LAUMISTA EI IHMISTEN ILMOILLE!

Darungi

Minulla on todella suuri laumanvartijarotuinen koira, tottelee hyvin, kävelee rinnalla, osaa ohitukset ja tapaa miellellään uusia ihmisiä sekä koiria. Pari kertaa on pikkukoira naamalle tullut, mutta olemme vain poistuneet paikalta.

Olinpa tässä yhtenä päiänä koirani kanssa lenkillä ja päätimme kipaista läheisellä torilla katselemassa tarjontaa.

Muut ihmiset ihaiivat (tosin etäältä kun monia suuri koira kauhistuttaa, jotkut uskalsivat onneksi juttusille kuten yleensä), jotkut kyselivät koirasta ja kerron rodusta ja laumiksista mielelläni. Koiraakin saa rapsutella.

Sitten vastaan tuli nainen ja mies, heillä kaksi lasta mukanaan. Nainen aloitti hirmuisen haloon koirasta kuinka se on vaarallinen ja minä hullu kun tuon sen ihmisten ilmoille! Kun täällä on lapsiakin. Isäntä seisoi vaimonsa rinnalla ja lapset kyyristelivät heidän takanaan. Yritin rauhoitella naista ja pyysin häntä perheineen tutustumaan koiraan, se ei ole vaarallinen, se on hallinnassa ja rakastaa lapsia, meilläkin lapsia on kotona. Siitä syttyi vaan suurempi haloo, olet hullu kun pidät suurta koiraa lasten kanssa ja eikös tuo ole niitä tappajakoiria?

Minä lähdin pois hämilläni, eipä siinä muu auttanut.

Olen kyllä monesti kuullut kun ihmiset kauhistelevat meidän koiraa ja lapsia, mutta yleensä kuulen siitä tutun kautta kun tutulle on perhettämme kauhisteltu.

Ovatko muut törmänneet tällaiseen? Tunnen pljon koiran omistajia, niin suurten kuin pienienkin, pidän kaikenkokoisista koirista mutta olen itse joutunut kahdesti pikkukoiran hampaisiin mutten (onneksi) kertaakaan ison.

Ohitukset lenkilläkin menevät yleensä helpommin isojen koirien kanssa kuin pienten, jotka monesti (ei aina) räksyttävät ja riehuvat remmeissään. Metsästyskoirat ovat tietenkin vielä yksi ryhmä, usein nekin riehuvat ja räyhäävät.

Onko siis muilla kokemuksia noin hyökkäävästä kokemuksesta ja teenkö ihn oikeasti väärin kulkiessani ihmisten keskellä koirani kanssa?

20

606

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nääsmääs

      Klassinen isokoira/pikkukoira asetelma. Ihmisten suhtautuminen eläimiin ja kaikkeen muuhunkin muodostuu koetuista tai opituista asioista.
      Jos siskontädinveljenmiehellä on agressiivinen laumanvartija, niin tietty ihmisryhmä tuomitsee kaikki laumanvartijat suoralta kädeltä tappajakoiriksi.

      Jos on joutunut esimerkiksi kaukasian paimenkoiran uhittelun kohteeksi, niin kyllä se on aika julmaa dataa, varsinkin koiriin tottumattomalle, puhumattakaan, jos on sattunut vahinko.

      Tilanne, että on joutunut pikkukoiran hampaisiin laukeaa normaalisti monon oikaisulla tai viimeistään toisella, mutta laumanvartijan kanssa tämä ei päde ja siksi jokaisella laumanvartijan, kuten muidenkin isojen suojelukoirarotujen omistajilla on erityinen vastuu kouluttamisessa ja sosiaalistamisessa.

      Hurja ulkonäkö arvaamaton käytös tarrautuu ihmisen syvimpiin mielensopukoihin helpommin, kuin viiden kilon hihnahirviön riekkuminen.

