kääpiövillakoira virosta

halpaa ja hyvää

hei, ostin edullisesti paperittoman kääpiövillakoiranartun suomalaiselta henkilöltä joka "duunailee" villakoiria virosta. hoidin ja ruokin koiraani hyvin mutta pikku hiljaa alkoi ilmaantua vuosien varrella erilaisia sairauksia. ensin tuli sydämen vajaatoiminta, hyvänlaatuisia kasvaimia, diabetes( minkä vuoksi lopetutin koirani). olikohan koirani jonkinlaisen sukurutsauksen tulos, tuli niin kaikki yhtä aikaa. kääpiövillakoira on pitkäikäinen normaalisti. ainakin elinikäennuste on korkeimpia kääpiökoirissa. koirasta luopuminen oli tuskallista, loppu tuli aika nopeasti. kiinnyin koiraani ja varoittaisin kaikkia pikkukoiraa harkitsevia noista koiratrokareista jotka myyvät halvalla mutta loppulasku on korkea koiran sairauksia hoidettaessa.

15

2666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SanniJutta

      Heippa!

      En ymmärrä miksi edes menit ostamaan paperittoman villakoiran virosta, jonka hinta oli epäilyttävän alhailen?

      Olen seuraillut erilaisilla myyntipalstoilla ilmoituksia nimenomaan villakoirista ja chihuista, joita myydään törkeän halpaan hintaan. Halpa hinta tietenkin houkuttelisi, mutta kyllä minusta päällepäin jo näkee että hommassa on jotain epämääräistä. Itse ostin toyvilliksen suomalaiselta kasvattajalta hintaan 1500 euroa, joka on minusta kohtuuttoman paljon. Mutta kun tietää koiran alkuperän ja näkee vanhemmat sekä elinympäristön, maksan koirastani hieman enemmän. Tietenkin ei rek. olevat koirat ovat monesti terveitä yms., olen seuraavaksi villikseksi ottamassa ei rekisterissä olevaa. Minusta kuitenkin kokonaisuudessaan tuo "halpa villakoira puhdasrotuinen terve, hinta 450euroa" kuulostaa jo sinällään erikoiselta, ja monesti samalla tyypillä on monta ilmoitusta erivärisistä villakoirista, chihuista ja muista kääpiökoirista. MInua harmittaa ja suututtaa suunnattomasti pentutehtailu. Kun viattomia koiranpentuja synnytetään vuodenvanhoilla koirilla, ja pahimmassa tapauksessa vielä vanhemmat ovat sisaruksia. Sitten pentuja syntyy monta ja niitä myydään halvalla hinnalla ihmisille, jotka tahtomattaan tukevat pentutehtailua. Vissiin näitä Virosta ostettuja halpoja villakoiria myydään Suomeen enemmänkin, kun ilmoituksia on ainakin tuon tuosta apulassa ja muissa foorumeissa..

      Mistä hait koiran? Minua surettaa puolestasi, omasta villakoirastani olisi mahdottoman vaikea luopua yhden vuoden yhdessä olon jälkeen, mutta tavallaan tuli taas todistettua että "halvalla ei saa hyvää", ja minusta ihmisten pitäisi käsittää tämä että halvalla Virosta tuotu villakoira, jonka vanhempia ei ole mahdollista nähdä yms. on usein pentutehtailun tulos.. Milloin tämä ymmärretään?

      • halpaa ja hyvää

        hei, kiitos myötätunnostasi. olin typerä kun en ajatellut sen pidemmälle koiraa hankkiessani. otin sieltä mistä nopeimmin sain, ja tietysti edullisesti. koirani oli se minun elämäni koira. minun asiani ei ole puuttua henkilökohtaisesti kenenkään bisneksiin, enkä näin ollen halua kertoa koirani maahantuojaa. opin katkerimman kautta että varoituskellojen sointia kannattaa kuunnella.


      • 3130
        halpaa ja hyvää kirjoitti:

        hei, kiitos myötätunnostasi. olin typerä kun en ajatellut sen pidemmälle koiraa hankkiessani. otin sieltä mistä nopeimmin sain, ja tietysti edullisesti. koirani oli se minun elämäni koira. minun asiani ei ole puuttua henkilökohtaisesti kenenkään bisneksiin, enkä näin ollen halua kertoa koirani maahantuojaa. opin katkerimman kautta että varoituskellojen sointia kannattaa kuunnella.

        Kyllä se kuule vähän on sinunkin asiasi, että saataisiin joskus tuokin homma loppumaan. Joten poliisille mars vaan ilmiantamaan kyseinen henkilö.


