olen allerginen, mutta tahtoisin silti kanin... olin muutama viikko sitten työharjoittelulla yhdessä eläinkaupassa. siellä kaikki jyrsijät ja linnut olivat aika pienessä huoneessa. joka aamu ruokin kaikki eläimet (häkkejä oli about 20-30), annoin vettä ja vaihdoin heinät ynm. huoneessa oli myös 3 kania joita juoksutin vuorotellen huoneessa. sain yllättävän vähän oireita: enimmikseen nuhaa, mutta joskus vähän aikaa silmiä kirveli. sitäpaitsi melkein kaikilla eläimillä oli heinää, jolle olen myös allerginen.
olisiko kani kuitenkin mahdollinen lemmikki? arvaan että suurin osa vastaa "EI missään nimessä!!" mutta olen harkinnut asiaa tarkkaan. voisiko kani asua esim. leikkimökissä ynm. pienessä rakennuksessa? sellaista ei kyllä ole pihallamme, mutta nopeasti semmoisen nikkaroin x). jos kani asuisi sellaisessa, mutta pääsisi sitten välillä sisälle taloon juoksentelemaan. olisiko niin hyvä? eniten olen kiinnostunut kääpiöluppiksista ja angorakaneista.
kertoka vapaasti mielipiteenne! ja olisi mukavaa jos jollakin itse olisi allergiaa ja kertoisi vähän kokemuksia. ja jos jonkun kani asuu jossain muualla kun sisällä talossa.
allergia, mutta silti kani (?)
49
14476
Vastaukset
- Laama
Allergisen ihmisen lemmikki ei ole mielestäni kani. Se on toiseksi allergisoivin ja monelle heinät ja puru aiheuttaa myös oireita. Itse en kannata minkään eläimen hankintaa, jos on oirehtiva allergia siitä elukasta.
Minun mielestä on aika karua laittaa YKSI kani leikkimökkiin. Siellä ei ole siellä seuraa, ellet hanki sille kamua. Leikkimökkissä asuvan kanin ja sisänkanin kanssa vietettyn ajan eron on suuri. Mökki pitäisi myös lämpöeristää talvea varten.
Itselläni on kova kissa-allergia ollut 4-vuotiasta asti ja lääkärit väittää minulla olevan myös kani allergiaa, mutta sitä ei ole koskaan todistettu mitenkään. Sain ekat kanit 10 vuotta sitten ja koskaan niistä en ole kummempia oireita saanut. Kerran mennyt silmä punaiseksi. Yksi lääkäri sanoi, että JOS minulla on ollut se kaniallergia, niin parasta siedätystä tässä tapauksessa on olleet kanit. Puruun reagoin, mutta käytämme mörtti-röpöä ja heinään, ne kastellaan. Yksi kanimme on heinä/puru allerginen(joten toimenpiteet myös sitä varten). - Molly
Minun mielestäni olisi rääkkäystä laittaa kani asumaan johonkin leikkimökkiin! Ei sellaista kunnollista talviasuttavaa mökkiä ihan tuosta vaan nikkaroida. Tilaakin kuitenkin tarvitsisi olla useita neliöitä! Kani tarvitsee seuraa monia tunteja päivässä ja kanit myös osallistuvat perheen arkeen. Talvella lämpötila täytyy olla vähintään 13-15 astetta. Ja eikö kani ole niitä kaikkein allergisoivimpia eläimiä?
- 12v
Mulla on kani joka on ulkokani. Kaikki meidän perheestä on allergisia, äitilke riittää kaniin koskeminen niin tulee astmakohtaus. Asuu kesät isossa ulkohaäkissä ja talvet autotallissa. Hyvin on pärjätty
- Luppis
Minä itse olen kanille allerginen ja minulla on silti kani, ja saan pian toisenkin. Oma kanini on pihalla kesät ja talvet vanhassa navetassa missä on lämmitys. Kani voi asua ihan hyvin talvet leikkimökissä, kaverillani on kaksi kania ja ne olivat molemmat talven leikkimökissä. Ensin minua huoletti että miten ne pärjäävät siellä, mutta ihan hyvin ne selvisivät. Niillä oli pieni lämmitetty koppi, eikä leikkimökki ollut mitenkään lämpö eristetty, ja sitä paitsi onhan kaneilla turkki. Jos otat kanin, ja se on ulkona kasät talvet, niin se ei välttämättä pidä siitä että se on sisällä välillä. Oma kanini on ollut nyt kolme vuotta yksin ja se on pärjännyt loistavasti! Käyn aina päivisin katsomassa sitä aika useasti ja istuskelen välillä sen kanssa sen häkissä. Leikkimökinhän ei tarvitse olla mikään kauhean iso, nimittäi voithan rakentaa kanillesi ison jaloittelu tarhan johon päästät sen päivittäin. Niin että kannattaa vain ottaa kani jos siltä tuntuu!!!
- Tintti
Mä itse olen allerginen kaneille ja mun isä vielä enemmän...silti meillä on kani.
Ei sisällä ÄLÄKÄ missään nimessä laitakkaan sisälle sillä voit saada astman.Onko teillä autotallia...laita sinne mielummin kuin jonnekkin leikkimökkiin.Kanit tarkenee siitä ei ole kyse mutta ajattele talvi kolkossa leikkimökissä...
OOtko seonnu!!??
Kääpiöluppa ei TODELLAKAAN SOVI...parhaiten normaali maatiaiskani muut EIVÄT sovi ulkokaneiksi....
Meillä kani on autotallissa ja sillä on siellä paljon leluja.. - Laama
Tintti kirjoitti:
Mä itse olen allerginen kaneille ja mun isä vielä enemmän...silti meillä on kani.
Ei sisällä ÄLÄKÄ missään nimessä laitakkaan sisälle sillä voit saada astman.Onko teillä autotallia...laita sinne mielummin kuin jonnekkin leikkimökkiin.Kanit tarkenee siitä ei ole kyse mutta ajattele talvi kolkossa leikkimökissä...
OOtko seonnu!!??
Kääpiöluppa ei TODELLAKAAN SOVI...parhaiten normaali maatiaiskani muut EIVÄT sovi ulkokaneiksi....
Meillä kani on autotallissa ja sillä on siellä paljon leluja..Miten niin parhaiten sopii normaali maatiakani? Maatiaskani on ROTU, joka on harvinainen Suomessa. Maatiais nimeä ei ole käytetty pitkiin aikoihin risteytyksillä, joten se on risteytyskani(virallinen nimi).
Risteytyskani on voi olla esim. kaaäpiölupan ja hermun risteytys, joten se on pieni ja ei sellainenkaan sovi ulos!
Parhaat ulkokaneja on angorat, iso- ja jättirotujen edustajat, edelleen.
www.kaniyhdistys.com ----rodut ja värit - Luppakorvaselma
Laama kirjoitti:
Miten niin parhaiten sopii normaali maatiakani? Maatiaskani on ROTU, joka on harvinainen Suomessa. Maatiais nimeä ei ole käytetty pitkiin aikoihin risteytyksillä, joten se on risteytyskani(virallinen nimi).
Risteytyskani on voi olla esim. kaaäpiölupan ja hermun risteytys, joten se on pieni ja ei sellainenkaan sovi ulos!
Parhaat ulkokaneja on angorat, iso- ja jättirotujen edustajat, edelleen.
www.kaniyhdistys.com ----rodut ja väritRanskanluppa on yksi isoimmista luppakorvaisista kaniroduista, mutta sekään ei saa olla ulkona taikka leikkimökissä. Itse en ylipäätään suosittele laittamaan kania leikkimökkiin. Meillä kani on sisällä, mutta kesäisin ulkona aitauksessa jossa on mökki. Mutta sinnekkään ei saa jättää kania talveksi
- suvi..
mä oon allerginen kanille ja kaikille jyrsijöille. joojoo, tiiän! kani ei oo jyrsijä, mutta kerron tässä muistaki, enkä vaa mun kanista.
mulla on ollu hamsteri muutama vuosi sitte, sen kans ei ollu mitään ongelmaa, mutta sitte ku sain kaks kesyrottaa, nii sillon vasta tajusin, että taian olla jyrsijöille ja sitä kautta myös kaneille allerginen. mutta en raskinu luopua rotista millään, rakastin niitä niin paljon. mulla ei ollu muuta ongelmaa ku että jos siivos rottien häkin nii alko aivastuttaan ja kutitti kauheesti. ja jos niitä piti sylisä, nii alko kutittaa joka paikkaa ja tuli näppyjä. rotat kuoli nyt joulu aattona toinen ja toinen kuoli uudenvuoden aattona. ja ne eli yllättävän kauan! niillähän on elin-ikä 2,5-3 vuotta. nii mun rotat eli 6 vuotta. noh, sain kanin sitte tammikuussa, vaikka arvelin että voisin saaha jotain reaktioita kuten rotista. mutta hyvin on menny tähän asti. se vaa, että aivastuttaa aina ku siivoo häkkiä ja yöllä menee nenä tukkoon. tiiän, että siitä voi tulla astma tai muuta, mutta mä rakastan kaniani niin paljon, etten voi siitä luopua. ja sillon ku sillä vaihtuu turkki, nii sillon aivastuttaa aikalailla. mutta ei tuu nii pahoja reaktioita ku rotista.
hmm.. tää on ehkä vähä turhaa tekstiä, mutta halusin sanoo että mä oon allerginen kaneille, mutta silti on kani ja samassa huoneessa peräti.
p.s. mun äiti on allerginen kans eikä silläkään oo mitään vaikeuksia olla mun kanin tykönä. ihme kyllä!- GinnyKani
moi ! haluisin sairaast kanin mut iskä on allerginen heinälle ja äiti kans mää en oo niin paljon joten voiko joku kertoo miten kanii voi pitää allerisessa perheessä kokemuksia? haluisin tähän vastausta koska rakastan kaneja ! =)
- Enpa
"mutta ei tuu nii pahoja reaktioita ku rotista" Sulla saattaa pian ne oireet pahentua. Tai tavallaan alat tottua niihin oireisiin, koska et tiedä millaista olisi elää ilman eläintä. Mulle riittää, että olen kanin kanssa 2 minuuttia samassa huoneessa ja saan hirveitä näppyjä ja hengenahdistuksia.
Ja sulla kun niitä ei ilmeisesti ole vielä ollut. Mutta ole varovainen, jos et tahdo luopua kanistasi. Saatas saada astmakohtauksen, joka on sitten jo melko vaarallinen.
Tuo nenän tukkoisuus on alkua vasta. Oireet voivat pahentua muista se - kani rohmu
GinnyKani kirjoitti:
moi ! haluisin sairaast kanin mut iskä on allerginen heinälle ja äiti kans mää en oo niin paljon joten voiko joku kertoo miten kanii voi pitää allerisessa perheessä kokemuksia? haluisin tähän vastausta koska rakastan kaneja ! =)
ottakaa ulko häkki jossa lämmitys
- Jennukka
hei!
Minulla on aika moinen kanifani olo!
Haluan että vastaat nyt tähän ja pariin muuhun kysymykseen!
No...
Minä haluan kanin mutta minulta äiti estää sen!
Minulla on ollut 2v.:tiaasta asti koira allergia.
Meillä on nyt kalat mutta olisiko hyvä myös hankkia kani.
Nään joka paikassa kania ja haluaisin niin paljon.
Yhdessä eläinkaupassa kävin ja näin että kani maksoi VAIN 130e.Oi,haluan sen ulisin äidille!
EN OLE AIKUINEN!!!
Minä kysyn äidiltäni (melkei aina)Mikä eläin olisi kaikkwin mahdollisin jos ei oteta karvaisia eläimiä tai kaloja.
No...Hän tietysti vastasi hmm..ehkä se on lisko!
ÄÄK!
pS.
vOISINKO HANKKIA KANIN SINUN MIELESTÄSI KUN MINULLA ON HIRVEÄ KOIRA ALLERGIA.
t:jennuski- Olenko hyvä hoitaja?
Haluaisin itsekkin kanin, mutta täällä päin missä asunkin olisi sellainen mahdollista, koska kanin pentu maksaa vain 75e ja häkkikin on halpa vain 60e. Sinä joka haluaisit todella paljon kanin niin kannattaisi testata ensin vaikka kaverin kania, joka asuisi teillä noin. 5 päivää niin tietäisit tuleeko allergiaa.. Mutta siinä saattaa kestää kauemminkin allergian ilmaantuessa........ ( riippuuu henkilöstä) Oma kaverini jolla on todella paha astma niin hänellä on oma kani ja ei ole tullut mitään, mutta kannattee testata. =)
Mielestäni jos laittaa kanin asumaan talliin, latoon yms. Siellä täytyisi olla lämmitys, kunnon ilmastointi ja seuraa eikä vain antaa se olla siellä yksin. =) Mutta kokeile pois vain. Itse aijon kokeilla samaaa..
Ajattelin itselleni Hermeliini rotua. - Kanifan
Mun iskä on koirille allerginen mut meillä on silti syli koira eli sisätiloissa asustaa. :) Koiran rotu on Coton de tulear ja se on allergisoimaton rotu. En tiedä kaneista paljoakaan mutta onkohan niillä olemassa allergisoimatonta rotua?
- Jadenen
Kääpiökani (mukaan lukien kääpiöluppikset) eivät ole ulkokaneja...Mutta angorakanista en tiedä-
- mew-enkeli
Mulla on prikulleen sama juttu kuin sulla. Mä itekkin haluisin kanin, mutta mulla on allergiaa ja mulla on astma. :( Mutta, me muutetaan kesällä ja mä saan kanin. Se tulis navettaan. Onne sulle!
- huoh.
