Nyt on sellainen tilanne, että osakkaana haluaisin maksaa lainani pois takaisin pankille.
Minulla on kolme erillistä lainaa taloyhtiön kirjanpidossa. Isännöitsijä ottaa lainalaskelmista 40 eukkoo per laina plus tähän tulee vielä pankin kulut.
Takaisin maksettavaa lainaa näissä kolmessa on reilut 30 kiloo.
Onko isännöitsijän veloitus kohtuullinen? Vertailukohteita?
Lainalaskelman hinta
16
1231
Vastaukset
- Itse mä
Muista että pankki saattaa periä myös kuluja jos lainoja maksetaan pois muina aikoina kuin mitä on lainoja nostettaessa sovittu, Usein nämä maksuttomat lainojen ylimääräisten lyhennysten maksuajat ovat kesä- ja joulukuun lopussa.
- Anonyymi
Semmoinen nettisivu ku https://lainalaskelma.fi pitää sisällään hyvän laskurin jolla voi laskea erilaisia lainalaskelmia, syötät itse lainan tai luoton tiedot ja laskuri hoitaa laskelmat puolestasi.
- //5778se4e
Maksa lainoja pois vain silloin kun taloyhtiökin lyhentää lainojaan, muuten pankki voi ottaa ylimääräisinä aikoina tehdyistä lyhennyksistä jopa yli 200 euroa / laina kun ovat sitouttaneet omat juttunsa tietyille ajanjaksoille. Halvalla pääset, jos isännöitsijä ottaa vain 40 euroa / laina, tekeehän isännöitsijä ylimääräistä laskentatyötä sinun hyväksesi, joten maksa ilolla tuo 0,4 % lainojen määrästä (ja vie vielä hyvä viinipullo isännöitsijälle).
- ITS...
Lainaosuuslaskennassa useampi laina ei vähennä työtä joten eipä se hinnassakaan näy. Jonkinlaisen maksun kerääminen on sikäli ymmärrettävää että sen varsinaisen laskennan lisäksi ne rahat pitää laskuttaa osakkaalta, sopia pankin kanssa ylimääräisestä lyhennyksestä sekä päivittää lainojen maksuohjelmat. Korvaus on minusta kohtuullinen.
Hallitus päättää ne ajankohdat jolloin osakaslyhennyksiä otetaan vastaan, yleensä siloin kun lainan korkokausi vaihtuu. Jos laina on sidottu 12kk Euribor-korkoon niin korkokausi vaihtuu kerran vuodessa. Muina aikoina pankilla on oikeus periä jälleenrahoituskulut. Esim. Hypoteekkiyhdistys perii aina 150 € palvelumaksun ylimääräisestä lyhennyksestä.
Jos yhtiölaina on samassa pankissa josta ottaa asuntolainaa, onnistuu ylimääräinen lyhennys hyvin usein kuluitta kaupan yhteydessä joten sitä kannattaa lainaneuvotteluissa kysellä. - saldo+kuitti
ITS... "Hallitus päättää ne ajankohdat jolloin osakaslyhennyksiä otetaan vastaan, yleensä siloin kun lainan korkokausi vaihtuu."
Isännöitsijä päättää ne ajankohdat, jolloin osakaslyhennyksiä voi maksaa pois ja yleensäkin sen voiko niitä maksaa pois.- ITS...
Lue AOYL ja yhtiöjärjestys.
- saldo+kuitti
ITS... kirjoitti:
Lue AOYL ja yhtiöjärjestys.
Valitettavasti yhtiöjärjestyksessämme ei ole mainintaa osakaskohtaisista lainoista, joten siitä ei ole apua.
Selasin AOYL:a ja sen 7. luvun 2 § kohta 3 ei tähän sovellu.
Oliko sinulla ITS... joku tietty kohta, jota en keksi?
Lainanantaja sanoi isännöitsijän olevan päättäjä tässä asiassa. - osakas 2
saldo+kuitti kirjoitti:
Valitettavasti yhtiöjärjestyksessämme ei ole mainintaa osakaskohtaisista lainoista, joten siitä ei ole apua.
Lainanantaja sanoi isännöitsijän olevan päättäjä tässä asiassa.Isännöitsijän tehtävät ovat yhtiökohtaisia eli mitä kirjallisessa sopimuksessa on sovittu. Meidän yhtiöjärjestyksessä on kohta, jossa Hallitus on toimija eli voi nimittää isännöitsijän hoitamaan asioita.
