Olen vastikää innostunut aloittamaan lukemisharrastuksen ja olen nyt lukenut pari kirjaa putkeen. Etsin mielekästä ja kasvattavaakin kesälukemista ja tahtoisin hyviä vinkkejä. :) Kirjan täytyisi olla kiinnostava ja selkeä, siinä voisi olla juoni tai sitten ei - kunhan siitä saisi mahdollisimman paljon irti ja uusia ajatuksia itselle.
Sen verran lisäystä että olen pian 18-vuotias ja kiinnostunut kaikesta maailman menosta ja filosofiasta. Kirja voisi perustua tositapahtumiinkin ja/tai se voisi olla yksittäinen ihmisen kertomus arjesta ja nuoruudesta. Pidän myös tärkeänä että kirjassa on mielenkiintoinen johdonmukainen kerronta sivistyssanoineenkin, josta sieltä täältä voi napata lyhyitä ja ytimekkäitä ajatelmia.
Kiitokset niille jotka vastailevat. =)
Etsin luettavaa
17
1921
Vastaukset
- Hanna
Rakas Mikael on aivan ihana kirja vaikka onkin suunnattu nuorille. mut sai mun silmiin ainakin kyyneleet!
- ethaun
RAKAS MIKAEL KANNATTAA LUKEA TODELLA HYVÄ VAIKKA ONKIN NUORTEN KIRJA!
- dramaturgi
Kokeile Helsingin anomien klassikkoautomaattia, joka löytyy Hesarin sivulta oikealta. Siinä on kysymyksiä, joiden perusteella klassikot seuloutuvat esiin.
Hyvää lukukesää! - mek
Alice Seboldin Oma taivas oli ihana ja upea! Suosittelen jos et oo lukenu.
- Himolukija
Saisit parempia vihjeitä, jos kertoisit, mitkä kirjat ovat sinulle "kolahtaneet". "Hyvä kirja" on aika vaikea käsite.
- Himolukija
Sinuhea suosittelisin lähinnä. On romaani, joka vetää sisäänsä. Mutta lue myöhemmin myös Veljekset ja Tuntematon, ja ainakin Waltarilta Turms, kuolematon, Johannes Angelos, Mikael Karvajalka, Mikael Hakim, Linnalta Täällä pohjantähden alla.
- Kipinäinen
Himolukija kirjoitti:
Sinuhea suosittelisin lähinnä. On romaani, joka vetää sisäänsä. Mutta lue myöhemmin myös Veljekset ja Tuntematon, ja ainakin Waltarilta Turms, kuolematon, Johannes Angelos, Mikael Karvajalka, Mikael Hakim, Linnalta Täällä pohjantähden alla.
muistutuksesta. Tuo Johannes Angelos tarttee käydä ostamassa lukea kans lomalla.
- Munkkeli
Kipinäinen kirjoitti:
muistutuksesta. Tuo Johannes Angelos tarttee käydä ostamassa lukea kans lomalla.
Jos ostaa Mankellin kirjoja, kanavoituukohan osa rahoista Hamasin terroristeille?
Sehän nyt on selvää, että Hamas tilasi tämän konfliktin Turkilta, koska rauha uhkasi.
Fiksuina miehinä Hamasin jäsenet tietävät ettei rauhan aikana kannata kuolla, koska se heikentää kuoleman jölkeisiä etuisuuksia.
- chapeau
Jätä puuhastelijat omaan arvoonsa.
En itse ole lukenut oikein nuorista kertovia kirjoja, tai nuorten arjesta. (Pitkäveteinen aihe, minusta, tulee liikaa iholle.)
Mutta, olet valinnut hyvin minun mielestäni. Jalostava lukeminen jalostaa. Kannatan klassikoita. Kaikkea ei kumminkaan ehdi lukea, parasta vain kuoria kermat päältä, kun kermastakin ehtii parhaassakin tapauksessa nauttia vain pienen tilkan. Sitä paitsi - ja tätä nyt tuskin voi koskaan korostaa turhaan -, osa teoksista vain _täytyy_ tuntea, ne ovat niin merkittäviä eurooppalaisen ihmisen näkökulmasta.
Tässä joitain teoksia, jotka minuun itseeni ovat viime aikoina luettuina kolahtaneet, tällaista yleistä linjaa vailla itse tehtyjä "löytöjä".
Vladimir Nabokov: Lolita (ironiaa ja libidoa)
Mihail Bulgakov: Saatana saapuu Moskovaan (ehdoton, jos et ole jo lukenut. monitasoinen satiiri ja kipeän hauska)
Jerome K. Jerome: Kolme miestä veneessä (vain koska se on niin hulvaton)
Oscar Wilde: Dorian Grayn muotokuva
William Faulkner: Kun tein kuolemaa (mullistaa käsityksiäsi kerronnasta)
ja kesälomalukemisen todellinen klassikko:
Gabriel Garcia Marquez: Sadan vuoden yksinäisyys
Jos näistä et saa nyhdettyä ajatelmia, niin ei auta kuin lukea pötköön Thomas Mannin Taikavuori, Tohtori Faustus, Buddenbrookit ja Joosef-sarja. - Kipinäinen
vuoden yksinäisyys on omaa luokkaansa ja voi hyvässä lykyssä kolahtaa rajustikin. Raskas se on, vaatii aikamoisen hyvää keskittymistä ja ahmimista, sillä "kärryltä" tipahtaa helposti pitempien taukojen aikana. Kesäloma on tämmöisiä tiiliskiviä varten.
Voipa olla että olet koulussa saanut lukea: Sieppari ruispellossa (Salinger) tai Rutto (Camus) tai moneen kertaan lukemani Sivullinen (Camus). Nuorelle Papillon voisi olla imaisevaa luettavaa.
Tammen Keltaisen kirjaston kirjat ovat suositeltavia ja varmoja valintoja.
Nuorelle naiselle suosittelen lämpimästi Anne Tylerin kirjoja. Itse olen lukenut niitä in english, mutta on niitä käännetty suomeksikin. Todella lämpimiä tarinoita meistä tavallisista ihmisistä, ihmisluonteen moninaisista vekeistä, käänteistä ja ompeleista. A Patchwork Planet ja The Accidential Tourist on ainakin käännetty ja ovat mainioita molemmat. Jälkimmäisestä on tehty hurmaava William Hurtin ja Geena Daviesin tähdittämä leffakin ("Satunnainen matkailija", ellen väärin muista ja on lähes yks yhteen kirjan kanssa).
Kun tästä nettiriippuvuudesta pääsen eroon, ryhdyn ahmimaan kirjoja (ainakin joitakin)... - lafemelle-86
Mä suosittelen ehdottomasti kaikkia Nora Robertsin kirjoja. Omiin suosikkeihin kuuluvat ehdottomasti Tulesta syntynyt-trilogia ja Perintönä maa ja taivas. Kätketyt kalleudet ja Angeliquen kirous ovat myös aivan mahtavia kirjoja. :) Siinäpä siis muutama kirja, jos pidät romanttisista kirjoista. :)
Näissä kirjoissa on myös sitä filosofista puolta mielestäni ihan hyvin.
Mutta...jos todella filosofista kirjaa etsit, niin suosittelen Sofian maailmaa. En muista kuka sen on kirjoittanut, mutta eiköhän se kirjastosta löydy. :)- maki
Filosofiasta kiinnostuneen ei kannata heti ekana tarttua esimerkiksi johonkin Leibnitzin tai Kierkegaardin kirjoittamaan teokseen. Suosittelen lämpimästi tuota Sofian maailmaa, jonka on kirjoittanut Jostein Gaarder. Itse luin sen joskus 17-18 vuotiaana yhdeltä istumalta, kun se oli niin älyttömän mukaansatempaava. Myös lukion filosofian oppikirjat ovat hyviä kirjoja aloittaa filosofiaan tutustuminen.
- hunni
Veikko Huovisen tuotantoa. Siinä on sellaista tekstiä mitä en lukenut keneltäkään muulta.Huovinen on ainoa lajissaan ja niin perisuomalainen kuin vain voi olla (ehkä Linnan Tuntemattoman sotilaan jälkeen).
- Tampio 2.0 Pro
Andrei Platonovin Tsevengur on loistava, vaikkakin aliarvostettu.
- jospas
Kokeile Dan Brownin Da Vinci -koodia. Herättää ajatuksia, mutta kuitenkin viihdyttävä.
- pekkizs
Luetko tiiliskiviä? Kokeile Fedor Dostojevskin kirjaa Karamazovin veljekset.Teos kuuluu ilman muuta maailmankirjallisuuden top kymppiin,ja panee sinut varmasti pohtimaan elämääsi ja sen tarkoitusta.Kirjassa on kuitenkin peräti 1100 sivua. Mieti siis jaksatko tarttua siihen! Suosittelen kirjaa lämpimästi.
- lukijaaaaaa
Dave Pelzer - Pimeän poika
Liza Marklundin kirjat
Torey Haydenin kirjat
Deborah Spungen- Nancy
Cecilia Ahern- Ps, rakastan sinua
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik83296MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681848Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5401549Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin751156Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja60966Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s32940Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt208861- 170813
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59796Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3758