Vanhan koiran hoito

luppakorvat

Mulla on tuollainen kohta 12 vuotta täyttävä ajokoiramummu, ja kyllähän se tässä ollaan huomattu jo, että ehtoopuolelle on aika kääntynyt. Naamataulu on ollut harmaa jo vuosia ja nyt tuntuu olevan jo muutakin kremppaa, aamuisin liikkeelle lähtö on kankeaa ja taitaa olla munuaisissakin jo jotain vaivaa, kun pissalla täytyy käydä yhtenään. Eipä tästä monta päivää silti ole, kun käytiin vähän jänistä säikäyttämässä, mutta on siinäkin jo vauhti vähentynyt, ylösotto vie aikaa ja ajo on hidasta, ja kotiinkin joutaa lähteä jo parin tunnin päästä, enää ei muori jaksa niin kuin ennen.
Olo on haikea, kaikin puolin on ikänsä mukava koira ollut vaan tämä taitaa olla viimeinen talvi.
Kiva olis kuulla muilta, minkä ikäisiä vanhuksia muilla koirina on, ja miten kauan ovat metsästyskoirat jaksaneet virkaansa toimittaa, ja miten sitten eläkeikä on ratkaistu, vai onko se raakasti kuula kalloon, kun ei enää homma suju. Itse olen ajatellut, että eläkeläismuori saapi henkensä pitää niin kauan kuin suunnilleen terveenä pysyy ja elämänilo säilyy, se on sitten sama vaikka ei enää metsässä jaksettais kuin haaveilemassa käydä. Mutta keinotekoisesti ei ruveta elinikää jatkamaan tai vanhuudenvaivoja lääkkeillä lievittämään ja näin pitkittämään kurjaa oloa.
nytkin on mummu melko väsynyt, kun ollaan 3 kertaa viikon aikana käyty metsässä, vaikka ei siellä montaa tuntia tosi toimissa ole oltukaan, ei vanhus enää jaksa niin kuin ennen. Ruokakaan ei tahdo maistua, mutta herkut kyllä menis, ja siitä päättelen, että kovin vakavasta ruokahaluttomuudesta ei sentään taida olla vielä kyse.
Jos ei vanhuudesta muuta hyötyä ole ollut, niin jopa 11 vuotta täytettyään oppi tulemaan metsästä kutsumalla pois ja oppi myös jättämään omat kissat ajamatta, ja saattavat jopa asua jo samassa huoneessakin. Taitaa vaan nyt ajot olla jo vähissä muutenkin meidän muorilta. Kyllä oli hieno juttu, että syksyllä sain tuollekin koiralle kuitenkin vielä kunnon ajoon jäniksen ammuttua, mietin jo silloin, että olikohn tälle tessulle viimeinen. Nyt on sitten uuden polven aika, toivon mukaan mummeli vielä toimittaa sohvakoiran virkaa jonkin aikaa ennen kuin lähtee paremmille jänismaille.

9

387

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moniajokas

      Terve..Toivon vielä mukavia hetkiä kotisohvalla ajokkaallesi..:) Rauhoita jo metsässä käyntiä..anna mummelin jo viettää ansaittuja lepopäiviä..:)
      Yksi omista ajokeistani(uros) sai olla kanssani 15,5v ja tuossa 11 ikäsenä siirsin viettää pojan sit ansaittuja vapaita,,:)..Anna huomioo mummulle paljon..senkin hän on ainsainnut.. Hyviä metsä päiviä sinulle ja lepoa mummulle..:)

    • Beagle

      Mummi saanut paljon rakkautta ja niitä tärkeitä metsästys hetkiä kanssasi.....tietty viellä metsään tai ainakin nuuskimaan metsän raikkaita tuoksuja ,mutta ei enään ajoja.
      Nauttikaa seurasta ja niistä herkkupaloista.....tiedä kuinka kauan se mummeli viellä jaksaa....metsästyskoirat on usein pitkäikäsiä.
      Vaikkakin usein 10-11v pitää harventaa metsästys hetkiä.
      Vanhuus ei tule koirillekkaan ilman kolotuksia.
      Meillä ensimmäinen Beagle eli 12v ja olisi elänyt kauemminkin jos ei olisi saanut sydänlihastulehdusta.olet oikeassa ,että kun koira ei enään nauti eikä kykene itse ulos hädille on sen aika sitten lähteä koirien taivaaseen.Vanhuuteen ei mitään ihmelääkkeitä ole paitsi se rakkaus ja ruoka niin kauan kun koira niistä nauttii!

      Nyt minulla Beagle nartut 5 ja 10 vuotiaat......taitaa meilläkin luut jo vanhemalla olee sen verran aamu kankeet ettei enään paljoo ajeta ,vaikkakin nenu sanois muuta .....onneksi meitinkin vanhus lopettaa ajamisen käskystä. Nuorempi ei kun tulee ajo niin sitä mennään :) syksyllä vanhus meni pari kertaa mukaan ajoon ja sitten mä hieroinkin sitä seuraavan päivän *lihakset oli jumissa* et rauhallisesti täälläkin.Toivottavasti meitin vanhus eläis ainakin 15 vuotiaaksi muuten nuoremman sydän särkyy kun leikki ja lenkki kamu lähtis.

      Rauhallisia hetkiä ja paljon rapsutuksia mummulle ja sinulle ja Hyvää Uutta Vuotta!!

    • Ajuri is the top!

      Meidän entinen suomenajokoira eli 16 vuotiaaksi asti mutta viimeinen riista saatin kun oli13. Metässä jakso pieniä pyrähyksiä tehä vaikka ikää olikin jo15, kun veri veti mehtään niin sinne se totta vie pääsikin! Mutta eihän se enää mitään löytänyt mutta sinne vietiin kun kerta poika niin halusi ;)

    • Santtu S.

      Meidän aikaisempi ajokki nukkui pois 14 vuotiaana omassa kotona eläinlääkärin avustamana, sydän loppui ja oli niin tuskainen että autoimme rajan yli. Jälkeen jäi ajokoiran kokoinen ikävä. Enää pariin vuoteen ei jaksanut innostua jäniksen perään juoksemaan mutta aivan mahtava kaveri marjastamaan ja sienestämään. Liikuttiin hiljakseen ja syötiin eväät. Nukku mielellään vieressä kun oli sen verran viluinen. Ongella käytiin ja pilkillä, ajokilla oma alunen mukana ettei tule kylmä. Nykyinen on 7 vuotias ja täynnä virtaa ja tarmoa, tämäkin saa ihan rauhassa vanheta. Olemme päättäneet että jokaisen koiran jonka hankimme, hoidamme loppuun saakka. Tulosvastuullisuus ei oikein sovi tähän eräkaveri-ajatteluun. Vanhassa koirassa on sitä paitsi jotain äärettömän sympaattista. Vanha kamu.

    • hersy

      Täällä on 13 vuosi kovasti menossa ajokoiramammalla,ja pirteyttä on vielä ,ajatuksissa on kaato vielä alkusyksystä,mutta saa nähdä mitään näkyvää vaivaa ei ole ja tahtoo pitää nuorempia kurissa ja herran nuhteessa,vanhukselle ei murista tai tulee turkkiin

      • Santtu S.

        Rapsutus virkulle vanhalle rouvalle :)


    • ajokoira tyttö

      mulla on 2 ajokoiraa menehtynyt toinen kuoli 16 vuotiaana toinen 8 paitsi se 8 vuotias oli vaa koti koirana .....................

    • joomoikoira

      anna sen viettää mukava loppuelämä?:)

    • ajuri3

      Meillä oli 11 vuotias papparoinen, jonka eilen jouduimme nukuttamaan. Papalle oli tullut paha kasvain, mikä aiheutti haittaa hengitykselle. Piti antaa rakkaan mennä, vaikka se niin urhea yrittikin olla :( Hirvee ikävä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5454
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2416
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1947
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1658
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe