Pihalla käy jänis, jonka korvien kärjet ovat mustat, turkki harmaa.
Onko se rusakko vai metsäjänis?
Onko jänis nyt lumivalkoinen? Olen joskus lukenut, että rusakko on ruskea talvellakin.
Tämä on selvästi harmaa, alapuoleltaan valkoisempi kuin selkäpuolelta.
Ratkaiskaa ongelma, pyytää
Jänis ja rusakko
11
510
Vastaukset
- katleija
Metsäjänis se on. Yrittää vaihtaa turkkinsa valkoiseksi, mutta vaihto on myöhässä viivästyneen lumentulon takia.
Rusakko se on. Kyllä metsäjäniksen geeniperimä niin vahva on, ettei yksityisen vuoden sää siihen vaikuta.
- Huo/menta
- katleija
Parempi linkki:
Metsäjänis on 50-60 cm pitkä, painaa 2–5,5 kiloa ja sen hännän pituus noin 7 cm. Metsäjänis voi elää jopa 13-vuotiaaksi. Kesäisin metsäjäniksen selkäpuoli on harmaanruskea ja pohjavilla vaaleanharmaata. Vatsapuoli on valkea lukuun ottamatta kaulan etuosaa. Korvissa on valkoiset reunat ja mustat kärjet. Talvisin metsäjäniksen turkki on valkoinen, ainoastaan korvanpäät ovat mustat. Takajalkojen varpaat metsäjänis levittää ikään kuin lumikengiksi, jolloin se pystyy kulkemaan lumella siihen uppoamatta. Takajalkojen jäljet ovat pehmeässä lumessa päärynänmuotoiset.[2] Metsäjänis kykenee juoksemaan jopa 60 kilometrin tuntinopeudella ja ui hyvin.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Metsäjänis - 120km/h
Kun elukan näkee lumessa kyyhöttävän niin siinä sillä on otsassa km/h:ssa, voi tunnistaa varman päälle
Kertakaikkiaan ;-DDDD
Hyvä kun löysit paremman - Makriina ek
Linkkien perusteella tulen siihen tulokseen, että on rusakko. Metsäjäniksellä on lyhyemmät korvat kuin tällä luojanluomalla.
Ja tämä on harmaa, ei valkoinen.
Ongelma on nyt poissa painamasta mieltäni. Siirryn seuraavaan strerssinaiheeseen, eli joko menen äänestämään! - katleija
Ruuneperille
Olet oikeassa Ruune ja minä olin väärässä. Luontoasiat kiinnostavat, joten hain lisää tietoa.
Ilkka Koivisto oli Luontolehdessä tästä jäniksen turkin vaihdosta kirjoittanut, että turkin värin vaihto on riippuvainen valon määrästä ja todennäköisyys, että valkoisen asun kausi osuu kutakuinkin kohdalleen, on riittävä jäniksien selviytymiseksi talvesta näillä leveysasteilla.
Asun vaihtuminen on jäniksillä perimässä, kuten sanoit. Tämän on varmistettu kokeella. Siinä tuotiin jäniksiä Pohjois-Suomesta Etelä-Suomeen. Täällä ne alkoivat vaihtaa kesäturkkinsa talviseksi huomattavasti aikaisemmin kuin paikalliset, mielenkiintoista.
Samoin erehdyin korvien pään mustasta väristä, nehän ovatkin mustat sekä rusakolla että metsäjäniksellä.
"oppia ikä kaikki" - Mkariina ek
Nyt sillä rusakolla on kaksi lastakin mukana. Siellä ne loikkivat joka yö lintulaidan alla ja putsaavat pois maahan karisseet auringonkukansiemenet.
Viime vuonna järsivät kuoliaaksi ainoan omenapuumme. Olisikohan kannattanut kaataa pieni haapa niiden popsittavaksi?- texsanell ek
Ei minusta kannata, jos lisääntyvät jo vuodenvaiheessa! Omakotialueella saattavat tosiaan tehdä tuhoja puutarhoissa, nuoret puut on kyllä syytä suojata!
Olisiko poikkeustalvi, vai kantaako jänis näin aikaisin, kuten oravakin?
Hiiret kyllä saavat aivan karvattomia poikasia, mutta ehkä näillä jyrsijöillä on jo syntymäturkki? - Makriina ek
texsanell ek kirjoitti:
Ei minusta kannata, jos lisääntyvät jo vuodenvaiheessa! Omakotialueella saattavat tosiaan tehdä tuhoja puutarhoissa, nuoret puut on kyllä syytä suojata!
Olisiko poikkeustalvi, vai kantaako jänis näin aikaisin, kuten oravakin?
Hiiret kyllä saavat aivan karvattomia poikasia, mutta ehkä näillä jyrsijöillä on jo syntymäturkki?Tarkemmin voisi sanoa ehkä, että rusakolla on nuorempaa sukua mukanaan, koska nämä ovat kyllä vähän vanhempia kuin mitä ymmärsit puheestani.
Pikkupuput varmaan ilmaantuvat vasta keväällä, mutta sitten ne pysyvätkin metsissä, joita tässä ympäristössämme riittää.
Hauska niitä on seurata, ymmärrän hyvin, että monista on järkyttävää kuulla, että kaupungeissa niitä ammutaan ja pidetään syntyvyyttä kurissa. Eihän rusakko edes kuulu Suomen luontaiseen eläimistöön, joten niillä ei taida olla mitään vihollisiakaan, kettu ehkä.
Citykaneista puhumattakaan, niistä tulee vielä riesa kaikkialle.
Tällaisella asuinalueella rusakoita kuitenkin on, samoin fasaaneja.
On ollut kaksi kovaa talvea, joiden aikana ei fasaaneja näkynyt, mutta nyt niidenkin jälkiä on lumessa. Ne on helppo tunnistaa, koska pitkä pyrstö vetää jatkuvan viivan jalanjälkien päälle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723053
- 552715
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322325- 792178
- 951996
- 541896
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301370Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291339