    • faetgerbahbaegs

      Meillä on laumanvartija koira, Bullmastiffi. Nyt juuri siinä iässä että pitää sosiaalistaa, joten käydään viikoittain kävelemässä ihmisten ilmoilla. Käytiin eläin kaupassakin ja siellä törmättiin nuoreen pikku koiraan. Haistelivat toisiaan ja juttelin omistajan kanssa. Molemmista oli hienoa, että sai kummankin pennut kohdata taas uuden koiran. Aiotaan jatkaa koiramme kuljettamista ihmisten joukossa, vaikka onkin aikuisena suuri. Vanhempi kulkee jopa bussissa ja kunhan nuoremmalle tulee ikää niin sekin opetetaan kulkemaan julkisissa. Jättäisin tuollaisten huutelevien ihmisten puheet omaan arvoonsa. Poistukoot itse paikalta jos koiran läsnäolo heitä häiritsee. Tosin suomen lain mukaan koiria ei saisi torille viedä, mutta olen itsekin käynyt siellä vanhemman koiramme kanssa. En ole koskaan törmännyt vastaavaan kuin sinä, päin vastoin. Ihmiset ihailevat ja kyselevät voiko heidän lapset tulla silittämään. Terassillakin on muutamana kesäpäivänä tullut koiran kanssa käytyä lenkin lomassa ja kauniisti se mukana kulkee :)

      On ymmärrettävää, että jotkut pelkäävät koiria, mutta pitääkö se sama pelko juurruttaa lapsiinkin ja haukkua koira ja omistaja ihan vain tietämättömyyttään.
      Minulla on pari ystävää, jotka pelkäävät koiria koska lapsena heidän kimppuunsa on koira hyökännyt. Toinen heistä hankki pienen koiran, koska halusi päästä pelostaan ja lastensa oppivan ettei koirissa ole pelättävää. Nyt kuitenkin on miettinyt, että heille olisikin sopinut suurempi ja rauhallisempi koira paremmin. Nykyinen pieni koira on vieraille äkäinen, arvaamaton ja ei siedä muita koiria. Toinen ystäväni odottaa että ehtisimme viemään koiramme heille käymään, jotta heidänkin lapsensa näkevät suuria ja ystävällisiä koiria. Molemmat siis pelostaan huolimatta eivät halua siirtää sitä lapsilleen.

    • Läskipää25

      Bullmastiffi ei ole laumanvartijakoira.

      • aetgerbahbaegs

        Kyllä Bullmastiffi luetaan laumanvartioihin tai ainakin samanoloisiin koiriin. KIRJA: Pennun kasvatus, Tuire Kaimio, sivu 20, Laumaa tai pihaa vartioivat rodut (etelävenäjänpaimenkoira, sarplaninac, estrelanvuoristokoira, kaukaasianpaimenkoira ja BULLMASTIFFI)

        Jokainen joka omistaa bullmastiffin voi varmasti allekirjoitaa en faktan, että on hyvinkin pihaa ja laumaansa vartioiva rotu.


      • koikoir
        aetgerbahbaegs kirjoitti:

        Kyllä Bullmastiffi luetaan laumanvartioihin tai ainakin samanoloisiin koiriin. KIRJA: Pennun kasvatus, Tuire Kaimio, sivu 20, Laumaa tai pihaa vartioivat rodut (etelävenäjänpaimenkoira, sarplaninac, estrelanvuoristokoira, kaukaasianpaimenkoira ja BULLMASTIFFI)

        Jokainen joka omistaa bullmastiffin voi varmasti allekirjoitaa en faktan, että on hyvinkin pihaa ja laumaansa vartioiva rotu.

        Et edes näköjään ymmärrä mitä laumanvartija tarkoittaa. Pihavahtina varmasti hyvä, siihenhän kai jalostettu.


      • ctyghpjåp
        koikoir kirjoitti:

        Et edes näköjään ymmärrä mitä laumanvartija tarkoittaa. Pihavahtina varmasti hyvä, siihenhän kai jalostettu.

        Juu, ei ole jalostettu pihavahdiksi, todellakaan. Bullmastiffi on aikoinaan jalostettu riistanvartijan kaveriksi, kaatamaan salametsästäjiä. Värityksen ansiosta häviää pimeään, hiipii hiljaa lähelle ja kaataa salametsästäjän. Nykyään tosin käytetään rauniokoirana, ilmanjäljen kanssa toimii myös hyvin. Mainio koira perheeseen ja lasten kaveriksi, kovapäisiä ja itsetietoisia ovat, mutta äärimmäisen älykkäitä ja huolehtivia. Kaikki tosin riippuu myös jalostuslinjasta ja koirat ovat aina yksilöitä.


    • poihjk

      Saa ja pitääkin kulkea. Hyvin käyttäytyvä laumis antaa hyvää mainosta rodulle ja ihmisten negatiivisin mielipiteisiin pystyy yleensä vaikuttamaan noilla hyvillä kokemuksilla. No se oli sen perheen äidin rajoittunut ja suppea mielipide.

      Itse en valitettavasti voi vanhemman koirani kanssa kulkea yleisillä paikoilla, koska se on erittäin terävä, huomaa kaiken ja reagoi lähes kaikkeen. Omia ja koiran hermoja säästääkseni se saa vartioida pihaamme ja hevosia, kotioloissa se on loistava kumppani ja erinomainen vahti.

      Meillä ongelma oli lähinnä ihmiset, jotka halusivat tulla koiraa katsomaan ja silittämään, mutta koira rähjää vieraille, elleivät ne juuri oikein osaa lähestyä koiraa, joten helpompi oli käännyyttää ihmisiä pois kun antaa koiran pelotella ne. Oikein lähestyvät=eli minua ei koiraa lähestyvät ihmiset saivat tulla luokse ja niiltä vaadittiin hetken päästä rapsutuksia.

    • piipappaduula

      sitten sinä heräsit,menit jääkaapille,hieraisit munduasi ja otit maitohörpyn ja jatkoit takaisin unille.. hyvä tarina.. osta vaan joskus ittellesi kanssa sellanen pipulinjatkeeksi vaikka

    • diippappafuulaaja

      niin ja vielä.. ei torille saa mennä koirienkanssa..

    • Ei ole
      • boukkuisäntä

        Eipä laumanvartijaroduksi lueteltavaa pyreneittenkoiraakaan enää pidetä vartiokoirana, vaan sen luonne ollaan muutettu melkein seurakoiramaiseksi. Mutta minulla on laumanvartijakoirina 2 bouvieria. Olivat ne sitten minkä rotuisia hyvänsä, niin käyttöominaisuudet den ratkaisetvat, eikä rotu. Vahtivietitön kaukasianpaimenkoirakaan ei ole laumanvartijakoira. Metsästyskoirakin on metsästyskoira, jos sitä metsästyksessä käytetään, rodusta riippumatta.


      • vghjkhohj

        Kyllä niitä käytetään edelleen vartiokoirinakin. Varmasti vartioivat jokainen ainakin omaa pihaansa/kotiaan. Työkoiria ne on ja niille pitää olla mielekästä tekemistä.


      • VAHTIVIETTIJOO
        boukkuisäntä kirjoitti:

        Eipä laumanvartijaroduksi lueteltavaa pyreneittenkoiraakaan enää pidetä vartiokoirana, vaan sen luonne ollaan muutettu melkein seurakoiramaiseksi. Mutta minulla on laumanvartijakoirina 2 bouvieria. Olivat ne sitten minkä rotuisia hyvänsä, niin käyttöominaisuudet den ratkaisetvat, eikä rotu. Vahtivietitön kaukasianpaimenkoirakaan ei ole laumanvartijakoira. Metsästyskoirakin on metsästyskoira, jos sitä metsästyksessä käytetään, rodusta riippumatta.

        Noooo.... tekeekö tietyt ominaisuudet esim. jopa colliesta "laumanvartijan"? Onko se VAIN ominaisuuksista kiinni?
        Itse harrastan saksanpaimenkoiria ja tiedän ettei keskivertogeelaria voi (oksennuksen nousematta suuhun) väittää virkakoiraksi.. toisin kuin NORMAALIA käyttölinjaista. Mutta ei se ainakaan näillä ole mistään omistajan mutu-tuntumasta kiinni onko kyseessä oikea "työkoira" vai ei.

        Ikävä kyllä niitä löytyy silti: joku idari inttää että hänen koiransa on NIIN TYÖ- JA VIRKAKOIRA ETTÄ::!!! vain koska se on purrut naapurin setää varoittamatta. Häpeän näiden ihmisten puolesta :/

        Ps. Onko tämä "vahtivietti" puolustusviettiä vai räkyttämistä?


      • boukkuisäntä
        VAHTIVIETTIJOO kirjoitti:

        Noooo.... tekeekö tietyt ominaisuudet esim. jopa colliesta "laumanvartijan"? Onko se VAIN ominaisuuksista kiinni?
        Itse harrastan saksanpaimenkoiria ja tiedän ettei keskivertogeelaria voi (oksennuksen nousematta suuhun) väittää virkakoiraksi.. toisin kuin NORMAALIA käyttölinjaista. Mutta ei se ainakaan näillä ole mistään omistajan mutu-tuntumasta kiinni onko kyseessä oikea "työkoira" vai ei.

        Ikävä kyllä niitä löytyy silti: joku idari inttää että hänen koiransa on NIIN TYÖ- JA VIRKAKOIRA ETTÄ::!!! vain koska se on purrut naapurin setää varoittamatta. Häpeän näiden ihmisten puolesta :/

        Ps. Onko tämä "vahtivietti" puolustusviettiä vai räkyttämistä?

        Se on muusta kiinni kuin rodusta. Normaalina perinteenä rotu ratkaisee, mutta todellisuudessa koira itse. Jos collie toimii laumanvartijakoiran tavoin ja pystyy säykäyttämään sudet tiehensä, niin mikä estää sitä olemasta laumanvartijakoira ? Nykyään rotua pidetään liian tarkaisevana tekijänä. Ainakaan minä en vaihda bouviereitani mihinkään pekästään sen takia, etteivät ne olisi "roduiltaan" laumanvartijakoiria ! Minä näen "omin silmin", että koirani ovat laumanvartijoita, enkä mistään lukemistani rotutiedoista.


      • Luitko sie edes tuota määritelmää mitä jakelet..? Ei käytetä alkuperäiseen tarkoitukseen eli riistanvartijan suojelu- ja vartiointi tehtäviin. Edellä tekstissä kuitenkin mainittiin, että on pihaa vahtiva ja laumaasuojeleva rotu, joka turvautuu agressiivisuuteen vain äärimmäisen pakon edessä. Parhaimmillaan siis Bullmastiffi on mitä täydellisin koira :)


    • Touhukas

      Meillä on suht keskikokoinen (40 kg) koira ja jo sen kanssa saa ihme kommentteja ihmisiltä:""tää meidän murre pelkää isoja mustia koiria", vaikka omani ei edes hauku ja usein vaihdetaan kadunpuolta, kun tulemme vastaan.

      Ystävälläni on rotikka ja hän on saanut vihaisiakin kommentteja tappaja-koirasta.
      Hänenkin koiransa on hyvin säyseä, joten näitä näkyy tulevan kaikille joiden koira menee vähääkään päälle 30kg ja rodusta riippuen lisääntyy ihmisten vihamielisyys..

      Toisaalta olen myös saanut kommentin, ettei kiljuvia kakaroita tartte tuoda julkisille paikoille (vauva itki kaupassa), eli tekee sitten mitä tahansa niin jonkun mielestä se on väärin :)

      Itse aion jatkossakin viedä nöffin puolikkaani ja kiljuvat kakarani julkisille paikoille ja jättää huomauttelijat omaan arvoonsa..

      ps. taidan hakea vielä mummonikin mukaan, sillä eikös ne vanhuksetkin ole yksi sisään suljettava kansanryhmä :)

    • .

      Eikö kuitenkin ole parempi lapsia varoitella vieraasta koirasta, jota ei tunne? Seuraava vastaan tuleva molossi ei välttämättä ole yhtä lapsiystävällinen.

      • molossimamma

        No asialla on kaksi puolta, mikäli lasta pelottelee voi hän alkaa pelkämään koiria. Mutta jos lapsen kanssa voisi sopia pelisäännöt? Outojen koirien lähelle ei mennä ilman vanhempien ja koiran omistajan lupaa on sääntönä meillä.


    • kaukkari maalla

      Meillä kaukkarineiti ja asutaan maalla. Sosiaalistaminen ei mennyt sen suhteen nappiin, että taajamissa kuljettaessa on remmiräyhääjä toisille koirille. Ihmisiä ei noteeraa taajamissakaan.

      Tämän kanssa kulkiessa ymmärtäisin kommentit, että miksi tullaan ihmisten ilmoille, mutta mikäli asiallisesti kulkeva iso koira, olkoon rotu / käyttöominaisuus mikä tahansa, pitäisi saada kulkea rauhassa ilman em. kommentteja. Esim, toinen koiramme landseer on kaukkarin kokoinen, mutta tällä puolestaan on hihnassa kulkeminen ihmisten ja koirien ilmoilla hanskassa saa mielestäni kulkea mukana missä vain koirien on sallittua kulkea.

      Omassa pihapiirissä maaseudulla sen sijaan kaukkarimmekin on mitä parhain perheenjäsen. Kaikki vieraat saavat tulla, koskaan ei ole ollut minkäänlaista uhkaa vieraille. Mikäli joku "asiaton" vieras tulee, haukkuu koira silloin ja pitää huolen että on minun ja tämän asiattoman, tai talon ja asiattoman välissä. Ei kuitenkaan silloinkaan koske. Kyllä kun tuon kokoinen koira haukkuu ja murisee, niin kyllä kaikki nämä asiattomat kulkija ovat ymmärtäneet poistua paikalta. Ja asiaton on kyllä selkeästi asiaton, kuten vahvasti päihtynyt ja uhkaavasti huutava/heiluva tai jostain pellon / takapihan kautta hämärästi hiippaileva epäilyttävä tyyppi. Näitäkin kun nykyisin maalla(kin) riittää..

      Koira on irti pihalla ja tulee monesti sisälle, kun tulee vieraita varsinkin jos on lapsia mukana, koska tietää saavansa moninkertaisen määrän rapsutuksia :-) Lenkillä käymme yleensä täällä lähitienoon metsäautoteillä yhdessä toisen koiramme kanssa. Vaikka koira on remmiräyhääjä ei se irtiollessaan tee pahaa toisille koirille. Viimeeksi eilen kulki pari irtokoiraa pihamme kautta ja toinen yritti haastaa riitaakin. Tämä vain nosti karvat pystyy ja tyytyi murisemaan ja katsomaa että irtokoirat poistuvat. Tätä ei ole helppo provosoida tappelemaan. Mikäli vieras koira tulee ystävällisissä merkeissä (esim. kavereiden mukana) on se tämän mielestä tervetullut ja sille esitellään pihapiiri ja parhaat paikat sekä leikitään.

      Toivoisin tietysti, että olisi tuon remmissä kulkemisen saanut sujuvammaksi, mutta meillä niin harvoin tarvitsee mihinkään lähteä, että kuonopannan kanssa koira on silloin hallinnassa kun tarvitsee jossain käydä ja tietää ettei se aiheuta vaaraa toisille koirille. Ja kun kotona koira on 10 aina.

    • NääsWille

      Darungi.

      Kulje ihan rauhassa, kunhan oikeasti vastaat koirastasi kaikissa tilanteissa.

      Mikään syy, laumikset ei kuulu, on silkkaa puppua, jos sinulla itselläsi on ennakoitntitaitoa, niin koiraan kuin ihnisiin, olet koulannut koirasi, ja tunnet jopa rahallisen vastuusi jos vaihinko käy.
      Mutta jos joku haluaa fifinsä sinun koirallasi syöttää, (tarkoitan että ne riekkuvat sata metriä pitkän flenksin päässä omistan ymmärtämättä yhtään mitä hihnan päässä tapahtuu ) sinun ei kuulu sitä maksaa ihan vaan siksi että omasi on laumis. Mutta, ja mutta, tämä edellyyttää sitä että sin oikeasti, ymmärrät koirasi luonteen, ja varoitat ihmisiä, jos ihan nallen suuhun tukkivat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      7936
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2892
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2472
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      120
      2198
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1855
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      11
      1616
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1374
    Aihe