Tvångssvenskan är jävlig

Orolig mor

För jäkligt är det, det är rasism att bli tvångsförsvenskad.

Svenskan är ett främmande onödigt språk som man ingen nytta har av utanför Sveriges gränser. Våra barn borde få läsa viktigare språk som ryska, franska och tyska.

3

55

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asun Ahvenanmaalla (ihan Suomen rajojen sisällä ) enkä pärjäisi ilman ruotsia, jolle sain hyvän pohjan koulussa, aikana jolloin kukaan ei ollut kuullutkaan mistään "pakkoruotsista". Miksi lapssi eivät voi ruotsin lisäksi opetella muita kieliä?Pohjoismaissa ruotsi on tärkeä kieli.

• Kokemukseni..

Miten sait luvan päästä Ahvenenmaalle?
        Minun haaveeni on muuttaa viroon, mutta en pärjää siellä ilman viroa, jolle an saanut pohjaa koulussa

Siitä huolimatta ehdotan että kouluissa opetettaisiin ruotsin sijasta tanskaa. Tanska on se kieli jota osaamalla ymmärtää helpoiten sekä ruotsia että norjaa.
        Itse opin hollannin kielen ja se on auttanut todella paljon. Suosittelen sitäkin jos jaksatte jostain innostua.

Jokainen kieli mielestäni on muiden kanssa tasa-vertainen. Et voi toisen elämän puolestä päättää mikä on se kieli josta he eniten hyotyisivät. Minä en enää osaa ruotsia koska opin sen hollannin ja mun on vaikea sitä puhua käyttämättä hollaninkielisiä sanoja. Ja ruotsia en ole koskaan elämässäni käyttänyt. Harmittaa kun tuli niin pajon aikaa sen parissa vietettyä ja en ole koskaan joutunut edes yhtä lausetta kertaakaan käytää

• Kokemusperäistä tiet

"Pohjoismaissa ruotsi on tärkeä kieli."

Tämä pitää varmasti paikkansa Ruotsissa, mutta Pohjoismaihin kuuluu muitakin kuin Ruotsi.

Itselläni on liikeyhteyksiä Tanskaan. Siellä erittäin harva haluaa puhua minun kanssani ruotsia ja vaihtavat englantiin. He kertovat että he saattavat tajuta mistä aiheesta puhutaan ruotsiksi, mutta suurin osa menee täysin ohi esim. lukusanat ovat täysin eri logiikan mukaisia.

Mitä sitten tulee esim. Norjaan, niin siellä on ollut niin paljon vaarallisia tilanteita, että ruotslaiset lääkärit ja sairaanhoitajat joutuvat PAKKONORJA -kursille ennen kuin saavat luvat toimia ammatissaan Norjassa.

En vastusta sinänsä ruotsin kieltä, sillä olen itse valmistunut Åbo Akademista ja väitellyt siellä, mutta ei ole mitään perustelua sille, että Suomessa KAIKKIEN on opiskeltava ruotsia viidenneltä luokalta yliopistoon. Itse en joutunut suorittamaan ÅA:ssa ns. virkamiesruotsia, mutta muistaakseni 10 ruotsinkielistä kirjoitelmaa piti laatia "ainekirjoitustunnilla" alkuvuosina.

Eihän teillä siellä Ahvenamaallakaan (ihan Suomen rajojen sisällä ) ole PAKKOSUOMEA, vaikka siellä on 6 % suomenkielisiä. Minun opiskeluaikanani ÅA:ssa Ahvenanmaalta tulleet osasivat sentään vähän suomea, mutta nykyyän sieltä tulevat ovat usein lähes täysin suomea osaamattomia. Heillä ei ole mitään mahdollisuuksia saada työpaikkaa Mannersuomesta, joten lähes kaikki joutuvat lähtemään Ruotsiin töihin. Tämä ei ole Suomen kokonaisedun mukaista korkeakouluttaa nuoria suoraan Ruotsin työmarkkinoille.

Omasta tyttärestäni tulee kielten opettaja, joten hänelle pakkoruotsi on eräänlainen varma leipäpuu aikanaan.

Toivon, että tämä ei järkytä ketään, mutta kirjoitukseni perustuu 25 vuoden työuran tuomaan kokemukseen pohjoismaisesta yhteistyöstä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      97
      4812
    2. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      170
      4425
    3. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      86
      4207
    4. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      116
      2678
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      137
      2658
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2197
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      2097
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      226
      1880
    9. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      88
      1759
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1747
    Aihe