohoidossa, monen lääkärin pähkäiltävänä. Kuvattiin myös kyseisessä paikassa kuvattuun ohjelmaan, koska vaiva niin harvinainen ilman kiteitä, siksi tapauksesta ja hoidosta tietoa näin maallikkona enemmän, koska monta perehtynyttä otti ohjelman näyttämisen jälkeen yhteyttä auttaakseen. Tikru siperiankissalla ikää nyt viitisen vuotta ja terve kuin pukki. Vaaleanpunainen pikku-emännän entinen villasukka on edelleen paras ja rakkain lelu. :)

• pöppänä

Täytyy myös kehua tuota Cystaidia. Se rauhoitti meidän rääpäleen virtsatiet.

• hepsukka

Täsmennys: cystaid ei ole valmiste joka auttaa virtsakivistä tai -kiteistä kärsivää kissaa. Se voi olla apu tulehduskierteestä kärsivälle kissalle mutta ei todellakaan em. tapauksissa. Aina kannattaa olla yhteydessä eläinlääkäriin kun mitään ravintolisiä tai lääkkeitä alkaa kissalleen antamaan.

• Vanha kissa

Meidän kissa sairasti 4 virtsatietulehdusta, kunnes löytyi syy. Virtsakiteitä sakassa. Sai antibioottikuurin ja söi urinarya 5 viikkoa. Cystaidia aamuin illoin. Sairastui sitten gastroenteriittiin. Antibioottia ja gastro intestinalia 10 päivää. Yhä vielä Cystaidia. Muuten terve, mutta joskus pissassa pienenpieni punainen piste. Virtsa tutkittiin. Ei tulehdusta, mutta veren takia Cystaidia ja yhä vielä gastro intestinalia, joka sulkee virtsakiteet pois. Joukkoon joskus urinarya.
      Meillä oli onnea, ettei ollut virtsakiviä. Pissaa normaalisti ja juo 2 dl vettä päivässä. Kuulemma kestää kuukauksia ennen kuin Cyst aid vaikuttaa.

• Vanha kissa

Unohdin sanoa, että joskus veri on stixin mukaan -, eli sitä on niin vähän, ettei näy. Tänään oli taas se punainen piste (kuin tietokoneen piste).

• KuuriaAloittamassa

Kertokaahan vielä, syökö kissanne Cystaid-kapselit sellaisenaan?

• Anonyymi

Ei saa antaa kapseleita kokonaisena. Avata ja ruoan sekaan.

• Anonyymi

Millä perusteella ei saa antaa kokonaisena? Lääkepakkauksessa kun kuitenkin lukee, että kokonaisena TAI avattuna ja ruuan joukkoon sekoitettuna.

• Anonyymi

Kokeilen.1 vk sisällä 3 kertaa huuhdottu,katetroitu 4 eri rauhottavaa virtsteille ja mielelle,antibiotti ja nestemäinen tulehduskipulääke.Urinare Royal canin kana patee ainoo kun kelpaa.Alko taas viikko sitten tää pissatouhu.Aloitin aaton aattona el kehoituksesta yhden virtsateitä ja mieltä rauhottavan...3 kertaa pv..Pissa näyttää kyllä kirkkaalta,kun pissas lasikulhoon.Nyt jo mennyt n 1200 E muonat.Taloudessa 3 muuta kissaa.myös.Tyttökissalla myös urinare ruoka lähinnä nippelit.Tää poikakissa Jesperi on niin kranttu syömisistään.2-vuotta sitten oli myös virtsakiteitä.Alkuun söi joten kuten urinareruokaa.Sitt meni semmoseksi,ett annoin myös muuta,ett jotain söis ees jotain.Kyllä ois hyvä jos ois ite eläinlääkäri on tää niin haasteellista.
      .

• Anonyymi

Onko tabletit minkä kokoisia? Onko helppo kisulle antaa?

• Anonyymi

Hei,

meillä on juuri nyt menossa eka kuuri ko. tuotetta. 11 vuotias leikattu kollipoika. Kaksi kertaa olen joutunut käyttämään päivystyksessä pissavaivojen takia kolmen kuukauden sisällä. Nyt toisella kerralla sain Cystaidia pari pakettia mukaan. Pitää syödä niitä loppuelämä :-(
      Mutta siitä annostuksesta. Minä olen antanut pojalle tabletin kokonaisena, on sellainen "muovikapseli" - sen kun kastelee kissanruokaan tai vaikka veteen, niin helposti nielee, kun suuhun laittaa. On sen verran liukas märkänä.

• Anonyymi

Mä oon jättänyt kalliit urinaryt kauppaan. Meillä hoidetaan virtsakiteitä karpalojauheella. Märkäruoan sekaan kerran päivässä. Ja todella tehoaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2586
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2222
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2129
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1722
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1613
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1546
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1379
    Aihe