Eläin havainnoi laajemmin valoa ja ääntä kuin ihminen.
Ahma suuttui riistakameralle:
http://www.yle.fi/alueet/keski-suomi/2012/01/ahma_tyolaantyi_kuvaamiseen_-_vei_kameran_3165534.html
Syyksi epäiltiin infrapunasalamaa.
Näkeehän kännykän kamerakin telkkarin kaukosäätimen toiminnan,
miksei sitten pimeäeläimen silmä.
Mehiläiset ovat herkkiä ultravielotille.
Arvoitus on riistakameran mahdollinen jännitemuunnin.
Kaikki härvelit, joissa on kuparilankarulla jonkun metallijauhesydämen kanssa,
lähettävät myös ääntä. Sillä taajudella jolla muunnos tehdään.
Voimakkuus riippuu muodon muutoksen suuruudesta.
(Vaikkapa maastonavigaattorin taustavalaisun muuntaja.)
Elektroniikka ei ole aina äänetöntä.
Ultraäänitarkenteisen objektiivin moottori saattaa kuulua pahasti.
Eläimet kun kuulevat helposti 100 kHz.
Ihmiselle huomaamaton
3
154
Vastaukset
- fdgdg
"Ihmiselle huomaamaton"
Tähän voin vain sanoa, että ei kaikki. "infrapunasalamaa" on näissä se onngelma tai valo, jonka ihminenkin pystyy erottamaan, eläimet näköineen varmemmin. - kyytiä kojussa
Oiskohan mukava olla karhukojussa kun elukka kyllästyy siihen ja päättää pistää ranttaliksi?
- kjjhjyu
Elektroniset laitteet lähettää ultraääntä. Myös joidenkin muovilaatujen haju on eläimiä kiihottava. En usko salaman valoon, sillä eläimet ei juuri reagoi näkyväänkään salamaan, mutta ääneen kylläkin. Salamakaan ei ole äänetön, sen kuulee kuvaajakin.
Olen huomannut, että metsäkauris kuulee tyynellä säällä kameran USM-moottorin ja mahdollisesti myös vakaajan äänen, noin 50 metrin päähän.
Reagoi heti kun kamera tarkentaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv282527- 1142126
- 1221809
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?971803Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91547Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161391140Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901085Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt891031Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu211022Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35987