Mikä ala?

jäädä vai vaihtaa?

Olen opiskellut nyt lähes 2 vuotta suurtalouskokiksi ja musta tuntuu, että tää ei oo mun ala. Sama fiilis tuli jo ykkösvuonna, mutta ajattelin että vaihe on ohimenevä ja saan opiskelumotivaationi takaisin. Numerot ovat olleet atto-aineista hyviä (H2 tai K3), ja näytöistä erinomaisia (K3). Silti minua ahdistaa mennä kouluun / töihin melkeimpä joka päivä.

Haluaisin työn, missä viihdyn. Se saisi olla mielellään sisätyötä/konttorityötä/istumatyötä/aivot narikkaan - työtä. Haluan rutiineja ja arkityön, eli viikonloput olisivat vapaita. Olen harkinnut laitoshuoltajan, optikon tai myyjän ammattia. Haluan nimenomaan sitä rutiinia, että samoja asioita tehdään joka päivä. Siksi kokin ammatti ei tunnukkaan omalta.

Pitäisikö minun käydä loppu koulu hampaat irvessä lävitse ja sen jälkeen kouluttautua haluamani alalle, vai lopettaa tässä vaiheessa ja siirtyä seuraavaan opiskelualaan? Tuntuisi tyhmältä jättää kaikki tämä yhden vuoden takia, mutta mua ei tosiaankaan kiinnosta ala.

5

190

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keittäjätäti

Suurtalouskokin työ on juuri tuota "aivot narikkaan" -työtä. Riittää, että osaa lukea (ainakin helppoja sanoja), tulla paikalle melkein oikeaan aikaan ja napittaa työtakin.

• Marckus

Hakeudu kauppaoppilaitokseen. Voittajan valinta. :D

• joku tyyppi

Myyjän työ ei todellakaan ole "aivot narikkaan" -työtä - eikä joka päivä ole samanlainen - vaikka jotkut niin kuvittelevat ;) Myyjän työ on ns. ihmisläheistä työtä, jossa joutuu vastailemaan välillä mitä kummallisempiin kysymyksiin, pitää osata lukea ja laskea (esim. rahoja, hintoja ym.) jne.

Konttori-/toimistotyö on useimmiten istumatyötä, mutta harvemmin se on "aivot narikkaan" hommaa, ja joissakin toimistoissa saattaa käydä asiakkaita, mutta on myös sellaisia konttoreita/toimistoija joissa ei näe välttämättä ketään koko päivänä ;)

Mitä tulee nykyisiin opintoihin, niin sinun pitää itse miettiä viitsitkö puurtaa vielä vuoden - ja saada jonkun ammatin - ja vaihtaa sitten sen jälkeen ammattia, vai oletko täysin kypsynyt nykyiseen systeemiin... Jos jaksat opiskella vielä muutamia kuukausia on (yksi) ammatti sitten saavutettu. Siitä voi olla mahdollisesti hyötyä myös tulevissa opinnoissa, vaikka lähtisitkin sitten ihan eri alalle...

• Marckus

Noei mutta se on pääosin helppoa jos vaan osaa. :D Ja kyllä se vähän vaatii tietysti mutta suht kevyttä voisin sanoa jos vertaa moniin "tekniikan aloihin" esim.

• joomorotaas

Pitää muistaa että kauppa oppilaitoksessa opiskelevat muutkin kun merkonomit esim datanomi kuten minä ja pitää muistaa että datanomi on ihan kauppalinen myös

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      57
      3585
    2. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      41
      3396
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2791
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      46
      2536
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      54
      1973
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1619
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1493
    8. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      20
      1338
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1307
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      180
      1241
    Aihe