Eilen alkoi Yleltä tämä saameneitojen "ilottelu". Mitä mieltä olitte sarjasta?
Njuoska Bittut - Märät Säpikkäät
25
888
Vastaukset
- niin ja näin
En kyllä ymmärtäny koko ohjelman ideaa. Ja otti päähän niitten tyttöjen ininä.
- lillerilalleriluller
Niiin.... kylläpä taas ns.saamelaiset mokasivat ja kunnolla...ja voi itku,jatko seuraa..
- illac
Ihan huippua! Nauroin vääränä. Suosikkeja oli ne vanhat dokumenttipätkät ja samofiili. Kaikkea en tajunnu, mutta enpä nyt muutenkaan tajua aina huumoriohjelmia.
- ellinex
"Taitaa tytöiltä saaha..."
Onkohan teillä ironian lukutaito ihan kohillaan?Että ehkä tässä just parodioidaan sitä vanhaa kuvaa hekumallisista lapin noidista, tollot!
Tai mitään käsitystä siitä, että EHKÄ niillä on jokku roolit. Tuo kommenttihan nyt on ihan samaa tasoa kuin se, että taitaa Krisse olla tosi tyhmä tai Alivaltiosihteeri tosi outo :)
Ja mitäs tuo "ns. saamelaiset" nyt tarkottaa? Minun tietääkseni ovat ihan saamelaisia, jopa saamenkielisiä.- etelänaitosapmi
uskoo ken tahtoo... Kantsis tutkia sukukirjoja todella....
- siekösetaas
etelänaitosapmi kirjoitti:
Älä niilo viitsi
- rivggu nieida
etelänaitosapmi kirjoitti:
Ei taida olla niin sanastolta niin puhdasta kieltä, ettei muilta olisi sanoja lainannut. Eikä taida olla vereltään niin puhdasta kansa, ettei muiden veriä siihen sotkeentunut.
Mielenkiintoista, että on sellaisia aitoja saamelaissukuja, joiden nimestä jo kuulee, että on "muualta tultu". Ovat kuitenkin täysin saamelaisia, huolimatta siitä yhdestä sukupolvien takaisesta esi-isästä, jolta sukunimensä ovat saaneet.
Gii lea sapmelas ja mo galga su dovdat? Leago giella vai varra vai mii dan mearrida?
Mun lean iezan mielas sapmelas go lean sami birrasis mannavuoda eallan guoktegielat bearrasis, muhto muhtumiid mielas in leat sapmelas, go eadnan lea rivgu. Lean gullan ahte jus mus muhtumin leat manat, de sii eai leat sapmelaccat daningo beare sin addja livccii sapmelas. Muhtumat leat imastallan munnje, ahte manin samastan, vaikko in eat albma sapmelas. Ja muhtumat leat dadjan munnje, ahte in galgga samastit go inhan mun mahte go dat ii leat mu eadnigiella ja samegiella lea munnje "dusse" ahccigiella. - West aito west
rivggu nieida kirjoitti:
Ei taida olla niin sanastolta niin puhdasta kieltä, ettei muilta olisi sanoja lainannut. Eikä taida olla vereltään niin puhdasta kansa, ettei muiden veriä siihen sotkeentunut.
Mielenkiintoista, että on sellaisia aitoja saamelaissukuja, joiden nimestä jo kuulee, että on "muualta tultu". Ovat kuitenkin täysin saamelaisia, huolimatta siitä yhdestä sukupolvien takaisesta esi-isästä, jolta sukunimensä ovat saaneet.
Gii lea sapmelas ja mo galga su dovdat? Leago giella vai varra vai mii dan mearrida?
Mun lean iezan mielas sapmelas go lean sami birrasis mannavuoda eallan guoktegielat bearrasis, muhto muhtumiid mielas in leat sapmelas, go eadnan lea rivgu. Lean gullan ahte jus mus muhtumin leat manat, de sii eai leat sapmelaccat daningo beare sin addja livccii sapmelas. Muhtumat leat imastallan munnje, ahte manin samastan, vaikko in eat albma sapmelas. Ja muhtumat leat dadjan munnje, ahte in galgga samastit go inhan mun mahte go dat ii leat mu eadnigiella ja samegiella lea munnje "dusse" ahccigiella.west on rantautunut Englannista Norjan rannikolle. Että se siitä.
- ihmetystä vähän
Juos ii ohcejoga Vulles leat sápmelas, gii dasto lea...
- Josevainse
Martti Ahtisaaren isoisä oli norjalainen. Ahtisaari ei siis ole lainkaan suomalainen. Meillä on ollut siis norjalainen presidentti, joka on vain näytellyt suomalaista päästäkseen presidentiksi. Ovelia nuo norjalaiset / vai olemmeko itse ääliöitä?
- na jooogo
bealle vulles
- mun beare
na jooogo kirjoitti:
bealle vulles
Kaikkihan me olemme vain osin osa jotain sukua! Sukurutsaustahan se olisi, jos ihminen kuuluisi vain yhteen sukuun!
- Buorre idja Suopma
jaa näistäkö? http://www.youtube.com/watch?v=wbnI5fj3v_M
- hattu92
Onpas päässyt hyvä keskustelunalku asiattomuuksiin... Miksi sitä pitää niin prkleesti parjata, kun kerrankin telkasta näkee ja kuulee edes jotain saamelaista? Uutisiakaan ei jaksa aina valvoa...
Aivan loistava ohjelma, näin sen "Missä muruseni on -jakson" ihan sattumalta, käänsin sille kanavapujotellessa ja ihmettelin syvästi. Nyt katoin Yle Areenasta toisenkin jakson. Huumorilla pääsee aina syvemmälle valtaväestöön kuin tietopläjäyksillä ja dokumenteilla, joita ei hölmöt katso. Ja nehän ne äänestää. - Saamelaisenvaimo
Njuoska Bittut on mielestäni loistava sarja
- sapmi10
Suomalaiset ne osaa heittää 'hyvää' ja 'tasokasta' huumoria, kuten tämänkin ketjun vastaajat taas osoittavat. Olen itse suomalainen, mutta esiäitini on ollut saamelainen, ja tämä kyseinen ohjelma upposi minun huumoriini täysin. Suomalainen huumori ei aukene, esim putous. Taidankin alkaa tutkimaan juuriani enemmän, jospa viimein löytäisin heimolaisia:) Joka tapauksessa aivan helmi ohjelma! Kiitos, giitu!
- lappideriekta
saamelainen, mikä se on? se on sana maattomista jotka haluavat ilmaiseksi saada sen mitä OIKEILLA alkuperäisillä on ja omistavat.
- nf8e0g
kummallinen ja outo. likat esittää typeriä!!! ihem sontaohjelma.
- mundusse
Somás programma! Doaivvu melde joatkkašuvva vel. Eaihan Suvi ja Kirste jallat suige leat, ironijá ironijá ;) Muhtto eai buohkat sáhte ibmirdit...
- vanhaaväsyttää
vastakkainasettelu ja stereotypisointi ja haukkuminen puolin ja toisin on masentavaa, suomalaiset ja saamelaiset ja siltä väliltä ovat pohjimmiltaan samoja:ihmisiä, joka lähtöön..
- mietäällävaan
Vastakkainasettelu ja stereotypisointi auttaa käsittelemään asioita, jotka muuten ehkä ovat liian hankalia ja vaikeita käsiteltäviksi. Kuinka paljon WTC-iskuistakin on vitsejä? Aivan tuhottomasti. Totta, ihmisiähän tässä ollaan. Ohjelma on täynnä itseironiaa, etkö huomannut sitä ollenkaan? Ja itseironia jos mikä on tervettä.
- akmeeli.
Hävettää tuollainen ohjelma, jossa esitetään saamelaiset huonossa valossa ja kosiskellaan kaiken maailman homoseksuaaleja yms., joilla ei ole mitään muuta tekemistä saamelaisten kanssa kuin vähemmistöasema. Ymmärrän, että haluatte hyväksyä homojen touhut, mutta jättäisitte rinnastamatta nämä saamelaisiin. Oikeasti saamelaisten arvot ovat suomalaisiakin perinteisemmät, ja näin tulee aina olemaan! Ns. vapaamielisyys on suomalaisten vaikutusta, joka ei kuulu saamelaisten perinteiseen identiteettiin.
Olisin halunnut nähdä asiallisen ohjelman, jossa olisi esitelty saamelaisten historiaa, elinkeinoja, asuinseutua jne. Aiheita kyllä riittäisi saamenmaassa, ja tahdikkaat juontajatkin olisi varmasti löydetty. - jallajalla
Miksi sinä kuvittelet viihdeohelman olevan joku asiallinen dokumentti saamelaisista?
Ja hhöhöhöhöhö vain noille sinun puheillesi suomalaisten vapaamielisyydestä ja saamelaisten perinteisyydestä, molemmista löytyy konservatiivia ja liberaalia joka lähtöön.- akmeeli.
No sanotaan sitten näin. Ns. "vapaamielisyys" on keskieurooppalainen aatevirtaus, joka on saamelaiselle alkuperäiskulttuurille ja identiteetille vieras. Saamelaiset saavat näitä ylikansallisia vaikutteita varsinkin suomalaisten kautta. Tämä ei tarkoita, ettei olisi yksilöllisiä eroja.
- niiiiin
Saamelaisissakin on homoseksuaalisia ja vaikka mitä vähemmistöjen edustajia..
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä602007Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1661688Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701408Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2411367Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2321313Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3391179- 1281155
- 801135
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3171085IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3421082