Onbiskan suoja "lasi" ?

7reee

Moikka, aloittelija täällä kyselee, mites on objektiivin edessä oleva "suoja lasi" käytössä kenelläkin.
Sitävaan, et tuleekopiirtoon suttua jos käyttää suojalasia.
Mielipiteitä asiasta ?

12

246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suojalasi
    • Välttämätön suoja

      Välttämätön suoja
      UV-suotimessa on täysin neutaali värisävy joka poistaa ultraviolettisäteilyn, toinen ehdottomasti tärkeä asian on suojata itse optiikkaa naarmuilta, iskuilta, pölyltä. Jos sattuu tulemaan naarmu, niin uuden suotimen hinta on minimaalinen verrattaessa siihen että joutuisi ostamaan tai korjauttamaan optiikan. Eli suodin on halpa vakuutus. Lisäksi suotimen tasainen pinta on helpompi pyyhkiä puhtaaksi kuin optiikan kupera linssi.

      • tarpeeton kapistus

      • tarpeeton kapistus kirjoitti:

        http://www.teknofokus.fi/Foto/uvsuod.htm

        >>Suomessa kuvaavalle harrastajalle ei uv-suodatin ole optisista syistä milloinkaan tarpeellinen. Objektiivin suojaaminen on sitten eri juttu.

        UV suojasta ei ole haittaa ainakaan mutta joku suojalasi on syytä olla koska se suojelee varsinaista optiikan ulointa linssiä. Jos sen vaikka vahingossa naarmuttaa niin hinta on mitätön uuteen optiikkaan verrattuna.


      • 7reee
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        UV suojasta ei ole haittaa ainakaan mutta joku suojalasi on syytä olla koska se suojelee varsinaista optiikan ulointa linssiä. Jos sen vaikka vahingossa naarmuttaa niin hinta on mitätön uuteen optiikkaan verrattuna.

        Kiitän asiallisista vastauksistanne.


    • Dol Biong

      – UV-suotimesta ei digikamerassa ole mitään hyötyä.
      – ns. suojalasilla suojataan objektiivin etummaista linssiä roiskeilta, käytän suojalasia vain merellä tuulisella säällä.
      Kumpikin huonontaa kuvaa, varsinkin vastavaloon kuvattaessa (heijastumat).
      – vastavalosuoja on paras suoja sormenjälkiä yms vastaan
      Paitsi erikoislaajakulmissa joissa ei auta kumpikaan edellämainituista.

    • linssi syvällä

      Ostin vasta makro-objektiivin, Zuiko Digital 35mm/3.5 macro.
      Linssi on siinä todella syvällä, kuin kraaterin pohjalla, tuskin tarvinnee mitään suojaa edes roiskeilta. Mutta on kyllä sitten hankala putsata jos sotkeutuu.

      • Nikon D90

        Pohjois-Norjassa lintutunturin juurella kuvasin ylhäällä olevia pikkukajavia putkella jossa oli vastavalosuoja paikallaan. Myöhemmin kuvauksen jälkeen aloin autolla siirtämään kuvia koneelle ja aloin ihmetellä osaa kuvista kun toisen reunan väri muuttui kummaksi. Salaisuus piili siinä, että lentävä lintu oli ruikkinut suoraan vastavalosuojan sisään ja peittänyt puolet linssistä ja vähän ympäristöäkin linnun sillä. Olin todella iloinen suojalinssistä jonka olin siihen obiskaan asentanut. Hieman puhdistusta ja seuraavana päivänä homma taas pelasi.

        Suosittelen vähintään suojalinssiä, voi siinä käyttää UV suojaakin jos haluaa. Minun linsseissäni taitaa olla molempia käytössä.


      • autolla?
        Nikon D90 kirjoitti:

        Pohjois-Norjassa lintutunturin juurella kuvasin ylhäällä olevia pikkukajavia putkella jossa oli vastavalosuoja paikallaan. Myöhemmin kuvauksen jälkeen aloin autolla siirtämään kuvia koneelle ja aloin ihmetellä osaa kuvista kun toisen reunan väri muuttui kummaksi. Salaisuus piili siinä, että lentävä lintu oli ruikkinut suoraan vastavalosuojan sisään ja peittänyt puolet linssistä ja vähän ympäristöäkin linnun sillä. Olin todella iloinen suojalinssistä jonka olin siihen obiskaan asentanut. Hieman puhdistusta ja seuraavana päivänä homma taas pelasi.

        Suosittelen vähintään suojalinssiä, voi siinä käyttää UV suojaakin jos haluaa. Minun linsseissäni taitaa olla molempia käytössä.

        ”… aloin autolla siirtämään kuvia koneelle ja aloin ihmetellä …”

        Nyt kyllä minäkin alan ihmetellä. Ihanko totta, että autolla siirsit kuvia?


      • Nikon D90
        autolla? kirjoitti:

        ”… aloin autolla siirtämään kuvia koneelle ja aloin ihmetellä …”

        Nyt kyllä minäkin alan ihmetellä. Ihanko totta, että autolla siirsit kuvia?

