Etsin luettavaa

johanna

Olen vastikää innostunut aloittamaan lukemisharrastuksen ja olen nyt lukenut pari kirjaa putkeen. Etsin mielekästä ja kasvattavaakin kesälukemista ja tahtoisin hyviä vinkkejä. :) Kirjan täytyisi olla kiinnostava ja selkeä, siinä voisi olla juoni tai sitten ei - kunhan siitä saisi mahdollisimman paljon irti ja uusia ajatuksia itselle.

Sen verran lisäystä että olen pian 18-vuotias ja kiinnostunut kaikesta maailman menosta ja filosofiasta. Kirja voisi perustua tositapahtumiinkin ja/tai se voisi olla yksittäinen ihmisen kertomus arjesta ja nuoruudesta. Pidän myös tärkeänä että kirjassa on mielenkiintoinen johdonmukainen kerronta sivistyssanoineenkin, josta sieltä täältä voi napata lyhyitä ja ytimekkäitä ajatelmia.

Kiitokset niille jotka vastailevat. =)

17

1895

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hanna

      Rakas Mikael on aivan ihana kirja vaikka onkin suunnattu nuorille. mut sai mun silmiin ainakin kyyneleet!

      • ethaun

        RAKAS MIKAEL KANNATTAA LUKEA TODELLA HYVÄ VAIKKA ONKIN NUORTEN KIRJA!


    • dramaturgi

      Kokeile Helsingin anomien klassikkoautomaattia, joka löytyy Hesarin sivulta oikealta. Siinä on kysymyksiä, joiden perusteella klassikot seuloutuvat esiin.
      Hyvää lukukesää!

    • mek

      Alice Seboldin Oma taivas oli ihana ja upea! Suosittelen jos et oo lukenu.

    • Himolukija

      Saisit parempia vihjeitä, jos kertoisit, mitkä kirjat ovat sinulle "kolahtaneet". "Hyvä kirja" on aika vaikea käsite.

      • Himolukija

        Sinuhea suosittelisin lähinnä. On romaani, joka vetää sisäänsä. Mutta lue myöhemmin myös Veljekset ja Tuntematon, ja ainakin Waltarilta Turms, kuolematon, Johannes Angelos, Mikael Karvajalka, Mikael Hakim, Linnalta Täällä pohjantähden alla.


      • Kipinäinen
        Himolukija kirjoitti:

        Sinuhea suosittelisin lähinnä. On romaani, joka vetää sisäänsä. Mutta lue myöhemmin myös Veljekset ja Tuntematon, ja ainakin Waltarilta Turms, kuolematon, Johannes Angelos, Mikael Karvajalka, Mikael Hakim, Linnalta Täällä pohjantähden alla.

        muistutuksesta. Tuo Johannes Angelos tarttee käydä ostamassa lukea kans lomalla.


      • Munkkeli
        Kipinäinen kirjoitti:

        muistutuksesta. Tuo Johannes Angelos tarttee käydä ostamassa lukea kans lomalla.

        Jos ostaa Mankellin kirjoja, kanavoituukohan osa rahoista Hamasin terroristeille?
        Sehän nyt on selvää, että Hamas tilasi tämän konfliktin Turkilta, koska rauha uhkasi.
        Fiksuina miehinä Hamasin jäsenet tietävät ettei rauhan aikana kannata kuolla, koska se heikentää kuoleman jölkeisiä etuisuuksia.


    • chapeau

      Jätä puuhastelijat omaan arvoonsa.

      En itse ole lukenut oikein nuorista kertovia kirjoja, tai nuorten arjesta. (Pitkäveteinen aihe, minusta, tulee liikaa iholle.)

      Mutta, olet valinnut hyvin minun mielestäni. Jalostava lukeminen jalostaa. Kannatan klassikoita. Kaikkea ei kumminkaan ehdi lukea, parasta vain kuoria kermat päältä, kun kermastakin ehtii parhaassakin tapauksessa nauttia vain pienen tilkan. Sitä paitsi - ja tätä nyt tuskin voi koskaan korostaa turhaan -, osa teoksista vain _täytyy_ tuntea, ne ovat niin merkittäviä eurooppalaisen ihmisen näkökulmasta.

      Tässä joitain teoksia, jotka minuun itseeni ovat viime aikoina luettuina kolahtaneet, tällaista yleistä linjaa vailla itse tehtyjä "löytöjä".

      Vladimir Nabokov: Lolita (ironiaa ja libidoa)
      Mihail Bulgakov: Saatana saapuu Moskovaan (ehdoton, jos et ole jo lukenut. monitasoinen satiiri ja kipeän hauska)
      Jerome K. Jerome: Kolme miestä veneessä (vain koska se on niin hulvaton)
      Oscar Wilde: Dorian Grayn muotokuva
      William Faulkner: Kun tein kuolemaa (mullistaa käsityksiäsi kerronnasta)

      ja kesälomalukemisen todellinen klassikko:
      Gabriel Garcia Marquez: Sadan vuoden yksinäisyys

      Jos näistä et saa nyhdettyä ajatelmia, niin ei auta kuin lukea pötköön Thomas Mannin Taikavuori, Tohtori Faustus, Buddenbrookit ja Joosef-sarja.

    • Kipinäinen

      vuoden yksinäisyys on omaa luokkaansa ja voi hyvässä lykyssä kolahtaa rajustikin. Raskas se on, vaatii aikamoisen hyvää keskittymistä ja ahmimista, sillä "kärryltä" tipahtaa helposti pitempien taukojen aikana. Kesäloma on tämmöisiä tiiliskiviä varten.

      Voipa olla että olet koulussa saanut lukea: Sieppari ruispellossa (Salinger) tai Rutto (Camus) tai moneen kertaan lukemani Sivullinen (Camus). Nuorelle Papillon voisi olla imaisevaa luettavaa.

      Tammen Keltaisen kirjaston kirjat ovat suositeltavia ja varmoja valintoja.

      Nuorelle naiselle suosittelen lämpimästi Anne Tylerin kirjoja. Itse olen lukenut niitä in english, mutta on niitä käännetty suomeksikin. Todella lämpimiä tarinoita meistä tavallisista ihmisistä, ihmisluonteen moninaisista vekeistä, käänteistä ja ompeleista. A Patchwork Planet ja The Accidential Tourist on ainakin käännetty ja ovat mainioita molemmat. Jälkimmäisestä on tehty hurmaava William Hurtin ja Geena Daviesin tähdittämä leffakin ("Satunnainen matkailija", ellen väärin muista ja on lähes yks yhteen kirjan kanssa).

      Kun tästä nettiriippuvuudesta pääsen eroon, ryhdyn ahmimaan kirjoja (ainakin joitakin)...

    • lafemelle-86

      Mä suosittelen ehdottomasti kaikkia Nora Robertsin kirjoja. Omiin suosikkeihin kuuluvat ehdottomasti Tulesta syntynyt-trilogia ja Perintönä maa ja taivas. Kätketyt kalleudet ja Angeliquen kirous ovat myös aivan mahtavia kirjoja. :) Siinäpä siis muutama kirja, jos pidät romanttisista kirjoista. :)
      Näissä kirjoissa on myös sitä filosofista puolta mielestäni ihan hyvin.

      Mutta...jos todella filosofista kirjaa etsit, niin suosittelen Sofian maailmaa. En muista kuka sen on kirjoittanut, mutta eiköhän se kirjastosta löydy. :)

      • maki

        Filosofiasta kiinnostuneen ei kannata heti ekana tarttua esimerkiksi johonkin Leibnitzin tai Kierkegaardin kirjoittamaan teokseen. Suosittelen lämpimästi tuota Sofian maailmaa, jonka on kirjoittanut Jostein Gaarder. Itse luin sen joskus 17-18 vuotiaana yhdeltä istumalta, kun se oli niin älyttömän mukaansatempaava. Myös lukion filosofian oppikirjat ovat hyviä kirjoja aloittaa filosofiaan tutustuminen.


    • hunni

      Veikko Huovisen tuotantoa. Siinä on sellaista tekstiä mitä en lukenut keneltäkään muulta.Huovinen on ainoa lajissaan ja niin perisuomalainen kuin vain voi olla (ehkä Linnan Tuntemattoman sotilaan jälkeen).

    • Tampio 2.0 Pro

      Andrei Platonovin Tsevengur on loistava, vaikkakin aliarvostettu.

    • jospas

      Kokeile Dan Brownin Da Vinci -koodia. Herättää ajatuksia, mutta kuitenkin viihdyttävä.

      • pekkizs

        Luetko tiiliskiviä? Kokeile Fedor Dostojevskin kirjaa Karamazovin veljekset.Teos kuuluu ilman muuta maailmankirjallisuuden top kymppiin,ja panee sinut varmasti pohtimaan elämääsi ja sen tarkoitusta.Kirjassa on kuitenkin peräti 1100 sivua. Mieti siis jaksatko tarttua siihen! Suosittelen kirjaa lämpimästi.


    • lukijaaaaaa

      Dave Pelzer - Pimeän poika

      Liza Marklundin kirjat

      Torey Haydenin kirjat

      Deborah Spungen- Nancy

      Cecilia Ahern- Ps, rakastan sinua

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      332
      2858
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      105
      2140
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1620
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1032
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      924
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe