Tvångssvenskan är jävlig

Orolig mor

För jäkligt är det, det är rasism att bli tvångsförsvenskad.

Svenskan är ett främmande onödigt språk som man ingen nytta har av utanför Sveriges gränser. Våra barn borde få läsa viktigare språk som ryska, franska och tyska.

3

51

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asun Ahvenanmaalla (ihan Suomen rajojen sisällä ) enkä pärjäisi ilman ruotsia, jolle sain hyvän pohjan koulussa, aikana jolloin kukaan ei ollut kuullutkaan mistään "pakkoruotsista". Miksi lapssi eivät voi ruotsin lisäksi opetella muita kieliä?Pohjoismaissa ruotsi on tärkeä kieli.

      • Kokemukseni..

        Miten sait luvan päästä Ahvenenmaalle?
        Minun haaveeni on muuttaa viroon, mutta en pärjää siellä ilman viroa, jolle an saanut pohjaa koulussa

        Siitä huolimatta ehdotan että kouluissa opetettaisiin ruotsin sijasta tanskaa. Tanska on se kieli jota osaamalla ymmärtää helpoiten sekä ruotsia että norjaa.
        Itse opin hollannin kielen ja se on auttanut todella paljon. Suosittelen sitäkin jos jaksatte jostain innostua.

        Jokainen kieli mielestäni on muiden kanssa tasa-vertainen. Et voi toisen elämän puolestä päättää mikä on se kieli josta he eniten hyotyisivät. Minä en enää osaa ruotsia koska opin sen hollannin ja mun on vaikea sitä puhua käyttämättä hollaninkielisiä sanoja. Ja ruotsia en ole koskaan elämässäni käyttänyt. Harmittaa kun tuli niin pajon aikaa sen parissa vietettyä ja en ole koskaan joutunut edes yhtä lausetta kertaakaan käytää


    • Kokemusperäistä tiet

      "Pohjoismaissa ruotsi on tärkeä kieli."


      Tämä pitää varmasti paikkansa Ruotsissa, mutta Pohjoismaihin kuuluu muitakin kuin Ruotsi.

      Itselläni on liikeyhteyksiä Tanskaan. Siellä erittäin harva haluaa puhua minun kanssani ruotsia ja vaihtavat englantiin. He kertovat että he saattavat tajuta mistä aiheesta puhutaan ruotsiksi, mutta suurin osa menee täysin ohi esim. lukusanat ovat täysin eri logiikan mukaisia.

      Mitä sitten tulee esim. Norjaan, niin siellä on ollut niin paljon vaarallisia tilanteita, että ruotslaiset lääkärit ja sairaanhoitajat joutuvat PAKKONORJA -kursille ennen kuin saavat luvat toimia ammatissaan Norjassa.

      En vastusta sinänsä ruotsin kieltä, sillä olen itse valmistunut Åbo Akademista ja väitellyt siellä, mutta ei ole mitään perustelua sille, että Suomessa KAIKKIEN on opiskeltava ruotsia viidenneltä luokalta yliopistoon. Itse en joutunut suorittamaan ÅA:ssa ns. virkamiesruotsia, mutta muistaakseni 10 ruotsinkielistä kirjoitelmaa piti laatia "ainekirjoitustunnilla" alkuvuosina.

      Eihän teillä siellä Ahvenamaallakaan (ihan Suomen rajojen sisällä ) ole PAKKOSUOMEA, vaikka siellä on 6 % suomenkielisiä. Minun opiskeluaikanani ÅA:ssa Ahvenanmaalta tulleet osasivat sentään vähän suomea, mutta nykyyän sieltä tulevat ovat usein lähes täysin suomea osaamattomia. Heillä ei ole mitään mahdollisuuksia saada työpaikkaa Mannersuomesta, joten lähes kaikki joutuvat lähtemään Ruotsiin töihin. Tämä ei ole Suomen kokonaisedun mukaista korkeakouluttaa nuoria suoraan Ruotsin työmarkkinoille.

      Omasta tyttärestäni tulee kielten opettaja, joten hänelle pakkoruotsi on eräänlainen varma leipäpuu aikanaan.

      Toivon, että tämä ei järkytä ketään, mutta kirjoitukseni perustuu 25 vuoden työuran tuomaan kokemukseen pohjoismaisesta yhteistyöstä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      52
      2297
    2. Koulu kielsi therianit - "tunneilla kontataan ja nau'utaan"

      Oululainen koulu on kieltänyt eläin- ja rooliasujen käytön koulussa. Hyvä homma, sillä koulussa keskitytään muihin asioi
      Maailman menoa
      223
      1843
    3. Syksyinen aamuketju suden

      Hyvää huomenta ja kaunista syyspäivää. 🌞🍁🍂☕
      Ikävä
      227
      1260
    4. Tiiät että oon sulle ainoa sopiva mies

      Jonka oot koskaan nähnyt. Tämä on täysin selvä asia.
      Ikävä
      147
      1152
    5. Triatleetti osti Levin

      Mun Lappi on tosiasia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      207
      1073
    6. Enemmistön diktatuuri Ähtärin valtuustossa

      Salo ja Nortunen, ette saa keikuttaa venettä. Olette mätiä omenoita, jotka pitää poimia pois Ähtärin kaupunginhallitukse
      Ähtäri
      32
      1052
    7. Taisit vähän aliarivoida minua ihmisenä

      Et tajunnut että olenkin aika nokkela tyttö 🤭 Jutut ja ulkonäkö varmaan hämäs.
      Ikävä
      56
      979
    8. Onhan se myönnettävä

      Että alkaa jo vähän puuduttamaan tämä. Aion silti ottaa tästä kaiken irti viimeisiä rippeitä myöden. Olenpa sitten suju
      Ikävä
      54
      902
    9. Astuin tuntemattomaan

      kun sinut tapasin, sieluni valo. Niin olen paljaaksi riisuttu kuin syksyiset puut.
      Ikävä
      57
      886
    10. Rakastan sinua niin paljon

      Kun ollaan tutustuttu lisää niin se rakkaus ei ole vähentynyt vaan muuttunut. Jännitys on vähentynyt ja tilalle on tullu
      Ikävä
      40
      840
    Aihe