älkää rakkaat ihmiset leikkikö niillä eläimillä, ei ne ole mitään leluja. eläin otetaan VAIN JA AINOASTAAN silloin ku ollaan varmoja, että eläimelle varmasti järjestyy aikaa riittävästi sen tarpeisiin nähden. eläimen ottajan tulee pystyä takaamaan lemmikilleen sellaiset olot, jotka se ansaitsee. eikä eläintä KOSKAAN oteta hetken mielijohteesta, eläintä ei KOSKAAN oteta kokeilumielessä, että koitetaan nyt olenko sille allerginen. käykää ihmeessä vaikka jonkun henkilön luona kylässä oleilemassa vaikka pidempiäkin aikoja useammin ja testaamassa josko esimerkiksi kanista saatte oireita. ja muistakaa ihmeessä myös yksilöiden väliset erot! minua OKSETTAA se, kuinka paljon on ilmoituksia, joissa pois annetaan eläin "aivan yllättäin ilmenneen allergian vuoksi". harvemmin se allergia aivan yllättäen kuitenkaan tulee. minua myös OKSETTAA semmoiset vanhemmat, jotka hankkivat lapsilleen eläimiä leluiksi ajattelematta seurauksia. eläin ei koskaan ole lapsen lelu, useimmiten eläimen kuin eläimen, jopa LEIKKIMÖKISSÄ YKSIN ASUVAN KANIN hoitoon vaaditaan vanhempien apua. eikä kania voi missään nimessä laittaa yksin asumaan minkään sorttiseen leikkimökkiin, tietysti se tarvitsee seuraa! jos välttämättä haluaa kanin eristää johonkin tuommoiseen paikkaan, hanki ihmeessä edes kaksi kania. ja vaikka niitä olisikin kaksi, tulee ihmisten viettää paljon paljon ja paljon aikaa niiden kanssa jotta ne tottuvat käsittelyyn. jossei niitä totuta siihen tarpeeksi, kohta saa taas lukea ilmoituksia, joissa annetaan kaksi kania pitovaikeuksien vuoksi pois. ihmiset ovat toisinaan vaan niin äärimmäisen tyhmiä. ikävää että eläimet täytyy laittaa kärsimään sen vuoksi. ja jos joku tosissaan sitten päätyy semmoiseen ratkaisuun, että ottaa riskin ja hankkii eläimen, vaikka onkin todennäköistä, että saa siitä allergisia oireita, varmistakaa ILMAN MUUTA SE, että eläimen voi palauttaa VASTUUNTUNTOISELLE kasvattajalleen, jossei uudessa kodissa pystytäkään siitä huolehtimaan. ja vaikka joku lapsi voikin ajatella, että "kyllä meidän kani pärjää leikkimökissään yksin ihan hyvin", mietipä omalle kohdallesi. tottakai se kani siellä hengissä säilyy jos sille ruokaa annetaan, ei se raukka osaa itseään tappaa. mutta onko se yhdenkään eläväisen elämän arvoista kyyhöttää jossain kopissa itsekseen, tekemättä mitään? menepä itse sinne kylmään leikkimökkiisi. ainoat kontaktit ulkomaailmaan saat silloin kun äiti tulee tuomaan ruokaa. eikä se kani pääsekään sieltä pois aivan koska haluaa, vaikka sinä onnekas pääsetkin. MUISTAKAA IHMISET, ETTEI ELÄIMET OLE LELUJA, NIITÄ EI KOSKAAN OTETA "KOKEILUMIELESSÄ". AINA KUN ELÄIMEN OTTAA, SILLE ON PYSTYTTÄVÄ TAKAAMAAN ELÄMISEN ARVOINEN ELÄMÄ JA MUISTETTAVA, ETTÄ SE JATKUU ELÄIMESTÄ RIIPPUEN JOPA USEITA KYMMENIÄ VUOSIA! jos pystytte takaamaan nämä kaikki seikat, onnittelen. nyt voitte alkaa harkita lemmikin ottoa! :)
nimim. kaikenlaisen elämän arvostaja, vähän jo vanhempi tyttö, jota huolestuttaa maailman nykymeno- Enpa
Minä ainakin asun vielä kotona, mutta ostin gerbiilit itse itselleni ja hoidan ne itse ja ne asuvat omassa huoneessani ja vuoden päästä muuttavat mukanani omaan kotiin.
Et ota huomioon sitä, että aikuinen voi ihan yhtä hyvin ottaa eläimem hetken mielijohteesta. Mitä sitten? Minä ainakin ajattelin hankkia jonkin eläimen, vaikka sitten hetken mielijohteesta. Minun on kuitenkin sitouduttava sen elättämiseen. mitä sillä on eroa miettiikö sitä vuoden vai kuukauden?
Siskoni sai jouluna hamsterin ja kun huomasin, ettei allergiani oireillut, kävin parin kuukauden päästä ostamassa itselleni ja poikaystävälleni kaksi gerbiiliä. Ja oli parin päivän päähänpisto. MITÄÄN EN KADU, gerbiilit ovat ihania kavereita ja niitä on kiva hoitaa. - bitch please
''vähän jo vanhempi tyttö'' ja pyh! me ollaan vastuuntuntoisia eikä se sulle sitäpaitsi kuulu!
