hirsitalopaketin hinta

utelias

Minkähän hintaisia mahtaa olla hirsitalopaketit ?
(verrattuna esim. vastaavan sisältöiseen Kastelli tms. talopakettiin)

12

21637

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miettinyt

Kertokaas tosiaan. Joskus kuulunut nyrkkiohjeena, että ei-hirsitalopaketti itsessään vastaa loppukustannuksista noin 1/3. Mikä voisi olla suhdeluku hirsisessä talossa.

Juu, niin sehän riippuu varustetasosta ja käytetyistä... Varmaan joku osaa jotain muutakain kirjoittaa!

• Nooh

Samoilla kuvilla oliko se nyt omatalon (?) talopaketti parikytätonnia halvempi.
      MUTTA

Ei niitä voi verrata, toimitusluettelot on ihan erilaisia ja valmius asennuksen jälkeen eri luokkaa.

Hirsitoimittajienkin tarjouksia oli vaikea verrata. Yhdellä oli tätä listaa ja tuo ikkuna mutta tätä rivettä ja tuon paksuista hirttä ja toisella paksumpaa listaa ja tämmöiset kattotuolit ja voi helvetti sitä touhua. Juoksutettiin kolmea myyjää kotosalla ja selattiin listoja mesun kanssa, hintaeroja niissäkin oli (75 - 113 th) ja samoilla toimitusehdoilla oli pyydetty.

Että vertaa nyt elementtiä ja hirttä kun hirttä ja hirttäkin on vaikea verrata.

• hirsitalon asukki

Kyseessä 1½-kerroksinen, asuinpinta-alaltaan 190 neliöinen lamellihirsitalo.

Hintahaitari oli todellakin melkoinen riippuen valmistajasta, hinnat vaihtelivat n. 50 000 e - 85 000 e. Ja mikä hauskinta, niin ton halvimman ja kalleimman välillä ei hirmusti varustelueroja ollut, vain tuota hintaeroa ;) Muuten oli kyllä erittäin työlästä selvittää yksityiskohtaisesti, että mitä kukin tarjous sisältää ja mitä ei. Vaikka pyysimme hyvin eriteltyä ja tietynsisältöistä toimitusta.

Osa firmoista vaan sitkeenä sotki sekaan saunan lauteet yms. hilavitkuttimet, vaikka yritimme saada heiltä irti hintaa sellaiselle toimitukselle, joka ei sisältäisi noita sisutukseen liittyviä hilavitkuttimia. No, kyllä kaikilta sitten kuitenkin saatiin sen verran eriteltyjä tarjouksia (paitsi Kontiotuote antoi vaan ns. heidän oman sisältöisestä paketista tarjouksen), että niitä pystyttiin vertailemaan keskenään.

Vertailun vuoksi pyysimme myös Kastellilta tarjouksen ja aika lailla samoissa hinnoissa liikuttiin. Taisi olla Kastellin hinta silloin aikoinaan n. 60 000 e (talo ei ollut mikään kastellin malleista). Noissa hinnoissa, joita tässä luettelen ei ole pystytystä mukana. Ja ainakin yritimme pyytää tarjousta sellaisesta paketista, joka sisältäisi vain talon ulkorungon (siis ulkoseinät, välikattorakenteet eristeineen ja tiilikate, ikkunat ja ulko-ovet). Osalta siis saimmekin oikein asialliset tarjoukset ja niitä sitten pystyimme työstämään lisää ja kaupat saatiin yhden kanssa aikaiseksi.

Mä vertaisin tuota meidän hirsitalopakettia ns. tavallisiin sillä lailla, että riisutulla sisällöllä meidän pakettimme oli suurinpiirtein samaa hintaluokkaa kuin muillakin, mutta mun mielestäni meillä siihen sisältyi vähemmän tavaraa.

Kannattaa pyytää Kontiolta tarjousta, koska heillä oli ainakin pari vuotta sitten paketin sisältö sellaista normaalia pakettitalon luokkaa. Eihän sitä kauppoja vielä tarvitse tehdä, mutta saat siitä sellaisen sopivan vertailukohteen itsellesi.

Ja ainahan voi pyytää hirsitalovalmistajilta tarjousta sillä lailla, että listaat itse (otat vaikka kopiot kastellin tavaralistasta) asiat, joita oletat paketissa olevan.

Pari vuotta sitten oli vielä sellainen tilanne, että vain muutamalla hirsitalovalmistajalla oli ns. pakettiratkaisuja, mutta nyt musta tuntuu, että todella monella on niitä alkanut ilmestyä (Honka, Honkatalot, Finlamelli jne.)

