asuntolaina

tietämätön

Odottelen ensimmäistäni ja vaikuttaa siltä, että olen pian yksinhuoltaja. Kuinkahan saan hoidettua asuntolainaani lapsen syntymän jälkeen. Minkälaisia tukia tulen saamaan??? Voidaanko lapsen isältä vaatia mitään?
Kiitos jos vaivaudutte vastaamaan.

4

180

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yh-äityli

Itse olen porskuttanut yksin koko raskausaikani ja tulevana yksinhuoltajana voin sanoa että, itse vasta otin asuntolainan ja ostin oman asunnon. Olen 21-vuotias ja ensi kuussa laskettu aika. Omalla kohdalla työpaikkani maksaa minulle palkkaa 72 arkipäivältä äitiysloman alkaessa, siitä eteenpäin kela jatkaa maksamista. Lisäksi saan korotettua lapsilisää, kun lapsi on syntynyt. Siinä on ainoat tuloni äitiyslomani aikana ja laskettuani pystyn maksamaan Lainalyhennystä asunnosta noin 600€ (sisältää yhtiövastikkeen) autolainan lyhennystä 100€/kk autovakuutukset, puhelinlaskut, nettilaskut, vesimaksu, sähkö, henkivakuutusta, kotivakuutuksen. Ja minulle jäisi vielä n. 500€ ruokaostoksii, vaippoihin ym. Pitää vain muistaa, että odotusvaiheessa kannattaa pistää rahaa säästöön, jos vain siihen on varaa.
      Toki asiaan vaikuttaa moni asia. Yksinhuoltajana tulet ainakin saamaan korotettua lapsilisää lapsen synnyttyä. Voit selvittää asiaa tarkemmin neuvolasta tiedustellen ja aina saa paremmin tietoa soittamalla asuinpaikkakuntasi kelaan, josta tulisit tukia hakemaan.

En tiedä auttoiko tuo yhtään, mutta tulet ihan varmasti samaan asiasi kuntoon ja turvaat lapsellesi suotuisan elinympäristön. Voimia!

• korkeissalskuissa

Tulojen ollessa pienet, voit saada myös asumistukea Kelasta. Kannatta kokeilla sillä laskurilla.
      Äitiysraha/vanhempainraha 9kk ensimmäiseltä kuukaudelta ja jos jäät kotiin niin kodinhoidontuki mahdollisesti kuntalisä, tämän jälkeen tuo asumistuki ja jos elää säästelleen ja laskee menot tuloihin soveltuviksi niin kotona voi olla vaikka maksaisi asuntolainaakin.
      Etälle kuuluu elatustuki yleensä, se lasketaan sinun ja hänen tulot - menot (pakolliset) systeemillä josta saadaan elatuksen tarve lapselle ja prosentuaalisessa suhteessa etä maksaa tukea. Jos on varaton ja esim työtön niin Kela maksaa silloin minimin.
      Yksin lapsen kanssa asuessa saat sen korotetun lapsilisän, korotus on vajaa 50€/kk. Lapsilisä tulee sinulle.

Itse saan kodinhoitontukea reilu 400€/kk, kuntalisää n. 140€/kk, asumistukea n. 200€/kk, lapsilisä korotus n. 150€/kk ja elatuksen. Maksan asuntolainaa vastikkeen kaikki pakolliset muut ja hyvin pärjään. Tosin mietin mitä ruokia ostan, pyrin säästämään kaikessa mahdollisessa, kestovaipat, alesta ruokaa, kilpailutetut sähkö yms. jne.

• tietämätön

Kiitos teille vastauksista! tiedoistanne on paljon apua! :)

• joku vaan

Älkää unohtako toimeentulotukea joka oikeutettu kaikille tuolla rahamäärällä eläville. Se voi siten osoittaa esim.. asumiseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      72
      4657
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      71
      4449
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      111
      2977
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      73
      2873
    5. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      22
      2186
    6. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      58
      2008
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1699
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1513
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      112
      1389
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      185
      1298
    Aihe