- kanifani
Minulla on juuri sama ongelma olen käynyt eläin kaupassa ja kun menin kanihuoneeseen minulle tuli nuhaa eli olen allerginen kaneille!!! olen ajatellut että saisin kanin vanhaan ulko varastoon mutta kaikki sanovat että kani jäätyisi kuoliaaksi siellä!!!mutta olen löytänyt jo sopivan kani poikueen josta aijon ottaa kanin mutta epäilen että joudun myymään sen jollekkin jos allergiani pahentuu!!!=/ ja mihin kanin majoittaisi jos lähtisi lomalle koska kaikki ystäväni ovat myös allergisia??? minulla on siis lievästi sanottuna ongelma.....
- Nimetön
Mulla on astma,olen jo kauan haaveillut kotieläimestä esim. Kilpikonna,vaikka ne eivät kovin seurallisia ole...Sitten kamu osti 2 kania ja ne olivät niin söpöjä että halusin itsekin kanin. Pahin juttu on se,että jos menen kanin lähelle en saa henkeä kunnolla. ja alkaa kutittaa kurkkua. :[
- kanifani
Hei
Meillä isä on allerginen, mutta hankimme silti kaniinit. Ne tulee ulos ja ne on angoroita.
Kuulemma pärjäävät paremmin ulkona eikö kenelläkään sattuisi olemaan leikkimökkiä/eristettyä koirankoppia? Hankimme ne luultavasti jostain farmilta jonka nimeä en muista missä ne ovat olleet
jo ulkona ennenkin kun tulevat meille.- Kanin paras
JOS todella olet eläinrakas ja erityisesti kanirakas ET missään nimessä pidä kaneja ulkona! Kani ei kestä kylmää, sen paikka on ehdottomasti sisätiloissa, asianmukaisissa olosuhteissa. Lue muutama kanien oikeasta hoidosta kertova opas, esim. Wegler: Kaniinit, Wegler: Kääpiokanini ja minä, Kääpiökanin hoidon ABC , (löytyy kirjastoista) tai perehdy kanien hoitoon netissä esim: http://www.jyrsijat.org/hoito-ohjeet/kani.html.
- Minä vain
Vastaanpas tähän vaikka viesti onkin vuosia vanha.
Itse asiassa, kun osa teistä on sanonut menneensä eläinkauppaan ja eräskin totesin nenänsä vuotavan ja menevän tukkoon, kun häkkiä puhdistaa.. Ehkäpä et ole allerginen sille eläimelle itsessään. Oikeastaan puru ja kuivaheinä aiheuttavat enemmän allergiaa kuin eläin. Ja varsinkin häkkiä puhdistaessa oikein pölytät noita kahta edellä mainittua, mikä voi laittaa nenäsi tukkoon. Eikö olisi ihan viisainta käydä allergiatesteissä? Siten ainakin selviää, mille olet allerginen.
Ja astma ei kehity noin vain sen takia, että sinulla on eläin. Jollekin se eläin voi olla siedätyshoitoa allergiaan. Suosittelin samaa kuin tuolla alkupään viesteissä, ei purua vaan mörttiröpöä ja heinä pesuun niin ei pölise. Kannattaa ottaa asioista selvää.- allergikkoäiti
on käyty keskustelua kanin hankinnasta. Lapset haluaisivat kanin, mutta olen ollut sitä vastaan. Olen miettinyt tuota samaa, mistä edellisessä viestissä kerrottiin eli että olisiko (likaiset virtsan kostuttamat)purut ja kuivaheinät suurempi ongelma kuin itse kani? Lapset lupaavat kyllä siivota ahkeraan, jos he eläimen saisivat... Omalta osaltani olen sanonut, että en siitepölyallergian vuoksi heiniin ja puruihin koskisi. Mitä on tuo mörttiröpö?
- KaniFani
Mäki tahtoisin kanin meijän isä olis jo valmis ostamaan mulle ulkokanin et se olis kesäl paljon ulkomökissään ja talveks leikkimökkii tai isä tekis jonku kopin :D mut on vaa yks pikku juttu oon vähä allerginen(En tie oonko allerginen just kaneille) ni äiti ei suostu.
- ellu 9
ei se mun mielest haittaa jos ulko kani
- toltti
kamoon leikki mökissä eieieieiottaisitte miellummin sisä kania tai läitta jonnekki mmuualle mmmmmmmmmmmmmmmm.............????
- souppi
Minulla on kani ja minun isäpuolellani on astmaa on heinäallergiaa jne.. Mutta silti mulla on kani ja se on joka päivä vapaana olohuonees keittiös ja joka puolel taloo ja on se pomppinu sen sängylläki mutta mitään ei oo tullu ja se mun kani on n.8kk Ja mun kanin rotu on kääpiöluppa
- kanien ystävä 4-ever
miten niin kani ei pärjää ulkona???? hesassa citykanitin pärjää ja onhan kanit alunperinkin ulkona asunut (villeinä) meillä on kaksi risteytyskania, aika pieniä ja hyvin ovat tarjenneet ulkona. niillä on kasvihuoneen tapainen asumus, jonne ei pääse sade eikä tuuli. nyt kuitenkin siirsin ne leikkimökkiin asumaan kun on tullut niin paljon lunta. alustana tietty olkia ettei tule kylmä. kani pärjää pakkasessa (ei kuitenkaan ihan-30c!!!!) ilman lämmitystäkin, mutta tuulta ja kosteutta ei. muistattehan,että sisäkania ei saa heittää suinpäin ulos asumaan, koska se ei ole kasvattanut talviturkkia kuten ympäri vuoden ulkona asuvat kanit.
- röpöliini
kanien ystävä 4-ever kirjoitti:
miten niin kani ei pärjää ulkona???? hesassa citykanitin pärjää ja onhan kanit alunperinkin ulkona asunut (villeinä) meillä on kaksi risteytyskania, aika pieniä ja hyvin ovat tarjenneet ulkona. niillä on kasvihuoneen tapainen asumus, jonne ei pääse sade eikä tuuli. nyt kuitenkin siirsin ne leikkimökkiin asumaan kun on tullut niin paljon lunta. alustana tietty olkia ettei tule kylmä. kani pärjää pakkasessa (ei kuitenkaan ihan-30c!!!!) ilman lämmitystäkin, mutta tuulta ja kosteutta ei. muistattehan,että sisäkania ei saa heittää suinpäin ulos asumaan, koska se ei ole kasvattanut talviturkkia kuten ympäri vuoden ulkona asuvat kanit.
on purumerkki. puru ei ole tavallista purua vaan pöllyämätöntä haapahaketta
- jyrsijä rohmu
minun mielestäni ei mikään paha juttu mutta ei ehkä mihinkään leikki mökkiin mutta ehkä onko teillä mitään latoa navbettaa sinne mutta se tasvitsee seuraaaa
- sooooooooooosooooooo
ei mitäänlatoa
sooooooooooosooooooo kirjoitti:
ei mitäänlatoa
Kanit pärjäävät ulkokaneina yhtä hyvin kuin sisäkaneina. Huomioi ettet kuitenkaan missään nimessä pidä niitä pakkasen puolella omistavassa rakennuksessa! Kanit ovat alttiita eläimiä nuhalle, jonka seurauksena on liiankin useasti kuolema. Jos otat kanin ulkokaniksi, olisi hyvä että sillä olisi seuralainen. Olisiko sinusta nimittäin hauskaa kököttää yksin varastossa, jonne ihminen ei kuitenkaan joka sekuntti pääse sinua katsomaan? Vastaus on yksinkertainen. Varastossa on myös hyvä olla lämpöeristys, sekä se ei saisi johdattaa vetoa. Hyvä lämpöaste on 15 varastossa, mutta kyllä 10:nkin menettelee. Jotkut kasvattajat pitävät taas näyttelykanejansa alemmissa asteissa, kuitenkin plussan puolella ettei kanin turkki rasvaannu. Yleensä kasvattajatkin pitävät kaneja eräänlaisina "ulkokaneina", eli niille varatussa varastossa jossa on lämpöeristeet.
Miettikää nyt vähän ihmiset! Jos olet allerginen kanille, sinun EI pidä ottaa sitä vain sen takia kun se on niin "söpö", tai "näin kaverillani kaneja ne oli niin söpöjä määki haluan!" tyyliin. Kani on seuraeläin, sekä et voi tuskin antaa sille niin hyvää elämää, kuin ollessasi ei- allerginen. Kani ei ole myöskään tuolloin hyväksi sinulle. Kuten monet ovat todenneet jo, kani voi aiheuttaa astman allergisoivalle.
Esim. kilpikonna, tai muu eläin voi sopia allergisellekin eläinrakkaalle! Tai sitten voit käydä jollakin farmilla/perheellä jossa on eläimiä hoitamassa niitä.
Tässä on nyt minun mielipiteeni, joka omistan kaneja. :)
- tyyppi38
Meijän äiti on allerginen kaikille eläimille (hilseileville) mutta ei tuu oireita pienistä eläimistä. Meillä on hamsu ja kilppari. Mun hamsu kuoli kuukausi sitte ja äiti on harkitsemassa mulle kania. Äiti on ollu vastaan koiraa mut harkittee kania vaikka ovat niitä kaikista allergisoisimpia eläimiä.
- allergiaa mullakin
Meillä on kotona sellainen pieni hermeliinikani. Minulla on allergia ja se on testeissä todettu. Kissat ja koirat olivat 4 ja kani asteikolla 5. Sain heti lääkkeet mukaan ja kehotus kanista luopumiseen tuli samalla. Lääkkeet vähentävät reaktioita selvästi. Nyt kesällä en ole syönyt niitä lääkkeitäni kahteen viikkoon ja tällä hetkellä naputtelen koneella samassa tilassa kanini kanssa enkä voi kehua vointiani! Nää oireet alko nyt taas aamulla ja jatkunut vähän koko päivän mittaa mutta olen yrittänyt pysyä ulkona talosta. Vanhemmat ei mitään ymmärrä, ei ne kuulemma siitä kanista oo valmiita luopumaan. Käytiin tänään myös tuttavilla jossa kaksi kissaa, olin viisi minuuttia enkä yhtään enenpää ja kurkkussa tuntu hengenahdistusta, samaa mitä juuri tälläkin hetkellä kanin kanssa. Pitää taas alkaa vetää lääkkeitä poskeen. En suosittele kanin ottoa, jos ei halua popsia niitä lääkkeitä joka ikinen päivä!
- kan'i
Minä saan kanin ja nyt minulla on hoidossa ystäväni kani pari päivää koska ystäväni lähti lomalle helsinkiin. Minulla on joka kesä kädet ja jalkapohjat tulleet täyteen näppyjä ja niitä kutittaa (sattuukin pikkuisen) ja nyt minulla on näppyjä (myös hyttysenpuremia) ja olen pitänyt pupua sylissä ja kaikkea muuta tehnyt sen kanssa niin enhän ole allerginen? (tämä on aika vanha viesti kyllä) Enhän ole allerginen?
- allergiaa minullakin
Oletko jo saanut kanisi? Huomasin kans että tää on todella vanha viestiketju, hahhah. :D Voi olla että olet allerginen mutta se ei ole varmaa... Itse en saa mitään näppyjä mutta punaista ns. ihottumaa/ärsyttävää punoitusta niihin kohtiin mistä esim. koira nuolee. Tuo ei siis sinun kohdallasi välttämättä ole allergiaa, jos ei ole muita oireita. Jos epäilet allergiaoireita kumminkin olevan, käy allergiatestissä! Seuraile nyt vähän aikaa tilannetta tuleeko muitakin oireita.
- tietoatääki
Minun perheessäni on ihminen joka on allerginen eläimille ja meillä on 2 v kääpiöluppa-poika.ei oo tullu mitää vaikka kani on toiseksi allergisoivin eläin kissan jälkeen.tutuilla on bichon frise ja siitäkään ei ole tullut mitään:)siedätyshoitoa kannattaa kokeilla!:)mutta jos on allerginen kaneille niin älä ota sitä voit joutua luopumaan ja se on kauheaa:(mieti tarkkaan!
- Haluaisi kääpiölupan
No. Mulla on ollut nyt aika monta gerbiiliä. Niistä isäni ei ole saanut allergia oireita. Mutta sitten meille tuli Syyrialainen hamsteri. Ajattelimme, että tuskimpa se sen enempää toisi karvaa kuin gerbiilimme. Mutta sepä aiheutti allergiaoireita isälleni. olen jo pitkään harkinnut kääpiöluppaa, mutta en ole varma aiheuttaako se vielä enemmän allergiaoireita kuin Syyrialainen hamsteri. Jos joku tietää, niin voisi ilmottaa. Kanin olisi mahdollista olla vapaana mun huoneessa ainakin yli tunnin päivässä. Myös ulkona se voisi olla aitauksessa.
- Marsufani
Minulla on todennäköisesti kaniallergia, mutta olen tästä huolimatta omistanut kolme kania. Tosin ulkokaneja olivat (kaikki jo kuolleet.) Kanin voi ottaa ulkokaniksi esim just leikkimökkiin, mutta riittävästä seurasta on huolehdittava, ja tietenkin myös muusta tarvittavasta. Itsekkin olen alkanut haaveilla kanista. Käyn joku päivä kaverilla ja katon tuleeko siellä mitään oireita. Tällä hetlkellä omistan kaksi marsua ja niistä ei tule mitään.. Mutta monet ovat sanoneet, että kanilla on erilaista hilsettä kuin marsuilla ja johtuu todennäköisesti siitä.
- Helmi&Vipsu<3
Mulla on nyt kaks kania. toisen sain vasta toissa päivänä ;) Äidilläni taitaa olla lievä "astma" en ole varma... mutta ajattelimme voikohan ne kanit "sitten kun ovat tottuneet toisiinsa" laittaa just leikkimökkiin/autotalliin. Toisaalta mökki kuulostaa kivemmalta kunhan hankkis just jonkun tommosen lämpölampun,ja paljon kuivikkeita. Että ois varmasti lämmin talvella:) Onko joku samaa mieltä?
- Tietoa.kaneista
Pienessä rakennuksessa PITÄÄ OLLA LÄMMITYS TALVELLA!
Jos päätät kanin ottaa osta kaksi. se on kanille parhaaksi, sillä kani on lauma eläin ja tarvitsee lajikumppanin seuraa, ihminen EI KOSKAAN korvaa lajikumppania! - karvanapperi
Oivoi.. On vanha viestiketju joo. Mutta aavistuksen alkaa sapettamaan tämä '' tahdon kanin, koska tahdon sen'', '' mulla/äitellä/isällä/kummipojan enolla on astma/allergia, mut tahon!''.. Yleisesti ottaen lapsi (alle 18) ei ymmärrä koko vastuuta eläimestä, ja vanhempia ei jaksa kiinnostaa. Ajattelevat, että on vaan helpompi ostaa kakaralle se ***kani nii loppuu nuriseminen, saahan sen aina laitettua kiertoon/piikille.
Eläimen ostoa tulisi aina harkita. Ottaa selville, mitä se tarvitsee ( ja jostain muualta kuin suomi24 palstalta.. yhdistyksien sivuilta löytyy faktaa! ). Allergian tapainen oireilu tulisi ottaa vakavasti, muttei hysteerisesti. Selvittää, mistä se johtuu ja miten hoitaa. Astma ei kehity ihan tuosta noin vaan ku vähä niiskututtaa. Semmoi niiskutus kun voi johtua niin miljoonasta syystä( mm. heinäpöly, purupöly, eläimen hilse, siitepöly, villapöly, vuodenaika, vaatepöly.... ottaen huomioon, että ihminen ei ole täysin steriilissä tilassa alasti kahden kanin kanssa...)
Eli ottakaa selvää ennen kun menette kania ostamaan. Ja varoituksen sana ÄLKÄÄ OSTAKO ELÄINKAUPOISTA. Kukaan ei tiedä mistä ne rusakot on, ne hoidetaan yks kaks äkkiä alta pois, eikä sosialisteta niitä ollenkaan. Voit saada täysin sairaan ja epävakaan kanin. Olen siis itse työskennellyt lahden eläinkaupassa ja yleesä ne muksut tahtoi juuri sen energiset verenhimoisen hamsterin, joka täytyi rukkasin ottaa häkistä ettei pure. . Kasvattajilta saa opastusta ja apua kanin sopeuttamiseet ja hoitoon, eikä hinnat juurikaan ole korkeammat. Itse mieluummin maksan kympin kaks enemmän terveestä ja kesystä kanista, jonka kanssa jaan seuraavat vajaa 10 vuotta elämän :) - esim. näin
No mä oon kanille allerginen ja olin kaverini luona jolla on kani ja mun silmä turpos.....
- Vierailija4
Moi olen miettinyt kanin ostoa jo pitkään mutta iskäni on allerginen hevosille,kissoille,koirille jne joten en ole varma tuleeko hänelle kanista oireita. Minulla asustelee jo omassa huoneessa neljä gerbiiliä eikä iskälle ole tullut oireita niistä vaikka niillä on paljon purua ja heinää (iskä on allerginen heinälle) ja kani asustelisi vain minun huoneessani ja saisi juoksennella siellä joka päivä kun olen kotona.isäni pystyy olemaan huoneessani ilman että hänelle tulee oireita gerbiileistäni. Joten mitä mieltä te olette onko järkevää ostaa kani ja voisiko siitä tulla oireita isälleni vaikka hänelle ei tule gerbiileistä? Ps: minun huone on yläkerrassa ja iskän alhaalla
- Kanifani2
Haluaisin kanin mutta iskäni on allerginen kaikille eläimille mutta minulla on silti gerbiileitä ja niillä on paljon purua ja heinää ja silleen ja ne on mun huoneessa jossa iskä ei käy ikinä. Joten kanikin olisi huoneessani ja iskähän ei siellä käy ja jos käy niin ei ole siellä kauan ja juoksuttaisin sitä vaan mun huoneessa ja pihalla.
Niin olisiko edes pikkusen toivoa ottaa kani...? Mä niin haluisin kanin ota yhteyttä minuun jos asut etelässä niin voi antaa sinulle kanin vuodeksi kokeiluun sen voi sitten antaa takaisin jos et onnistu pitämää[email protected]
- Kanityttö
Tää on tosi vanha keskustelu, mutta sanon nyt oman mielipiteen. Eli siis 1. Älä ota kania jos olet allerginen ja 2. Älä missään nimessä ota kääpiökania ulkokaniksi. Jos haluat ulkokanin ota mielummin vaikka 2 belgianjättiä tai 2 ranskanluppaa. Tai no voihan sitä kääpiökäniäkin kesäisin ulkona pitää mutta ei mielellään talvisin ellet saa sitten järjestettyä sille paikkaa missä on vähintään 15°c lämmintä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236965Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271042- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733