Opiskelen viimeistä vuotta lähihoitajaksi. Ensi kesäksi pitäisi töitä saada, aiempaa työkokemusta ei ole. Minua jännittää kauheasti työelämään astuminen, tuntuu hirveän haastavalta, että yhtäkkiä pitäisi osata ja tietää kaikki!
Kuinka paljon opiskelijalta odotetaan kesätöissä? Perehdytetäänhän työhön kunnolla?
Ja muutenkin, kun valmistumisen jälkeen astuu työelämään, eihän silloin voi olla vielä täydellinen! Oppia voi vaan tekemällä, mutta minua pelottaa että ammattitaitoni ei riitä!
Lähihoitaja opiskelija töihin
2
441
Vastaukset
- Lykkyä pyttyyn
Ei kukaan ole täydellinen ja ne "täydelliset" vasta vaarallisia työelämässä ovatkin. Rohkeasti vaan soppaan mukaan; varmuus kasvaa päivä päivältä.
Vinkin annan: jos työhösi et saa kunnon perehdytystä, työpaikan ilmapiiri on kireä tms, niin vaihda suosiolla paikkaa. Kannattaa vaikka keikkailla ensin, niin näet eri tapoja toimia. Ota suoraan yhteyttä haluamiisi paikkoihin, ottavat mielellään suoraan töihin. - Emmatar
Muistan itse, kun olin opiskelemassa lähihoitajaksi (menin kouluun heti peruskoulun jälkeen), olin tokan lukuvuoden lopussa ja ikää oli 17v. soittelin pariin paikkaan kesätöihin, toinen ei ottanut enää työntekijöitä enää ja toisesta paikasta sanottiin, että he eivät ota alaikäisiä töihin, koska he eivät voi tehdä yötyötä. Olin hieman pettynyt ja menin sitten kesätöihin ei-alaan-liittyvään paikkaan. Olin 19 vuotiaaksi asti huoltsikalla/kaupassa töissä ja olin varma, etten mene ikinä alalle töihin, koska useat lähihoitajat ovat olleet minulle ilkeitä harjoittelupaikoissani, he ovat juuri sellaisia työhönsä kyllästyneitä, jotka syyttävät omista virheistään aina nuorempia. Siskoanikin kohdeltiin todella alentavasti harjoittelupaikoissa kun hän nyt opiskelee! Monet valittavat etteivät ole tarpeeksi työntekijöitä mutta miksiköhän, kun kohtelu on tuollaista.
Mutta loppujen lopuksi minun oli pakko etsiä uusi työ kun huoltoasemalla ei ole hyvät palkat, nyt olen tosi hyvässä työpaikassa ALALLA ja ikinä ei ole kohdeltu huonosti enkä VIELÄKÄÄN oikeasti osaa kaikkea, olen aina ollut ihminen, joka ei tykkää lukea vaan opin asiat työssä. Sain joka harjottelusta hyvät numerot, koska en ollut viisastelija. Ja nykyään huomaan omassa työssäni kuinka viisastelijoita inhotaan. JOTEN ÄLÄ STRESSAA! :) Yleensä kaikkiin töihin perehdytetään kunnolla!
Sen vielä sanon, että kun meille tulee uusia nuoria töihin, heitä osa "vanhoista" kohtelee rumasti, koska he olettavat olevan täydellisiä, koska ovat vasta koulussa tai oppineet asiat viimeisenä tai he eivät perehdytä kunnolla, koska osaavat itse asiat ja olettavat muidenkin osaavan. Minun käy hirveästi sääliksi heitä, joten itse yritän kohdella heitä mukavasti ja neuvoa niin hyvin kuin osaan ja kehotan kysymään muilta.
Jos sinua kohdellaan huonosti joskus niin ole itse fiksumpi seuraavia kohtaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 407003
- 323948
- 463347
- 402949
- 172726
- 372238
- 162196
- 412153
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482087- 402058