        Ollaanpas sitä vitsikkäitä yömyöhällä. Jos et ymmärrä niin antaa olla, en jokaista typerystä ala kädestä ohjailemaan. Voin kuitenkin kertoa asuvani tuossa autossa kuvausretkien aikana kaikin mukavuuksin, se on asunto ja toimisto, keittiö ja makuuhuone, kylpyhuone ja olohuone samaan aikaan. Kätevä järjestely mikä mennee yli sinun kutistuneen ajattelukykysi.

        Kaikki matkoilla ottamani kuvat siirtyvät myös sen kanssa aikanaan kotiseudulle jos sitä tarkoitat.

        Kysyn vielä kuitenkin tämän keskustelun aiheesta, mikä sinun mielipiteesi on noista objektiivin suojalinsseistä ja millaiset kokemukset ovat noihin mielipiteisiin johtaneet? Vai oletko pelkkä tyhjänlaukoja ilman pienintäkään käsitystä keskusteltavasta asiasta???


      • isottelua?
        Nikon D90 kirjoitti:

        Ollaanpas sitä vitsikkäitä yömyöhällä. Jos et ymmärrä niin antaa olla, en jokaista typerystä ala kädestä ohjailemaan. Voin kuitenkin kertoa asuvani tuossa autossa kuvausretkien aikana kaikin mukavuuksin, se on asunto ja toimisto, keittiö ja makuuhuone, kylpyhuone ja olohuone samaan aikaan. Kätevä järjestely mikä mennee yli sinun kutistuneen ajattelukykysi.

        Kaikki matkoilla ottamani kuvat siirtyvät myös sen kanssa aikanaan kotiseudulle jos sitä tarkoitat.

        Kysyn vielä kuitenkin tämän keskustelun aiheesta, mikä sinun mielipiteesi on noista objektiivin suojalinsseistä ja millaiset kokemukset ovat noihin mielipiteisiin johtaneet? Vai oletko pelkkä tyhjänlaukoja ilman pienintäkään käsitystä keskusteltavasta asiasta???

        Onko niin, että jos on laaja ajattelukyky kuten sinulla niin siirtää kuvia matkailuautolla kotiseudulle ja käyttää suojalinssejä, mutta ei omaa huumorintajua eikä käytöstapoja?

        Sellainen jolla on kutistunut ajattelukyky siirtää kuvia bitteinä ja näkee jotakin hauskaa pienissäkin lausahduksissa ja osaa käyttäytyä, ei nimittele toisia typeryksiksi ja tyhjänlaukojiksi eikä rehvastele ajattelukyvyllään.

        Minulla on muuten flyygeli ulkoisen kovalevyn jalustana ja siirrän kuvat maalta kotiin helikopterillani, merellä käytän jahtiani.
        Niissä on kummassakin ”toimisto”. Jahdissani on siis ”asunto ja toimisto, keittiö ja makuuhuone, kylpyhuone ja olohuone samaan aikaan” ja sitten vielä auringonottokansi ja sauna.
        ”Kätevä järjestely mikä jää alle sinun laajentuneen ajattelukykysi.”


    • autolla?

      ”Kysyn vielä kuitenkin tämän keskustelun aiheesta, mikä sinun mielipiteesi on noista objektiivin suojalinsseistä”

      Vastaan kun kysytään:
      – mitään linssiä ei pidä käyttää objektiivin suojaamistarkoituksessa. Kaikki objektiivin eteen asetetut linssit muuttavat polttoväliä (ja tarkennusta).
      Objektiivin eteen kiinnitettävät irtolinssit sopivat vain aloitteiljan lähikuvauskokeiluihin ja pehmeäpiirtomuotokuviin
      – UV-suotimesta on digikamerassa pelkkää haittaa, ennemmin käyttäisin vaikka polarisaatiosuodinta
      – kaikki suodattimet on vastavalossa ongelmallisia (heijastumat lasipinnoilla), monikalvopäällystyksillä pyritään lieventämään ongelmaa.
      – jos käyttää suodinta tai suojalasia myös laajakulmassa niin pitää kiinnittää erityistä huomiota sen paksuuteen, tavallisimmat suotimet aiheuttavat vinjetointia.

      – digikamerassa voi objektiivin etulinssiä suojata roiskeilta ns suojasuotimella, mä käytän tuollaisia: ”Kenko Digital pro1 suojasuodin DMC (KN DMC Protector)” ja Hoya DMC Digital pro1 (maksaa pari kymppiä/kpl)
      esim.
      http://www.maitolaituri.tv/product_info.php?products_id=1074
      http://www.maitolaituri.tv/product_info.php?products_id=1739

      – vaativimpiin suojaamistarkoituksiin olen käyttänyt ns. sukelluspussia

      Olen ensisijassa pelkkä tyhjänlaukoja joka on pitkään harrastanut valokuvausta.
      – autolla siirtämisen asemesta käytän kuvansiirtoon mm. nettiä, muistitikkuja, kovalevyjä, CD-levyjä, kaapeleita yms. Autolla en muista koskaan kuvia siirtäneeni.

      ”Kätevä järjestely mikä mennee yli sinun kutistuneen ajattelukykysi.”
      – tuo osui ”naulan kantaan”. Ajattelukykyni on todella kutistunut sinuun verrattuna,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      254
      2423
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      72
      1824
    3. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      333
      1555
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      175
      1539
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1075
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      85
      968
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      805
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      177
      800
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      215
      766
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      730
    Aihe