Niin, ja vielä piti lisätä, että todellakin toi hirren paksuus on yksi hintaa lisäävä tekijä. Mutta muista, että hyvä omakotitalo tulee paksusta hirrestä!

• raksaaja

tai jos vaikka vertaa pelkkää hirsirunkoa harkkorunkoon niin onko ne samoissa sfääreissä.

(moisia havaintoja itse olin muinoin tekevinäni, silloinhan ei liene mitään järkeä hommata hirsirunkoa kun saa (vieläkin) kestävänpää ja rakennustekniikaltaan jopa yksinkertaisenpaa samalla rahalla... toisaalta ... jokainen osaa maalata hirttä, harva osaa rapata kiviseinää)

• Jaana

Ajattelin myös kommentoida tähän, sillä juuri viime viikolla päätin, mikä hirsirunko valitaan. Eli kyse on n. 185 m2 1 1/2 kerroksisesta talosta, mahd. riisuttu versio (ei edes ikkunoita ja ovia) ja itse suunniteltu. Hirsirungon hinnaksi tuli 45.000 euroa ja hirren paksuus on 310 mm. Säästöä syntyisi myös n. 10.000, jos haluaa käyttää yläkerran seinissä kevyttä materiaalia.. Kannattaa todella kilpailutta myös pienempiä valmistajia! Kenellä halvin seinäneliöhinta..

• minna

niin, mistä ostit hirret ja oliko pyörö -vai höylähirsi?

• PerttiErkki

Joo, kyllä kilpailuttaminen kannattaa. Itse maksoin noin 7500 euroa nois 60 neliöisestä käsinveistetystä pyöröhirsimökistä. Hirren paksuus (latvasta mitattuna) 190mm. Tuossa hinnassa ei ole myöskään ikkunoita ja ovia. Ja tuohon siis kuuluivat mukaan myös työnhinta. Eli jos haluaa edullisesti päästä, niin kannattaa kääntyä pienemmän "pajan" puoleen. Isot valmistajat pitävät varmasti huolen siitä, että katetta on tuotteella ja paljon.

Lisäksi isommat firmat toimittavat hirret vain niin pitkälle, kun rekalla pääsee. Kun itse otin yksityiseltä rakentajalta tämä toi hirret pihaan asti koneella ja nosti talon pystyyn.

• noviisi
        PerttiErkki kirjoitti:

Joo, kyllä kilpailuttaminen kannattaa. Itse maksoin noin 7500 euroa nois 60 neliöisestä käsinveistetystä pyöröhirsimökistä. Hirren paksuus (latvasta mitattuna) 190mm. Tuossa hinnassa ei ole myöskään ikkunoita ja ovia. Ja tuohon siis kuuluivat mukaan myös työnhinta. Eli jos haluaa edullisesti päästä, niin kannattaa kääntyä pienemmän "pajan" puoleen. Isot valmistajat pitävät varmasti huolen siitä, että katetta on tuotteella ja paljon.

Lisäksi isommat firmat toimittavat hirret vain niin pitkälle, kun rekalla pääsee. Kun itse otin yksityiseltä rakentajalta tämä toi hirret pihaan asti koneella ja nosti talon pystyyn.

Mikähän mahtaisi olla hinta veistosta ja kuljetuksista?
        Seitsemän vuotta sitten 36 m2 neliömäisen kodan rungon veisto maksoi laillisella palkkamiehellä noin 1000 euroa.

• rakentajat

Mistä sait noin halvalla hirsirungon? 180m2 ja 45000€...

• Avaimet käteen

Itse en tekisi pyöröhirrestä omakotitaloa.
      valitse höylähirsi 230 mm ja lisäeriste saat lämpimän talon.
      Kysy hintaa [email protected]
      Tosi edullinen.

• Laitat...

Lisäeristyksen, eikö ole reilusti halvempi tehdä runko kappaletavarasta!!!
        Ainakin minun mielestä. Itselle 130:n neliön 1.5 kerroksinen pyöröhirsi"mökki", yläkerta kappaletavarasta...eikä "falskaa" kuin alakerrasta...ja terveesti...

• kkyk
        Laitat... kirjoitti:

Lisäeristyksen, eikö ole reilusti halvempi tehdä runko kappaletavarasta!!!
        Ainakin minun mielestä. Itselle 130:n neliön 1.5 kerroksinen pyöröhirsi"mökki", yläkerta kappaletavarasta...eikä "falskaa" kuin alakerrasta...ja terveesti...

hirrsi eriste viritelmät mitä järkeä??

pilatan hirren ominainen hegitävys.

jos pitää eristää niin tee suosiolla tavallinen talo!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3080
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2884
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2316
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1296
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1073
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe