Ihan tavallinen omaish..

aika vaikeaa...

Meillä ei nukkuminen onnistu kuin pätkittäin, ainainen väsymys.
On pakko turvautua vapailla unitablettiin, saa edes silloin unirytmiä korjattua.
On otettava vapailla, ei voi ottaa unitabelettia jos sairas on kotona, ei herää jos tarvitsee apua.

33

281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niin minäkin

      Tuo on monen omaishoitajan arkinen ongelma, johon ei taida olla ratkaisua. Vuosikausia jatkuessaan univaje vie voimat ja johtaa lopulta totaaliseen uupumukseen. Intervalliviikko menee sitten nukkuessa ja univajetta paikatessa, muuta ei ehdi eikä jaksa tehdä. Et ole ongelman kanssa yksin, jos se yhtään sinua lohduttaa. Tsemppiä :-)

    • melatoniina

      Sain lääkäriltä Melatoniini tabletteja, kyllä niistä vähän oli apua.
      Minulle tuli sivuvaikutuksena hillitön ruokahalu, varsinkin hiilihyrdaattipitoisiin ruokiin.
      Kerroin siitä lääkärille, ei uskonut.
      Kun jätin tabletit pois, normalisoitui syöminenkin.
      Sitä on tullut samanlaiseksi kuin lasten ollessa pieniä, nukkuu niin että vähäisinkin ääni miehen huoneesta herättää. Miehen makuuhuone on vastapäätä omaa makuuhuonettani, ovet on auki.
      Haluan nukkua yksin, iltaisin istun netissä tai katselen telkkaria, mies häiriintyisi kun haluaa aikaisin nukkumaan.

      • 13+5

        Juu, sitä se on.. "äidin korvalla" nukkumista, heräilee ja kuuntelee.. miten hengittää.. ja sitten esim leikkauksen jälkeen on super äidin korvat..

        Mutta sama on varmaat ilmeet, katseet, ihon väri, silmien kirkkaus... yhdellä vilkaisulla tietää miten asiat on..


    • Välikäsi

      Kyllä se veronsa ottaa.
      Meillä kahden viikon jakso meni täysin laiskotellessa, kun ei jaksanut mitään.
      Nukuttiin koiran kanssa puoli kymmeneen joka yö.
      Pääasia, että sai taas virtaa patteriin.

      • mistä virtaa...

        Akkuja pitäisi ladata että jaksaisi, asunto on ollut huonolla siivoamisella, pitäisi kantaa matot ulos ja tehdä kunnon putsaus.
        Ajattelin tänään yrittää, saa nähdä.
        On jatkuvasti huono omatunto kun laiminlyö itseään ja ympäristöään. Kaikki voima menee omaishoitoon.


      • suosuom
        mistä virtaa... kirjoitti:

        Akkuja pitäisi ladata että jaksaisi, asunto on ollut huonolla siivoamisella, pitäisi kantaa matot ulos ja tehdä kunnon putsaus.
        Ajattelin tänään yrittää, saa nähdä.
        On jatkuvasti huono omatunto kun laiminlyö itseään ja ympäristöään. Kaikki voima menee omaishoitoon.

        Mulla on myös sellainen väsykausi menossa.. ei oikein ole virtaa mihinkään muuhun kuin nukkumiseen...


      • Välikäsi
        suosuom kirjoitti:

        Mulla on myös sellainen väsykausi menossa.. ei oikein ole virtaa mihinkään muuhun kuin nukkumiseen...

        Toivottavasti valoisuus ja kevät antaa vähän potkua väsyyn.


    • aurinko armas..

      Voi kun tulisi äkkiä kevät, alkaisi lumet sulaa ja aurinko lämmittää.
      Viime talvi oli elämäni raskaimpia. Saa nähdä jaksanko enää yhtään pimeää syksyä ja talven kylmyyttä.

    • Marja*

      Tässä onkin sopiva ketju meille tavallislle omaishoitajille.
      Täällä saa antaa neuvoja, ehdottaa ratkaisuja pulmatilanteisiin.
      Hoidamme voimiemme mukaan suurella sydämellä, ymmärtäen muiden eratkaisuja.

    • onneksi terve.

      Kävin katsomassa miestäni intervallijaksolla.
      Aula oli muuten tyhjä, tuolissa istui oikein hyväkuntoisen näköinen mies. Ajattelin että hän on vierailulla omaisensa luona.
      Mies oli huolella pukeutunut, komea ihminen.
      Katsoin uudelleen, hän oli koulukaverini, siinä istui reinot jalassa, ei tuntenut.
      Olin kuullut että hän sairastaa alzheimeria.
      Ajattelin kuinka elämä koettelee, ei saa olla liian hyvin.

    • 11+1111

      Sääli, tällainen koskettaa koko perhettä.
      Eniten tietysti sairastunutta.
      Alzheimer on kamala sairaus, ulkokuori säilyy ennallaan ja fyysinen kuntokin melko kauan.
      Ihmiset eivät ymmärrä mitä tuo sana Alzheimer pitää sisällään.
      Kun läheinen sairastuu tähän kauheaan tautiin, elämä mullistuu kokonaan.

    • kevättä rinnassa:)

      Minäkin olen ihan tavallinen omaishoitaja, kuten aloittajakin.
      Tulee mieleen kun lukee palstaa että omaishoito on kamalaa, hoitajat kävelevät kuin haamut, simänaluset mustina, suupielet alaspäin. Ei kaikki, mutta suurin osa.
      Minä olen omaishoitaja. Tietenkin olen pettynyt siihen että unelma eläkepäivistä jossain aurinkorannikolla ei toteutunut.
      Monesti on myös haikea olo kun katselen ikäisiäni pariskuntia jotka harrastaa Golfia, käyvät teatterissa, matkustelevat, ovat talvet etelässä....
      Mutta olen ajatellut niin, monella on paljon huonomminkin.
      Joka päivä on ilonaiheita.
      Taas tulee kevät ja kesä, saadaan olla ulkona, seurataan luonnon heräämistä.
      Tehdään kaikkea mitä sairaudelta ikinä voi, onneksi sellaista on vielä.
      Huomisella on omat murheensa, tärkein on tässä ja nyt.

      • Minullakokinon

        Osasit ihan asian ytimeen. Näin minäkin ajattelen, vaan en osaa pukea sanoiksi.
        Kuitenkin eletään yhdessä ja nautitaan tästä hetkestä.
        Kiitos Sinulle viestistäsi, se on sitä oikeata vertaistukea.


      • pajunkissatx
        Minullakokinon kirjoitti:

        Osasit ihan asian ytimeen. Näin minäkin ajattelen, vaan en osaa pukea sanoiksi.
        Kuitenkin eletään yhdessä ja nautitaan tästä hetkestä.
        Kiitos Sinulle viestistäsi, se on sitä oikeata vertaistukea.

        Olen pitkän linjan omaishoitaja, vapaita olen pitänyt vähän.. vaan uskaltaako sitä edes tänne kirjoittaa... heti luullaan että olen loppuunpalanut ja omaiseni kärsii.. :D

        Vähistä vapaistani huolimatta meillä on asiat hyvin ja nyt tämä kevään tulo tuo monia iloisia asioita. Kyllähän perhesuhteilla on iso merkitys, oma perhe on paras tuki, minulle.


      • hilllar

        Nimimerkki kevättä rinnassa:)

        Kirjoitit kauniisti..


    • >->-

      Niinhän se on että olosuhteille ei mitään voi.
      Sairauden kohdatessa on tehtvä vaikeita valintoja ja päätöksiä.
      Myös omaishoitajan ja hoidettavan pitää ottaa elämästä kaikki hyvät asiat, on paljon mitä voi vielä tehdä, ei kannata jäädä sängyn pohjalle odottamaan että joku ulkopuolelta tuo virikkeitä omaishoitajan ja sairastuneen harmaaseen arkeen.
      On sairauksia jotka estävät ulospääsyn kodin seinien sisältä, silloin olisi hoitajan saatava tarpeeksi vapaata palautumiseen.

    • Koska, huomennako

      Mikä teistä on omaishoitajuudessa vaikeinta?
      Minulle on tämä sitovuus, vapaata on liian vähän, ei ehdi palautua eikä tehdä mitään, on liian väsynyt.

    • .
      • marikkaa

        Ehkä näissä arvuuttelijiossa on enempi läheisriippuvaisia.. :D:D


      • niiiina+
        marikkaa kirjoitti:

        Ehkä näissä arvuuttelijiossa on enempi läheisriippuvaisia.. :D:D

        Varmaan on heissäkin, mutta ei kai sen enmpää kuin muissakaan ihmisissä.


    • mie koittanut jostain syystä taistella vastaan etten tulisi riippuvaiseksi alzheimermiehestäni ; ))))

    • siriiiktt

      Hyvä, ristiina-tytar:) :) :)

    • Larha 78

      Kärsin ajoittain itsekin unenpuutteesta koska lapsellani sairaus jossa välillä heräilee ja tarvitsee apua. Onneksi minulla hyvä aviopuoliso joka auttaa että välillä vuorotellaan jos lapsemme heräilee useammin tai laitteet piippaavat ym.
      Käytin aikoinaan nukahtamislääkkeitä, mutta elämänhallintani meni huonompaan suuntaan. Joillekin ne voivat sopia, en ole oikea henkilö ns. moralisoimaan.

      Lapseni vakavasta sairaudesta huolimatta elämän on jatkuttava. Onneksi on paljon niitä ilonkin aiheita

    • nukkumatti*

      Nukahtamislääkkeisiin jää helposti koukkuun.
      En syö nukahtamislääkkeitä kuin vapaillani, silloin haluan nukkua sikästi minkään häiritsemättä.
      Olen niin kauan nukkunut toinen silmä raollaan koiranunta, jos ei välillä nuku kunnolla, seuraukset voivat olla tuhoisat.

      • soilikki

        Univaje on varmaan suurimmalla osalla omakohtaisesti koettua.Minäkin olen vuosien aikana koiranunta nukkunut ,kuuntelee tarvitseeko toinen jotain.Jaonko edes hengissä.Tällä hetkellä on onneksi sellainen vaihe menossa että pystyy itse liikkumaan.Viime syksynä läksimme talveksi espanjaan ,yksi sairaala jakso siellä.Uudessa ympäristössä pystyin nukkumaan paljon paremmin.Olen uusi tällä palstalla, toisten kokemuksia lukiessa huomaa etten ole ainut näiden asioiden kanssa kamppaileva.Kaikille kaunista kevättä, lupas ukon ilmoja.


    • wilma*

      Pidätkö Soilikki vapaata välillä.
      Muutenkin kuin lakisääteiset 3vrk kk.
      Meillä ei ole usein sairaalajaksoja, hoidettavani on huonokuntoinen, mutta tilanne on pysynyt kauan ennallaan. Pidän joskus pidemmän vapaan, viikon, kaksi.
      Kolme vrk kuukaudessa on liian vähän, ei siinä ehdi palautua.

      • soilikki

        Meillä tällä hetkellä seesteinen jakso. Pitäs varmaan historiikkia valottaa,1999 maksansiirto klerosoivangolangiitin takia ,sitten osteoporoosi hyljinnöiden takia isot kortisoni kuurit tuhosivat luuston ,sängyssänukkuissa kylkiluut katkeilivat.Syksyllä 1999 mentiin kirralle kontrolliin ,siellä murtui okahaarakkeet selkärangasta ampparilla kotiin.Onneksi on lääketiede kehittynyl taudin edetessä.Siitä taasuusi alku, näytti elämä taas jatkuvan 2006ajoitäydellisen nokkakolarin ukko tuhannen päreinä,kolari ei omaa syytänsä toinen tuli pääle.Taas alusta.Siinä välissä kaikkea pientä.2008 taas uutta faltori13 hanginnainen puutos kuuluu hyvin harvinnaisiin verisairauksiin ainut kiinteen elinsiirron saannut joka sairastaa .Hoito ollut hakusessa.Nämä paremmat ajat tässä pelottaakin ,että mitä nurkan takata oottaa.


