Ohjetta lapinpuvun tekemiseen!

porotyttö1

Hei! Olen kauan jo miettinny että jos tekis lapin puvun. Olisko kellään osotetta tai mitään kirjaa missä olisi ohje siihen. Nyt en tarkoita mitään kudottua vaan ihan kangaasta ommeltua. Mistään ei ohjetta löydy vaikka kui oon hakenu.

30

6310

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saame

googlettele hakusanoilla 'saamelaisuus', 'kansallispuku' (vaikka kyse ei taida varsinaisesti kansallispuvusta ollakaan) jne.

• täältä kyselemään

" Saamelaisalueen koulutuskeskuksen Poro muotiin -hanke ja " Saamelaismuseo avasivat PoroFashion- näyttelyn Siidassa Inarissa.
      Perinteisen saamelaisen vaatetuksen materiaalina ovat olleet porosta saadut materiaalit, nahka, talja, sarvi, luu ja jopa jänteet nahan ompelulankana. Nykyisin nämä materiaalit jäävät usein hyödyntämättä. Poro muotiin -hankkeen tavoitteena on lisätä poromateriaalien käyttöä ja tunnettuutta. PoroFashion-näyttelyn muotikadulla porotuotteiden status nousee symbolisesti maailman halutuimpien merkkitavaroiden rinnalle."

http://www.siida.fi/sisalto

Toini-Inkeri Kaukosen Suomalaiset kansanpuvut ja kansallispuvut sekä Suomalaisia kansallispukuja ja saamelaisia kansanpukuja kuvina. Ja kirjastosta hakemalla voi löytyä muitakin.
      Enontekiön puku on kuulemma kaunein ja koristeellisin.

gradu
      www.hallinto.oulu.fi/viestin/t-pisto/pdf/tietopisto0505.pdf

• Auringon_Heta

Kaarin Jomppasen Lapin käsityöitä (tai jotain sinne päin kirjan nimenä) löytyy kirjastosta, ainakin kaukolainana. Siinä on pienoiskaavat saamen pukuun. Tosin melko vaikea selkoiset (edellyttävät aiempaa ompelu kokemusta).

Tiedäthän, että saamen puvun kantamiseen on oikeus ainoastaan saamelaiseksi luettavalla henkilöllä? Ei siis saamelaiseksi lukeutuvalla. Eli ainakin yhden isovanhemmistasi on pitänyt olla kahden saamelaisen lapsi.

• hth**

Itse ne myöskään tykkää, että ihmiset käyttävät kansallispukuja, joihin eivät ole "oikeutettuja". Eihän sitä toki laki kiellä, mutta se osoittaa huonoa makua.

Saamelaispuvuissa erityisesti on suku- ja perhekohtaisia koristeluja/värityksiä ja hyvinkin paikkakuntakohtaisia yksityiskohtia ja pukeutumistapoja. Sellaisen käyttö voi siis herättää oikeissa saamelaisissa närää ja häkellystä. koska väärin tehdyllä puvulla voi esim. ilmoittaa kuuluvansa johonkin sukuun.

Kun itseä jo harmittaa se, että paljon, paljon yleisluontoisempia kansallispukujakin ihmiset valitsee esim. sillä perusteella, että "toi on kivan värinen", vaikka eivät olisi ko. alueelta kotoisin missään määrin. On tällainen joskus tullut vastaan - iloisesti kyselin samanlaisen puvun kantajalta, että mistäs päin pikkupaikkakuntaa henkilö tai sukunsa on kotoisin, ja kävi ilmi, ettei hänellä tietääkseen ole sukua siinä osassa Suomea ollenkaan.... Ahas... Ja pidät tätä pukua, koska...? :P Kiva tietysti, että hän piti pukua kauneimpana kaikista tarjolla olevista kansallispukumalleista, mutta ei se ehkä sitten kuitenkaan mikään valintaperuste ole.

Olen varmaan aika niuho.

Jos porotyttö olet saamelainen, niin kyselehän sukulaisilta, jotka pukua käyttävät, mistä ovat sen hankkineet.

• porotyttö1

äiti on

• Itsellänikin käynyt mielessä tietynlaisen saamenpuvun valmistus,mutta tietäen tietyt perusasiat aion valmistaa asuni materiaaleista,jotka eivät liity oikeisiin saamenpukuihin. Ja koristelutkin ovat sinnepäin,
      Koska todellakin tiedän etten voi käyttää aitoa Saamenpukua,vaikka sukunimeni siihen viitaisikin,että sukujuureni kaukaisesti olisivatkin saamelaisten peruja...

• mietinvain

Hei,

Olen joskus miettinyt, että voiko "saamelaisuutta" hakea, jos joku kaukaisista sukulaisista olisi joskus ollut saamelainen.
        Jos aina joku saamelainen menee lantalaisen kanssa naimisiin, lapsistahan tulee puoleksi saamelainen ja puoleksi suomalainen. Ja jos taas tämäkin lapsi menee suomalaisen kanssa naimisiin, >"saamelaisuus" suvusta häviää (?)
        Olisi hienoa, jos tavallaan omaa saamelaisuutta voitaisiin hakea esim saamelais käräjiltä tai jostain, näinhän voitaisiin turvata saamelaisuus...

Olihan tuo kaukaa haettu, mutta mietinpähän vain

• melkein asiantuntia

Saamelaisuuden määritelmä on se, että vähintään yksi vanhempi tai isovanhempi on saamelainen ja puhuu ensimmäisenä kielenään jotakin Suomen kolmesta saamenkielestä. Tietääkseni saamelaiseksi ei voi "hakea", mutta Saamelaiskäräjille voi lähettää hakemuksen, että pääseekö saamelaisrekisteriin. Jos sinulla on näyttöä ja "todisteita" että olet saamelainen, sinut pistetään rekisteriin ja siten saat sitten äänestää saamelaisvaaleissa ja pitää lapinpukua.

Lapinpuku eli saamelainen kansallispuku on KANSALLISPUKU siinä missä Suomen kansallispuku. Eli periaatteessa suomalainen henkilö / henkilö joka ei ole "hyväksytysti" saamelainen EI saisi pitää lapinpukua tai sen muunnelmaa. Toki, Suomihan on vapaa maa ja täällä saa pukeutua miten lystää, mutta sanoohan sen jo terve järki että kansallispuvut on piiiikkasen eri asia. Kukaan ei estä "epä-saamelaista" pukemasta lapinpukua, mutta tämmöinen tehdään niin sanotusti omalla vastuulla. Eli jos epä-saamelainen pukeutuu lapinpukuun saamelaisten edessä niin saa kyllä varautua melkoiseen rumasti tuijotteluun ja mutinaan. Yksikään omanarvonsa tunteva saamelainen ei semmosesta tykkää, en minä, ei mun mummi eikä kukaan muukaan. Kyseessä on jopa loukkaus.

Oma henk.koht. mielipiteeni on, että on OK että suomalaiset esim. opiskelee saamenkieltä tai tekemään lapinpuvun, mutta lapinpuvu pukeminen on jätettävä saamelaisille.

Tätä nykyä lapinpuvun voi tehdä muistakin materiaaleista kuin siitä perinteisestä verasta. Eli kun sanot että haluisit tehdä puvun materiaaleista jotka "ei liity oikeisiin saamenpukuihin", niin sori vaan mutta EI. Kun sanot, että "koristelutkin on vähän sinne päin," niin se MELKEIN vielä menee, mutta EI.

........ Juu eli menin aika pahasti esiasta huti mutta tärkiä aihe ja lähellä sydäntä :D Mutta oikeesti, elä tee lapinpukua, ees "sinnepäin". Vain koska sulla sattuu olemaan enemmän tai vähemmän "saamelainen" sukunimi, ei tee susta saamelaista. Valitettavasti kaukaiset saamelaiset sukujuuret ei tee susta sen enempää saamelaista kuin kuka tahansa muu suomalainen. Ja kyllä, luin kommenttis tarkkaan ja montakertaa, ja ymmösin ettö mitä sanoit, mutta koen että kunnon paasaus tekee aina sillon tällön hyvää :)

• mietinvain
        melkein asiantuntia kirjoitti:

Saamelaisuuden määritelmä on se, että vähintään yksi vanhempi tai isovanhempi on saamelainen ja puhuu ensimmäisenä kielenään jotakin Suomen kolmesta saamenkielestä. Tietääkseni saamelaiseksi ei voi "hakea", mutta Saamelaiskäräjille voi lähettää hakemuksen, että pääseekö saamelaisrekisteriin. Jos sinulla on näyttöä ja "todisteita" että olet saamelainen, sinut pistetään rekisteriin ja siten saat sitten äänestää saamelaisvaaleissa ja pitää lapinpukua.

Lapinpuku eli saamelainen kansallispuku on KANSALLISPUKU siinä missä Suomen kansallispuku. Eli periaatteessa suomalainen henkilö / henkilö joka ei ole "hyväksytysti" saamelainen EI saisi pitää lapinpukua tai sen muunnelmaa. Toki, Suomihan on vapaa maa ja täällä saa pukeutua miten lystää, mutta sanoohan sen jo terve järki että kansallispuvut on piiiikkasen eri asia. Kukaan ei estä "epä-saamelaista" pukemasta lapinpukua, mutta tämmöinen tehdään niin sanotusti omalla vastuulla. Eli jos epä-saamelainen pukeutuu lapinpukuun saamelaisten edessä niin saa kyllä varautua melkoiseen rumasti tuijotteluun ja mutinaan. Yksikään omanarvonsa tunteva saamelainen ei semmosesta tykkää, en minä, ei mun mummi eikä kukaan muukaan. Kyseessä on jopa loukkaus.

Oma henk.koht. mielipiteeni on, että on OK että suomalaiset esim. opiskelee saamenkieltä tai tekemään lapinpuvun, mutta lapinpuvu pukeminen on jätettävä saamelaisille.

Tätä nykyä lapinpuvun voi tehdä muistakin materiaaleista kuin siitä perinteisestä verasta. Eli kun sanot että haluisit tehdä puvun materiaaleista jotka "ei liity oikeisiin saamenpukuihin", niin sori vaan mutta EI. Kun sanot, että "koristelutkin on vähän sinne päin," niin se MELKEIN vielä menee, mutta EI.

........ Juu eli menin aika pahasti esiasta huti mutta tärkiä aihe ja lähellä sydäntä :D Mutta oikeesti, elä tee lapinpukua, ees "sinnepäin". Vain koska sulla sattuu olemaan enemmän tai vähemmän "saamelainen" sukunimi, ei tee susta saamelaista. Valitettavasti kaukaiset saamelaiset sukujuuret ei tee susta sen enempää saamelaista kuin kuka tahansa muu suomalainen. Ja kyllä, luin kommenttis tarkkaan ja montakertaa, ja ymmösin ettö mitä sanoit, mutta koen että kunnon paasaus tekee aina sillon tällön hyvää :)

Minun äiti on puoliksi saamelainen - puoliksi suomalainen, äitin äiti, siis minun mummo on saamelainen, joka on aikoinaan puhunut äidinkielenä niin saamea kuin suomea. en ole "saamelaisrekisterissä", koska äiti ei ole oppinut saamea puhumaan, siis onko tässä tarpeeksi perusteluja että pystyisin hakeutumaan tähän saamelaisrekisteriin ja sitä kautta hommaamaan puvun?

Minulla ei ole tietoa siitä miksi niin sanotusti saamelaisuutta ei ole "jatkettu" mutta onko se minun osaltani nyt sitte liian myöhäistä?

• Puvuton

Tiiän Saamelaisten joka opettaa pukujen tekoa ja tekee pukuja myyntiin ihan Suomalaisille sekä turisteille. Ei tosin niitä verkasia mutta muuten. Eli ei ole rikos tehdä pukua ja käyttää sitä. Lisäksi hyvä että joku opettelee puvun tekoa sillä se on melko katoavaa kansanperinnettä.

• Eikuli
        Puvuton kirjoitti:

Tiiän Saamelaisten joka opettaa pukujen tekoa ja tekee pukuja myyntiin ihan Suomalaisille sekä turisteille. Ei tosin niitä verkasia mutta muuten. Eli ei ole rikos tehdä pukua ja käyttää sitä. Lisäksi hyvä että joku opettelee puvun tekoa sillä se on melko katoavaa kansanperinnettä.

Isäni äiti Kuusamon metsäsaamelaisten jälkeläinen. Tunnetusti historian saatossa suvut jo 1600 luvulla sekoittuivat lantalaisia. Mummini ei koskaan kertonut saamelaisuus juuristaan, vaan kantoi sen salaisuutena hautaan asti. Saamenkielen käyttö oli seudulla rangaistava teko, joten se katosi. Koko saamelaisuus oli hävettävää. Kuitenkin se asui syvällä mummissani. Hänen luontosuhteessaan, juoksevissa jaloissaan ja käsityötaidossaan. Lapsena ihmettelin, miksi hän laittoi minulle, ensimmäiselle tyttö puolisolle lapsenlapsille Lapin tytön lakin. Vanhoja valokuvia selatessa, olen havainnut, että hän koristeli lantalaisia tyyliin ompelemansa vaatteensa saamelaisittain.
        Onko teistä, jotka olette saamelaisuusne vielä saaneet säilyttää, häpeä, jos valmistan saamelais perinnettä kunnioittaen sivuillemme vaikka valkean tai vihreän saamelaisasun, omin maustein? Onhan kyseessä myös meidän historiamme. Osa saamelaisuusne historiaa. Meidän historiamme muistuttaa tämän päivän saamelaisia ja suomalaisia kuinka haavoittuva kulttuurimme onkaan.

• lapinlumot
    • same ahku

Älä tee saamenpukua, jos et ole saamelainen ja etkä ole sitä koskaan tehnyt. Siitä tulee "kuvatus". Niitä on täällä lapinläänin alueella jo tarpeeksi, naurettavia tekeleitä, kutsumme heita "leasinki saamelaisiksi". Saamenpuvun valmistuksessa on tietyt lainalaisuudet, ei niitä suomalaiset tiedä.
      Me saamelaiset emme pidä siitä että riukut ja lattanat (naiset ja miehet, jotka eivät ole saamelaisia) käyttävät saamenpukua.

• samaporotyttö1

a) äiti on saamelainen
        b) en ole koskaan tehnyt pukua, mutta harrastan käsitöitä (hox, en ole enään mikään pikkutyttö, vaan ihan nuori nainen) joten ajattelimpa yrittää tehdä itse oman pukuni (vanha on pieni ja ostettu käytettynä sukulaiselta)
        c) lähinnä vyörärömalliin ajattelin kysellä apua, että jos jollain on kaavoja, koristeet tehdään tädin kanssa.
        d) se on tehty jo ja onnistu mielestäni ihan hyvin

• Tenonainen
        samaporotyttö1 kirjoitti:

a) äiti on saamelainen
        b) en ole koskaan tehnyt pukua, mutta harrastan käsitöitä (hox, en ole enään mikään pikkutyttö, vaan ihan nuori nainen) joten ajattelimpa yrittää tehdä itse oman pukuni (vanha on pieni ja ostettu käytettynä sukulaiselta)
        c) lähinnä vyörärömalliin ajattelin kysellä apua, että jos jollain on kaavoja, koristeet tehdään tädin kanssa.
        d) se on tehty jo ja onnistu mielestäni ihan hyvin

Saamenpukua pitää opetella tekemään tekijän kanssa, sitä ei voi suoraan kaavoista tehdä, siinä on paljon asioita joita pitää tietää ennenkuin on tekijä..

• Ohcejohka

Löysitkö mistään ohjetta, jonka toinenkin hakija voisi löytää? Itselläni on aika samankaltainen tilanne kuin sulla, haluaisin tehdä itselleni uuden puvun (Utsjoen) vanhan aikaa sitten pieneksi käyneen tilalle. Isoäitini on sen aikanaan minulle tehnyt, mutta hän ei voi enää auttaa asiassa eikä muitakaan sukulaisia ole joista olisi tässä asiassa apua. Uskon kyllä selviytyväni ompeluhommasta, mutta ilman mitään kaavoja en oikein rohkene projektiin ryhtyä.

• porotyttö1

joo, minulla oli sellanen tilanne, että en oikeastaan löytänyt minkäänlaista ohjetta, enkä sitten edes yrittänytkään kysyä keneltäkään käsityöläiseltä apua. Oikeastaan kaavoja en käyttänyt (aika suuri riski), yritin muotoilla vanhan puvun mallia, tosin isompana. Hieman jäi ylimäärästä pukuun, mutta vyöllä saa piiloon. Rohkeasti vaan yrittämään vanhasta puvusta, tai sitten kysyt joltakin käsityöläiseltä, jos löytyy. Itse en asu saamelaisalueella, en edes lapissa, joten täältä on aika vaikea tavoittaa ketään, joka pukuja tekisi, muuten kuin puhelimella ja netillä.

• kinttana

Kiitän tiedoista ja kunnioitan saamiani tietoja.
      Jätän siis Wannabe-pukuni tekemättä.

Terveisin ex-nimimerkki Atlatl

• supikas

Ei kannata kiihkoilla, ryökköjä ne vaan ovat sekä lapinpuvut että kansallispuvut.
      Kyllä niitä voi käyttää suomalainen, mitä vain haluaa. Lähes jokainen suomalainen on suloinen sekoitus etelän, pohjoisen, idän ja lännen verta. Ja mitä saamelaisuuteen tulee, ovat he aikoinaan suomenniemeä pohjoiseen kulkiessaan jättäneet siementään sen verran, että jokaisessa suomalaisessa on pisara saamelaisuutta.
      Mallit kaikkiin paitsi karjalaisiin on Euroopasta tulleita.

- Ilman vaatteita tänne tulemme ja vähin vaattein täältä pois lähdemme, joten otetaan ihan rauhallisesti.

• siippe

mistä voi ostaa tytölle oikeanlapin puvun n. 128 kokoa?

• Nieida

kato esim tori.fi tai huuto.net.

• Tenonainen
        Nieida kirjoitti:

kato esim tori.fi tai huuto.net.

Mistään torista tai huuto.netistä ei saa aitoa ja oilein tehtyä pukua..

• Tenonainen

Olen itse tekijä, olen ollut opettelemassa aikoinaan puvun tekoa, nyt jo tehnyt tilauksesta pukuja aika pitkän aikaa. Ei pukua opi tekemään ensimmäisellä eikätoisella kertaa itsenäisesti, sitä pitää opetella tekmään , tietää kaikki säännöt ja niksit, jotta puvusta tulee oikeanlainen..

• Tenonainen

Nykyään myös opetan puvun tekoa.

• Etelänviemä
        Tenonainen kirjoitti:

Nykyään myös opetan puvun tekoa.

Osaatko opettaa Enontekiön puvun tekoa?, tarvittais meinaan tänne Helsinkiin opettajaa.

• Anonyymi

Karen Jomppanen Lapin käsitöitä löytyy pienoiskaavat (ruutupiirros).

• Anonyymi

Et tee. Kulttuurista omimista. Nimim. "oikeudessa tavataan"

• Anonyymi

Kyllä tekee. Ja niin teen minäkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä tekee. Ja niin teen minäkin.

Onhan tuo aivan saatanan itsekästä toimintaa, jos et osaa ja et ole saamelainen. Sitä sanotaan kulttuurin omimiseksi.

• Anonyymi

saamen puku tekijän luokse ja selvitä mikä on sukusi väri.puku tehdään tunteella vain sen kantajalle.ites olen kolttasaamelainen isäni polveutui alkuperäi kansasta ja hänen äidin kieli oli koltta saame. mummoni oli kolttasaamelainen sukuni on kauan asutti petsamoa. kunnes sota vei petsamon.isäni syntyi petsamon parkkinassa.meillä on ohan oma. puku.jos teet puvun pidä sitä juhla päivinä.moodnas peei’v!

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      328
      7925
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2216
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1886
    4. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      0
      1720
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1452
    6. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1307
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1291
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      173
      1260
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1230
    10. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1101
    Aihe