Autokatos suunnitelmissa

Katos suunnitteilla

Olisi suunnitelmissa pykätä autokatos tuohon pihaan. Autotalli kun löytänyt käyttötarkoituksensa projektien kanssa :D

Saisi olla mahdollisimman raaka versio, kolmelta sivulta kiinni ja edessä yksi iso aukko(ei tolppaa keskellä). Sisäpuolelle ei mielestäni tarvitse minkäänlaista levytystä tms. Ulkovuoreksi joku perus lauta, jonka maalaukset/kiinni naputtelut onnistuvat myös itseltäni.
Sähkötyöt saan hoidettua omin neuvoin: muutama rasia lohkolämppäreitä varten, kattoon joku tunnistinvalo sekä ulkopuolelle pari ulkovaloa.

Maaperä johon katos tulisi on vanha "soramonttu", joka aikojen saatossa täytetty joutomaalla. Ollut noin kymmenen vuotta täytettynä. Muuten tontti soraharjua.

Eli ulkopuolisilta tarvis pohjatyöt, salaojat??, sokkeli, runko, kattotuolit ja jonkinlainen peltikatto. Vinokatto, joka laskee takareunaa kohti.

Osaisiko täällä väki kertoa jonkinlaista hintahaarukkaa tuollaiset autokatoksen tekemiseen? Tietysti muitakin vinkkejä saa esittää =)

7

3002

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arvaus ggfgg

Onko rakennelman ulkoasulla merkitystä ja tarvitseeko rakennusluvan? (tai siis aiotko hankkia luvan)

Jos ei tarvi lupia ja saa olla "rustiikki" niin silloin tuommoinen sujuu aika halvallakin.

Karkea arvaus mitä voisi minulle maksaa jos nyt alkaisin tekemään omalle pihalle:
      - pohjatyöt täyttöineen ja salaojat routaeristeet asennettuna: 1200-1500
      - antura ja perustukset valuineen: 1500 eur
      - puutavara: 800-1000 eur
      - sekalaista palkkikenkää ja kattohuopaa: 350 eur
      - timpuri viikoksi käteismaksulla: 500 eur ja itse apuna

Nuo on ihan hatusta heitettyjä summia, varsinkin puutavaran hinta voi heitellä tuosta arviostani. Eli koko roska noin bouttiarallaa 4500 euroa.

Osuisko lähellekään oikeaa?

• Rakentaminen maksaa

4500 kuulostaa enemmän materiaalin kuluille. Ilmeisesti siis kyse kahden auton katoksesta, tai ainakin sellaisen käsityksen saa, kun ei haluta tolppaa keskelle. Silloin siis neliöitä ilman varastoa pyöreästi 40m2.
      Mursketta uppoaa muutaman satasen edestä ja pelkästään kattotuoleihin saa menemään vähintään 500 euroa.
      Anturavalut/sokkeli materiaalit reilun tonnin. Siihen lisäksi eristeet ja salaojat ja puutavara/maalit katemateriaalit kaikki muu tarvittava sälä voisi olla lähemmäs 2000 euroa.
      Sitten työ teettäen, niin hinta tuplaantuu. Kaivuriakaan tuskin alle 50 euron tunti saa paikalle, ellei ole tuttuja alalla, tai joku pimeällä koneella.
      Niin no ilman lupia tietysti säästää ja pystyy tekemään halvemmallakin, mutta perustukset kannattaa tehdä silti kunnolla, ettei tarvi katua myöhemmin.

• pihipena

Itse tein tollaisen katoksen. Tosin tein sen pilariharkoille. Koska oli kyseessä kuiva maaperä, en edes kaivanut niitä pilareita syvälle. Seinäksi laitoin maalatun pellin. Lattiaksi tuli kivituhka, joka tiivistyi todella hyvin. Kattona pelti. Puutavara oli suurimmalta osalta kierrätyskamaa. Samoin pellit oli käytettyä. Tosi halpa katoksesta tuli. Routakaan ei ole nostellut minnekään päin.

• vast. mestari itse

Sanoisin että jos järkevästi tekee niin 6000-7000 euroa.

Itse tein pari vuotta sitten kahden auton katoksen ja lämmin varasto, bruttoala 54 m2, rahaa meni aika tarkalleen 12 000 (itse tehtynä). Siinä ei ole oiottu silti yhtään; on rakennuslupa ja kunnan mittaus, verhottu sisältä ja ulkoa, sähkökeskus, 150 mm eps:ää routaeristeenä, salaojat ja kattovesijärjestelmä massanvaihto 80 m2 yms..

Kyllähän pelkän katoksen tekee ihan siististi paljon kevyemmin ja halvemmallakin.

• Laajavaara

Keski ja Länsi-Suomen alueella Rakennussuunnittelu Laajavaara

www.rakennussuunnittelulaajavaara.fi
      puh: 0407480364

• 31__

Tein itse yhden auton katoksen n. 10 v sitten, toinen sivu avoin. Rahaa meni
        1000e, jossa mukana luvat ja betonimylly. Toimii hyvin.

• Umw
        31__ kirjoitti:

Tein itse yhden auton katoksen n. 10 v sitten, toinen sivu avoin. Rahaa meni
        1000e, jossa mukana luvat ja betonimylly. Toimii hyvin.

Olisiko kuvaa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      76
      3466
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1782
    3. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      106
      1092
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1065
    5. Mitä sä haluat?

Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      923
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      164
      840
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      836
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      791
    9. Joku kysyy

Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      59
      769
    10. Kannan sinua mukanani

Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii
      Ikävä
      28
      735
    Aihe