      • soilikki
        soilikki kirjoitti:

        Meillä tällä hetkellä seesteinen jakso. Pitäs varmaan historiikkia valottaa,1999 maksansiirto klerosoivangolangiitin takia ,sitten osteoporoosi hyljinnöiden takia isot kortisoni kuurit tuhosivat luuston ,sängyssänukkuissa kylkiluut katkeilivat.Syksyllä 1999 mentiin kirralle kontrolliin ,siellä murtui okahaarakkeet selkärangasta ampparilla kotiin.Onneksi on lääketiede kehittynyl taudin edetessä.Siitä taasuusi alku, näytti elämä taas jatkuvan 2006ajoitäydellisen nokkakolarin ukko tuhannen päreinä,kolari ei omaa syytänsä toinen tuli pääle.Taas alusta.Siinä välissä kaikkea pientä.2008 taas uutta faltori13 hanginnainen puutos kuuluu hyvin harvinnaisiin verisairauksiin ainut kiinteen elinsiirron saannut joka sairastaa .Hoito ollut hakusessa.Nämä paremmat ajat tässä pelottaakin ,että mitä nurkan takata oottaa.

        Jatkan vielä tällä hetkellä sytöstaatti hoito jase väsyttää joten minullakin hieman helpompaa.Vapaita en ole pitänyt hoitovirheiden takia luotto mennyt.nyt älkää sanoko omaisriippuvuudesta meidän kohdalla vain asia niin .Kynsin hampain saanut hoidon tapella .koettu on vuosien aikana jos potilas huonossa kunnossa ja ei puolesta taisteliaa kuolla saa vaikka hoitoja olisi.Tästä nyt romaani tuli.


      • oopprrui
        soilikki kirjoitti:

        Jatkan vielä tällä hetkellä sytöstaatti hoito jase väsyttää joten minullakin hieman helpompaa.Vapaita en ole pitänyt hoitovirheiden takia luotto mennyt.nyt älkää sanoko omaisriippuvuudesta meidän kohdalla vain asia niin .Kynsin hampain saanut hoidon tapella .koettu on vuosien aikana jos potilas huonossa kunnossa ja ei puolesta taisteliaa kuolla saa vaikka hoitoja olisi.Tästä nyt romaani tuli.

        Kyllä niitä hoitovirheitä aina tulee ja tulee .. ymmärrän hyvin sinua.. jaksamista sinulle


    • 15+7

      On yhden pariskunnan kestettäväksi tullut kohtuuttomasti sairautta.
      Tietenkin potilas kärsii, mutta niin kärsii myös hoitava vaimo ja muut läheiset.
      Eivät ne juuri välitä huonokuntoisista potilaista, hoitoja evätään siksi että ei tulisi kuluja, minäkin olen todennut saman. Hoitopaikoissa on todella suuria eroja, onneksi meitä onnisti ja saatiin vaihdettua, nyt voi turvallisin mielin jättää oamsiensa sinne.

    • .+.

      Olen ihan tavallinen omaishoitaja kuten aloittajakin.
      Näen ikkunasta monennlaisia lintuja syöttöpaikalla..
      Siinä maailmamme onkin.

      • vappusimat

        Hei . .
        tiedän tuon ikkunasta näkee.. ja se maailma on siinä.. (tämä ei ole mun ja omaishoidettavani tilanne), vaan tätini.. hänellä on todella paha osteoporoosi, jos luu murtuu, ei luudu enää koskaan.. eikä hän ole vuosiin käynyt missään muualla kuin lääkärissä.. kotisairaanhoito ja ateriapalvelu, serkkuni käy päivittäin.. pieni on maailma

        Jaksamista sinulle . .


    • Sahtivaari

      Jaksamista Soilikille!
      Tunnen tilanteen, vaikka ei läheskään yhtä vaikea meillä vielä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2703
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2290
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2040
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      14
      1775
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1676
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 92
      1602
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe