Australianpaimenkoirasta kysymyksiä?!

turhautunuut

Olen 13 vuotias tyttö ja haluaisin australianpaimenkoiran mutta kysyn ensiksi pari kysymystä:

1. Olenko liian nuori hankkimaan koiraa? Huom siskoni haluaisi myös´ja se on kohta 18!

2.Kuinka paljon nämä suunnilleen maksaa?

3.Sopiiko ensimmäiseksi koiraksi ? (Kokeneilta ainakin pyydän tähän vastausta)

Tähän väliin että asutaan omakotitalossa pohjoisessa ja meillä on omaa karjaa niin sitä voi paimentaa ((:
4.Voiko juosta joskus pienen lenkin huom pienen lenkin sijaan juosta vaikka pellolla mun kans kun en aina ehdi lenkillä käyttämään?

5.Käymme joka vuosi kreikassa lomalla nii me ei tiedetä mihin koira laittaa siksi ajaksi. Sitten me mietittiin että voitais laittaa loman ajaksi yhelle mun kaverille kun niillä on bordercollie. Nii sitte kysymykseen eli: Kannattaako erottaa koira laumasta vai jos voi erottaa vähäksi aikaa nii miten se opetetaan olemaan kaverillani?

Suuret kiitokset näin etu käteen kaikille vastanneille!! ps. jos ette tajunnu jottain nii sanokaa ku kirjotin tän aika pikasesti xd!

18

643

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turhautunuut

      Voisko joku vastatakkin jos tietää edes jotain ! Kiitooos, (:((: -.-

    • aussi paussi

      "1. Olenko liian nuori hankkimaan koiraa? Huom siskoni haluaisi myös´ja se on kohta 18!"

      -Koira on joka tapauksessa vanhempien vastuulla.

      "2.Kuinka paljon nämä suunnilleen maksaa?"

      -Useimmat kasvattajat päättävät koirien hinnaksi sellaiset 1000-1500 e.

      "3.Sopiiko ensimmäiseksi koiraksi ? (Kokeneilta ainakin pyydän tähän vastausta)"

      -Urokset voivat olla aika dominoivia, joten narttu mieluummin pehmeämmän luonteensa vuoksi.

      "4.Voiko juosta joskus pienen lenkin huom pienen lenkin sijaan juosta vaikka pellolla mun kans kun en aina ehdi lenkillä käyttämään?"

      -Aktiivinen rotu. Tarvitsee paljon niin ruumiillista kuin älyllistä toimintaa.

      "5.Käymme joka vuosi kreikassa lomalla nii me ei tiedetä mihin koira laittaa siksi ajaksi. Sitten me mietittiin että voitais laittaa loman ajaksi yhelle mun kaverille kun niillä on bordercollie. Nii sitte kysymykseen eli: Kannattaako erottaa koira laumasta vai jos voi erottaa vähäksi aikaa nii miten se opetetaan olemaan kaverillani?"

      -Koira kannattaa totuttaa kyläilyyn sekä meluun, lapsiin, toisiin koiriin ym. pennusta asti.

      • aussi paussi

        Hups, mitäs plussan vahingossa kirjoitin perään ;-)


    • nim kokemusta on

      Aussi uros ei ole dominoiva jos se opeteaan kunnollla. Aussi on erittäin ihmis rakas koira. Mulla menossa kolmas uros.

      • käsitit väärin"

        "Aussi uros ei ole dominoiva jos se opeteaan kunnollla."

        -Niin, eli jos se opetetaan kunnolla. Mutta onkohan se opettaminen vähän liiaaa ensimmäisen koiran hankkijalle. Koiran kiuluttaminen on taitolaji. Dominoivuudella tarkoitin sitä, että koira saattaa olla aika sitkeä pitämään huolen omasta johtajuudestaan laumassa, jonka vuoksi se tarvitseekin erityisen määrätietoisen peruskoulutuksen omistajaansa kunnioittaakseen.


    • Joobax

      Et ole valmis ottamaan koiraa, koska

      "kun en aina ehdi lenkillä käyttämään"

      Ota koira vasta, kun tiedät, että sinulla on varaa antaa koiralle riittävästi aikaa ihan joka päivä.

      • 15 vuotta elämästä

        Koira vie elämästä noin 15 vuotta, eikä siinä välissä kukaan ehdi aivan joka päivä mitään himolenkkejä tekemään. Parina päivänä viikosta kunnon harrastustoimintaa oikein ahkerasti ajan kanssa ja muina päivinä perus lenkitykset, niin koira tottuu säännölliseen rytmiin ja on tyytyväinen. Eikä sitä koskaan tiedä, mitä elämässä seuraavan 15 vuoden aikana tapahtuu, joten aivan "jokapäiväiseen treenailuun" ei kannata koiraa kouluttaa, jolloin sellaiset välipäivät tulevat täytenä yllätyksenä koiralle ja varmasti ongelmia on tiedossa.


