Hei!
1)Kysyisin semmoista, että kun lähtee tutkimuksiin, saako itse päättää mihin hoitoon haluaa, vai päättääkö lääkäri?
Esimerkiksi jos minä ja mieheni haluaisimme suoraan IVF:ään niin vaatiiko lääkäri ensin muita hoitokeinoja? Ja tutkitaanko mieheltä ainoastaan siemenneste vai jotain muutakin? Eli riittääkö vain siemennesteen analyysi?
2)Onko IVF:hoidoissa jotain bmi-rajaa? esim eikö liian alhainen tai liian korkea bmi-arvoinen ihminen pääse hoitoihin? Minulle on kerrottu että ei ole, mutta haluan olla varma asiasta.. ja ovatko hoidot potilaille onnistuneet huonommin kuin normaalipainoisille? Entä jos ei ole muuten mitään vikaa edes kuukautisissa, eihän se silloin vaikuta itse hoitoon? Tai onko ikärajaa?
3)Maksetaanko hoidot suoraan käteisellä tai kortilla vai maksetaanko klinikoissa laskulla? Entä maksetaanko hoitoja sitä mukaa kun niissä käydään (ensikäynti, siemennestetutkimus, naisen tutkimukset, itse hoito,...) vai kaikki lopuksi kerralla? Tai pystyykö maksusta sopimaan? (esim maksetaan kuukauden kuluessa?)
Korvaako kela enemmän kuin kolme IVF-hoitoa, jollei yksikään hoidoista ole onnistunut?
4)Kuinka suuret todennäköisyydet lapsella on kiinnittyä ja syntyä? Entä mitkä todennäköisyydet syntyä terveenä jos minun puoleni suvussa on täysin terve, mutta mieheni suvussa on pari "ei-niin-tervettä"?
5)Onko hoidoissa jotakin takuuta? Eli taataanko klinikoilla että tietyssä ajassa on onnistuttu tai rahat takaisin? Vai joutuuko tosiaan vaikka kymmenenkin kertaa käymään IVF-hoidossa? Joudunko maksamaan joka hoitokerta siis uudelleen, vai maksanko kerran hoidosta, ja se toistetaan kunnes onnistuu ja kun joskus hakeudun uudestaan hoitoon, niin maksan uudelleen?
6)Kuinka kauan tutkimuksissa kestää ja kuinka nopeasti itse hoitoon pääsee? Eli jos nyt heti varaisin aikoja tälle kierrolle (kun vasta menkat loppuneet), niin saisinko ensi kierrolle jo hoidon?
7)Kuinka omistautuneita lääkärit ovat potilailleen? Eli omistautuvatko täysillä jokaiseen yksilöllisesti vai hoitavatko vain ns työtään? Olen kuullut että yksityisellä olisivat enemmän kiinnostuneita potilaistaan kuin yksityisellä?
8) Kuinka paljon onnistuneita syntymiä klinikoillanne on tehty verrattuna asiakasmäärään ja hoitojen määrään? Eli onko esimerkiksi 50% saanut ensimmäisellä IVF-hoidolla heti lapsen? Ja sitten esim 75% toisella IVF-hoidolla? Entä pakastetuilla alkioilla?
9)Siirretäänkö klinikoillanne yleensä 1 vai 2 alkiota? Mitä jos siirtää 2? Kuinka suuri todennäköisyys on saada terveet kaksoset verrattuna teidän asiakkaisiinne? Eli kuinka suuri osuus hedelmöittyneistä kaksosista klinikoillanne on syntynyt terveenä? Kysyn tätä vain siksi, että olen kärsinyt jo kauan lapsettomuudesta ja mietin kahden alkion siirtoa mahdollisessa hoidossa (että olisi parempi todennäköisyys saada edes se yksi lapsi), ja sitä että mitä jos molemmat kiinnittyvät....
Kiitos jo etukäteen vastauksistasi! :)
(tyhmiä?) kysymyksiä IVF-hoidoista! :)
1
191
Vastaukset
Hei!
Olet miettinyt selvästi jo paljon lapsettomuushoitoihin liittyviä asioita. Joudun vastaamaan sinulle tiivistetysti, koska tekstin maksimimäärä on rajattu.
Ensikäynnillä selvitetään perustutkimukset ja miehelle useimmiten riittää pelkkä siemennestenäyte. Jos analyysi on kovin poikkeavaa, silloin tarvitaan lisätutkimuksia. Pariskunnan toivomuksia kuunnellaan, mutta myös perustellaan jos on järkevämpää ja turvallisempaa tehdä kevyitä hoitoja ennen IVF-hoitoja.
Painolla on vaikutusta hoitojen turvallisuuteen ja tuloksiin. Jos BMI on > 35 tai varsinkin > 40 voi hoidon toteuttaminen olla mahdotonta näkyvyysongelmien vuoksi.
Maksut suoritetaan kolmen kk:n sisällä käynneistä, jotta kela:n suorakorvaus voidaan hoitaan klinikan kautta. Jokaisen käynnin jälkeen ei tarvitse maksaa, mutta uutta hoitoa ei voida aloittaa, jollei aikaisempaa hoitoa ole maksettu. Laskun voi saada mukaansa. Kuntasektorilla hoidot ovat edullisempia.
Hoitojen tuloksena lapset ovat käytännössä yhtä terveitä kuin normaalistikin. Monisikiöraskauksissa on enemmän ongelmia, keskenmenoja, keskosuutta.
Alkioiden pakastaminen on mahdollistanut yhden alkion siirron kerrallaan. Kuitenkin jos raskaus ei ala tai alkioiden laatu ei ole kovin hyvä, siirretään kaksi alkiota kerrallaan. Tarkkoja %:ja on mahdoton sanoa, esim. ikä vaikuttaa ja > 43-vuotiailla onnistumis% on < 5%.
Valitettavasti rahoja ei voi saada takaisin, jos hoito ei onnistu. Hoitoja ei kuitenkaan toisteta kymmentä kertaa, mikäli tulosta ei tule. Tavallisimmin max 3-4 IVF-hoitoa. Kelan suorakorvaus koskeen kolmea IVF-hoitoa/raskaus.
Hoidot käynnistyvät nopeasti 1-2 kk:n kuluessa. Perinnölliset sairaudet selvitetään tarvittaessa geneetikon avulla.
Koko henkilökunta on erittäin sitoutunutta työhönsä. Ala on mielenkiintoinen ja onnistuessaan palkitseva myös henkilökunnalle. Potilaiden kanssa iloitaan ja joskus valitettavasti joskus itketäänkin yhdessä.
Onnistumis% on vaikea sanoa, mutta karkeasti arvioiden yksi pariskunta kolmesta onnistuu saamaan lapsen/ yksi IVF-hoito.
Toivottavasti sait edes jotain tietoa! Kannattaa varata ensikäyntiaika, jolloin asioista on helpompi keskustella.
Ystävällisin terveisin,
Anna-Kaisa/Väestöliiton klinikat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113545MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar691886Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421578Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811204Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja611002Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33968Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60833- 171824
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768