      • ---
        3130 kirjoitti:

        Kyllä se kuule vähän on sinunkin asiasi, että saataisiin joskus tuokin homma loppumaan. Joten poliisille mars vaan ilmiantamaan kyseinen henkilö.

        Ja mistähän syystä ilmianto tulisi tehdä? Ei koirien tuonti myyntiin ole laitonta.


      • 9+6
        --- kirjoitti:

        Ja mistähän syystä ilmianto tulisi tehdä? Ei koirien tuonti myyntiin ole laitonta.

        Siksi että "duunailee" paperittomia sairaita koiria tänne. Tuskin verojakaan maksaa. Ja luultavasti salakuljettaa ne.
        http://www.sey.fi/elainten_viikko/2005_pysayta_pentutehdas/lemmikin_ulkomailta_tuomisen_riskeja
        http://www.sey.fi/elaintietoa/lemmikkielaimet/ala_tuo_pimeaa_koiraa_-kampanja
        Ei ole laitonta mutta ostajilla Suomessa ei vieläkään ole järkeä päässä kun haluavat vaan halvalla ja heti, niin sitten tukevat noita pentutehtailijoita (Suomessa ja ulkomailla) tai antavat rahansa huijarille.
        Niin monta vuotta on viranomaisetkin varoitelleet ja yrittäneet valistaa kuinka ja mistä koira kannattaa ostaa, mutta aina sikiää lisää jotka eivät mistään mitään tajua ja tukevat sitten pentutehtailua.
        Tietenkään kaikki ulkomailta ostetut eivät ole salakuljetettuja ja pentutehtaista, mutta silloinkin kannattaa tutkia taustat hyvin tarkkaan, ostaa paperillinen ja mielellään käydä itse paikan päällä, aivan samoin kuin ostaisit Suomesta.


      • SanniJutta
        halpaa ja hyvää kirjoitti:

        hei, kiitos myötätunnostasi. olin typerä kun en ajatellut sen pidemmälle koiraa hankkiessani. otin sieltä mistä nopeimmin sain, ja tietysti edullisesti. koirani oli se minun elämäni koira. minun asiani ei ole puuttua henkilökohtaisesti kenenkään bisneksiin, enkä näin ollen halua kertoa koirani maahantuojaa. opin katkerimman kautta että varoituskellojen sointia kannattaa kuunnella.

        Näin on!

        Jos tykästyit kyseiseen koiraan, ja koirarotuun, mikset ostaisi uutta villakoiraa? Tietenkin ihan Suomesta, ja "rehellisesti". Sanoit että "nopeimmin sain", niin Villakoirakerhon sivuilla on tälläkin hetkellä myynnissä paljon villakoiran pentuja, ja aikuisiakin. Myös esim. keltaisessa pörssissä löytyy paljon villakoiran pentuja, halvemmalla kuin kerhon sivuilta. Ymmärrän tietenkin jos et halua enään ottaa villakoiraa, mutta Suomesta luotettavalta kasvattajalta on varmasti hyvä ostaa pentu, ja saat siitä pitkäikäisen kaverin.

        Mulla kiinnostais silti vielä kuulla, missä koiran sait? Eikö se sitten päällepäin näyttänyt sairaalta yms. Oliko myyjä ihan "kunnollisen" oloinen? Minusta on niin kovin kummallista ostaa koira halpa villakoira Virosta, alkais hälytyskellot soida heti. Henkilö 3130 on mielestäni oikeassa, tuollainen pentutehtailu on todella väärin ja tehtailijat pitäisi saada vastuuseen! Jos kaikki tekevät saman virheen kuin keskustelun aloittaja, haluavat nopeasti koiran ja halvalla, pentutehtailu kukoistaa! Itse ainakin ostan vaikka sitten kasvattajalta villakoiran 1800eurolla (niinkuin yksikin kasvattaja tällä hinnalla pentujansa myi) mutkien ja yhteydenottojen kauttakuin ostaisin 400eurolla virosta, jolloin saisin pennun yhdellä puhelinsoitolla.

        Mm.. noh makunsa kullakin, mutta toivon silti että näissä koiranosto jutuissa on maalaisjärki matkassa, ettemme tue pentutehtailijoita teettämällä jo valmiiksi sairaita koiria. Pentutehtailu on aina väärin, tuli koirasta sitten heti sairas, tai ihmeenkaupalla selvisi terveenä vanhaksi asti.