      • Joobax
        15 vuotta elämästä kirjoitti:

        Koira vie elämästä noin 15 vuotta, eikä siinä välissä kukaan ehdi aivan joka päivä mitään himolenkkejä tekemään. Parina päivänä viikosta kunnon harrastustoimintaa oikein ahkerasti ajan kanssa ja muina päivinä perus lenkitykset, niin koira tottuu säännölliseen rytmiin ja on tyytyväinen. Eikä sitä koskaan tiedä, mitä elämässä seuraavan 15 vuoden aikana tapahtuu, joten aivan "jokapäiväiseen treenailuun" ei kannata koiraa kouluttaa, jolloin sellaiset välipäivät tulevat täytenä yllätyksenä koiralle ja varmasti ongelmia on tiedossa.

        Ei himolenkkejä eikä treenailuja joka päivä. Tässähän juuri kysyttiin, että jos nämä peruslenkitykset eivät oikein sovi aikatauluun niin mitäs sitten? Riittääkö koiralle päästää takapihalle tarpeilleen? Sehän on se välttämätön määrä, että pääsee tarpeilleen, mutta aussilla nuo "peruslenkityksetkin" tarkoittavat kyllä sitä tunnin lenkkiä päivässä ja kusetukset päälle.

        Koira jaksaa kyllä vähemmälläkin esim kun emäntä sairastuu. On mullakin ollu joskus viikko silloin toinen tällöin, kun koira on saanut todella vähän liikuntaa tai muuta aktivointia ja ihan järjissään tuo on ollut. Kaippa ne tuntee, ettei kaikki ole ihan kohdallaan ja ovat rauhallisia :) Mutta nämä ajanjaksot ovatkin poikkeuksia, eivät sääntöjä. Pääasiassa aktiivinen koira tarvitsee aktiivisen ihmisen seurakseen. On parempi huomata nyt, kuinka aktiivinen itse todellisuudessa on, ja valita koira sen mukaan. Siten molemmat voivat olla tyytyväisiä. Sohvaperunalle ei voi suositella bokseria, eikä ranskanbulldogia maratoonarille :D


      • jkjshjsk
        Joobax kirjoitti:

        Ei himolenkkejä eikä treenailuja joka päivä. Tässähän juuri kysyttiin, että jos nämä peruslenkitykset eivät oikein sovi aikatauluun niin mitäs sitten? Riittääkö koiralle päästää takapihalle tarpeilleen? Sehän on se välttämätön määrä, että pääsee tarpeilleen, mutta aussilla nuo "peruslenkityksetkin" tarkoittavat kyllä sitä tunnin lenkkiä päivässä ja kusetukset päälle.

        Koira jaksaa kyllä vähemmälläkin esim kun emäntä sairastuu. On mullakin ollu joskus viikko silloin toinen tällöin, kun koira on saanut todella vähän liikuntaa tai muuta aktivointia ja ihan järjissään tuo on ollut. Kaippa ne tuntee, ettei kaikki ole ihan kohdallaan ja ovat rauhallisia :) Mutta nämä ajanjaksot ovatkin poikkeuksia, eivät sääntöjä. Pääasiassa aktiivinen koira tarvitsee aktiivisen ihmisen seurakseen. On parempi huomata nyt, kuinka aktiivinen itse todellisuudessa on, ja valita koira sen mukaan. Siten molemmat voivat olla tyytyväisiä. Sohvaperunalle ei voi suositella bokseria, eikä ranskanbulldogia maratoonarille :D

        Ranskanbulldoggi sopisi maratoonarille, jos sillä olisi pitempi kuono.


    • aussienomistaja

      Itselläni nyt 3-v narttu aussie kaupungissa monipuolisena harrastuskoirana.

      En osaa sanoa miten aussien pitäminen maalla työkoirana eroaa tällaisen harrastuskoiran pitämisestä, mutta yhtä kaikki en sitä ensimmäiseksi koiraksi suosittelisi.
      Vaikka työtä ja aktiviteetteja olisi tarpeeksi, aussie vaatii todella määrätietoisen omistajan ja hyvän peruskoulutuksen. Eikä se paimentaminenkaan tule koiralta välttämättä ihan luonnostaan. Sekin vaatii opetusta ja koulutusta. Koira saattaa esim. käyttäytyä luonnostaan turhan rajusti tai aggressiivisesti, jolloin siitä on luultavasti enemmän haittaa kuin hyötyä karjan siirtelyssä.
      Oma koirani puolestaan ei ole harjoituksissa syttynyt paimentamiseen vielä ollenkaan, joten pelkän vietin herättelemiseenkin voi kulua aikaa, jonka jälkeen paimennuskoulutuksen voi vasta aloittaa.

    • Aussit<3

      1. Olenko liian nuori hankkimaan koiraa? Huom! Siskoni haluaisi myös Aussin ja se on kohta 18!

      --- Et ole liian nuori hankkimaan Australianpaimenkoiraa, sillä minäkin sain Aussin 12 vuotiaana.

      2.Kuinka paljon nämä suunnilleen maksaa?

      --- Meidän maksoi 1400 euroa joten ne maksavat jotain 1300-1500 euroa.

      3.Sopiiko ensimmäiseksi koiraksi ? (Kokeneilta ainakin pyydän tähän vastausta)

      --- Sopii toiseksi koiraksi, mutta en ottaisi ensimmäiseksi koiraksi (Meillä oli sitä ennen sekarotuinen (Dogo Argentinoa, Saksanpaimenkoiraa ja Dobermannia.) ).

      Tähän väliin että asutaan omakotitalossa pohjoisessa ja meillä on omaa karjaa niin sitä voi paimentaa(:

      --- No hyvä, että teillä on karjaa, sillä Aussi on todella energinen koirarotu.

      4.Voiko juosta joskus pienen lenkin huom pienen lenkin sijaan juosta vaikka pellolla mun kans kun en aina ehdi lenkillä käyttämään?

      --- Riippuu kuinka kauan olette pellolla, mutta jos ette ole kauaa niin kannattaa silloin mennä paimentamaan karjaa.

      5.Käymme joka vuosi kreikassa lomalla nii me ei tiedetä mihin koira laittaa siksi ajaksi. Sitten me mietittiin että voitais laittaa loman ajaksi yhelle mun kaverille kun niillä on bordercollie. Nii sitte kysymykseen eli: Kannattaako erottaa koira laumasta vai jos voi erottaa vähäksi aikaa nii miten se opetetaan olemaan kaverillani?

      --- Jos aiotte ostaa aikuisen Aussin, niin kannattaa ostaa sellainen joka on tottunut toisiin koiriin. Jos ostatte pennun niin kannattaa totuttaa se aikuisiin koiriin. Me olemme totuttaneet koiramme jo muihin koiriin ja olemme kesällä lähdossä sattumalta Australiaan ja kaverillani on koira ja jätän koiramme heille.

      P.S: Minulla on Australianpaimenkoira (Se sama mistä puhuin) ja Tanskandoggi

    • 2 ollut

      En suosittele 13 vuotiaalle, sorry. Ne on niin fiksuja koiria, omapäisiä ja todella vaativat "ajatus toimintaa". Toki ovat helppoja kouluttaa, paimentaminen ei välttämättä onnistu, mutta harrastuskoirana aivan o.k. En suosittele ensimmäiseksi koiraksi.

    • Aussinomistaja1417

      mun sielun sisar on löytyny! ite 13 v neiti ja nyt kesäkuussa töytin 14 ja aussi tuli kotiin (; eli aikaisemmin meillä oli aussi pappa, blue merle, nimeltään remu

      • heyyy

        ite täytin kans 14 elokuussa. ihana ku sait aussi pennun. ihan katteeksi käy xdxxd. nii muille sitten että joo oon kuullu että ei se noin vain rupia paimentaan. tietenkin sitten kun koitalla on oikea ikä niin veisin sen johonkin "paimenkouluun". :)


    • hohhi

      Koko rodun populaatio tuntuu nykyään olevan 13-vuotiailla tytöillä agilitykoirina.

    • paimentamisesta

      Muuhun en itse nyt ota kantaa, mutta tuo "meillä on omaa karjaa niin sitä voi paimentaa" osui silmään. Kuten aiemmin nimimerkki aussienomistaja kirjoitti, ei koira heti syntyessään ja täysin luonnostaan paimenna vaikka paimenkoira onkin. Jotkut aussiet eivät koskaan syty paimentamiseen. Ja ne jotka syttyvät vaativat silti koulutusta koska eivät voi tehdä eläinten kanssa mitä haluavat. Ja lisäksi karjan täytyy tottua koiraan - jos pistät kokemattoman koiran kokemattomalle karjalle, voi syntyä todella rumaa jälkeä ja koira voi olla romuna. Joten jos teille tulee aussie, en suosittele tuosta vaan paimentamaan menemistä vaikka sitä omaa karjaa onkin, koska kuten sanottua lopputulos voi olla todella paha.

    • Olen 12v tyttö ja mietin pärjäisinkö aussien kanssa??
      Koirakokemusta minulla on mäyräkoirasta ja espanianvesikoirasta, ja äidilläni Dobermannista ja mäyräkoirista.
      Tulossa olisi siis narttu pentu agilityyn ja tokon mahdollisesti myös hakuun.
      Asumme paritalossa ja koira joutuisi olemaan yksin 3-6 tuntia päivässä.
      Aamulla pääsisi ulos noin 30min päivällä yli 1h ja illalla saisi juosta vapaana ja leikkiä toisten koirien kanssa yli 2h, lisäksi saisi tulla mukaan tallille minun kanssa 1-2 kertaa viikossa. Keksisin paljon aktiiviteetejä ja muita leikkejä ja temppuja.

      Ja sitten KOKENEET IHMISET voi kertoa aussien luonteesta ja terveys...

      Ja entäs se turkki??, miten sitä hoidetaan ja lähteekö paljon karvaa???
      Ja jos tiedät hyvän kennelin niin sano ihmeessä =)

    • koiratietävä

      Huomioikaa: Aussie=australianpaimenkoira kun taas aussi=australianterrieri ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4803
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2290
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1816
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1481
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1121
    10. 23
      1102
    Aihe