Meillä on pieni yhtiö, ei isännöitsijää. Pankin kanssa sovittu - laina lyhennetään joulukuun lopulla, ennen tilikauden päättymistä. - ölöi8+0
saldo+kuitti kirjoitti:
Lainanantaja sanoi isännöitsijän olevan päättäjä tässä asiassa.Yleensä yhtiöjärjestyksessä on maininta "hallituksen määräämänä ajankohtana",
joka on lainaa otettaessa ja yhtiökokouksessa hyväksytty koron vaihtumispäivä. - saldo+kuitti tarkent
saldo+kuitti kirjoitti:
Lainanantaja sanoi isännöitsijän olevan päättäjä tässä asiassa.Nyt löysin yhtiöjärjestyksestä kohdan asiasta. Se koskee tosin vain pitkäaikaisia osakaslainoja. Onko pitkäaikaisilla lainoilla jotain vuosirajaa?
- jhuouöoäp
saldo+kuitti tarkent kirjoitti:
Nyt löysin yhtiöjärjestyksestä kohdan asiasta. Se koskee tosin vain pitkäaikaisia osakaslainoja. Onko pitkäaikaisilla lainoilla jotain vuosirajaa?
Samaa asiaa, pitkäaikainen kunnes laina on poismaksettu.
- eek888se
Kyllä osakas voi maksaa lainaosuuden pois koska tahansa, jos maksaa poikkeavan ajankohdan vuoksi pankille noin 200 eur / laina ja isännöitsijälle laskemistyöstä ( varmistus pankkiin lainaohjelmiin kirjanpitoon ym.) ehkä vähintään 60-70 eur / laina. Ei tämä ole kuin työtä, mutta älä ole siivellä eläjä, vaan maksa toiminnastasi muodostuneet kulut, jos et jaksa odottaa seuraavaan lainanlyhennyspäivään, jolloin selvinnet ilman pankin kuluja.
Kiva seurata, että näistäkin asioista saadaan pitkä keskustelujakso, kun esim. ITS... on kertonut jo menettelytavat. Toisaalta on hyvä, että ihmisillä on purkauskanavia.
Ilmaisia palveluja ei ole, tai ilmoita heti mitä olet saanut ilmaiseksi. Olen itse törmännyt kerran ilmaiseen tai maksuttomaan palveluun. Se oli Tukholmassa Silja Linen Värtanin terminaalissa, bussi ajoi laivan saavuttua satamasta lähimmälle metroasemalle maksutta. Siis kuka tahansa vaikkei laivamatkustaja ollutkaan saatoi saada kyydin satamasta metroasemalle, vaan ei enää... - saldo+kuitti
Nimimerkki eek888se.
Tiedoksesi, että osakkaalla ei ole välttämättä oikeutta maksaa lainaosuuttaan pois. (Lainasopimusehdot!)
Katso tarkemmin:
Valtioneuvoston asetus osakehuoneistojen pinta-alan mittaustavasta ja isännöitsijäntodistuksesta 12.5.2010/365.
Annetun asunto-osakeyhtiölain (1599/2009) 1 luvun 13§:n ja 7 luvun 27§:n nojalla 4§ (Tiedot osakehuoneistosta) kohta 11.
Keskimmäistä kappalettasi en ymmärrä. Tässä opimme paljon, myös sinäkin.- eek888se
Kiitos oikaisusta; siitä, ettei lainaosuutta voi maksaakaan aina automaattisesti pois, olin hyvin syönyt ja vähän viiniäkin juonut ja 10 sormijärjestelmä toimi paremmin kuin yläpää...
Kysyjän alkuperäinen kysymys lienee jäänyt vähemmälle, eli mikä on isännöitsijän kohtuullinen veloitus lainaosuuslaskelmista. Minusta se on vähintään 60 eur / laina.
- 40+40+40
Kiitos vertailuavusta.
Lainat saan maksettua lyhennysten yhteydessä pankin puolesta maksutta.
Kun on kolme lainaa ja niillä eri lyhennysajat, maksan kolmessa erässä.
Isännöisijälle 40,-/kerta ja viimeisen erän yhteydessä vielä se pullo, kun jouluna olen jo toisella paikkakunnalla.- //5778se4e
Ehdotan, että nautit sen viinin kuitenkin itse, kommenttini ylempänä oli siltä osin vähän huono...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin578447Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh123299Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r262460Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142000Kysely lieksan miehille
Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht801950Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.3501648Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2421402FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01181Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101075Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu661010