      • ----
        9+6 kirjoitti:

        Siksi että "duunailee" paperittomia sairaita koiria tänne. Tuskin verojakaan maksaa. Ja luultavasti salakuljettaa ne.
        http://www.sey.fi/elainten_viikko/2005_pysayta_pentutehdas/lemmikin_ulkomailta_tuomisen_riskeja
        http://www.sey.fi/elaintietoa/lemmikkielaimet/ala_tuo_pimeaa_koiraa_-kampanja
        Ei ole laitonta mutta ostajilla Suomessa ei vieläkään ole järkeä päässä kun haluavat vaan halvalla ja heti, niin sitten tukevat noita pentutehtailijoita (Suomessa ja ulkomailla) tai antavat rahansa huijarille.
        Niin monta vuotta on viranomaisetkin varoitelleet ja yrittäneet valistaa kuinka ja mistä koira kannattaa ostaa, mutta aina sikiää lisää jotka eivät mistään mitään tajua ja tukevat sitten pentutehtailua.
        Tietenkään kaikki ulkomailta ostetut eivät ole salakuljetettuja ja pentutehtaista, mutta silloinkin kannattaa tutkia taustat hyvin tarkkaan, ostaa paperillinen ja mielellään käydä itse paikan päällä, aivan samoin kuin ostaisit Suomesta.

        Eli niin kuin arvelinkin, poliisille pitäisi tehdä ilmoitus kun tuontikriteerit eivät täytä jonkun rotukoirakiihkoilijan asettamia vaatimuksia. Ja vielä luultavasti oikein salakuljettaa koirat. :D Mistähän sinä luulet asian tietäväsi?


      • ----
        SanniJutta kirjoitti:

        Näin on!

        Jos tykästyit kyseiseen koiraan, ja koirarotuun, mikset ostaisi uutta villakoiraa? Tietenkin ihan Suomesta, ja "rehellisesti". Sanoit että "nopeimmin sain", niin Villakoirakerhon sivuilla on tälläkin hetkellä myynnissä paljon villakoiran pentuja, ja aikuisiakin. Myös esim. keltaisessa pörssissä löytyy paljon villakoiran pentuja, halvemmalla kuin kerhon sivuilta. Ymmärrän tietenkin jos et halua enään ottaa villakoiraa, mutta Suomesta luotettavalta kasvattajalta on varmasti hyvä ostaa pentu, ja saat siitä pitkäikäisen kaverin.

        Mulla kiinnostais silti vielä kuulla, missä koiran sait? Eikö se sitten päällepäin näyttänyt sairaalta yms. Oliko myyjä ihan "kunnollisen" oloinen? Minusta on niin kovin kummallista ostaa koira halpa villakoira Virosta, alkais hälytyskellot soida heti. Henkilö 3130 on mielestäni oikeassa, tuollainen pentutehtailu on todella väärin ja tehtailijat pitäisi saada vastuuseen! Jos kaikki tekevät saman virheen kuin keskustelun aloittaja, haluavat nopeasti koiran ja halvalla, pentutehtailu kukoistaa! Itse ainakin ostan vaikka sitten kasvattajalta villakoiran 1800eurolla (niinkuin yksikin kasvattaja tällä hinnalla pentujansa myi) mutkien ja yhteydenottojen kauttakuin ostaisin 400eurolla virosta, jolloin saisin pennun yhdellä puhelinsoitolla.

        Mm.. noh makunsa kullakin, mutta toivon silti että näissä koiranosto jutuissa on maalaisjärki matkassa, ettemme tue pentutehtailijoita teettämällä jo valmiiksi sairaita koiria. Pentutehtailu on aina väärin, tuli koirasta sitten heti sairas, tai ihmeenkaupalla selvisi terveenä vanhaksi asti.

        Mistä sinä tiedät kyseessä olevan pentutehtailut? Ethän edes tiedä koirien myyjää, etkä näin ollen mitään koiran taustoista.


      • Just just
        ---- kirjoitti:

        Mistä sinä tiedät kyseessä olevan pentutehtailut? Ethän edes tiedä koirien myyjää, etkä näin ollen mitään koiran taustoista.

        Aloittaja itse mainitsee ostaneensa koiratrokarilta halvalla, kyllä se yhtään järkeä omaavalle ihmiselle kertoo että on todennäköisesti salakuljetettu pentutehtaan tuote.
        Tiedätkö sinä myyjän ja pennun taustan kun et suostu uskomaan että tuossa tapauksessa ja kyseisessä myyjässä luultavasti on jotain pielessä?
        Oletko itse noita sinisilmäisiä jotka uskovat myyjän jokaisen sanan sokeasti? Ostat paperittomia halvalla ja nopeasti, kun et niillä papereilla tee mitään kun et aio näyttelyissä käydä?
        Vai oletko itsekin koiratrokari joka duunailee paperittomia koiria Virosta ja olet huolissasi kun taas varoitellaan ja valistetaan koiran ostajia??


      • ----
        Just just kirjoitti:

        Aloittaja itse mainitsee ostaneensa koiratrokarilta halvalla, kyllä se yhtään järkeä omaavalle ihmiselle kertoo että on todennäköisesti salakuljetettu pentutehtaan tuote.
        Tiedätkö sinä myyjän ja pennun taustan kun et suostu uskomaan että tuossa tapauksessa ja kyseisessä myyjässä luultavasti on jotain pielessä?
        Oletko itse noita sinisilmäisiä jotka uskovat myyjän jokaisen sanan sokeasti? Ostat paperittomia halvalla ja nopeasti, kun et niillä papereilla tee mitään kun et aio näyttelyissä käydä?
        Vai oletko itsekin koiratrokari joka duunailee paperittomia koiria Virosta ja olet huolissasi kun taas varoitellaan ja valistetaan koiran ostajia??

        Koiria tuodaan myyntiin myös ihan laillisesti. Kuten sanottu, sinä et asiasta tiedä yhtään mitään.

        En tiedä myyjän taustoja, kuten et tiedä sinäkään. Silti höpötät salakuljetuksesta, vaikka et asiasta mitään tiedä. Melko hölmää.

        Sinun sanoihisi minä en usko, koska et asiasta mitään tiedä. Olet vain oman päähänpinttymäsi vanki.

        Paperittomia olen ostanut ja aiemmin myös paperillisia. Siinä olet oikeassa, etten papereilla mitään tee. Siksi en näe syytä paperillista enää ostaa.


      • Eri mielipide
        ---- kirjoitti:

        Koiria tuodaan myyntiin myös ihan laillisesti. Kuten sanottu, sinä et asiasta tiedä yhtään mitään.

        En tiedä myyjän taustoja, kuten et tiedä sinäkään. Silti höpötät salakuljetuksesta, vaikka et asiasta mitään tiedä. Melko hölmää.

        Sinun sanoihisi minä en usko, koska et asiasta mitään tiedä. Olet vain oman päähänpinttymäsi vanki.

        Paperittomia olen ostanut ja aiemmin myös paperillisia. Siinä olet oikeassa, etten papereilla mitään tee. Siksi en näe syytä paperillista enää ostaa.

        Minä en ikinä enää paperitonta osta. Vaikka paperillisella ei halua tehdä muuta kuin pitää kotikoirana, minulle on korvaamatonta että paperillisen koiran kanssa pystyy tarkistamaan terveystaustat useammassa polvessa ja myös muilta sukulaisilta.
        Mutta, kukin taplaa tyylillään :)


      • näyttää tietävän
        ---- kirjoitti:

        Koiria tuodaan myyntiin myös ihan laillisesti. Kuten sanottu, sinä et asiasta tiedä yhtään mitään.

        En tiedä myyjän taustoja, kuten et tiedä sinäkään. Silti höpötät salakuljetuksesta, vaikka et asiasta mitään tiedä. Melko hölmää.

        Sinun sanoihisi minä en usko, koska et asiasta mitään tiedä. Olet vain oman päähänpinttymäsi vanki.

        Paperittomia olen ostanut ja aiemmin myös paperillisia. Siinä olet oikeassa, etten papereilla mitään tee. Siksi en näe syytä paperillista enää ostaa.

        ettet vaan ole itse joku koirakauppias, kun näytät tietävän koirakaupoista noin hyvin?
        sinulla taitaa olla oikea armada virosta tuotuja siitoskoiria kotonasi, hah hah


      • eri täälläkin
        Eri mielipide kirjoitti:

        Minä en ikinä enää paperitonta osta. Vaikka paperillisella ei halua tehdä muuta kuin pitää kotikoirana, minulle on korvaamatonta että paperillisen koiran kanssa pystyy tarkistamaan terveystaustat useammassa polvessa ja myös muilta sukulaisilta.
        Mutta, kukin taplaa tyylillään :)

        Tuota samaa lässytystä sain kuulla kun aikoinaan olin Ranskanbulldoggia hankkimassa. Unohtivat autuaasti ettei niillä kotimaisilla paperillisillakaan niitä tutkimustuloksia löytynyt juuri lainkaan. Virosta sitten hankin kaksi paperitonta 2004 ja 2005. Terveenä ovat koirat elämänsä olleet ja tässä vieressä ne nytkin makoilevat. Hintaa oli alle puolet siitä, mitä kotimainen paperillinen olisi maksanut. Paperillista kysellessä tärkein asia mitä kasvattajat minusta halusivat tietää oli se, käynkö näyttelyissä. Muuta väliä ei tuntunut kodin suhteen olevan. Päätin sitten hankkia paperittoman Virosta kun näyttelyt eivät kiinnostaneet pätkän vertaa. Hyvien kokemusten innoittamana hankin toisenkin.


      • Anonyymi

        miksi 1500 € on muka kohtuuttoman paljon koirasta ? ajatteles minkä työn ja vaivannäön ja kustannukset kasvattaja uhraa pentuja saadakseen ? vanhemmat on ostettava 2 x 1500 . lääkärikäynnit 2v ikään saakka 250 , ruuat 24 x 70 , revityt matot ja muu irtaimisto yht 150 €
        sitten tiine narttu käytettävä ell:ssä 3 kert yht 250 , 1 pentu lääkäriin ja sirutetaan ja tarkistetaan yht 100 € , 5800 € yhden pennun maailmaan saattamiseksi jos emä on terve .
        hinta nousee jos emä tai isä sairastelee , lisäksi oman auton hankinta / käyttökulut , ilman sitä tuskin pärjäät , ilman koiraa moni pärjää julkisilla .
        kasvattaja joutuu valvomaan 24/7 emää ettei se loukkaannu missään , myös tiineysaika vaatii jatkuvan valvomisen , jos perheessä on toinen narttu niin vaarana on että se tuhoaa toisen nartun tiineyden tätä kiusaamalla , tästäkin on kokemusta eli 2 tiineyttä meni piloille em syystä . moniko ihminen tekisi yöt päivät töitä ilman palkkaa ?


    • Minustakin

      vaikuttaa vähän siltä. Toki saattaa olla että just tämä "eri täälläkin" on koiransa virosta hankkinut ja terveenä pysynyt, mutta en usko että kovin monessa tapauksessa näin käy. Ja mitä väliä jos koira pysyisikin terveenä vaikka koko elämän, jos se on hankittu pentutehtailijalta? En nyt tarkoita kyseistä tyyppiä, mutta monesti kun lukee, niin ihmiset saattavat pokkana sanoa että ovat ostaneet koiransa pentutehtailijalta ja terveenä ovat pysyneet. Itse en koiraani hankkisi ikinä pentutehtailijalta, saatika sitten halpaan hintaan virosta, sillä monella on sieltä niin paljon negatiivistä palautetta. Toki muutamia poikkeuksia on, mutta nämä poikkeukset eivät muuta sitä tosi asiaa, mitä niille lopuille pennuille on käynyt. Kuka vastuuntuntoinen kasvattaja/myyjä edes möisi rotukoiransa 450euron hintaan, hyvin hoidettuna, tuotuna suomeen ja madotettuna, eläinlääkärin tarkastamana yms., vaikka koira olisikin sitten rekisteröimätön. Epäilempä, että tälläisissä tilanteissa on jotain hämärää, lähes poikkeuksetta. Ja "eri täälläkin", se on aivan totta että moni haluaisi kasvattinsa näyttelyihin, mutta olen aivan varma että moni kasvattaja myy koiransa ihan tavallisiin perheisiin, joissa ei olla innostuttu näyttelyistä. Itselläni on koira, joka on hankittu suomalaiselta kasvattajalta, sirutettuna, eläinlääkärin tarkastamana sekä madotettuna, ja voin kertoa että olen ollut tyytyväinen. Toki tämäkin kasvattaja olisi koiransa näyttelyihin halunnut, mutta meillä ei näyttelyistä oltu innostuttu, eikä kasvattaja kieltäytynyt myymästä meille tämän takia koiraansa. Uskon kuitenkin että on tilanteita, joissa halutaan juuri joku tietty yksilö näyttelytarkoituksiin, ja sitä ei ns. tavalliseksi kotikoiraksi myydä. Olemme miettimässä toista koiraa samasta rodusta, ja muutamia vastauksia meille on kasvattajilta tullut, että eivät myy jotain tiettyä yksilöä kuin näyttelyistä kiinnostuneeseen perheeseen. Ja uskon varmasti, että kasvattajat näistä näyttelyistä kyselevät, mutta uskon että niitä kiinnostaa muukin ostajassa kuin näyttely innostus. Noh, meitä ihmisiä on näköjään moneen junaan ja osa jää vielä asemallekkin. ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1839
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe